Mikael_L
T Troberg skrev:
Tips: McDonalds små ostburgare kanske inte är en kulinarisk läckerhet, men de är bra att äta när man kör och de fyller magen.
Vattenflaska, kaffetermos och mackor med sig i bilen är ett ännu bättre tips på att tidsmaximera resan.
Den tid man sparar där går aldrig att köra igen med hur vårdslös och idiotisk körning man än tar sig till.

Dock inget tips för elbilsägarna.
De vill hellre få tips på ställen där man kan snabbladda och få passande mat på samma ställe.
Sådana ställen blir ju dock fler och fler, de som vill åt våra pengar har också räknat ut det.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Min kompis har skrivit i en facebookgrupp men är inte med här. Menar du att man måste vara med på byggahus för att det skall räknas? Han lade ut en bild också på laddkön, men eftersom det inte är min bild så lägger jag inte ut den här.

För mig räcker det att veta att det händer i verkligheten, det är mycket som står i dessa trådarna siom inte är speciellt verklighetsbaserade. Att det är köer vid laddstationer i semestertider är ett faktum oavsett om någon i denna tråden upplevt det eller ej. Förra veckan var det så i Malmöområdet.
Din kompis behöver givetvis inte vara med här. Att han sen fotograferar köer vid laddstationer och samtidigt påstår att det inte finns några köer är ju lite märkligt, men inget vi här kan ta ansvar för.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vattenflaska, kaffetermos och mackor med sig i bilen är ett ännu bättre tips på att tidsmaximera resan.
Den tid man sparar där går aldrig att köra igen med hur vårdslös och idiotisk körning man än tar sig till.

Dock inget tips för elbilsägarna.
De vill hellre få tips på ställen där man kan snabbladda och få passande mat på samma ställe.
Sådana ställen blir ju dock fler och fler, de som vill åt våra pengar har också räknat ut det.
Är det inte så att de flesta snabbladdare finns bredvid skitställen? Typ cirklek, donken, bk och bara skitmat? Då är det mer värt att ha med egen mat. I Skåne så var det av teslas bara den i löddeköpingen som låg vettigast till, resten låg ju lite illa till.
 
  • Gilla
kabelkaparen
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
10-12 timmar nonstop det är maaaanliiiigt! Har du tränat upp blåsan länge? Kör du så ofta ? Den vanliga Svennebananen gör nog inte det…
När JAG var ung så hade jag en del ordentliga långresor.
En 60-mila tur tog jag lite då och då (nja, kanske en gång varannat år) och blev som regel en sträckkörning utan någon paus (med rätt bil = tillräcklig tank) annars en tankning på några minuter.
Jag körde också en natt ca 110 mil (Karlstad - Norrbotten) utan annat stopp än ett par tankstopp.
Det fanns garanterat andra långresor non-stop, men jag har nog förträngt det mesta.

Det har generellt varit lite blandat på mina långresor, vissa har varit överösta med stopp, dvs semester där själva resan är en del av målet, inte bara destinationen.

Andra långa resor har endast destinationen varit det intressanta (eller ofta mer nödvändigt än intressant), och genom att köra hela natten genom sparade jag en övernattning någonstans (sparar kostnad och tid) samt slipper alla idioter som är ute på vägarna, fick vara ensam idiot - skönt.

Nu i äldre dar har jag inte längre alls något sådant här resemönster, skulle jag haft det fortfarande skulle jag se vissa problem med elbilar. Det har väl inte direkt med att jag är äldre att göra, utan mest att mitt liv är väldigt annorlunda idag jämfört med Mikael 23 år.
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Är det inte så att de flesta snabbladdare finns bredvid skitställen? Typ cirklek, donken, bk och bara skitmat? Då är det mer värt att ha med egen mat. I Skåne så var det av teslas bara den i löddeköpingen som låg vettigast till, resten låg ju lite illa till.
Ja det måste ju förändras på sikt, får man hoppas.
Det är ju dock ingen skillnad mot förr.

