Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
45 ggr? Hört talas om snabbladdning?

En ständigt återkommande familjeresa som vi gjort några gånger varje vinter under många år, är att köra Malmö - Vemdalen. En resa på ungefär 100 mil enkel väg.

Tidsskillnaden mellan när vi tidigare körde diesel och nu när vi kör Tesla Model Y är ungefär 30 minuter. Det ska stannas och kissa också stannar vi för att äta lunch, oavsett vilken bil vi kör med.

Så det beror nog på vilka körvanor man har och vilken elbil man har.

För vår del funkar det utmärkt utan dieselbil. Ingen av oss har blivit vansinnig över de extra 30 minuterna på en hel dags resa.
Om man inte har barn så kan man lätt utnyttja att man kan köra med 10-12 timmars räckvidd på en bränslebil med inget eller bara ett stopp. En femminuters tankning, och man har 10-12 timmar till. När jag kör någonstans så är det nästan alltid för att komma fram, inte för sightseeing. Då är stopp onödigt slöseri med tid.

Det kanske är annorlunda för dig, men det är min verklighet.

Tips: McDonalds små ostburgare kanske inte är en kulinarisk läckerhet, men de är bra att äta när man kör och de fyller magen.
 
  • Gilla
aunnr1 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är också ett stort misslyckande som måste rättas till, ingen naturlag utan bara dumhet och girighet, inget att vara stolt över anser de flesta. Om något måste läras så är det hur man bryter det beroendet, inte hur man håller det uppe, vissa inlägg här tyder på att kunskapsluckan är större än man befarat.
Och vem är det som är stolt över det? Det jag skrev är väl ren fakta?

Och frågan är då, var går gränsen mellan vad som är acceptabelt och vad som ”förstör planeten”.

Åker någon av er på utlandssemester ibland? Det är väl dåligt för planeten.

Handlar ni på en eller flera livsmedelskedjor? Varför odlar ni inte hemma?

Nicke har, om jag inte minns helt fel, gått igenom 3 st Teslor. Är det bra för planeten?

Om du, eller Nicke, insinuerar att jag hatar elbilar och gör mitt bästa för att förstöra planeten så har du helt enkelt fel.

I min ”krets” av kollegor, vänner och bekanta så är det möööjligtvis 1 av 30 som har elbil. Varför har inte fler elbil? I mitt fall är det pga.

1. För dyrt inköp
2. Ej möjlighet att ladda hemma eller på jobbet
3. Inte tillräckligt med mil om året (om vi nu ska tänka på planeten!)

Men enligt vissa elbilsägare här så är vi ute efter att aktivt förstöra planeten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T Troberg skrev:
Om man inte har barn så kan man lätt utnyttja att man kan köra med 10-12 timmars räckvidd på en bränslebil med inget eller bara ett stopp. En femminuters tankning, och man har 10-12 timmar till. När jag kör någonstans så är det nästan alltid för att komma fram, inte för sightseeing. Då är stopp onödigt slöseri med tid.

Det kanske är annorlunda för dig, men det är min verklighet.

Tips: McDonalds små ostburgare kanske inte är en kulinarisk läckerhet, men de är bra att äta när man kör och de fyller magen.
Jag har barn och jag har aldrig haft behovet att köra bil oavbrutet i 24 timmar. Så elbil funkar alldeles utmärkt för mig och min familj.

Andra människor har andra förutsättningar och behov, och då passar en dieselbil bättre. Varför ska det vara en kamp mellan det ena eller andra?
 
  • Gilla
slugger75 och 4 till
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja det är skillnad. Jag sparar timmar varje år genom att slippa åka till macken för att tanka. Även om jag förlorar en del av tiden på långresor så går jag plus med stor marginal.

Irrationellt?
Möjligtvis för dig.
Nej, objektivt irrationellt. Jag sparar timmar både på att ladda hemma för kortare distanser och slipper ladda långa distanser.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tack för lektionen.

Det spelar alltså ingen roll ifall vi fortsätter att elda fossila bränslen i all framtid.

Jag hade ingen aning, för jag är så naiv.
Vem har sagt att det inte spelar någon roll?

Det jag skrev, och menade, att när du köper 3 Teslor och drar på dig din superhjältedräkt och förkunnar att alla vi som av diverse anledningar inte har elbil förstör planeten, jo då är det fan naivt.
 
T Troberg skrev:
Om man inte har barn så kan man lätt utnyttja att man kan köra med 10-12 timmars räckvidd på en bränslebil med inget eller bara ett stopp. En femminuters tankning, och man har 10-12 timmar till. När jag kör någonstans så är det nästan alltid för att komma fram, inte för sightseeing. Då är stopp onödigt slöseri med tid.

Det kanske är annorlunda för dig, men det är min verklighet.

Tips: McDonalds små ostburgare kanske inte är en kulinarisk läckerhet, men de är bra att äta när man kör och de fyller magen.
10-12 timmar nonstop det är maaaanliiiigt! Har du tränat upp blåsan länge? Kör du så ofta ? Den vanliga Svennebananen gör nog inte det…
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan du redogöra för när merkostnaderna uppstår genom att man kan välja tex taklucka, en mer välljudande stereo, skinninredning separat och oberoende av "paket? Saker som är oberoende av varandra.
Saab, Volvo, Audi, BMW mfl lyckades med det under 40 år.
Tja, lyckas och lyckas vet jag kanske inte, det var ju deras lycka att ingen konkurrent tillverkade bilar mer effektivt.

Merkostnaderna är uppenbara och väldigt många, innan komponenter trillar ner på bandet så har det hänt rätt mycket och att hantera underleverantörer är dyrt, urval, inköp, över/under-lager, beställnings och hanteringsrutiner, fel som uppstår, osv, sen att inte kunna producera utan order är dåligt för flödet och därmed ekonomin. Kika på lönsamheten per såld bil så ser du hur illa det är för de som tillverkar på gammalt sätt.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
10-12 timmar nonstop det är maaaanliiiigt! Har du tränat upp blåsan länge? Kör du så ofta ? Den vanliga Svennebananen gör nog inte det…
Han använder kanske kateter.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
C CM1234 skrev:
Och vem är det som är stolt över det? Det jag skrev är väl ren fakta?

Och frågan är då, var går gränsen mellan vad som är acceptabelt och vad som ”förstör planeten”.

Åker någon av er på utlandssemester ibland? Det är väl dåligt för planeten.

Handlar ni på en eller flera livsmedelskedjor? Varför odlar ni inte hemma?

Nicke har, om jag inte minns helt fel, gått igenom 3 st Teslor. Är det bra för planeten?

Om du, eller Nicke, insinuerar att jag hatar elbilar och gör mitt bästa för att förstöra planeten så har du helt enkelt fel.

I min ”krets” av kollegor, vänner och bekanta så är det möööjligtvis 1 av 30 som har elbil. Varför har inte fler elbil? I mitt fall är det pga.

1. För dyrt inköp
2. Ej möjlighet att ladda hemma eller på jobbet
3. Inte tillräckligt med mil om året (om vi nu ska tänka på planeten!)

Men enligt vissa elbilsägare här så är vi ute efter att aktivt förstöra planeten.
Varje år dör 238.00 personer i förtid, bara inom EU, av luftföroreningar, 1200 av dessa är barn, var gränsen för dig går vet jag inte men jag tycker det är mycket, speciellt om vi ställer detta sidan om andra dödsorsaker som vi förfasas över.
 
T Troberg skrev:
Om man inte har barn så kan man lätt utnyttja att man kan köra med 10-12 timmars räckvidd på en bränslebil med inget eller bara ett stopp. En femminuters tankning, och man har 10-12 timmar till. När jag kör någonstans så är det nästan alltid för att komma fram, inte för sightseeing. Då är stopp onödigt slöseri med tid.

