Nicke Nyfiken
K Krille4 skrev:
Det är ändå rätt intressant att det väldigt ofta är just "kompisar" till de som är negativa till elbilar som sitter fast i långa köer till laddstationer.

De som faktiskt själva har elbil verkar konstigt nog väldigt sällan hamna i dessa långa köer.

/Krille
Lika konstigt som att de med mest räckviddsångest, aldrig har haft någon elbil. 😂
 
C CM1234 skrev:
Men det ju just det att du och Nicke verkar inte bry er om hur världen ser ut utan snarare hur ni vill att den ska se ut?

Jag frågade er båda var gränsen går och när det gäller lyxkonsumtion så verkar det lite svävande. Då är det upp till var och en

Jag frågade om alternativet till att ”bränna fossil” och det jag fick var ”gör det inte”?

Nicke verkar tro att jag hatar honom och hans elbilar, vilket jag inte gör. Däremot stör jag mig på hans, enligt mig, ogillande mot dom som kör fossilt.

Fabriken där jag arbetar har hundratals arbetare, majoriteten har äldre fossilare som dom behöver för att ta sig till jobbet. Tycker ni att dom ska ställa bilarna för att vissa har ångest över utsläppen?

Därför frågar jag vilka alternativ som finns. Ni föreslår inga alternativ för att just nu så finns det inga?
Ni kan samåka i elbilar till jobbet, muahahaha!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Känns som att du skarvar lite i dina "historier". Nu har du också lagt på en och en halv timme i laddtid sen förra gången du skrev din "historia" om chefen 😉
Japp, det tar längre o längre tid innan han dyker upp, han har väl lärt sig att åka sakta och ladda mindre.
Senast som sagt tog han tåget ist, flaxa iväg lite fort med elbilen verkar inte vara nån hitt, resan måste ju planeras i en app 😉
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Nicke verkar tro att jag hatar honom och hans elbilar, vilket jag inte gör. Däremot stör jag mig på hans, enligt mig, ogillande mot dom som kör fossilt.
Jag ogillar de som kör fossilt fast de skulle kunna köra elbil. Istället hitta de på 10 löjliga anledningar till varför en elbil inte duger år dem. Många gånger handlar det om ren bekvämlighet.

De värsta är de som köper helt nya dyra fossilbilar bara för att de inte är beredda på att göra minsta lilla avkall på någonting. Har inte elbilen minst 100 mils räckvidd, kan ladda fullt på 4 minuter och dra 2,5 tons släpvagn så är den värdelös, fast personer ifråga anväder bilen till 99% att köra till/från jobbet och andra småturer på några mil, och har inget körkort för att dra tungt släp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det var hemskt vad du hakar upp dig på att mina senaste 3 bilar har varit elbilar.
Eller tror du jag har 3 bilar samtidigt?

Vad är så dåligt med att köpa en begagnad elbil. Köra ett tag med den, och sedan sälja den och köpa en annan begagnad elbil?

Vad hade miljön tjänat på om jag "hållt mig till en bil"?
Mjo jag har hakat upp mig aningen och det är för att jag ärligt helt enkelt förstår. Ser ut som kritik mot dig men jag undrade egentligen vad det är för miljövinst med att byta bil så ofta?

Är det inte större vinst, miljömässigt, att ”köra slut” på en bil? Ärlig fråga
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag ogillar de som kör fossilt fast de skulle kunna köra elbil. Istället hitta de på 10 löjliga anledningar till varför en elbil inte duger år dem. Många gånger handlar det om ren bekvämlighet.

De värsta är de som köper helt nya dyra fossilbilar bara för att de inte är beredda på att göra minsta lilla avkall på någonting. Har inte elbilen minst 100 mils räckvidd, kan ladda fullt på 4 minuter och dra 2,5 tons släpvagn så är den värdelös, fast personer ifråga anväder bilen till 99% att köra till/från jobbet och andra småturer på några mil, och har inget körkort för att dra tungt släp.
Jag förstår det, det gör jag verkligen. Men det finns dom som helt enkelt inte kan och där är jag en av dom. Men så många elbilsägare utgår från att ”kan jag så kan alla” och om dom inte gör det så är dom idioter

Och dyra fossilbilar…..jag har nog tagit upp det 2-3 gånger men det finns ingen bland vänner, kollegor m.m som har råd med den typen av bil…

Jag har som sagt inget emot elbilar och hade faktiskt velat ha en men laddmöjlighet och pris är nog det som är ivägen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Mjo jag har hakat upp mig aningen och det är för att jag ärligt helt enkelt förstår. Ser ut som kritik mot dig men jag undrade egentligen vad det är för miljövinst med att byta bil så ofta?

