32 331 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Ska erkänna, jag är långt ifrån expert på ämnet, har läst på en del och det är en riskkonstruktion. Om jag har uppfattat din situation: ser ut att ha fungerande dränering, någon form av plast under plattan, endast ett badrum med begränsad yta men ingen isolering. Hade jag varit i dina kläder hade jag inte oroat mig nämnvärt, men jag hade som sagt inte haft igång värmen på max, och haft igång lite stödvärme på sommaren.M Mjärn skrev:
M Mjärn skrev:Jag står i mitten och blir mer och mer förvirrad eftersom folk kritiserar allting som görs. På andra sidan står byggledaren och säger att allt är som det ska.
Jag blir nervös när folk skriver att det kan bli fuktvandring. Det vill jag INTE ha. Skiter byggledaren i det eller varför tänker han att detta är ok isåfall?
Sambon har en i släkten som är pensionerad besiktningsman som vi ska bjuda hem i helgen och prata med honom. Om han är kritisk så ska jag ta kontakt med en oberoende besiktningsman på måndag och be dem komma så fort som möjligt och göra en bedömning.
Tycker att det är så oerhört stressande att alla säger olika saker.
Har själv varit i branschen mer än 30 år. Omvänd fuktvandring är inte alls vanligt när man bygger på det här sättet. Har varit involverad i över tusen projekt och aldrig stött på det i en liknande situation. Dvs jag tycker att du ska lita mest på din byggledare än alla röster här i forumet och inte vara orolig för den delen.M Mjärn skrev:Jag kan betala mer pengar om byggledaren vill. Bara det blir rätt gjort. Om han sitter på all kunskap så borde han känna till detta med fuktvandring och då blir jag fundersam över varför han isåfall inte gör något åt det.
Det är 10 cm till brunnen nu. Hur ska man få plats med isolering där? Det känns inte bra nu när jag hör vad alla säger och vad jag läser på internet. Men byggledaren säger ju att han jobbat med detta sedan 90-talet så jag antar att jag måste lita på honom..
Byggledaren kommer bli vansinnig om jag ringer och säger att processen måste upphöra för att jag vill ta in en besiktningsman.
Firman har förmodligen formulerat sig lite tokigt när man skriver bila bort hela plattan vid badrummet, det görs nästan aldrig vid badrumsrenoveringar. Det vanliga förfaringssättet är att bila ned en del för att använda nån typ av isolerskiva och ev eps just för att dämpa risk för omvänd fuktvandring samt minskad energi åt kråkorna. Men som sagt lita på byggledaren i första hand.
Ja absolut så är 20 optimalt , men förut sättningarna gör att du inte kommer att ha 20 , förlust av värme kommer men är så lite ,, gjorde ett badrum förra veckan med 9cm eps , armering golvvärme spackel ,M Mjärn skrev:
Detta är standard vid uppbyggning , så gör vi iaf när vi bygger badrum å vi gör 100+ varje år
Men det ska ju bli fuktspärr, eps, golvvärme och flytspackling på 9 cmR Rickard.lj skrev:
Jag förstår det. Flera har skrivit att det räcker som det kommer bli, medan andra skriver att det inte kommer att räcka. Arbetsledaren säger att det kommer bli bra. Alla säger olika. Därför har jag bett om att vi lämnar just isoleringsfrågan, eftersom jag upplever det som stressande och det är det jag menar med "negativa kommentarer". Fel uttryckt förmodligen, men nu förstår du hur jag menar 👍FlugfiskarniJämtland skrev:
Just när det kommer till bygg så finns det oftast tiotals olika svar beroende på vem man frågar och hur. Det är förutsättningarna som avgör om det blir bra eller inte.
Vissa saker är enkla och går inte att få ihopa mer än på några få vedertagna sätt. Sen finns det andra änden där man låste göra en analys och anpassa efter behöver och förutsättningarna. Att renovera ett badrum är en sådan komplex fråga. Därför får man också långa olika svar.
Jag håller helt med att det är svårt att navigera bland allt detta. Till syvende och sist så är det tyvärr du som får avgöra vem du har mest förtroende för. Nästan oavsett vad man gör så kommer någon annan att säga att så här jag jag gjort istället. Väldigt många tycker väldigt mycket när det handlar om renoveringar.
Har du förtroende för byggledaren så är det denne du skall lyssna på. Om du dessutom har en granne som har gjort samma sak och är nöjd så vet du nog svaret.
Vissa saker är enkla och går inte att få ihopa mer än på några få vedertagna sätt. Sen finns det andra änden där man låste göra en analys och anpassa efter behöver och förutsättningarna. Att renovera ett badrum är en sådan komplex fråga. Därför får man också långa olika svar.
Jag håller helt med att det är svårt att navigera bland allt detta. Till syvende och sist så är det tyvärr du som får avgöra vem du har mest förtroende för. Nästan oavsett vad man gör så kommer någon annan att säga att så här jag jag gjort istället. Väldigt många tycker väldigt mycket när det handlar om renoveringar.
Har du förtroende för byggledaren så är det denne du skall lyssna på. Om du dessutom har en granne som har gjort samma sak och är nöjd så vet du nog svaret.
