Silly Bear Silly Bear skrev:
Oklart vad du vill ha sagt.
Har inte orkat scrolla tillbaka men du tycker alltså att brottsligheten minskar för att du väljer att klumpa ihop fortkörningar och andra småbrott i den totala statistiken?
Jag TYCKER inte att kriminaliteten går ner.
Fakta är.
Kriminaliteten går ner.
Det betyder inte att allt är bra, men att skriva som "tank77" gjorde i #3 är ju ren lögn. Det är det jag bemöter och det är det jag får skit för av er känslostyrda högerkantrade.
Fakta tack.
Med källor.
Inte tyckande.
Inte känslor.
Fakta.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fakta är.
Kriminaliteten går ner.
Det betyder inte att allt är bra, men att skriva som "tank77" gjorde i #3 är ju ren lögn. Det är det jag bemöter och det är det jag får skit för av er känslostyrda högerkantrade.
Fakta tack.
Med källor.
Inte tyckande.
Inte känslor.
Fakta.

Lite fakta åt dig.....ser ut att peka spikrakt neråt över tid :rolleyes: Graf över anmälda brott per 100 000 invånare i Sverige från 1950 till 2020 med procentförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tommyrix och 3 till
  • Laddar…
Där kan du läsa att bedrägeri som denna tråd handlar om har gått upp med 242% fram till 2020.

Vad säger du om det?

• Gilla
SwiftD
  • Laddar…
Starcounter skrev:
Att min debatteknik är låg är din åsikt och din åsikt är inte den absoluta sanningen. Precis som mina åsikter inte är den absoluta sanningen för dig. Som du säger så är det viktigt med fakta, speciellt när det florerar antaganden i en tråd. Men jag reagerade på att du förminskade ett problem genom att säga att kriminalitetsgraden är låg i Sverige. Även om det är fakta så hjälper ju inte det den som drabbats. Om man nu kan illustrera detta med ett exempel: om en person har fått en allvarlig men statistiskt sett sällsynt sjukdom så är det inte behjälpligt när någon säger att risken att drabbas av den är en på miljonen när personen i fråga är just den ena på miljonen.
Du kör med värsta sortens manipulationsteknik, när du tar personliga, känslomässiga exempel istället för att generalisera och använda fakta för få fram propaganda, och som ett försök till att "blanda bort korten".

När man använder den sortens debatteknik, så vill man inte relatera till fakta alls, eftersom det blir besvärligt, då fakta som stödjer påstående i regel saknas helt.

Det är i regel meningslöst att fortsätta diskussioner med sådan debattörer, eftersom det bara skapar frustration.

Men det är ett effektivt sätt att bedriva propaganda på, och till slut att äga scenen själv, eftersom seriösa debattörer ger upp.

Vi kan här också lägga märke till användar-ID är nyskapat, tillverkat för den här tråden.

Vi har antagligen att göra med en professionell nätkrigare.

• Gilla
  • Älska
IconicMoose och 10 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Du kör med värsta sortens manipulationsteknik, när du tar personliga, känslomässiga exempel istället för att generalisera och använda fakta för få fram propaganda, och som ett försök till att "blanda bort korten".

När man använder den sortens debatteknik, så vill man inte relatera till fakta alls, eftersom det blir besvärligt, då fakta som stödjer påstående i regel saknas helt.

Det är i regel meningslöst att fortsätta diskussioner med sådan debattörer, eftersom det bara skapar frustration.

Men det är ett effektivt sätt att bedriva propaganda på, och till slut att äga scenen själv, eftersom seriösa debattörer ger upp.

Vi kan här också lägga märke till användar-ID är nyskapat, tillverkat för den här tråden.

Vi har antagligen att göra med en professionell nätkrigare.

Hur många inlägg måste man ha enligt dig för att få rätt att ha en åsikt?

R
Det finns forum som kräver ett par månaders medlemskap, och ett antal postade inlägg rörande forumets kärnämnen innan man får posta off topic. Det tycker jag är en god idé och har föreslagit det flera gånger på detta forum.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Det är väl känt, att "nätkrigarna" aktivt letar efter diskussioner på nätet i sådana ämnen där de vill sprida sin propaganda.

De registrerar ett nytt användarkonto, och ger sig in i just den diskussionen. De deltar alltså enbart i just den diskussionen, men inte andra diskussioner.

