32 331 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Såhär ser rördragningen ut av det de gjort idag. Som jag nämnt tidigare så är skarvarna man ser tillfälliga och fixas till sedan när tvättstugan renoveras (direkt efter detta).
Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?
Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går i marken? Vad jag kan googla fram så är det inte så man ska göra. Eller? Jag vill inte ha vattenrör i golvet.
Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?
Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går i marken? Vad jag kan googla fram så är det inte så man ska göra. Eller? Jag vill inte ha vattenrör i golvet.
Redigerat:
Inget fel vad jag känner till. Eftersom det är rör i rör så går det att byta även om det ligger ingjutetM Mjärn skrev:
Inte helt säker på vad du menar, röret till toaletten är väl det som sticker iväg nedåt till vänster i din första bild?M Mjärn skrev:
Andra saker som ajg noterar; skvallerröret ser ut att vara buntbandat till de andra rören. Nu vet jag inte vilket fördelarskåp det är du använder, men ser ut att vara LKs grejer, i så fall ska skvallerröret skruvas fast mot en regel, se 11b i LKs monteringsanvisningar (https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_123_1881313.pdf).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även genomföringarna ska göras vinkelrätt in i fördelarskåpet, några av rören går in med ganska snäv vinkel om du frågar mig, från sektion 8 i samma monteringsanvisningar "Det är viktigt att rören kommer vinkelrätt in i skåpet för att säkerställa en tät botten.".
Röris är kanske inte helt färdig och det jag påpekar är bara tillfälligt? Jag är för övrigt bara glad amatör, men att följa tillverkarens monteringsanvisningar är A och O.
M Mjärn skrev:
Rören får gå i golvet ja, måste dock vara isolerade när det ska bli/finns golvvärme.M Mjärn skrev:Såhär ser rördragningen ut av det de gjort idag. Som jag nämnt tidigare så är skarvarna man ser tillfälliga och fixas till sedan när tvättstugan renoveras (direkt efter detta).
Kan tillägga att det är risken för oavsiktlig uppvärmning och legionella som är anledningen. Notera även att skyddsrören ska ha nån mm luftspalt mellan kall/varm, av samma anledning. Dvs ska inte ligga dikt an varandra någonstans.W Wilmer2456 skrev:
Jag trodde också detta, men när jag kikar i säkert vatten (https://sakervatten.se/branschregler/branschregler-20212/) så hittar jag inget om det. Dessutom rören till toa och dusch, så borde väl vara ett mindre problem i realiteten?W Wilmer2456 skrev:
Kapitel 5.1.1J JSten skrev:
Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt.
För att minska risken för tillväxt av legionellabakterier i tappkallvatten ska tappkallvatteninstallationen inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Placeras tappkallvattenledningar till exempel i schakt, fördelarskåp eller i bjälklag med värmerör eller golvvärme, där temperaturen kan bli högre än rumstemperaturen, ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar.
Ah, tack, där den 👍useless skrev:
Kapitel 5.1.1
Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt.
För att minska risken för tillväxt av legionellabakterier i tappkallvatten ska tappkallvatteninstallationen inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Placeras tappkallvattenledningar till exempel i schakt, fördelarskåp eller i bjälklag med värmerör eller golvvärme, där temperaturen kan bli högre än rumstemperaturen, ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar.
Letade vidare och hittade lite om det i monteringsanvisningar för LK Universal RiR (https://www.lksystems.se/download/1...pex-pal-och-pert-ror-mma086.pdf?1737398599868):

Logga in
Skapa konto
Även rördragningen (om det nu är LKs rör) kan ifrågasättas:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack! Ska ringa röris imorrn och fråga lite.J JSten skrev:Inget fel vad jag känner till. Eftersom det är rör i rör så går det att byta även om det ligger ingjutet
Inte helt säker på vad du menar, röret till toaletten är väl det som sticker iväg nedåt till vänster i din första bild?
Andra saker som ajg noterar; skvallerröret ser ut att vara buntbandat till de andra rören. Nu vet jag inte vilket fördelarskåp det är du använder, men ser ut att vara LKs grejer, i så fall ska skvallerröret skruvas fast mot en regel, se 11b i LKs monteringsanvisningar ([länk]).
[bild]
Även genomföringarna ska göras vinkelrätt in i fördelarskåpet, några av rören går in med ganska snäv vinkel om du frågar mig, från sektion 8 i samma monteringsanvisningar "Det är viktigt att rören kommer vinkelrätt in i skåpet för att säkerställa en tät botten.".
Röris är kanske inte helt färdig och det jag påpekar är bara tillfälligt? Jag är för övrigt bara glad amatör, men att följa tillverkarens monteringsanvisningar är A och O.
Sen har vi kommit överens om att duschen ska vara på väggen till vänster. Sätter han den på väggen rakt fram av någon anledning?
Men hur ser det ut för mig då? Något konstigt?useless skrev:
Kapitel 5.1.1
Det stämmer. Vad är du förvirrad över?J JSten skrev:
Ja, men jag vill gärna säga till innan de börjar snickra igen väggarna.
Det är LK ser jag nuJ JSten skrev:Inget fel vad jag känner till. Eftersom det är rör i rör så går det att byta även om det ligger ingjutet
Inte helt säker på vad du menar, röret till toaletten är väl det som sticker iväg nedåt till vänster i din första bild?
Andra saker som ajg noterar; skvallerröret ser ut att vara buntbandat till de andra rören. Nu vet jag inte vilket fördelarskåp det är du använder, men ser ut att vara LKs grejer, i så fall ska skvallerröret skruvas fast mot en regel, se 11b i LKs monteringsanvisningar ([länk]).
[bild]
Ha, jag som inte kan läsa och är förvirrad, missförstod helt vad du skrev tidigare idag. Läste det som att du trodde att rören var ombytta (varm + kall till toa och endast kall till dusch). Glöm att jag sa någotM Mjärn skrev: