32 268 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Jag håller helt med. Och jag menar inte att kasta skit på alla snälla människor som försökt hjälpa mig. Men precis som på andra forum så finns en del som gillar att skapa oro i andra för sitt eget nöje. Jag har svårt att urskilja vem som vill hjälpa och vem som överdriver. Det skapar ångest hos mig.useless skrev:
Man måste sila lite. Många saker går ju att göra på flera sätt, så bara för att nån messerchmidt säger att det är fel eller konstigt betyder inte att det är fel enligt reglerna. Och när man renoverar gamla hus kan man inte alltid följa varenda detaljregel till punkt och pricka. En erfaren hantverkare löser problemet på plats så det blir bra ändå. Sen är ju en del påpekanden inte alls fel, vilket Paul flera gånger har påpekat.
Jag har ju sagt att dina inlägg inte är problemet, utan många inlägg tillsammans.Paul-Staffanstorp skrev:
Det var ju faktiskt du själv som startade tråden och bad om hjälp och jag förstår att det inte är lätt för dig att veta om du ska lita på infon du får här eller den som dina hantverkare ger dig men om du nu vidhåller att de är sådana proffs och jobbat på en av Sveriges största firmor med badrum i många år så får du ju lita på dem och då kändes det ju onödigt att starta tråden och be om hjälp att "hitta fel".
Syftet med mina inlägg har mest varit att påpeka så du tänker på och kollar vissa saker så de inte blir fel utförda men om du sen väljer att ignorera dem så är det ju inte mycket mening att man försöker hjälpa till.
Jag sitter dock här på fritiden och "konsulterar" gratis, och jag vet faktiskt vad jag pratar om efter 20år i branschen.![]()
Som någon skrev så är mycket genomförbart på olika sätt. Det finns inte bara ett sätt. Så när några i tråden dömer ut gjord lösning fullständigt så blir jag osäker men i verkligheten verkar lösningen vara bra, men inte på det sättet som de i tråden föredrar.
Jo men precis, görbart. Önskvärt med inte för skarp böj i vinkeln golv/vägg såklart.Paul-Staffanstorp skrev:
Du syftar på den tunna flexslangen som medföljer golvvärmen då antar jag ?
Helt ok om den sen går ut en bit i golvet.
Anledningen till att mina elektriker aldrig väljer att använda den och istället låta 16-slangen gå hela vägen ut är ifall man en dag behöver byta givarkabeln då det i princip är lögn i h*lv*te och försöka sig på det om man använt den smala slangen.![]()
Jag håller med, jag har jobbat med badrum sen 2007, har även en ingenjörsexamen inom området men även jag kan ha fel.Paul-Staffanstorp skrev:
Varför då be om hjälp det första du gör i inlägg #1 🙄🙃
Tråkigt du ser det så när man försöker hjälpa dig så du vet vad du ska kolla om du nu vill ha koll så det blir rätt utfört.
Jag har bara jobbat med badrum i 20år så nån hobbyamatör räknar jag mig knappast som.
Men helt ok, jag slutar hjälpa till.
Lycka till.
Det jag anser att jag bidrar med är iaf synpunkter på saker som är en självklarhet att man gör. Ex inga skarvar i vägg, karm/tröskel ska liva med gips. Rätt fall och böjradie på vatten osv. Och förstår inte varför man väljer att ta en genväg när man har förutsättningarna.
man ber om hjälp och feedback men gillar inte svaren. De ger lite mixade signaler för jag tror inte att nån här inne vill att du ska få ett så dåligt resultat som möjligt.
I slutändan handlar det att du ska vara nöjd.
För jag har svårt att tro att när du hämtar du din splittrans nya bil från handlaren och det saknas ett hjul, repor osv. Inget du kommer bara finna dig i? För du har betalt för en felfri produkt?
Vet du vilket år regeln om att vägg, karm och tröskel ska liva kom?FlugfiskarniJämtland skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Nu frågade du ju inte mig men mig veterligen så ska man sedan 2007 alltid dra ut förseglingen på karmen men tror det var 2015 man ändrade det till att bara behöva göras om dörr/fönster är placerade i våtzon 1 vilket inte specificerades tidigare.janwide skrev:
Detta med att även tröskeln måste liva väggens insida kom 2021 för man ska slippa dessa små onödiga och utsatta vinklarna vid fuktskyddet i golv/väggvinkeln vid tröskeln, så sedan dess måste man alltid sala på eller specialbygga trösklarna för att fuktskyddet ska kunna gå förbi i en rak linje.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Brukar Länsstyrelsen följa lagen?
Bygglov -
Vad betyder R300 redo. R10 på följande ritning?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur styra gamla elelement & LVP till att följa spotpris?
Värme allmänt -
Vem ansvarar för följdskador? Läckande tak BRF.
Bostadsrätt -
Skäligt att fakturera för medföljande släkting eller inte?
Hantverkare