S
Anna_H Anna_H skrev:
Många fel i din text, men jag väljer att bemöta bara de två mest uppenbara:
Att det är trångt i fängelserna beror dels på att tidigare moderatledda regeringar lagt ner fängelser, så att det är färre platser, dels på att man förlängt straffen. INTE på högre kriminalitet. Kriminaliteten sjunker. Fakta om detta har jag länkat till tidigare.

Att kärnkraftverken lades ner är tråkigt, men det är inte regeringarna som gjort detta utan företagen själva, då de började bli till åren och därför hade höga underhållskostnader. Vi exporterar el nästan hela tiden, mycket också, så problemen ligger inte så mycket i Sverige som i andra länder som har brist på el och räknar med att de kan köpa av oss.

Just nu idag importerar vi dock el, det är kallt och vindstilla. Du kan följa det själv här i realtid:
[länk]
Kärnkraften blev inte olönsamma, man ändrade lagar och regler för att tvinga företagen att lägga ner då det blev olönsamt. Detta var lösning på att lägga ner kärnkraften, allt annat är lögn.

• Gilla
tommyrix och 3 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev tidigt, tråden kommer snabbt bli som en flashbacktråd, med hela svansen av lågpannade SD-anhängare och konspirationsteoretiker lite kryddat med kränkta vita lönnfeta medelålders män.
Du glömde miljömuppar och vänsterblivna.

• Gilla
tommyrix och 3 till
  • Laddar…
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Jag undrar vem det är som har en slutledningsförmåga som ligger på en 5-årings nivå.

Du plockar två (visserligen allvarliga) relativt ovanligt brott och bygger hela din slutsats på den datan. När det gäller sprängningar är det tvärtemot vad du påstår tämligen få som får allvarliga men. Skjutningarna är allvarliga, men för att sätta det i ett perspektiv så dog det förra året fyra gånger så många i trafiken.

Man ska inte negligera problematiken med brottslighet. Men din bild överensstämmer inte med verkligheten.
Ett exempel från verkligheten från en podd där Agnes Arpi förklarar en del händelser som ledde till att hon flyttade från Flatås i Göteborg, det börjar vid 55:25 in i podden.

https://castbox.fm/vb/550845016?_t=55:14

Eller https://poddtoppen.se/podcast/15677...nes-arpi-offentligheten-ar-en-obehaglig-plats

Fairlane
S DanielF skrev:
Gängkriminella ska enligt dig behandlas med tålmodigt arbete, men några troll på internet ska stämplas som terrorister. Det säger en hel del om dig.
Hur ska du lösa gängkriminaliteten med en quick fix? Vi kan säga att du får 6-12 månader på dig?

Jag skulle nog vilja påstå att det krävs tålmodigt jobb över lång tid , ungefär som när man arbetar mot all organiserad brottslighet. Man behöver dels konstanta åtgärder nu, men man måste också arbeta mot nyrekrytering etc, enligt mig, men så är jag också en vänstermänniska för alla som står så långt till höger man kan komma.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
lågpannade SD-anhängare och konspirationsteoretiker lite kryddat med kränkta vita lönnfeta medelålders män
Du slänger ju själv ganska duktigt med bränsle på elden med den retoriken.

• Gilla
Rooney och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
men så är jag också en vänstermänniska för alla som står så långt till höger man kan komma.
Vänsterbliven = vänster om SD's militanta högerfalang ...

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ungefär så. Jag har genom åren blivit kallad allt från kommunist till kapitalistsvin (aldrig rasist, facist eller nazist, då jag är så långt ifrån de tankarna man kan komma). För tokarna längst till höger var jag kommunist, för tokarna längst till vänster var jag kapitalistsvin. Röstade då på ett av de borgerliga partierna. Det är ju så att står man längst ut på endera sidan så har man alla andra på andra sidan om sig.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär så. Jag har genom åren blivit kallad allt från kommunist till kapitalistsvin (aldrig rasist, facist eller nazist, då jag är så långt ifrån de tankarna man kan komma). För tokarna längst till höger var jag kommunist, för tokarna längst till vänster var jag kapitalistsvin. Röstade då på ett av de borgerliga partierna. Det är ju så att står man längst ut på endera sidan så har man alla andra på andra sidan om sig.
Fast nu är ju alla borgeliga partier utom C samma sak som SD...trist nog.

Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast nu är ju alla borgeliga partier utom C samma sak som SD...trist nog.
Det skulle jag inte vilja säga.
Däremot måste de försöka komma överens nu, och SD lär få en hel del av sin vilja genom (med all rätt, man ska inte ignorera vad väljarna säger).

Jag förstår inte varför alla är så arga. Kriminella dödar varandra. Låt de göra det då om det är så himla kul. Det är inte farligare att gå ute i random svensk stad än motsvarande i andra länder.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Hur ska du lösa gängkriminaliteten med en quick fix? Vi kan säga att du får 6-12 månader på dig?

Jag skulle nog vilja påstå att det krävs tålmodigt jobb över lång tid , ungefär som när man arbetar mot all organiserad brottslighet. Man behöver dels konstanta åtgärder nu, men man måste också arbeta mot nyrekrytering etc, enligt mig, men så är jag också en vänstermänniska för alla som står så långt till höger man kan komma.
Problemet är att allt det du pratar om och tror på har man gjort i minst 25 år. Samma snack, samma åtgärder, mer pengar och mer bullar och saft.

Det fungerar inte, det har bara blivit värre.

Lösningen är precis den samma som om man fått ohyra inomhus, typ fruktflugor. Man rensar bort allt som göder dem och tar död på de som syns.

Nu menar jag inte att man ska döda någon, men man ska låsa in dem. De ska vara under förvarsdomar tills Kriminalvården anser att de är botade. Man ska bygga stora fängelser med lägre standard för att hålla kostnaderna nere. När de mognat och vill leva ett hederligt liv så ska de få det stöd som de behöver.

Nyrekryteringen dör ut då kriminella kommer sitta i förvar. Dessutom kommer det inte vara en lockande karriär då man med största sannolikhet kommer åka in i förvar under en lång tid om man begår brott.

Det är så man gör, enkelt och effektivt.

S
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Jag förstår inte varför alla är så arga. Kriminella dödar varandra. Låt de göra det då om det är så himla kul. Det är inte farligare att gå ute i random svensk stad än motsvarande i andra länder.
Det är inte så enkelt, dessa personer bor i områden som andra skötsamma bor. De har inte bara råd att bo någon annanstans. Deras skottskador belastar akutsjukvården, de går på bidrag, orsakar skador och psykiskt lidande. De rånar och förstör människors liv. De belastar samhället så pass att det inte går att blunda för dem.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag TYCKER inte att kriminaliteten går ner.
Fakta är.
Kriminaliteten går ner.
Det betyder inte att allt är bra, men att skriva som "tank77" gjorde i #3 är ju ren lögn. Det är det jag bemöter och det är det jag får skit för av er känslostyrda högerkantrade.
Fakta tack.
Med källor.
Inte tyckande.
Inte känslor.
Fakta.

Noterar att du lämnade tråden så fort du blev presenterad med fakta som inte passade din världsbild.....

Intressant taktik

Redigerat:
  • Gilla
tommyrix
  • Laddar…
Fairlane
S DanielF skrev:
Problemet är att allt det du pratar om och tror på har man gjort i minst 25 år. Samma snack, samma åtgärder, mer pengar och mer bullar och saft.

Det fungerar inte, det har bara blivit värre.

Lösningen är precis den samma som om man fått ohyra inomhus, typ fruktflugor. Man rensar bort allt som göder dem och tar död på de som syns.

Nu menar jag inte att man ska döda någon, men man ska låsa in dem. De ska vara under förvarsdomar tills Kriminalvården anser att de är botade. Man ska bygga stora fängelser med lägre standard för att hålla kostnaderna nere. När de mognat och vill leva ett hederligt liv så ska de få det stöd som de behöver.

Nyrekryteringen dör ut då kriminella kommer sitta i förvar. Dessutom kommer det inte vara en lockande karriär då man med största sannolikhet kommer åka in i förvar under en lång tid om man begår brott.

Det är så man gör, enkelt och effektivt.
Det låter ju enkelt. Då griper vi alla och sätter dem i fängelse imorgon. Där kan de sitta tills de vill leva ett hederligt liv.

Enda hakarna jag ser är väl småsaker som rättssäkerhet och hur vi vet när de kan släppas ut, men sådana smådetaljer ska väl inte hindra oss. Det märkliga är att till och med SDs rättstalespersoner nu verkar fått för sig att det inte finns någon snabb lösning. Så många korkade människor det finns som inte inser hur lätt det är.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Vilka exakt är SDs militanta falang ?

Aldrig hört talas om något sånt.

På vänstersidan ja absolut med sabotage på minkfarmar etc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.