32 310 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Ok då ska jag ta upp det med rörmockarn imorrn. Måste ändå ringa och säga att duschen är felplacerad.useless skrev:
Det är viktigt att rören är hyfsat vinkelräta in i skåpet. Annars blir det inte tätt och ett eventuellt läckage rinner in i väggen istället för ut genom skvallerröret.
Exakt hur man fixerar skvallerröret är inte lika viktigt rent tekniskt, men på något sätt måste det ju sitta fast där det går genom väggen.
Okej. Ledningar för tappvatten får inte förläggas med dolda kopplingar/skarvar enligt Säker vatten. Du bör prata med rörmokaren kring det. Läs igenom branschstandarden om du inte gjort det tidigare.M Mjärn skrev:
https://sakervatten.se/branschregle...-online-2/4-1-1-fogar-pa-tappvattenledningar/
De vet om detta. Det ingår i planen att detta ska åtgärdas direkt efter att badrumsrenoveringen är klar. Matningen sticker iväg genom golvet till tvättstugan i rummet bredvid. Då ska det bilas upp i tvättstugan.FlugfiskarniJämtland skrev:
Redigerat:
Kontaktade rörmockaren och de ska flytta duschens placering. Jag nämnde även det där med rörens dragningar in i lådan samt att skvallerröret inte sitter fast i en regel. Han sa att det är rätt att rören ska komma underifrån, men att det är svårt att göra perfekt eftersom detta är ett gammalt hus. I nyare hus går ledningarna rakt ner i marken. Men han skulle se vad han kan göra.
Vad gäller isolering av rör i marken så sa han att det inte behöver isoleras runt rören eftersom det ska vara tillräcklig isolering ovanför rören samt esp-betong.
Fy fan vad jag avskyr att ringa och påtala grejer. Är konflikträdd så när jag blir bemött av någon som man märker blir irriterad så drar jag mig för att ringa tillbaka om något annat nästa gång.
Vad gäller isolering av rör i marken så sa han att det inte behöver isoleras runt rören eftersom det ska vara tillräcklig isolering ovanför rören samt esp-betong.
Fy fan vad jag avskyr att ringa och påtala grejer. Är konflikträdd så när jag blir bemött av någon som man märker blir irriterad så drar jag mig för att ringa tillbaka om något annat nästa gång.
Redigerat:
Duschen flyttad till rätt ställe. Sen gissar jag att det är cellplast som är det mjuka de lagt ut?
Lägger man värmeslingan på detta underlaget eller när lägger man värmeslingan?
Ska det vara armeringsjärn också eller?
Lägger man värmeslingan på detta underlaget eller när lägger man värmeslingan?
Ska det vara armeringsjärn också eller?
Redigerat:
Det ser ut som eps är på plats. Du kan lägga golvslingor direkt på eps, vissa byggare föredrar att flyta golvet innan förläggning av golvvärme, båda alternativen är ok. Det är inget krav med armering eftersom du inte har träbjälklag/golvspån, vissa tycker dock att det underlättar förläggning av själva kabeln.M Mjärn skrev:
Okej tack så mycket!W Wilmer2456 skrev:Det ser ut som eps är på plats. Du kan lägga golvslingor direkt på eps, vissa byggare föredrar att flyta golvet innan förläggning av golvvärme, båda alternativen är ok. Det är inget krav med armering eftersom du inte har träbjälklag/golvspån, vissa tycker dock att det underlättar förläggning av själva kabeln.
Epsen är väldigt mjuk. Stelnar den långsamt så det blir lång torktid eller?
EPS kommer att torka och bli hård , nu blir de säkert armerings nät och golv värme , sen spacklas de , men skivorna kommer nog före sista lagret med fall spacklingen
Plyfa och gips