I en Byggahus kontext, så betyder det att dessa användare absolut inte diskuterar hur pelletspannor fungerar, eller vilka plintar man ska använda under altanen, höjden på Thuja-häckar eller något annat husbyggnadsrelaterat, utan de kommer hit enbart för att sprida åsikter om något samhällsämne.

Covid-trådarna har haft en rejäl genomströmning att nyreggade som enbart deltagit där.

Därför är det klokt att fundera på om en nyregistrerad användare i en lite speciell sorts tråd, är en "nätkrigare" eller ej.

• Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Snailman
Anna_H Anna_H skrev:
Fakta är.
Kriminaliteten går ner.
Fakta tack.
Med källor.
Inte tyckande.
Inte känslor.
Fakta.
Du har ju rätt om att fordonstillgrepp tex har gått ner, jag tror att det mest beror på att det numera finns elektroniska startspärrar på bilarna snarare än att kriminaliteten minskat, men du kanske har en helt annan förklaring?

Kan nämna att min mor som då var över 90 år blev uppringd av en åldringsrånarliga som ringde med ej spårbara kontantkort, de påstod sig ha ett brev att överlämna. De var på en stöldturne där de kom över guldmycken och sådant, men ovanligt nog åkte de faktiskt fast av polisen, de hade en grupp som särskilt utredde åldringsbrott som gjorde ett bra jobb, och rånarna fick några års fängelse.

Redigerat:
  • Gilla
Rooney och 1 till
  • Laddar…
Apropå avskräckning:
Det är väl rimligen mer avskräckande med 2 år i fängelse om risken att åka dit är 50% än 20 år i fängelse med 5% risk?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Apropå avskräckning:
Det är väl rimligen mer avskräckande med 2 år i fängelse om risken att åka dit är 50% än 20 år i fängelse med 5% risk?
Tror du att de som sysslar med sådant är fenor på procenträkning?

Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Att kärnkraftverken lades ner är tråkigt, men det är inte regeringarna som gjort detta utan företagen själva, då de började bli till åren och därför hade höga underhållskostnader.
Nja, nu har ju Lise Nordin (MP) berättat i klartext dels att Vattenfall planerade livslängdsförlängning av befintlig kärnkraft och ny kärnkraft, men då agerade regeringen (S+MP) med informell styrning och meddelade vattenfalls styrelse att de skulle göra annat.

Anna_H Anna_H skrev:
Vi exporterar el nästan hela tiden, mycket också, så problemen ligger inte så mycket i Sverige som i andra länder som har brist på el och räknar med att de kan köpa av oss.
Beror väl iofs lite vilket problem vi menar.
Men för det mesta menar folk "problem med priset", och då är det korrekt, problemet är inte inom Sverige, utan priset är ett från europa importerat problem.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fakta är.
Kriminaliteten går ner.
Men lägg av med det där trötta gamla argumentet. Det är så patetiskt att klockorna stannar.

Att säga "brottsligheten minskar" baserat på totalt antal anmälda brott och dra slutsatsen att det går åt rätt håll är ju en slutledningsförmåga som ligger på en 5-årings nivå.

För det första har du noga valt tidsspannet för att passa din argumentation, lägligt nog med en pandemi inräknad. Det mest patetiskta är förstås att bara räkna antal, som att alla brott är lika allvarliga och har samma påverkan på samhället. Det stämmer att totala antalet anmälda brott gått ner något.

Om du läser lite mer än bara rubriker och summor så ser du dock att det som minskar är framförallt vardagsbrott och att det som ökar kraftigt framförallt är allvarliga brott som har stor påverkan på brottsoffer och samhället i stort. Men med ditt resonemang är det bättre med tre mord än med två snatterier, för två är färre än tre.

Sverige sticker tex ut radikalt inom sprängningar, med en utveckling som pekar rakt åt helvete. Varje gång en termosbomb går av vid ett bostadshus riktat mot någon enskild så är det cirka 50 familjer som flyger ur sängen och måste evakuera sitt hem på obestämd tid. Antalet personer som får men för livet går knappt att räkna. Men varje sådant tillfälle är endast en pinne i statistiken (allmänfarlig ödeläggelse eller mordbrand). En pinne som enligt ditt sätt att räkna är likställt med en cykelstöld eller en snattad toblerone. Förstår du inte hur sjukt det är att resonera som du gör? Vi har haft 700 skjutningar nära skolor senaste tre åren. Dagisbarn som övar inrymningar pga ständiga skjutningar. Helt irrelevant enligt ditt sätt att räkna, eftersom det bara är pinnar i statistiken som enligt dig indikterar vart vi är på väg.