Är det inte större vinst, miljömässigt, att ”köra slut” på en bil? Ärlig fråga
Bara för att han byter bil ofta betyder ju inte att bilen sedan skrotas. Den kommer ut på begagnatmarknaden och används troligtvis 15 år till. Det är givetvis inte hållbart om alla skulle köpa en helt ny bil så ofta, men så länge det finns en begagnatmarknad så ser jag inte problemet. Snarare tvärtom faktiskt, nu kommer det ju ut fler lite billigare bagagnade bilar på marknaden som gör att fler har råd att byta bort sin gamla fossilbil.
 
  • Gilla
Drömtroll och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni kan samåka i elbilar till jobbet, muahahaha
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni kan samåka i elbilar till jobbet, muahahaha!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni kan samåka i elbilar till jobbet, muahahaha!
Fortsätter nog med dieseln ett tag till

Går det bra för dig, skrivbordskrigaren? Muhahua
 
C CM1234 skrev:
Fortsätter nog med dieseln ett tag till

Går det bra för dig, skrivbordskrigaren? Muhahua
Vi tackar för skatten, keep it up
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Bara för att han byter bil ofta betyder ju inte att bilen sedan skrotas. Den kommer ut på begagnatmarknaden och används troligtvis 15 år till. Det är givetvis inte hållbart om alla skulle köpa en helt ny bil så ofta, men så länge det finns en begagnatmarknad så ser jag inte problemet. Snarare tvärtom faktiskt, nu kommer det ju ut fler lite billigare bagagnade bilar på marknaden som gör att fler har råd att byta bort sin gamla fossilbil.
Nej absolut inte att den skrotas, jag har bara svårt att förstå varför det byts så ofta. Är det för att undvika dyra reparationer eller handlar det om värdet på bilen?

Ser det inte heller som ett problem utan undrade bara varför. Generellt sett brukar väl det sägas att ju längre en bil brukas desto bättre för miljön m.m?
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Mjo jag har hakat upp mig aningen och det är för att jag ärligt helt enkelt förstår. Ser ut som kritik mot dig men jag undrade egentligen vad det är för miljövinst med att byta bil så ofta?

Är det inte större vinst, miljömässigt, att ”köra slut” på en bil? Ärlig fråga
Vad skulle skillnaden vara på hur många ägare en bil haft under sin livslängd?

Menar du att det skulle vara bättre för miljön om en ägare kör 30.000 mil med den, än att 3 ägare kör 10.000 mil var med samma bil?

Det handlar ju bara om hur långt den rullar
innan den skrotas och ska ersättas med en nytillverkad bil.

Kör du alltid dina bilar till skroten? Har du aldrig sålt en bil?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Tycker ett krav för att man ska ens tänka elbil är att ha tillgång till laddning för humant pris hemma eller jobbet.

I många städer kostar ju 1kwh 5,5-7kr helt absurt.

I Trollhättan i centrum på ett ställe betalar man laddning i tid så då får man skynda sig att flytta på bilen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad skulle skillnaden vara på hur många ägare en bil haft under sin livslängd?

Menar du att det skulle vara bättre för miljön om en ägare kör 30.000 mil med den, än att 3 ägare kör 10.000 mil var med samma bil?

Det handlar ju bara om hur långt den rullar
innan den skrotas och ska ersättas med en nytillverkad bil.

Kör du alltid dina bilar till skroten? Har du aldrig sålt en bil?
Men Nicke…..nu läser du in sånt som jag aldrig påstått? Jag FRÅGADE varför det finns en anledning att byta så ofta. Jag har aldrig påstått att en ägare är bättre än…tio!

Tyvärr så har skroten varit slutdestination för dom två bilar jag haft tidigare, dock tror jag att ena bilen fulade dom och exporterade istället…….

Du behöver inte bli defensiv när det gäller precis allt utan jag ställde endast en fråga. Ta det lugnt.
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Men så många elbilsägare utgår från att ”kan jag så kan alla” och om dom inte gör det så är dom idioter
Det åsikten kan du tillskriva någon annan än mig.

Som jag skrivit tidigare så är inte elbilar lämpliga för alla.
Däremot finns det många som kan men inte vill, och det är från dem vi ser de mest löjeväckande argumenten.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Om man inte har barn så kan man lätt utnyttja att man kan köra med 10-12 timmars räckvidd på en bränslebil med inget eller bara ett stopp. En femminuters tankning, och man har 10-12 timmar till. När jag kör någonstans så är det nästan alltid för att komma fram, inte för sightseeing. Då är stopp onödigt slöseri med tid.

Det kanske är annorlunda för dig, men det är min verklighet.

Tips: McDonalds små ostburgare kanske inte är en kulinarisk läckerhet, men de är bra att äta när man kör och de fyller magen.
Jag föredrar chickenburger även om den har lite väl mycket lös sallad som har en tendens att drälla runt lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.