1 508 782 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fast med ett modernt produktions och beställningssätt när absolut noll handpåläggning förekommer så är det bara en fördel utan extra kostnader att erbjuda tillval fritt för kunden.A ajn82 skrev:
Så har det fungerat sedan 90-talet minst.
Ett kryss i rutan innebär bara att rätt prylar ramlar ner på "line".
Beställning och lagerhantering sköts automatiskt "just in time".
Allt annat är 1800-tal.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Inga problem att köra ner till Toscana i år. Lite för dyrt med snabbladdning fortfarande dock. 9.40 kr/mil i energikostnad att ladda Enyaq hos Tesla.useless skrev:
Lika tung högerfot som med S-MAX senast.
Två övernattningar där frukost och middag åts på hotellen där vi bodde. Visst blev det ett extra glasstopp/dag jfr med fossilbil. Men när glassen var uppäten var det dags att åka. Såklart kan det bli värre till vintern om förvärmning inte kommer på plats till dess...
Under laddningen knappar man in exakt adress till nästa laddare som ligger ca 30mil bort. Farthållaren på 135. Vid behov (uppstod aldrig) så sänker man till 125 om ångesten kryper fram) Självklart tittar man ut en laddare med minst 8 platser (fick vänta 3min på en av 10 laddningar på nervägen). Laddade i 100+kW ända upp till 77% laddning så stoppen blev så korta att man ibland fick flytta bilen från laddaren innan maten ens stod på bordet.
Jag laddade så att jag kunde förbruka 22.5 kWh/100km fram till nästa laddare plus 3 extra procent. Eller max 90% för att vara snäll mot bilen...
Varför är då de bilar med längst tillvalslistor de dyraste?Huddingebo skrev:Fast med ett modernt produktions och beställningssätt när absolut noll handpåläggning förekommer så är det bara en fördel utan extra kostnader att erbjuda tillval fritt för kunden.
Så har det fungerat sedan 90-talet minst.
Ett kryss i rutan innebär bara att rätt prylar ramlar ner på "line".
Beställning och lagerhantering sköts automatiskt "just in time".
Allt annat är 1800-tal.
Jag har väl inte sagt att tillval ska vara gratis?Nicke Nyfiken skrev:
Du betalar givetvis för de extraval du vill ha. Inte för de du inte vill ha.
De absolut billigaste bilarna säljs ju inte på kundorder utan förbeställs av ÅF. Typ Nissan Micra och andra budgetbutkar har alltid varit så.
Det menar jag inte heller.Huddingebo skrev:
Bilar med långa tillvalslistor har över lag höga priser redan innan några tillval gjorts.
Du skriver att många konfigurationsmöjligheter är gratis för tillverkaren om man har modernt produktions och beställningssätt.
I så fall har VW fel processer fast de har haft långa optionslister på sina modeller under väldigt många år, och därmed borde ha rätt både produktions och beställningssätt.
VW har stora lönsamhetsproblem och pga. detta meddelar de nu att deras nya ID.7 kommer att ha 99% färre konfigurationer än nuvarande Golf.
Hade det varit "gratis" hade de självklart inte gjort denna strypning av valmöjligheter.
Men det beror kanske på att VW är kvar på 1800-talet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuskwagen kör ju med paket på basala grejer som backkamera och elbaklucka.
Det lustiga är att bilarna inte är billiga fast de saknar den basala utrustningen.
.
Det lustiga är att bilarna inte är billiga fast de saknar den basala utrustningen.
.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg