Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Får du ångest av att elda? Jobbigt
Inte jobbigt alls.
Det är bara att låta bli. Hur enkelt som helst.

Saknar det inte för en sekund.
 
Redigerat:
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Back to basics, vilken färg du vill så länge den är svart typ. Vilket känns helt rätt, traditionella tillverkare med sina ofantliga valmöjligheter är irrationellt ur mer eller mindre alla perspektiv utom som lockpris för att få bilen att se billigare ut vid första anblick
Fast med ett modernt produktions och beställningssätt när absolut noll handpåläggning förekommer så är det bara en fördel utan extra kostnader att erbjuda tillval fritt för kunden.
Så har det fungerat sedan 90-talet minst.

Ett kryss i rutan innebär bara att rätt prylar ramlar ner på "line".
Beställning och lagerhantering sköts automatiskt "just in time".
Allt annat är 1800-tal.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
useless useless skrev:
Tänk att det behövdes nästan 17 000 inlägg för att besvara ursprungsfrågan. Ja det är för tidigt att köpa elbil, men ser bättre ut nästa år.
Inga problem att köra ner till Toscana i år. Lite för dyrt med snabbladdning fortfarande dock. 9.40 kr/mil i energikostnad att ladda Enyaq hos Tesla.

Lika tung högerfot som med S-MAX senast.

Två övernattningar där frukost och middag åts på hotellen där vi bodde. Visst blev det ett extra glasstopp/dag jfr med fossilbil. Men när glassen var uppäten var det dags att åka. Såklart kan det bli värre till vintern om förvärmning inte kommer på plats till dess...

Under laddningen knappar man in exakt adress till nästa laddare som ligger ca 30mil bort. Farthållaren på 135. Vid behov (uppstod aldrig) så sänker man till 125 om ångesten kryper fram) Självklart tittar man ut en laddare med minst 8 platser (fick vänta 3min på en av 10 laddningar på nervägen). Laddade i 100+kW ända upp till 77% laddning så stoppen blev så korta att man ibland fick flytta bilen från laddaren innan maten ens stod på bordet.

Jag laddade så att jag kunde förbruka 22.5 kWh/100km fram till nästa laddare plus 3 extra procent. Eller max 90% för att vara snäll mot bilen...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast med ett modernt produktions och beställningssätt när absolut noll handpåläggning förekommer så är det bara en fördel utan extra kostnader att erbjuda tillval fritt för kunden.
Så har det fungerat sedan 90-talet minst.

Ett kryss i rutan innebär bara att rätt prylar ramlar ner på "line".
Beställning och lagerhantering sköts automatiskt "just in time".
Allt annat är 1800-tal.
Varför är då de bilar med längst tillvalslistor de dyraste?
 
M Myckling skrev:
Räckviddsångest i XC60n. 😁[bild]
Va 190 mil?
Sån räckvidd vill jag med ha. Hur ny bil har du ? Ska ju ha en diesel/Bensin när jag blir av med id3 och jag var egentligen nöjd med lite över 100 mils räckvidd innan men kan jag få 190 så räcker det ju att tanka en gång i månaden :p
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför är då de bilar med längst tillvalslistor de dyraste?
Jag har väl inte sagt att tillval ska vara gratis?
Du betalar givetvis för de extraval du vill ha. Inte för de du inte vill ha.

De absolut billigaste bilarna säljs ju inte på kundorder utan förbeställs av ÅF. Typ Nissan Micra och andra budgetbutkar har alltid varit så.
 
Nicke Nyfiken
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har väl inte sagt att tillval ska vara gratis?
Du betalar givetvis för de extraval du vill ha. Inte för de du inte vill ha.
Det menar jag inte heller.
Bilar med långa tillvalslistor har över lag höga priser redan innan några tillval gjorts.

Du skriver att många konfigurationsmöjligheter är gratis för tillverkaren om man har modernt produktions och beställningssätt.

I så fall har VW fel processer fast de har haft långa optionslister på sina modeller under väldigt många år, och därmed borde ha rätt både produktions och beställningssätt.

VW har stora lönsamhetsproblem och pga. detta meddelar de nu att deras nya ID.7 kommer att ha 99% färre konfigurationer än nuvarande Golf.

Hade det varit "gratis" hade de självklart inte gjort denna strypning av valmöjligheter.

Men det beror kanske på att VW är kvar på 1800-talet?


Text om VW:s strategi, produktionsfokus, ökad vinstmarginal och exempel på nya modellen ID.7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du menar ångesten av att fortsätta elda fossila bränslen varje dag?
Vilken ångest?
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Vilken ångest?
Fråga "useless".
Det är han som har ångest.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Fråga "useless".
Det är han som har ångest.
Över räckvidd om jag förstod det rätt. Du är den som nämner ångest över fossilt bränsle.

Så igen, vilken ångest? 😂
 
Fuskwagen kör ju med paket på basala grejer som backkamera och elbaklucka.

Det lustiga är att bilarna inte är billiga fast de saknar den basala utrustningen.
.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Över räckvidd om jag förstod det rätt. Du är den som nämner ångest över fossilt bränsle.

Så igen, vilken ångest? 😂
Det går inte att förklara för folk som inte förstår. 😂
Jag är helt säker på att du njuter av att förpesta luften för andra.☠️
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Va 190 mil?
Sån räckvidd vill jag med ha.
Finns det inga mackar där du bor?
Vem behöver 190 mils räckvidd?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Finns det inga mackar där du bor?
Vem behöver 190 mils räckvidd?
Ja då hinner man ju glömma koden till tankkortet ;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Finns det inga mackar där du bor?
Vem behöver 190 mils räckvidd?
Det är väl samma inställning som gör att vissa vill ha 100+ mils räckvidd på en elbil. Det ska finnas så få praktiska hinder som möjligt för en. Att det inte behövs av någon typ av praktiska skäl är inte grejen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.