32 272 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Ser ut att vara väldigt högt de behöver flytspackla... 😱🤔
Märkligt också att de släppt slangarna till golvvärmen så korta för den ena där givarkabeln förläggs ska ju helst vara typ 40cm så den når ut mellan två slingor en bit i golvet.
Sen är det ju påbyggt något längst ner mot EPS vid tröskeln och liknande åsyftar jag måste göras ovanför den träbiten så det livar gipsen och som man sen då fuktskyddar mot efter flytspacklingen.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Märkligt också att de släppt slangarna till golvvärmen så korta för den ena där givarkabeln förläggs ska ju helst vara typ 40cm så den når ut mellan två slingor en bit i golvet.
Sen är det ju påbyggt något längst ner mot EPS vid tröskeln och liknande åsyftar jag måste göras ovanför den träbiten så det livar gipsen och som man sen då fuktskyddar mot efter flytspacklingen.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Enligt många är detta bygget byggt av amatörer. Inte många rätt om man ska lyssna på en del hobbyamatörer i detta forumet.Paul-Staffanstorp skrev:
Ser ut att vara väldigt högt de behöver flytspackla... 😱🤔
Hoppas du förstår hur jag menar.![]()
Men tyvärr är det nackdelen med att dela med sig på såna här forum. De som bygger detta badrummet har jobbat med badrum på en av Sveriges största firmor i många år. De vet nog vad de gör. Tappar lusten att fortsätta uppdatera den här tråden om allt ska hatas på. Ångrar att jag startade tråden. Blir bara massa ångest för min del.
Detta blev sista inlägget. Nu stänger jag tråden.
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Varför då be om hjälp det första du gör i inlägg #1 🙄🙃M Mjärn skrev:De som bygger detta badrummet har jobbat med badrum på en av Sveriges största firmor i många år. De vet nog vad de gör. Tappar lusten att fortsätta uppdatera den här tråden om allt ska hatas på. Ångrar att jag startade tråden. Blir bara massa ångest för min del.
Detta blev sista inlägget. Nu stänger jag tråden.
Tråkigt du ser det så när man försöker hjälpa dig så du vet vad du ska kolla om du nu vill ha koll så det blir rätt utfört.
Jag har bara jobbat med badrum i 20år så nån hobbyamatör räknar jag mig knappast som.
Men helt ok, jag slutar hjälpa till.
Lycka till.
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Mycket märkligt att du nu kommer och gnäller när folk försöker hjälpa dig men det finns folk till allt och man slutar aldrig förvåna sig.M Mjärn skrev:Imorgon börjar renoveringen av mitt badrum. Allt ska göras av en firma. Jag tänkte att jag skulle lägga upp bilder på processen för att få hjälp av er som är kunniga att se om något är fel eller så, så jag kan säga till byggarna så det görs ordentligt. Förhoppningsvis går allt som det ska.
Badrummet är 5m2. Imorgon ska betongen bilas ner till rören. Rören ska alltså också bilas upp eftersom rören ska flyttas. Jag har haft en vägghängd toalett. Den ska flyttas och bli en golvtoalett. Duschen ska byta placering också. Jag ska ha pex-system.
Det ska bytas fönster, sänkas tak (ska bli spottar), golvvärme osv.. Sen har vi ju detta med tätskikt och sånt. Jag ska lägga upp bilder på allt så att eventuella fel kan uppdagas.
Ni får gärna tipsa mig om grejer under processens gång.
Jag har rivit badrummet i helgen. Lägger upp bilder på det på en gång.
Trevlig kväll.
Jag tror att nära nog alla i detta forum är väldigt tacksamma över att sådana som du bidrar med sin sakkunskap. Det är många gånger ovärderligt för oss amatörer!Paul-Staffanstorp skrev:
Jag läste ditt svar, och har oerhört svårt att tro att någon skulle kunna uppfatta det du skriver som "hat". 😅
Jag pratade precis med elektrikern. Han sa att det inte stämde alls. Har nämnt en del saker för hantverkarna och mycket stämmer inte.K Kardan79 skrev:
Tack till alla som har bidragit på ett trevligt sätt och försökt hjälpa mig! Men jag klarar inte av att läsa att varenda grej som gjorts är felbyggt även fast det enligt hantverkarna inte är det.
