Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tur VW förstod sitt misstag och på ID3 har dom fixat materialen i inredningen i facelift nu
Jo fast det är ganska trist inredning. Den funkar men ligger hästlängder efter många bilar.

Här är den "nya" id3.
Undrar om den har belysta knappar denna gången.

Modern bilinteriör med stort dashboard-skärm, minimalistisk design, rymlig känsla, lyxiga material, ingen synlig växelspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trevlig skrev:
[bild]

Första stoppet, behövde inte ens ladda egentligen hade kommit fram med 10% men ville inte riskera något, vi åt lite efter 3,5 h i bilen.

Fyller på resten imorgon.
Var stannade ni?
Var där lång kö innan kivik?
 
R Rkarlsson skrev:
Var stannade ni?
Var där lång kö innan kivik?
Nu kommer ett långt svar som är anpassat till forumet. Vill påpeka att detta är min upplevelse av det hela.
Bild på bilens infotainmentsystem som visar navigation och batteristatus; på svenska, verkar vara Tesla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startade med 99/100% hemma, brukar ladda batteriet till 55% i vanliga fall men 100% inför resor.
Skärmvisning av elbilsladdning, bilstatus och batteriprocent, svensk text, öppen fram- och stängd baklucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första stoppet i Kristianstad 1-3 minuter kö, stannade där mest för att jag inte hade koll på om det fanns några bra stolpar i närheten samt barnen behövde äta, skulle klarat mig hela vägen till Kivik med cirka 10% kvar (5,7 mil)

Marknaden var ett skämt så vi rullade in till Ystad, gick en sväng åt gott, fikade på stranden och sen började färden hem.

Display i en elbil som visar hastighet, batteristatus, och navigeringsinformation under körning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde Halmstad då vi ville stanna där, vet att det är lite långt men brukar gå fint om man lyssnar på vad bilen säger.

Dock så gick den planen sådär, barnen behövde gå på toa så stannade i Mellbystrand en kort stund medans barnen var på toa och köpte kaffe. Samt det var en v2 laddare och även lite dyr så rullade en vidare till en bättre laddare.
Display i elbil visar laddningsstatistik och navigation, person utanför fönstret, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rullade till Varberg för v3 och toabesök för sambon, tydligen var McD toan i Mellbystrand inte så fin.
Tesla bilskärm visar laddningsstatus, räckvidd och öppna dörrar; modern elbilsteknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rullade på ganska raskt hem, farthållaren på runt 130-140.

Bild av en skärm som visar en elbil; information om laddning och fordonsstatus, Svenska språket synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutsats på det hela?

Bilden visar tre Tesla Supercharger-laddningssessioner i Sverige med datum, platser, förbrukning och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostnad räknat lite slarvigt 5,3 kr milen, laddar för cirka 1kr/kwh hemma. 450kr ish. Diesel och samma hastighet skulle det nog bli cirka 1600kr

Skulle jag bara ladda hemma skulle det varit cirka 125-150kr för samma sträcka.

Tid 3 timmar och 55 min från Ystad till Trollhättan. (Självklart med laddningen)

Tid Trollhättan till kiviks marknad 5h, mycket trafik (Självklart med laddningen)

Köer? ja fick vänta cirka 1-3 minuter på första stoppet i Kristianstad.

Min tanke kring elbilar är att ska man åka långt/familjebil så är det Tesla som gäller. Ska man ha en stadsbil andrabil då fungerar resten.

Samt de äldre Tesla modellerna laddar långsammare ni kan testa detta på https://abetterrouteplanner.com/ så får ni ganska bra koll.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
T Trevlig skrev:
Nu kommer ett långt svar som är anpassat till forumet. Vill påpeka att detta är min upplevelse av det hela.
[bild]
Startade med 99/100% hemma, brukar ladda batteriet till 55% i vanliga fall men 100% inför resor.
[bild]
Första stoppet i Kristianstad 1-3 minuter kö, stannade där mest för att jag inte hade koll på om det fanns några bra stolpar i närheten samt barnen behövde äta, skulle klarat mig hela vägen till Kivik med cirka 10% kvar (5,7 mil)

Marknaden var ett skämt så vi rullade in till Ystad, gick en sväng åt gott, fikade på stranden och sen började färden hem.