Det var väl varmkorv eller grillkorv eller kaffe+bulle som man kunde köpa där man tankar?
Eller i bästa fall ställen som Tönnebro - ingen kulinarisk läckerhet, men det fanns åtminstone hamburgare och spätta-filé från frysen att välja på också.

Äntligen ser vi ljuset i tunneln, kunna både fylla upp bilen och samtidigt få bra mat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det är inte nödvändigtvis bättre med elbilar. Om de i huvudsak drivs med kolkraft så har jag tidigare kommit fram till att det faktiskt är bättre för miljön med diesel/bensinbil än med elbilen. Vissa länder i Östeuropa har för mycket kol för att det skall vara miljövänligt med elbil. Men det är ett corner-case, jag vet.
Jag tänker precis som dig.
Men dock har ju skiftet av drivmedel gjort att det ibland blir helt ensidigt en fördel, vi har ju dagar med 100% vindkraft i systemet, det syns ju på elpris nära noll, eller under.
Just den dagen är elbilen hur man än räknar bättre än fossilbilen.
Och dessa dagar verkar ju bli fler för varje år som går.
Så av den anledningen är den ökande andelen elbilar i fordonsflottan bra, vi byter sakta men säkert bort alltmer olja/kol för att köra våra fordon.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det måste ju förändras på sikt, får man hoppas.
Det är ju dock ingen skillnad mot förr.

Det var väl varmkorv eller grillkorv eller kaffe+bulle som man kunde köpa där man tankar?
Eller i bästa fall ställen som Tönnebro - ingen kulinarisk läckerhet, men det fanns åtminstone hamburgare och spätta-filé från frysen att välja på också.

Äntligen ser vi ljuset i tunneln, kunna både fylla upp bilen och samtidigt få bra mat.
Ja prata om i-landsproblem som svensken tjatar om, vi har det tufft här uppe i norr
 
Mikael_L
D djac skrev:
I huvudsak fossilt, du menar att de flesta kan skaffa en V90 för 6-700' men de kan inte skaffa en elbil, har du noterat att det säljs ganska dyra fossilbilar?
Det är väldigt många som inte heller har någon möjlighet att köpa dyr fossilbil. Ja de kan inte ens köpa en billig ny fossilbil, och verkligen inte en elbil.
Jag antar att du är medveten om detta, och bara argumenterar för att ... :thinking:
... ja nånting, jag kommer inte på vad ...

edit:
Men var lugn, ta det lugnt som jag. Det kommer ju hela tiden ut fler och äldre elbilar på begagnatmarknaden.
Vi (du och jag) behöver inte marknadsföra elbil det minsta, det här skiftet är här för att stanna. Det är inte som motorgasbilar, etanolbilar och gasbilar - produkter som aldrig blev något.
Det finns ett enda hot, det är att politiker plötsligt skattar ihjäl elbil, men det är väl inte troligt att de gör detta och låter fossilbilen få bättre villkor, så det tror jag inte på.

Vi behöver inte hålla på och pudra elbilen med gulddamm, det går åt det hållet oavsett hur mycket eller lite du hyllar konceptet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det måste ju förändras på sikt, får man hoppas.
Det är ju dock ingen skillnad mot förr.

Det var väl varmkorv eller grillkorv eller kaffe+bulle som man kunde köpa där man tankar?
Eller i bästa fall ställen som Tönnebro - ingen kulinarisk läckerhet, men det fanns åtminstone hamburgare och spätta-filé från frysen att välja på också.

Äntligen ser vi ljuset i tunneln, kunna både fylla upp bilen och samtidigt få bra mat.
Det blir ju stora skillnaden elbil vs bränsle. På semestern kör man kanske en etapp som en tank diesel fixar med stora marginaler och tiden man stannar för paus kan man lägga på att käka på ett bra ställe. Medans elbilen kommer typ 1-2/3delar och du kan bara välja skitmat om du ska tanka. Men du kan ju tydligen inte tanka och äta samtidigt utan måste avbryta för att gå ut och flytta bilen =)
 
Nissens Nissens skrev:
Min kompis har skrivit i en facebookgrupp men är inte med här. Menar du att man måste vara med på byggahus för att det skall räknas? Han lade ut en bild också på laddkön, men eftersom det inte är min bild så lägger jag inte ut den här.

