1 509 556 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
I huvudsak fossilt, du menar att de flesta kan skaffa en V90 för 6-700' men de kan inte skaffa en elbil, har du noterat att det säljs ganska dyra fossilbilar?C CM1234 skrev:Och var kommer föroreningarna ifrån?
Och nu frågade jag dig, var går gränsen för _dig_?
Jag kan ha fel men det verkar som att du ignorerar att majoriteten (åter igen, i mina kretsar) har inte möjlighet att skaffa sig en elbil. Tycker du att vi ska ställa bilarna och…..inte arbeta?
Ska vi lägga ner i princip alla företag i världen för att en elbilsflotta inte är möjligt i dagsläget?
Så åter igen, var går gränsen? Fundera gärna på det medans du smuttar på en importerad kaffe som har tagits sig till Sverige med hjälp av fossilt bränsle.
Jag tror också att noll fossilanvändning är svårt på kort sikt men man kan ju då prioritera vad man använder det till, i denna elbilstråd så tycker jag att argumentet att man inte vill stanna var fjärde timme står sig ganska slätt mot de massgravar som denna pausaversion ska ställas mot.
Det är vad jag också menar. Tyvärr får man som bränslebilsägare ofta "men elbilar är ju nästan lika bra", trots att de inte alls motsvarar mina behov på något sätt.Nicke Nyfiken skrev:
Ibland. Sätt på en bra ljudbok så kommer man in ett flow där asfalten bara försvinner bakom en.Jonatan79 skrev:
Min farsa satt och sov när jag övningskörde. Nu var det iofs sent i övningskörningsprocessen, men ändå...pacman42 skrev:
Uppenbart skriver du, utan att ge exempel på varför.D djac skrev:Tja, lyckas och lyckas vet jag kanske inte, det var ju deras lycka att ingen konkurrent tillverkade bilar mer effektivt.
Merkostnaderna är uppenbara och väldigt många, innan komponenter trillar ner på bandet så har det hänt rätt mycket och att hantera underleverantörer är dyrt, urval, inköp, över/under-lager, beställnings och hanteringsrutiner, fel som uppstår, osv, sen att inte kunna producera utan order är dåligt för flödet och därmed ekonomin. Kika på lönsamheten per såld bil så ser du hur illa det är för de som tillverkar på gammalt sätt.
Om en komponent/tillval beställs via ett paket eller via ett separat kryss spelar ingen roll.
Det är exakt samma automatiserade inköps och beställningssystem som rullar igång.
Varför skulle det tex bli billigare att montera en skinninredning om det samtidigt beställs en massa elektroniktillval? För att ta ett nutida exempel? Helt oberoende prylar från olika leverantörer.
Du förefaller så kränkt att du börjat läsa in saker som inte skrivits.🙄C CM1234 skrev:Inte det minsta stött utan jag förstår inte ditt superhjältekomplex där du tror att du har räddat planeten och samtidigt spyr galla över alla som inte har elbil.
Fossila bränslen är i dagsläget ett nödvändigt ont och det har varit det under en relativt lång tid. Men du, och exempelvis @djac, verkar tro att jag gör mitt absolut bästa för att förstöra planeten.
Jag har absolut ingenting emot elbilar, jag tycker faktiskt att teknologin är riktigt häftig. Men jag har inte möjlighet till elbil och det gör mig uppenbarligen till en ond människa? 😂
Kan inte riktigt se var jag spytt galla över alla som inte har elbil. Eller där jag påstår att du gör ditt absolut bästa för att förstöra planeten.
Du är inte rationell i din känslostorm.
Tycker du ska ta ett ordentligt kliv tillbaka medans du smuttar på en importerad kaffe som har tagits sig till Sverige med hjälp av fossilt bränsle. Så kommer du att se att mycket av det du tillskriver andra aldrig har skrivits utan är skapat i ditt eget huvud.
Absolut men av dom människor jag har kontakt med, vänner kollegor m.m, så är det i princip ingen som har en bil för 6-700’. Undantaget är diverse chefer, säljare m.m som har den ekonomiska möjligheten till det, och det är även dom som är i majoritet när det gäller elbilar.D djac skrev:I huvudsak fossilt, du menar att de flesta kan skaffa en V90 för 6-700' men de kan inte skaffa en elbil, har du noterat att det säljs ganska dyra fossilbilar?
Jag tror också att noll fossilanvändning är svårt på kort sikt men man kan ju då prioritera vad man använder det till, i denna elbilstråd så tycker jag att argumentet att man inte vill stanna var fjärde timme står sig ganska slätt mot de massgravar som denna pausaversion ska ställas mot.
Vi som inte har möjlighet gör vårt bästa för att förstöra planeten och ta livet av så många som möjligt med ”våra” föroreningar. Iaf enligt vissa här.
