Roadtrip-dag, del 1
Typ 50 mil. Första sträckan ca 35. Får se vad GOM:en säger när man kommer upp i marschfart. Nu ser det ju bra ut.
App-skärmbild visar blå elbil, räckvidd, batteriprocent, temperatur, och inställningar för komfort och service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det går inte att förklara för folk som inte förstår. 😂
Jag är helt säker på att du njuter av att förpesta luften för andra.☠️
Varför skulle jag njuta av det?

Om du tror att du har räddat planeten genom att köpa en elbil så är du otroligt naiv. Tyvärr så hade inget land eller samhälle fungerat utan fossilt bränsle och det är något du uppenbarligen behöver lära dig.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Verkar som jag behöver förklara min 190-mils räckvidd bild. Den var inte en känga mot er elbilsägare, snarare en blinkning åt elbilskritiker som är räckviddsfixerade. Jag är själv pro elbil och är sugen på en Model Y.

Att Volvon visade en den osannolika räckvidden på 190 mil var en effekt av en ytterst gynnsam 22 milstripp med medveten snålkörning.😀
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Inte jobbigt alls.
Det är bara att låta bli. Hur enkelt som helst.

Saknar det inte för en sekund.
Jag kör båda typerna. Dieseln är överlägsen för långresor för oss. Blir vansinnig när man ska stå och ladda när det tar 45ggr längre tid än att tanka.
 
D
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast med ett modernt produktions och beställningssätt när absolut noll handpåläggning förekommer så är det bara en fördel utan extra kostnader att erbjuda tillval fritt för kunden.
Så har det fungerat sedan 90-talet minst.

Ett kryss i rutan innebär bara att rätt prylar ramlar ner på "line".
Beställning och lagerhantering sköts automatiskt "just in time".
Allt annat är 1800-tal.
Det är för dyrt och det är en av många anledningar som gör att gammelvärldens biltillverkare inte tjänar pengar på bilarna, även om de är för dyra.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
D
C CM1234 skrev:
Varför skulle jag njuta av det?

Om du tror att du har räddat planeten genom att köpa en elbil så är du otroligt naiv. Tyvärr så hade inget land eller samhälle fungerat utan fossilt bränsle och det är något du uppenbarligen behöver lära dig.
Det är också ett stort misslyckande som måste rättas till, ingen naturlag utan bara dumhet och girighet, inget att vara stolt över anser de flesta. Om något måste läras så är det hur man bryter det beroendet, inte hur man håller det uppe, vissa inlägg här tyder på att kunskapsluckan är större än man befarat.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Det är oftast oceaner av plats när jag parkerar frugans Fiat 50ö på affären som har normalstora rutor. Man vet inte riktigt vart i rutan man skall ställa den...
Övre högra hörnet blir nog bäst!

😂
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Varför skulle jag njuta av det?

Om du tror att du har räddat planeten genom att köpa en elbil så är du otroligt naiv. Tyvärr så hade inget land eller samhälle fungerat utan fossilt bränsle och det är något du uppenbarligen behöver lära dig.
Tack för lektionen.

Det spelar alltså ingen roll ifall vi fortsätter att elda fossila bränslen i all framtid.

Jag hade ingen aning, för jag är så naiv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Va 190 mil?
Sån räckvidd vill jag med ha. Hur ny bil har du ? Ska ju ha en diesel/Bensin när jag blir av med id3 och jag var egentligen nöjd med lite över 100 mils räckvidd innan men kan jag få 190 så räcker det ju att tanka en gång i månaden :p
Köp en Peugeot 508 med lilla dieseln så har du det i verkligheten
 
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Jag kör båda typerna. Dieseln är överlägsen för långresor för oss. Blir vansinnig när man ska stå och ladda när det tar 45ggr längre tid än att tanka.
45 ggr? Hört talas om snabbladdning?

En ständigt återkommande familjeresa som vi gjort några gånger varje vinter under många år, är att köra Malmö - Vemdalen. En resa på ungefär 100 mil enkel väg.

Tidsskillnaden mellan när vi tidigare körde diesel och nu när vi kör Tesla Model Y är ungefär 30 minuter. Det ska stannas och kissa också stannar vi för att äta lunch, oavsett vilken bil vi kör med.

Så det beror nog på vilka körvanor man har och vilken elbil man har.

För vår del funkar det utmärkt utan dieselbil. Ingen av oss har blivit vansinnig över de extra 30 minuterna på en hel dags resa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är för dyrt och det är en av många anledningar som gör att gammelvärldens biltillverkare inte tjänar pengar på bilarna, även om de är för dyra.
Kan du redogöra för när merkostnaderna uppstår genom att man kan välja tex taklucka, en mer välljudande stereo, skinninredning separat och oberoende av "paket? Saker som är oberoende av varandra.
Saab, Volvo, Audi, BMW mfl lyckades med det under 40 år.
 
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
45 ggr? Hört talas om snabbladdning?

En ständigt återkommande familjeresa som vi gjort några gånger varje vinter under många år, är att köra Malmö - Vemdalen. En resa på ungefär 100 mil enkel väg.

Tidsskillnaden mellan när vi tidigare körde diesel och nu när vi kör Tesla Model Y är ungefär 30 minuter. Det ska stannas och kissa också stannar vi för att äta lunch, oavsett vilken bil vi kör med.

Så det beror nog på vilka körvanor man har och vilken elbil man har.

För vår del funkar det utmärkt utan dieselbil. Ingen av oss har blivit vansinnig över de extra 30 minuterna på en hel dags resa.
30ggr då. Spela roll. Det är värdelöst oavsett.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
30ggr då. Spela roll. Det är värdelöst oavsett.
Det är alltså värdelöst och man blir vansinnig.

Du måste leva ett ohälsosamt hektisk liv om det får så långtgående konsekvenser för dig.
 
  • Gilla
GoC och 3 till
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
45 ggr? Hört talas om snabbladdning?

En ständigt återkommande familjeresa som vi gjort några gånger varje vinter under många år, är att köra Malmö - Vemdalen. En resa på ungefär 100 mil enkel väg.

Tidsskillnaden mellan när vi tidigare körde diesel och nu när vi kör Tesla Model Y är ungefär 30 minuter. Det ska stannas och kissa också stannar vi för att äta lunch, oavsett vilken bil vi kör med.

Så det beror nog på vilka körvanor man har och vilken elbil man har.

För vår del funkar det utmärkt utan dieselbil. Ingen av oss har blivit vansinnig över de extra 30 minuterna på en hel dags resa.
Du försvarar irrationella val genom att tycka att det inte är någon skillnad. Men det är det, det är fakta. Sen om man gör det som medicin för sin ångest är ju en annan sak. Det kanske är det rationella för vissa i så fall.
 
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Du försvarar irrationella val genom att tycka att det inte är någon skillnad. Men det är det, det är fakta. Sen om man gör det som medicin för sin ångest är ju en annan sak. Det kanske är det rationella för vissa i så fall.
Ja det är skillnad. Jag sparar timmar varje år genom att slippa åka till macken för att tanka. Även om jag förlorar en del av tiden på långresor så går jag plus med stor marginal.

Irrationellt?
Möjligtvis för dig.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.