32 272 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Exakt, men avloppsröret är ju större än 32 och därav behöver det vara 60mm från dess kant till vattenrörens kanter.jakobsbygge skrev:
Om våtrummet ska uppfylla branschreglerna måste karmen liva med tätskiktet för att lägga skarvremsa. Om karmen ska ligga utanför ska de minst vara 100mm för att kunna vika tätskikten ordentligt. Försäkringsbolagen följer branschreglerna vid skadeutredningar.M Mjärn skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Då antar jag att de följer dessa reglerFlugfiskarniJämtland skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Bra där, men i detta fallet behöver inte fuktskyddet gå ut på karmen när duschen är i inre hörnet av badrummet.FlugfiskarniJämtland skrev:
Tröskeln ska dock liva väggens insida alltid men påsalningen av karmen kan ske i efterhand än om jag inte förstår varför många väntar med det för det är lika enkelt att göra det direkt i samband med att man salar på tröskeln.
Stämmer tyvärr inte. GVK/BKR gör ingen skillnad på var dörren sitter i förhållande till dusch. Se klipp nedan:Paul-Staffanstorp skrev:
Bra där, men i detta fallet behöver inte fuktskyddet gå ut på karmen när duschen är i inre hörnet av badrummet.
Tröskeln ska dock liva väggens insida alltid men påsalningen av karmen kan ske i efterhand än om jag inte förstår varför många väntar med det för det är lika enkelt att göra det direkt i samband med att man salar på tröskeln.![]()
Enligt Byggkeramikrådets branschregler för våtrum BBV21:1 punkt 6.3.2 och Golvbranschens våtrumskontrolls Säkra Våtrum 2021:1 punkt 8.9.1 ska försegling alltid utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg oavsett placering i rummet.
Källa: https://www.svenskbyggtidning.se/20...avet-for-troskel-i-liv-med-vagg-i-vatutrymme/
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Då tycker jag du ska läsa på ytterligare.FlugfiskarniJämtland skrev:
Stämmer tyvärr inte. GVK/BKR gör ingen skillnad på var dörren sitter i förhållande till dusch. Se klipp nedan:
Enligt Byggkeramikrådets branschregler för våtrum BBV21:1 punkt 6.3.2 och Golvbranschens våtrumskontrolls Säkra Våtrum 2021:1 punkt 8.9.1 ska försegling alltid utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg oavsett placering i rummet.
Källa: [länk]
Rödmarkerar raden du bör läsa.

Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Det som diskuterats är hur fuktskyddet ska göras vid tröskel/karm och man ska ju sala på karm och tröskel att liva väggens insida i liv med gipsen som ska fuktskyddas så att det går förbi i en rak linje enligt bild 1&3 i inlägg #259, men i ditt fall behöver alltså inte fuktskyddet gå ut på karmens påsalning utan det behövs bara när karmen sitter i våtzon 1.M Mjärn skrev:
Köpte ett hus 2023 som är uppfört på oisolerad platta 1978-79. Badrummet renoverat 2018.M Mjärn skrev:Jag förstår att det inte kan bli så isolerat som i ett nybygge. En dag hit eller dit för att bila klart kan inte kosta företaget så mycket tänker jag. Så jag får väl lita på dem helt enkelt. Har inte så mycket till val. Några säger att det kan bli fuktproblem och massa annan skit. Jag blir bara mer och mer osäker ju mer jag läser.
Vi var på visning 2 ggr och 1 besök innan inflytt. Märkte inga konstigheter. Samma dag vi flyttade in märkte vi en märklig doft i badrummet...
För att göra en lång historia kort visade sig 20cm epsbetong på 30cm oisolerad platta inte vara någon bra kombination med våtrumsmatta och golvvärme. Att vi kände av en "doft" vid tillträdet, men inte tidigare, berodde sannolikt på att golvvärmen slogs av 5 dagar innan vårt tillträde, men varit på vid tidigare besök.
Så du menar att värmen alltid ska stå på?K Kardan79 skrev:Köpte ett hus 2023 som är uppfört på oisolerad platta 1978-79. Badrummet renoverat 2018.
Vi var på visning 2 ggr och 1 besök innan inflytt. Märkte inga konstigheter. Samma dag vi flyttade in märkte vi en märklig doft i badrummet...
För att göra en lång historia kort visade sig 20cm epsbetong på 30cm oisolerad platta inte vara någon bra kombination med våtrumsmatta och golvvärme. Att vi kände av en "doft" vid tillträdet, men inte tidigare, berodde sannolikt på att golvvärmen slogs av 5 dagar innan vårt tillträde, men varit på vid tidigare besök.
Då har du en fuktvandring som golvväK Kardan79 skrev:Köpte ett hus 2023 som är uppfört på oisolerad platta 1978-79. Badrummet renoverat 2018.
alltid om det är osioleratM Mjärn skrev:
Japp. För taskigt med kapilärbrytande material och även för lite isolering.F Fjonken skrev:
Vi kommer att bila bort epsbetong och lite av plattan och börja om. Runt badrummet är undergolvet numera mekaniskt ventilerat, vilket bör bidra till att hantera viss fuktvandring. Jag är dock inte alls säker på att vi vågar oss på golvvärme denna gång.