Jag är byggnadsingenjör på ett stort bolag i Sverige. Jag är sakkunnig inom våtrum och besiktigar våtrum. Jag jobbar dagligen med projektering och tillsammans med diplomerade fuktsakkunniga. Senast i förra veckan utredda vi exakt samma sak gällande golvvärme på en oisolerad platta på mark. Det slutade med att det ska bilas ned till kapillärbrytande skikt, isoleras med 200 mm cellplast då fuktsakkunnig inte gå i god för att lägga golvvärme utan isolering.M Mjärn skrev:Jag förstår det. Flera har skrivit att det räcker som det kommer bli, medan andra skriver att det inte kommer att räcka. Arbetsledaren säger att det kommer bli bra. Alla säger olika. Därför har jag bett om att vi lämnar just isoleringsfrågan, eftersom jag upplever det som stressande och det är det jag menar med "negativa kommentarer". Fel uttryckt förmodligen, men nu förstår du hur jag menar 👍
Med det sagt så önskar jag dig lycka till med sitt badrum oavsett hur utfallet blir.
Vet inte hur jag ska tolka detta. Vad är kapillärbrytande skikt? (Har googlat men är oklart)FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag är byggnadsingenjör på ett stort bolag i Sverige. Jag är sakkunnig inom våtrum och besiktigar våtrum. Jag jobbar dagligen med projektering och tillsammans med diplomerade fuktsakkunniga. Senast i förra veckan utredda vi exakt samma sak gällande golvvärme på en oisolerad platta på mark. Det slutade med att det ska bilas ned till kapillärbrytande skikt, isoleras med 200 mm cellplast då fuktsakkunnig inte gå i god för att lägga golvvärme utan isolering.
Med det sagt så önskar jag dig lycka till med sitt badrum oavsett hur utfallet blir.
Grus
Med den info man får i en tråd kan man bara spekulera. Men jag skulle se det så här.
Du kan köpa den lösning som byggföretaget föreslagit (och offererat) och sova gott med det. Detta klassas nog som en riskkonstruktion men troligen kommer det att funka och inte ge dig några bekymmer framöver (du har också grannens badrum som ett exempel på detta). Riskkonstruktion kan låta läskigt och inte något man vill ha. Faktum är dock att det kryllar av riskkonstruktioner i villor. Man väljer en billigare eller enklare lösning av olika skäl och tar risken att det kan bli bekymmer framöver. Själv har jag t.ex. flera träväggar i vår källare. Några riktigt gamla och en nyare. Typiska riskkonstruktioner, där det kan börja mögla och ruttna om man har otur. Jag valde ändå av olika skäl att chansa. Och håller koll så att allt ser bra ut. I värsta fall får jag riva framöver och göra om.
Det andra alternativet du har är att berätta för byggledaren att du är orolig för fukt och dyra elräkningar framöver och att be honom att titta på vad det skulle kosta att bila bort hela plattan för att få plats med; dräneringsgrus, 20 cm cellplast, ny betongplatta, flytspackel, tätskikt och klinkers. Förmodligen så kommer det att kosta en ganska stor slant extra gissar jag. Och vad du har skrivit tidigare så verkar han inte vara särskilt sugen på detta och tycker att det är onödigt, men du kan ju alltid ställa frågan. Vägrar han så kan du kanske be om en skriftlig garanti på att det inte blir problem med fukt framöver. Det borde inte vara något problem tycker jag om han är så trygg med sin lösning. Han kommer säkert tycka att du är väldigt jobbig och omständlig men det måste man dessvärre vara ibland.
Du kan köpa den lösning som byggföretaget föreslagit (och offererat) och sova gott med det. Detta klassas nog som en riskkonstruktion men troligen kommer det att funka och inte ge dig några bekymmer framöver (du har också grannens badrum som ett exempel på detta). Riskkonstruktion kan låta läskigt och inte något man vill ha. Faktum är dock att det kryllar av riskkonstruktioner i villor. Man väljer en billigare eller enklare lösning av olika skäl och tar risken att det kan bli bekymmer framöver. Själv har jag t.ex. flera träväggar i vår källare. Några riktigt gamla och en nyare. Typiska riskkonstruktioner, där det kan börja mögla och ruttna om man har otur. Jag valde ändå av olika skäl att chansa. Och håller koll så att allt ser bra ut. I värsta fall får jag riva framöver och göra om.
Det andra alternativet du har är att berätta för byggledaren att du är orolig för fukt och dyra elräkningar framöver och att be honom att titta på vad det skulle kosta att bila bort hela plattan för att få plats med; dräneringsgrus, 20 cm cellplast, ny betongplatta, flytspackel, tätskikt och klinkers. Förmodligen så kommer det att kosta en ganska stor slant extra gissar jag. Och vad du har skrivit tidigare så verkar han inte vara särskilt sugen på detta och tycker att det är onödigt, men du kan ju alltid ställa frågan. Vägrar han så kan du kanske be om en skriftlig garanti på att det inte blir problem med fukt framöver. Det borde inte vara något problem tycker jag om han är så trygg med sin lösning. Han kommer säkert tycka att du är väldigt jobbig och omständlig men det måste man dessvärre vara ibland.
Pratade med en besiktningsman nu och han sa att det kommer räcka med cellplast och eps-betong eftersom betongen är isolerande i sig. Han sa att fuktvandring finns i teorin men att i praktiken har han aldrig hört någon som fått det problemet.
Vad gäller tätskiktet sa han att så länge det inte kommer några vattenrör ur golvet så är det mycket vunnet. Han sa att jag ska vara noga med att det är lutning i badrummet sen också.
Vad gäller tätskiktet sa han att så länge det inte kommer några vattenrör ur golvet så är det mycket vunnet. Han sa att jag ska vara noga med att det är lutning i badrummet sen också.