[bild]
Valde Halmstad då vi ville stanna där, vet att det är lite långt men brukar gå fint om man lyssnar på vad bilen säger.

Dock så gick den planen sådär, barnen behövde gå på toa så stannade i Mellbystrand en kort stund medans barnen var på toa och köpte kaffe. Samt det var en v2 laddare och även lite dyr så rullade en vidare till en bättre laddare.
[bild]

Rullade till Varberg för v3 och toabesök för sambon, tydligen var McD toan i Mellbystrand inte så fin.
[bild]
Rullade på ganska raskt hem, farthållaren på runt 130-140.

[bild]

Slutsats på det hela?

[bild]
Kostnad räknat lite slarvigt 5,3 kr milen, laddar för cirka 1kr/kwh hemma. 450kr ish. Diesel och samma hastighet skulle det nog bli cirka 1600kr

Skulle jag bara ladda hemma skulle det varit cirka 125-150kr för samma sträcka.

Tid 3 timmar och 55 min från Ystad till Trollhättan. (Självklart med laddningen)

Tid Trollhättan till kiviks marknad 5h, mycket trafik (Självklart med laddningen)

Köer? ja fick vänta cirka 1-3 minuter på första stoppet i Kristianstad.

Min tanke kring elbilar är att ska man åka långt/familjebil så är det Tesla som gäller. Ska man ha en stadsbil andrabil då fungerar resten.

Samt de äldre Tesla modellerna laddar långsammare ni kan testa detta på [länk] så får ni ganska bra koll.
+30 km/h då?

Skärmbild av GPS-navigation, rutt från Trollhättan till Ystad, olika rutter och restider visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
+30 km/h då?

[bild]
Ja typ, Google Maps räknar inte med laddstop
 
Bra redogörelse. Värt att betänka att det är flera superchargers som öppnar längs sträckan under året

Helsingborg (Väla, öppen)
Ängelholm
Varberg Himle
Kungsbacka (2024)
Göteborg (Backa 2024)
Trollhättan
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värt att betänka att det är flera superchargers som öppnar längs sträckan under året
Tänk att det behövdes nästan 17 000 inlägg för att besvara ursprungsfrågan. Ja det är för tidigt att köpa elbil, men ser bättre ut nästa år.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Sådana inlägg har vi sett ett antal. Det blir alltid bättre nästa år!

Men redan i år är det rejält bättre (och billigare) med långresor än förra året. I alla fall för oss utan Tesla iom. att huvuddelen av det nätverket nu är öppet för alla och därtill pressat priserna sen förra sommaren.

För egen del blir det närmare 50 mil från Smålands inland upp till Siljanstrakten imorgon. Laddning på Tesla i Ludvika eller (om bilen verkar törstig) Örebro är planen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
useless useless skrev:
Tänk att det behövdes nästan 17 000 inlägg för att besvara ursprungsfrågan. Ja det är för tidigt att köpa elbil, men ser bättre ut nästa år.
Vad är det med räckvidden som ser bättre ut nästa år, om vi nu återgår till ursprungsfrågan?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det med räckvidden som ser bättre ut nästa år, om vi nu återgår till ursprungsfrågan?
Ångesten minskar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
useless useless skrev:
Ångesten minskar.
Vilken ångest?
 
  • Haha
uplj
  • Laddar…
Räckviddsångest i XC60n. 😁 Digital instrumentpanel i bil visar hastighetsmätare, klockan och bränslemätare; "ECO DRIVE" aktiverat, halvfull tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M Myckling skrev:
Räckviddsångest i XC60n. 😁[bild]
Du menar ångesten av att fortsätta elda fossila bränslen varje dag?
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Räckviddsångest i XC60n. 😁[bild]
Du betalar nog mer i skatt än vad jag betalar i el per år ;)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du menar ångesten av att fortsätta elda fossila bränslen varje dag?
Får du ångest av att elda? Jobbigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.