Det är inte specifikt användaren du citerar som är problemet, utan sammantaget blir badrummet bara ett stort ångestprojekt pga alla överdrivna kommentarer i den här tråden. Det gäller inte alla. Men tillräckligt många för att jag inte längre orkar.
Nu är det inte just du som är problemet. Tack för din input. Antar att problemet ligger i att jag inte pallar läsa om alla fel som uppenbarligen inte verkar vara fel.Paul-Staffanstorp skrev:
Lycka till med projektet. Badrumsrenoveringar är generellt ganska komplexa, väldigt ofta förekommer det en hel del tveksamma installationer av väldigt erfarna yrkesmän.M Mjärn skrev:Jag pratade precis med elektrikern. Han sa att det inte stämde alls. Har nämnt en del saker för hantverkarna och mycket stämmer inte.
Tack till alla som har bidragit på ett trevligt sätt och försökt hjälpa mig! Men jag klarar inte av att läsa att varenda grej som gjorts är felbyggt även fast det enligt hantverkarna inte är det.
Det är inte specifikt användaren du citerar som är problemet, utan sammantaget blir badrummet bara ett stort ångestprojekt pga alla överdrivna kommentarer i den här tråden. Det gäller inte alla. Men tillräckligt många för att jag inte längre orkar.
Stöter själv på det väldigt ofta hos både certifierade och våtrumsbehöriga hantverkare. Tror ingen här på forumet har velat skapa oro/ångest hos dig utan snarare komma med konstruktiva tips.
Oavsett vad så tycker jag inte du behöver känna dig orolig, det är trots allt bara ett badrum. Lycka till 👍
Man måste sila lite. Många saker går ju att göra på flera sätt, så bara för att nån messerchmidt säger att det är fel eller konstigt betyder inte att det är fel enligt reglerna. Och när man renoverar gamla hus kan man inte alltid följa varenda detaljregel till punkt och pricka. En erfaren hantverkare löser problemet på plats så det blir bra ändå. Sen är ju en del påpekanden inte alls fel, vilket Paul flera gånger har påpekat.M Mjärn skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Vad stämmer inte alls enligt honom ??M Mjärn skrev:
Att givarkabeln ska läggas i en av slangarna ut i golvet mellan golvvärmekabeln som jag skrev ?? 🙄
Då har mina olika elektriker gjort fel i 20år.... OOOopppppps 🙃

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Du har rätt men det är görbart på så sätt som TS visat . Man drar den svarta spiralen gnm flexröret, givarkabel inutiPaul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Det var ju faktiskt du själv som startade tråden och bad om hjälp och jag förstår att det inte är lätt för dig att veta om du ska lita på infon du får här eller den som dina hantverkare ger dig men om du nu vidhåller att de är sådana proffs och jobbat på en av Sveriges största firmor med badrum i många år så får du ju lita på dem och då kändes det ju onödigt att starta tråden och be om hjälp att "hitta fel".M Mjärn skrev:
Syftet med mina inlägg har mest varit att påpeka så du tänker på och kollar vissa saker så de inte blir fel utförda men om du sen väljer att ignorera dem så är det ju inte mycket mening att man försöker hjälpa till.
Jag sitter dock här på fritiden och "konsulterar" gratis, och jag vet faktiskt vad jag pratar om efter 20år i branschen.
De flesta har nog försökt hjälpa till på ett bra sätt. Men oavsett så skapar tråden mig ångest mer än den hjälper mig. Så jag får välja att lita på hantverkarna istället så mår jag bättre. Tack ska du ha 🙂W Wilmer2456 skrev:Lycka till med projektet. Badrumsrenoveringar är generellt ganska komplexa, väldigt ofta förekommer det en hel del tveksamma installationer av väldigt erfarna yrkesmän.
Stöter själv på det väldigt ofta hos både certifierade och våtrumsbehöriga hantverkare. Tror ingen här på forumet har velat skapa oro/ångest hos dig utan snarare komma med konstruktiva tips.
Oavsett vad så tycker jag inte du behöver känna dig orolig, det är trots allt bara ett badrum. Lycka till 👍
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Du syftar på den tunna flexslangen som medföljer golvvärmen då antar jag ?W Wilmer2456 skrev:
Helt ok om den sen går ut en bit i golvet.
Anledningen till att mina elektriker aldrig väljer att använda den och istället låta 16-slangen gå hela vägen ut är ifall man en dag behöver byta givarkabeln då det i princip är lögn i h*lv*te och försöka sig på det om man använt den smala slangen.