Det kanske är annorlunda för dig, men det är min verklighet.

Tips: McDonalds små ostburgare kanske inte är en kulinarisk läckerhet, men de är bra att äta när man kör och de fyller magen.
Jag tyckte det var lättare att köra långt i ett svep när barnen var små och inte gnällde så mycket. De tittade på var sin DVD-spelare och var nöjda med det. Idag skulle det aldrig gå att köra 100 mil i ett svep med bara kisspauser (ätandes medhavd mat i bilen under färden).

Fördelen är dock att de bägge har körkort numera, senast vi körde långt så fick dottern övningsköra 35 mil utan stopp. Rätt behagligt att sitta bredvid faktiskt.
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Vem har sagt att det inte spelar någon roll?

Det jag skrev, och menade, att när du köper 3 Teslor och drar på dig din superhjältedräkt och förkunnar att alla vi som av diverse anledningar inte har elbil förstör planeten, jo då är det fan naivt.
Oj, här är en som är lite stött. 😂

Varje ny elbil betyder en fossilbil mindre. Det är väl bra för planeten?
Eller tillhör du skaran som anser att fossilbilar är det bästa ur miljösynpunkt?
 
  • Haha
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Oj, här är en som är lite stött. 😂

Varje ny elbil betyder en fossilbil mindre. Det är väl bra för planeten?
Eller tillhör du skaran som anser att fossilbilar är det bästa ur miljösynpunkt?
Nja, det är inte nödvändigtvis bättre med elbilar. Om de i huvudsak drivs med kolkraft så har jag tidigare kommit fram till att det faktiskt är bättre för miljön med diesel/bensinbil än med elbilen. Vissa länder i Östeuropa har för mycket kol för att det skall vara miljövänligt med elbil. Men det är ett corner-case, jag vet.
 
D djac skrev:
Varje år dör 238.00 personer i förtid, bara inom EU, av luftföroreningar, 1200 av dessa är barn, var gränsen för dig går vet jag inte men jag tycker det är mycket, speciellt om vi ställer detta sidan om andra dödsorsaker som vi förfasas över.
Och var kommer föroreningarna ifrån?

Och nu frågade jag dig, var går gränsen för _dig_?

Jag kan ha fel men det verkar som att du ignorerar att majoriteten (åter igen, i mina kretsar) har inte möjlighet att skaffa sig en elbil. Tycker du att vi ska ställa bilarna och…..inte arbeta?

Ska vi lägga ner i princip alla företag i världen för att en elbilsflotta inte är möjligt i dagsläget?

Så åter igen, var går gränsen? Fundera gärna på det medans du smuttar på en importerad kaffe som har tagits sig till Sverige med hjälp av fossilt bränsle.
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det är inte nödvändigtvis bättre med elbilar. Om de i huvudsak drivs med kolkraft så har jag tidigare kommit fram till att det faktiskt är bättre för miljön med diesel/bensinbil än med elbilen. Vissa länder i Östeuropa har för mycket kol för att det skall vara miljövänligt med elbil. Men det är ett corner-case, jag vet.
Jag bor i Sverige. Inte i Östeuropa.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Oj, här är en som är lite stött. 😂

Varje ny elbil betyder en fossilbil mindre. Det är väl bra för planeten?
Eller tillhör du skaran som anser att fossilbilar är det bästa ur miljösynpunkt?
Inte det minsta stött utan jag förstår inte ditt superhjältekomplex där du tror att du har räddat planeten och samtidigt spyr galla över alla som inte har elbil.

Fossila bränslen är i dagsläget ett nödvändigt ont och det har varit det under en relativt lång tid. Men du, och exempelvis @djac, verkar tro att jag gör mitt absolut bästa för att förstöra planeten.

Jag har absolut ingenting emot elbilar, jag tycker faktiskt att teknologin är riktigt häftig. Men jag har inte möjlighet till elbil och det gör mig uppenbarligen till en ond människa? 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.