Därför undrade jag var gränsen går för vad som är ok. Är det nödvändigt med utlandssemester? Uppenbarligen. Är det nödvändigt med importerat kaffe, dryck m.m? Uppenbarligen.
Allt det där bidrar till utsläpp, som dödar människor, och därför undrar jag genuint, utan baktankar, var den där heliga gränsen går?
Och i nickes fall förstår jag inte hur tre stycken Teslor bidrar till en bättre planet. Är det inte bättre att hålla sig till en bil? (Ingen kritik utan jag undrar verkligen)
Mycket möjligt att det framstår som att jag susar fram i någon typ av känslostorm men det är långt ifrån sanningen.Nicke Nyfiken skrev:Du förefaller så kränkt att du börjat läsa in saker som inte skrivits.🙄
Kan inte riktigt se var jag spytt galla över alla som inte har elbil. Eller där jag påstår att du gör ditt absolut bästa för att förstöra planeten.
Du är inte rationell i din känslostorm.
Tycker du ska ta ett ordentligt kliv tillbaka medans du smuttar på en importerad kaffe som har tagits sig till Sverige med hjälp av fossilt bränsle. Så kommer du att se att mycket av det du tillskriver andra aldrig har skrivits utan är skapat i ditt eget huvud.
Skrev inte du något i stil med att vi utsätter andra för avgaser? Är inte det ett kritiskt uttalande som jag personligen tycker är skevt med tanke på att det är, i dagsläget, ett nödvändigt ont?
Vad är alternativet?
Och som elbilsägare får man ständigt höra hur värdelösa elbilar är, och indirekt hur dum i huvudet man är som har en elbil.T Troberg skrev:
Man överöses med en massa argument som är helt irrelevanta för 95 % av alla bilförarna. T.ex. att kunna köra i 24 timmar i sträck med bara någon minuts tankstopp. Ändå är det dessa udda användarbeteende som bevisar att elbilar är dåliga. 😂
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Roadtrip-dag, del 2Nötegårdsgubben skrev:
Kom fram till Ludvika med marginal. Blåsan hade mindre återstående kapacitet än batteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilen har redan nästan dubbelt så lång räckvidd som återstående körsträcka, men en enklare thaibuffé aväts och det kan ju också få ta sin tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så det ständiga förnekandet av köer vid laddstationerna. En kompis satt fast i Malmö i veckan med långa köer till laddstationerna…Nicke Nyfiken skrev:Och som elbilsägare får man ständigt höra hur värdelösa elbilar är, och indirekt hur dum i huvudet man är som har en elbil.
Man överöses med en massa argument som är helt irrelevanta för 95 % av alla bilförarna. T.ex. att kunna köra i 24 timmar i sträck med bara någon minuts tankstopp. Ändå är det dessa udda användarbeteende som bevisar att elbilar är dåliga. 😂
Enligt många elbilsanvändare händer aldrig det… märkligt.
Det var i ett svar till dig där du mycket tydligt och provokativt talade om att du inte har några problem med att elda fossila bränslen.C CM1234 skrev:Mycket möjligt att det framstår som att jag susar fram i någon typ av känslostorm men det är långt ifrån sanningen.
Skrev inte du något i stil med att vi utsätter andra för avgaser? Är inte det ett kritiskt uttalande som jag personligen tycker är skevt med tanke på att det är, i dagsläget, ett nödvändigt ont?
Vad är alternativet?
Och fossilbilar släpper ut avgaser. Vad är kontroversiellt med det?
Nej, eftersom det inte finns något alternativ i dagsläget så har jag inget problem med det.Nicke Nyfiken skrev:
Absolut inget kontroversiellt utan åter igen ett nödvändigt ont. Du är väl den som snackar om ”ångest” över fossilt bränsle.
Smakar ditt importerade kaffe, som förmodligen skapat stora utsläpp, gott? 🤣
Vad tycks om det här då?M Myckling skrev:Verkar som jag behöver förklara min 190-mils räckvidd bild. Den var inte en känga mot er elbilsägare, snarare en blinkning åt elbilskritiker som är räckviddsfixerade. Jag är själv pro elbil och är sugen på en Model Y.
Att Volvon visade en den osannolika räckvidden på 190 mil var en effekt av en ytterst gynnsam 22 milstripp med medveten snålkörning.😀
Lätt 200mils räckvidd på en laddning
Bra påminnelse. Jag glömde ju detta outslitliga argument för varför elbilar är värdelösa.Nissens skrev:
8 år med elbil utan att ha spenderat en minut i kö. Men det har hänt andra så det är lika bra att skänka bort bilen meddetsamma, innan alla förstår att den är oanvändbar.
Jag har iofs spenderat tid i kö, men det är på enstaka platser vid enstaka tillfällen. Åker man till en laddstation med bara en eller två uttag vid en större väg så är det ju viss sannolikhet för att man får vänta.Nicke Nyfiken skrev: