Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Nej, eftersom det inte finns något alternativ i dagsläget så har jag inget problem med det.

Absolut inget kontroversiellt utan åter igen ett nödvändigt ont. Du är väl den som snackar om ”ångest” över fossilt bränsle.

Smakar ditt importerade kaffe, som förmodligen skapat stora utsläpp, gott? 🤣
Klarar du inte av att hålla två tankar i huvudet samtidigt?

Omställningen kommer inte gå över en natt. Var och en får göra det den kan.

Skulle alla resonera som du blir det aldrig någon omställning. Inte ens en minskning av det fossila användandet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har iofs spenderat tid i kö, men det är på enstaka platser vid enstaka tillfällen. Åker man till en laddstation med bara en eller två uttag vid en större väg så är det ju viss sannolikhet för att man får vänta.
Håller man sig till de stora laddstationerna som har 20 30 laddstolpar så är det bara på vissa klockslag under semestertider det förekommer köer. Väljer man då att justera sin avfärd lite så går det att undvika även dessa köer.
 
Nicke Nyfiken
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vad tycks om det här då?

Lätt 200mils räckvidd på en laddning
🤣
Det blir väl till och med över 350 mils räckvidd med ett LR batteri?

Hur lyckades du? Så långa nerförsbackar finns väl inte?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Klarar du inte av att hålla två tankar i huvudet samtidigt?

Omställningen kommer inte gå över en natt. Var och en får göra det den kan.

Skulle alla resonera som du blir det aldrig någon omställning. Inte ens en minskning av det fossila användandet.
Klarar du inte av att läsa dom inlägg som görs?

Jag har varit tydlig med att jag inte har problem med elbilar eller dess inträde i världen men som många nämnt så är vi inte ”framme” än så att majoriteten kan göra ett byte.

Men till skillnad från dig så har jag ingen ångest eller skuldkänslor över att köra fossilt då det inte finns ett rimligt alternativ.

Rätt säker på att du inte känner dig skyldig när du (rent antagande nu då följande är vanligt) dricker ditt kaffe, åker på dina semestrar och spenderar pengar på diverse importerade objekt

Och det är absolut ingen kritik mot dig men när man hör och läser kritik, vanligtvis från människor som har elbil eller inget behov av bil överhuvudtaget, att vi som kör bilar som eldar upp fossilt bränsle är ointresserade av miljön….ja då blir man trött.

Dom jag känner är främst arbetare inom diverse industrier, relativt lågt avlönade och bor i lägenhet. Inga laddningsmöjligheter vare sig hemma eller på arbetsplatsen. Utan att du tar åt dig, vad är alternativet? Eller ska vi alla gå runt och ha ångest över att det vi gör är nödvändigt för att hålla igång landet. På gott och ont.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och som elbilsägare får man ständigt höra hur värdelösa elbilar är, och indirekt hur dum i huvudet man är som har en elbil.

Man överöses med en massa argument som är helt irrelevanta för 95 % av alla bilförarna. T.ex. att kunna köra i 24 timmar i sträck med bara någon minuts tankstopp. Ändå är det dessa udda användarbeteende som bevisar att elbilar är dåliga. 😂
För mig är det inte bara det. Fler saker som elbilarna inte klarar:

* Det är småbilar. Jag behöver lastutrymme, och ingen är i närheten av min Suburban.

* Jag kan inte bara slänga in några reservdunkar i skuffen och ha längre räckvidd.

* Tunga jobb. Med min bil drar jag upp stubbar och betongfundament ur marken utan problem. Har till och med dragit upp en hjullastare ur diket.

* Krocksäkerhet. 3,9 ton ger säkerhet.

* Utsikt. Jag sitter högre, så jag ser över bilen framför.

* Bekvämlighet. Min rygg och knän fixar inte att klämma in mig i en småbil, de är för låga.

* Priset. De är alldeles för dyra, och andrahandsmarknaden är usel.

* Livslängd. Vi vet ännu inte om batterierna håller i längden.

* Tillförlitlighet. Min Suburban kan man gå ut med skruvmejsel, skiftnyckel och hammare och laga, Med elbilarna är det alldeles för ofta mjukvarufel, och hittills har ingen av tillverkarna släppt sin mjukvara under en öppen licens.

Elbilarna blir säker bra nog att klara mina behov så småningom, men de är inte där nu. Dessutom, man har försökt lansera elbilar 4-5 gånger tidigare, och det har aldrig fastnat. Jag vill inte ta risken att köpa en bil som är lika värdelös om fem år som nitlotten som de som köpte gasoldrivna bilar gick på. Kommer ni ihåg hur 3D-TV/bio var framtiden för typ 10 år sedan (och det var fjärde gången de försökte lansera det...). Idag är 3D stendött.

Just nu är framtiden väldigt oklar, och jag skulle inte köpa en dyr bil, oavsett typ. Bättre att köpa billiga bilar tills man ser vilket håll vinden blåser åt.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Enligt många elbilsanvändare händer aldrig det… märkligt.
Det är vad jag sett inte någon som skrivit det i den här tråden iallafall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Nej, objektivt irrationellt. Jag sparar timmar både på att ladda hemma för kortare distanser och slipper ladda långa distanser.
Så lösningen är att alla ska ha två bilar som du?
 
T Troberg skrev:
För mig är det inte bara det. Fler saker som elbilarna inte klarar:

* Det är småbilar. Jag behöver lastutrymme, och ingen är i närheten av min Suburban.

* Jag kan inte bara slänga in några reservdunkar i skuffen och ha längre räckvidd.

* Tunga jobb. Med min bil drar jag upp stubbar och betongfundament ur marken utan problem. Har till och med dragit upp en hjullastare ur diket.

* Krocksäkerhet. 3,9 ton ger säkerhet.

* Utsikt. Jag sitter högre, så jag ser över bilen framför.

* Bekvämlighet. Min rygg och knän fixar inte att klämma in mig i en småbil, de är för låga.

* Priset. De är alldeles för dyra, och andrahandsmarknaden är usel.

* Livslängd. Vi vet ännu inte om batterierna håller i längden.

* Tillförlitlighet. Min Suburban kan man gå ut med skruvmejsel, skiftnyckel och hammare och laga, Med elbilarna är det alldeles för ofta mjukvarufel, och hittills har ingen av tillverkarna släppt sin mjukvara under en öppen licens.

Elbilarna blir säker bra nog att klara mina behov så småningom, men de är inte där nu. Dessutom, man har försökt lansera elbilar 4-5 gånger tidigare, och det har aldrig fastnat. Jag vill inte ta risken att köpa en bil som är lika värdelös om fem år som nitlotten som de som köpte gasoldrivna bilar gick på. Kommer ni ihåg hur 3D-TV/bio var framtiden för typ 10 år sedan (och det var fjärde gången de försökte lansera det...). Idag är 3D stendött.

Just nu är framtiden väldigt oklar, och jag skulle inte köpa en dyr bil, oavsett typ. Bättre att köpa billiga bilar tills man ser vilket håll vinden blåser åt.
Förstår din poäng om man har det behovet är det skralt. F150 lightning och Rivian R1T/S är väl där. Kommer lite fler stora bilar framöver men det är svårt och dyrt just nu

Elbilar brukar inte gå sönder lika ofta som din cheva. Sen är det lika mycket mjukvaruproblem på alla nya bilar, det är inte specifikt för elbil.

Och.. batterierna är bevisat hållbara och degraderingen låg. Det finns ju över 10 år statistik på hållbarheten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Klarar du inte av att läsa dom inlägg som görs?

Jag har varit tydlig med att jag inte har problem med elbilar eller dess inträde i världen men som många nämnt så är vi inte ”framme” än så att majoriteten kan göra ett byte.

Men till skillnad från dig så har jag ingen ångest eller skuldkänslor över att köra fossilt då det inte finns ett rimligt alternativ.

Rätt säker på att du inte känner dig skyldig när du (rent antagande nu då följande är vanligt) dricker ditt kaffe, åker på dina semestrar och spenderar pengar på diverse importerade objekt

Och det är absolut ingen kritik mot dig men när man hör och läser kritik, vanligtvis från människor som har elbil eller inget behov av bil överhuvudtaget, att vi som kör bilar som eldar upp fossilt bränsle är ointresserade av miljön….ja då blir man trött.

Dom jag känner är främst arbetare inom diverse industrier, relativt lågt avlönade och bor i lägenhet. Inga laddningsmöjligheter vare sig hemma eller på arbetsplatsen. Utan att du tar åt dig, vad är alternativet? Eller ska vi alla gå runt och ha ångest över att det vi gör är nödvändigt för att hålla igång landet. På gott och ont.
Ja elbil inte är för alla, det är ju väl känt. Och jag har aldrig påstått något annat heller.

Men för mig fanns det ett rimligt alternativ. Jag har laddmöjlighet hemma och övriga förutsättningar passar för en elbil. Varför är det då så kontroversiellt att känna att det är fel att fortsätta elda fossila bränslen när man inte behöver?
Varför ska jag angripas för det? Eller häcklas som superhjälte?

Verkar som vissa tycker det är fel att välja alternativ som inte alla kan välja. Men när alla kan, då är det plötsligt okej.

Ett tankesätt jag aldrig förstått.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förstår din poäng om man har det behovet är det skralt. F150 lightning och Rivian R1T/S är väl där. Kommer lite fler stora bilar framöver men det är svårt och dyrt just nu

Elbilar brukar inte gå sönder lika ofta som din cheva. Sen är det lika mycket mjukvaruproblem på alla nya bilar, det är inte specifikt för elbil.

Och.. batterierna är bevisat hållbara och degraderingen låg. Det finns ju över 10 år statistik på hållbarheten.
En nackdel är dock att när de går sönder blir det dyrt. Försäkringarna är därför inte billiga på elbilar, bolagen tar det säkra före det osäkra misstänker jag dock.
 
Nicke Nyfiken
T Troberg skrev:
För mig är det inte bara det. Fler saker som elbilarna inte klarar:

* Det är småbilar. Jag behöver lastutrymme, och ingen är i närheten av min Suburban.

* Jag kan inte bara slänga in några reservdunkar i skuffen och ha längre räckvidd.

* Tunga jobb. Med min bil drar jag upp stubbar och betongfundament ur marken utan problem. Har till och med dragit upp en hjullastare ur diket.

* Krocksäkerhet. 3,9 ton ger säkerhet.

* Utsikt. Jag sitter högre, så jag ser över bilen framför.

* Bekvämlighet. Min rygg och knän fixar inte att klämma in mig i en småbil, de är för låga.

* Priset. De är alldeles för dyra, och andrahandsmarknaden är usel.

* Livslängd. Vi vet ännu inte om batterierna håller i längden.

* Tillförlitlighet. Min Suburban kan man gå ut med skruvmejsel, skiftnyckel och hammare och laga, Med elbilarna är det alldeles för ofta mjukvarufel, och hittills har ingen av tillverkarna släppt sin mjukvara under en öppen licens.

Elbilarna blir säker bra nog att klara mina behov så småningom, men de är inte där nu. Dessutom, man har försökt lansera elbilar 4-5 gånger tidigare, och det har aldrig fastnat. Jag vill inte ta risken att köpa en bil som är lika värdelös om fem år som nitlotten som de som köpte gasoldrivna bilar gick på. Kommer ni ihåg hur 3D-TV/bio var framtiden för typ 10 år sedan (och det var fjärde gången de försökte lansera det...). Idag är 3D stendött.

Just nu är framtiden väldigt oklar, och jag skulle inte köpa en dyr bil, oavsett typ. Bättre att köpa billiga bilar tills man ser vilket håll vinden blåser åt.
Tror du att dina specifika behov återspeglar en majoritet av bilägarna?
Hur många tror du har behov av eller tycker det är en bra idé att åka omkring i en 4 ton tung bränsleslukare? Återigen är vi inne på de 5 % med väldigt annorlunda behov.

Det finns många olika bilar med olika egenskaper av en anledning.

Än så länge finns det bara elbilar för en del av dessa. På sikt kommer det att förändras, med andra egenskaper som fokus. (Om det nu inte bara är en övergående fluga, som olyckskorparna gärna vill tro)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det är inte nödvändigtvis bättre med elbilar. Om de i huvudsak drivs med kolkraft så har jag tidigare kommit fram till att det faktiskt är bättre för miljön med diesel/bensinbil än med elbilen. Vissa länder i Östeuropa har för mycket kol för att det skall vara miljövänligt med elbil. Men det är ett corner-case, jag vet.
Fel. Det är sedan länge visat i studier. Luftföroreningarna kan renas mycket effektivare i kraftverk än i fordon. Det finns helt enkelt mer plats, jämnare driftförhållanen och bättre möjlighet att göra avancerad styrning. En ny bil ska jämföras med nya kraftverk, inte befintliga.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja elbil inte är för alla, det är ju väl känt. Och jag har aldrig påstått något annat heller.

Men för mig fanns det ett rimligt alternativ. Jag har laddmöjlighet hemma och övriga förutsättningar passar för en elbil. Varför är det då så kontroversiellt att känna att det är fel att fortsätta elda fossila bränslen när man inte behöver?
Varför ska jag angripas för det? Eller häcklas som superhjälte?

Verkar som vissa tycker det är fel att välja alternativ som inte alla kan välja. Men när alla kan, då är det plötsligt okej.

Ett tankesätt jag aldrig förstått.
Absolut inget fel med det men jag tycker att du på flera sätt beter dig på samma sätt som du anser att andra gör

Exempelvis varför ska jag, eller andra, känna ångest eller skuld över att vi har dom bilar vi har? Jag kan ha fel men den inställningen tycker jag du har haft ett flertal gånger

Och sen har vi det hela ”Skulle alla resonera som du blir det aldrig någon omställning. Inte ens en minskning av det fossila användandet”

Kan du förklara vad du menar? Har jag kritiserat användandet av elbilar? Nej. Är fossila bränslen, oavsett om din moraliska kompass tycker om det eller ej, nödvändigt? Ja. Borde alla som inte ha något val känna skuld och ångest? Nej.

Jag har väl aldrig ens hintat om att jag är emot en omställning? Och jag erkänner att jag faktiskt häcklade dig med att vara superhjälte, och det är för att jag personligen tycker att du bitvis är skenhelig. Lite som att beställa en familjepizza åt sig själv, för det är lugnt eftersom jag tar en lightdricka till istället för en vanlig.

En av cheferna på min förra arbetsplats har en elbil och han var verkligen den skrytande typen att han ”gjorde sitt” för miljön. Udda bara att han och familjen åkte utomlands 3-4 gånger om året…..vilken hjälte.

Iaf så kritiserar jag inte dig för att du har en elbil. Är du nöjd med den så är det väl jättebra? Även jag kommer hoppa på elbilståget när det finns rimliga bilar för arbetarklassen och när det finns tillgänglighet till laddning här hemma eller på jobbet.

Men tills dess så har jag min fossilare och jag kommer inte känna ångest över det.
 
T Troberg skrev:
* Krocksäkerhet. 3,9 ton ger säkerhet.

* Utsikt. Jag sitter högre, så jag ser över bilen framför.
Beskriv hur din bil är säkrare för andra trafikanter och fotgängare? Du är farlig för andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Fel. Det är sedan länge visat i studier. Luftföroreningarna kan renas mycket effektivare i kraftverk än i fordon. Det finns helt enkelt mer plats, jämnare driftförhållanen och bättre möjlighet att göra avancerad styrning. En ny bil ska jämföras med nya kraftverk, inte befintliga.
Kraftverk och bilar har väldigt olika lång livslängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.