För mig räcker det att veta att det händer i verkligheten, det är mycket som står i dessa trådarna siom inte är speciellt verklighetsbaserade. Att det är köer vid laddstationer i semestertider är ett faktum oavsett om någon i denna tråden upplevt det eller ej. Förra veckan var det så i Malmöområdet.
Jag fick uppleva kö vid laddning ca 50% av gångerna jag laddade på vår resa till Prag förra veckan.
 
Mikael_L
T Troberg skrev:
Det är vad jag också menar. Tyvärr får man som bränslebilsägare ofta "men elbilar är ju nästan lika bra", trots att de inte alls motsvarar mina behov på något sätt.
Precis som du skriver, de kan passa vissas behov, men inte andras, det är individuellt.
För mig är elbilen (som jobbil) inte ens nästan lika bra, utan faktiskt bättre.
Det är bara att fördelarna och nackdelarna har flyttats om lite, men jag bedömer det som att jag fått fler fördelar och färre nackdelar. Men nackdelen är en annan än de jag hade med ICE-bil.

Jag har full förståelse för att det finns många som av en massa olika skäl inte alls kan byta till elbil i dagsläget, för majoriteten torde det vara pris, ibland i kombination med körsträcka.
Morsans drygt 30 år gamla ICE med inte alltför många mil på mätaren var tvungen att avhändas för att det var plötsligt allt för dyra saker att fixa till.
Självklart skulle hon inte skaffa någon elbil, med tanke på att hon nuförtiden kör 50-80 mil om året, till ett varuhus ett par gånger i veckan typ. Och inget rimligt sätt att ladda på.
Men egentligen perfekt körmönster för en liten billig elbil - bara att det inte finns någon billig.

Andra kan inte ha elbil idag pga väldigt speciellt körmönster, väldigt speciella bilbehov eller trafikerar platser där det är för svårt att ladda. Denna grupp är dock troligen rätt liten, många tror sig dock höra till denna grupp, fast de inte egentligen gör det. Men höga priser på elbilar, vare sig som nytt eller begagnat gör det ännu svårare för denna grupp att finna sig motiverade.

Men det kommer bli annat, om säg 5-8 år, när det finns beg elbilar som är allt mellan 1 och 15 år gamla, med miltal mellan några hundra mil och 30.000 mil, då kommer skiftet vara åtkomligt för alla, t.o.m min mamma, fast då har hon nog slutat köra bil helt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Det blir ju stora skillnaden elbil vs bränsle. På semestern kör man kanske en etapp som en tank diesel fixar med stora marginaler och tiden man stannar för paus kan man lägga på att käka på ett bra ställe. Medans elbilen kommer typ 1-2/3delar och du kan bara välja skitmat om du ska tanka. Men du kan ju tydligen inte tanka och äta samtidigt utan måste avbryta för att gå ut och flytta bilen =)
Skulle jag vara resande säljare och kuska runt i hela Norrland, med många dagar som skulle kräva ett eller två laddstopp så skulle jag nog vara tveksam till elbil.
Men de allra flesta människor kör nog sin bil till 95-99% på ett ganska förutsägbart mönster, och inte fler mil varje dag än att väldigt många elbilar klarar sig med endast laddning hemma.
Det är ju dock ingen tröst för de som bor i flerbostadshus och inte har någon möjlighet att ladda hemma.

