1 508 782 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är bara på SuC version 2, som delad effekt är ett problem. v2 laddarna känner man igen på att de har dubbla sladdar. En CCS och en Typ2. Dessa stolpar är numrerade 1A 1B 2A 2B osv. Det är alltså bara två stolpar som delar på en laddare.Nötegårdsgubben skrev:
På V3 laddarna (som bara har en sladd) är delad effekt inget problem. Där kan man ställa sig även om de övriga med samma siffra är upptagna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
Hur delar dessa på elen då? För alla Teslaladdare har väl högre märkeffekt per stolpe än systemet har totalt?
För övrigt verkar det vara helt rätt sätt att göra på. Mig veterligen är det väl bara Tesla och Kempower som gör sådana lastbalanserade system för likströmsladdningen.
För övrigt verkar det vara helt rätt sätt att göra på. Mig veterligen är det väl bara Tesla och Kempower som gör sådana lastbalanserade system för likströmsladdningen.
Det är ju en sjukligt utbredd JAG JAG JAG mentalitet i Sverige nu för tiden. Så inte konstigt att det är värre här än i många andra länder.D djac skrev:
Audi och Porsche ägare är specialister på att blocka andra från att ladda, beroende på den korkade placeringen av laddporten.
Har även sett en Porsche blocka 3 laddplatser. Det handlade ju bara om att idioten skulle markera att hen var överlägsen alla andra.
Tycker Tesla ska hindra vissa bilmodeller från att ladda tills de har löst problemet med för korta kablar. Men de är ointresserad eftersom de fortsätter att utforma de nya laddstationerna på exakt samma sätt.
På v3 stationerna delar många stolpar på en laddare och vad jag hört så har den så hög effekt att det krävs att alla bilarna samtidigt laddar med 200kW eller mer, för att uppnå en effektbegränsning. Och sannolikheten för att det ska hända med dagens elbilar är ju extremt låg.Nötegårdsgubben skrev:
Det där höll på att driva min hustru till vansinne första och hittills enda gången någon av oss laddat hos Tesla. Beteckningen är längst ner på stolpen. Det funkar säkert jättebra i Kalifornien, men med upplogad snövall i norra Sverige var det högst oklart var man hittade beteckningen.Nicke Nyfiken skrev:
Man måste dra kabeln längs sidan på bilen för att nå kontakten, oavsett om man backat eller kört rakt in. Det är ju bara på laddplatser med fickparkering som det funkar bra. Och det har jag aldrig sett när det gäller snabbladdning.Stefan N skrev:
För övrigt är det bara på höger sidan det sitter CCS-kontakt. På vänster sida är det en Typ2.
Inte alls ovanligt mad sidoparkering vid snabbladdare (har inte sett det hos Tesla dock). Detta är ju den enda vettiga lösningen på sikt, särskilt med släpvagn. Man snålar dock på utrymmet på många laddstationer (snabbladdning och/eller ej), men detta kommer att bli bättre med tiden (det är redan fler med sidoladdning). Jag har sett att man på vissa bensinstationer sätter upp snabbladdare i ytterkant av området med sidoladdning, jag ser gärna mer av det!Nicke Nyfiken skrev:Man måste dra kabeln längs sidan på bilen för att nå kontakten, oavsett om man backat eller kört rakt in. Det är ju bara på laddplatser med fickparkering som det funkar bra. Och det har jag aldrig sett när det gäller snabbladdning.
För övrigt är det bara på höger sidan det sitter CCS-kontakt. På vänster sida är det en Typ2.
Bor du uppe i Norrland med dåligt plogade vintervägar och snöslask är 4WD överlägsen 2WDS Styrman_jansson skrev:Jag kan säga såhär. Efter några år med fullutrustad 4WD dieselkombi så bytte vi till en enklare 2WD bensin MPV när vi gjorde oss av med husvagnen. Upplevelsen av bytet är klart övervägande positivt. Av allt det där jag trodde jag behövde saknar jag typ 10%. Det jag saknar minst är 4WD, men så drar vi inte husvagn längre.
Finns det obegränsat med plats så man kan sätta en laddstolpe mellan varje parkeringsplats så är det naturligtvis det bästa. Då skulle alla kunna ladda oavsett ladportens placering. Tyvärr tänkte inte Tesla så. Allt ska vara minimalistiskt, inklusive laddplatser och laddkablar.🙈pacman42 skrev:Inte alls ovanligt mad sidoparkering vid snabbladdare (har inte sett det hos Tesla dock). Detta är ju den enda vettiga lösningen på sikt, särskilt med släpvagn. Man snålar dock på utrymmet på många laddstationer (snabbladdning och/eller ej), men detta kommer att bli bättre med tiden (det är redan fler med sidoladdning). Jag har sett att man på vissa bensinstationer sätter upp snabbladdare i ytterkant av området med sidoladdning, jag ser gärna mer av det!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
Ok. Det är ju både bra och dåligt. Bra med mycket kräm, dåligt om det blir kö till laddstolparna trots att det egentligen finns mer kräm i systemet.Nicke Nyfiken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
I den här bilden blockerar för övrigt de två Teslorna oss som har uttaget till höger från att ladda alls. Hade båda stått en ruta fram hade man däremot kunnat stå ”ut ur rutan” och ladda.Nötegårdsgubben skrev:
Framför allt kanske det är viktigt för oss som inte kör Tesla att tänka på. Alltså ”hur” man ställer sig fel utan att blockera grundtanken för mycket.
Kan ni inte stå på tvären utanför rutan?Nötegårdsgubben skrev:I den här bilden blockerar för övrigt de två Teslorna oss som har uttaget till höger från att ladda alls. Hade båda stått en ruta fram hade man däremot kunnat stå ”ut ur rutan” och ladda.
Framför allt kanske det är viktigt för oss som inte kör Tesla att tänka på. Alltså ”hur” man ställer sig fel utan att blockera grundtanken för mycket.