Att man sen någon enstaka dag om året får krångla lite extra med laddning mitt i resan kan nog många köpa, om de får någon annan fördel istället (t.ex. billiga resor alla andra dagar).
Exakt så är det för mig, jag har egentligen lite för litet batteri, så jag får trixa lite ibland, och kanske 5-10 ggr per år blir jag tvungen att åka in och snabbladda någonstans i några minuter, på vägen hem, för att lösa transportlogistiken. Jag kan inte heller alls ta jobb långt bort, men det är ändå ganska ointressant. Eller jag kan, men får ta bensinbilen då, med allt krångel att lasta över det jag behöver för den dagen (med risk att något glöms).
Men egentligen är jobb längre bort ganska ointressanta för tillfället - så det är inget jag saknar.

Men som sagt, jag fick en uppsida också, mycket billigare ägande/körande, bilen kommer gå att skrota om 4 år och ändå gå jämnt upp med att fortsatt att köra med den förra. Jag fick en nyare, aningens större, mycket mer praktisk bil, och det är så otroligt skönt att köra elbil, alltid trist att byta till bensinkärran.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Din kompis behöver givetvis inte vara med här. Att han sen fotograferar köer vid laddstationer och samtidigt påstår att det inte finns några köer är ju lite märkligt, men inget vi här kan ta ansvar för.
Va? Det är k trådarna här på byggahus man hävdar att köerna inte finns.

Att kompisen nyligen stod i en laddkö och dessutom fotograferade den visar att de på byggahus som så självsäkert påstår att detta inte händer har fel helt enkelt.

Det är hans första säsong med elbil, kul att hamna i laddkö direkt på semestern…
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Andra kan inte ha elbil idag pga väldigt speciellt körmönster, väldigt speciella bilbehov eller trafikerar platser där det är för svårt att ladda. Denna grupp är dock troligen rätt liten, många tror sig dock höra till denna grupp, fast de inte egentligen gör det. Men höga priser på elbilar, vare sig som nytt eller begagnat gör det ännu svårare för denna grupp att finna sig motiverade.
Jag råkade bli lite "hemmablind" när jag skrev detta.
För väldigt många i Sverige så är det väldigt svårt att ordna någon bra billig laddning där man bor, och har man inte heller möjlighet på jobbet, så är det ganska svårt att byta till elbil, det är inte alls omöjligt, men svårt att motivera bilens kostnad om man sen är hänvisad till publika laddstationer som ger lika höga driftskostnader som att man kör med en ICE.
Här måste antingen kWh-priset på laddstationer eller priset på EV gå ner, annars lockas endast de som väljer av ideologiska skäl.
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Men Nicke…..nu läser du in sånt som jag aldrig påstått? Jag FRÅGADE varför det finns en anledning att byta så ofta. Jag har aldrig påstått att en ägare är bättre än…tio!

Tyvärr så har skroten varit slutdestination för dom två bilar jag haft tidigare, dock tror jag att ena bilen fulade dom och exporterade istället…….

Du behöver inte bli defensiv när det gäller precis allt utan jag ställde endast en fråga. Ta det lugnt.
Byta så ofta?
Om jag hade sålt 2 vanliga fossilbilar på 8 år som redan var begagnade när jag köpte dem, hade du garanterat inte reagerat. Men eftersom det var elbilar så måste det ifrågasättas.

Men för att stilla din nyfikenhet:

Första elbilen som var begangnad var en korttidsleasing, och var helt enkelt för dyr att behålla efter den rabatterade "prova på perioden", så den släppte vi ganska fort.

Andra bilen köpte vi begagnad och behöll i nästan 7 år. Undertiden växte barnen, och 3 tonåringar satt inte särskilt bra i baksätet på den bilen. Dessutom började garantin att närma sig utgångsdatum. Så jag bestämde mig för att byta till en annan model som passade vår familj bättre.

Eftersom de begagnade bilarna av den modellen var betydligt dyrare än en ny så blev det en ny. Det var alltså av snålhet jag köpte en ny bil. 😉
Planen är att behålla bilen i många år.

Känns det fortfarande konstigt eller orimligt?

Hur länge har du själv behålla dina bilar. Och varför har du inte behållit dem längre. Varför byter du så ofta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.