Förutom pandemin måste man även ha med i beräkningen att undersökningar visar tydligt att gemene man ändrat sitt beteende senaste pga oro för att utsättas för brott. Om man tycker det är rationellt eller inte spelar i sammanhanget ingen roll, om personer undviker att gå ut ensamma, undviker att låta barnen gå själva till träningen osv, så påverkar det vissa typer av brottslighet. Att antalet barnrån fördubblats senaste åren trots detta borde oroa alla människor med förmåga att tänka. Man får även ta med i berräkningen att allt fler städer och orter numera har vakter/väktare på badhus, bibliotek, näringsidkare osv på grund av att det spårat ur totalt. Det satsas enorma pengar på att stävja brottsligheten, så att total antal anmälda brott bara minskar marginellt är ju inget annat än katastrof.

En annan faktor är att vi har 61 utsatta områden med drygt en halv miljon invånare (och det blir inte färre). Dessa områden definieras bland annat av låg eller obefintlig anmälningsbenägenhet och ovilja att samarbeta med myndigheter. Där brottsligheten förmodligen är värst är alltså anmälningsbenägenheten som lägst. Hur tror du det påverkar din statistik? Spelar dessa människor ingen roll för dig, det viktigaste är att du i ditt fina område har det tryggt och bra?

För övrigt blir det också missvisande att bara fokusera på var man är just nu, i det här fallet är det bättre att mäta vart man är på väg. Självklart är Sverige fortfarande ett av världens bästa länder på många sätt, men att sitta och se utvecklingen åka rakt ner i diket och vara nöjd så länge siffrorna visar på ett bättre läge än Colombia är lika fjantigt som sorgligt. Man ska agera i tid, annars är det för sent.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Jag undrar vem det är som har en slutledningsförmåga som ligger på en 5-årings nivå.

Du plockar två (visserligen allvarliga) relativt ovanligt brott och bygger hela din slutsats på den datan. När det gäller sprängningar är det tvärtemot vad du påstår tämligen få som får allvarliga men. Skjutningarna är allvarliga, men för att sätta det i ett perspektiv så dog det förra året fyra gånger så många i trafiken.

Man ska inte negligera problematiken med brottslighet. Men din bild överensstämmer inte med verkligheten.

• Gilla
IconicMoose och 7 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Olika slags brott har olika lösningar.

Vad gäller gängbrottsligheten, de livsstilskriminella, så tänker jag att det finns ingen quick fix, det är ett långsiktigt tålmodigt arbete som behövs, ett som faktiskt handlar om att ändra en del av vårt samhälle.
En del smärre saker kan man nödtorftigt plåstra om snabbt, det löser inte grundproblemet, men minskar kanske lite verkningarna.

Annan kriminalitet behöver andra saker. Jag ser ju t.ex. att Tullen borde få mer resurser, ev behöver de mer verkningsfulla lagar (jag vet inte om det är lagar eller tillämpning som det brister i) och kanske en annan styrning.

Sen behöver det kanske jagas bättre bland ekonomiska brott, även stora sådana, kanske lagskärpningar, det finns mycket (skatte)pengar att hämta in här.

Sen borde det kanske satsas mycket mer på att finna och lagföra de som hotar och hatar på internet. Ibland gränsar det ju mot terrorism, då det som sker på internet destabiliserar landet.

Som sagt, jag ser problemen som mångfacetterande.
Men det är ju inte bara problem, vi lever fortfarande i ett land som har topplaceringar på de flesta listor som befolkningen i andra länder gärna skulle se att deras land var nära.
Och vi är hela tiden påväg framåt, vi har lämnat katolska kyrkans styrning, kungamakten, stormaktsambitionerna (med eviga krig i norra europa) bakom oss, fått demokrati, välstånd, en utbildad befolkning som är driven, och vi är hela tiden påväg framåt.
Se bara upp med konservativa krafter som vill backa bandet!
Gängkriminella ska enligt dig behandlas med tålmodigt arbete, men några troll på internet ska stämplas som terrorister. Det säger en hel del om dig.

De trollar, hotar eller annat på internet använder sig av ord, gängkriminella dödar med bly.

Du är helt vänsterbliven och det är bara att beklaga.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Som jag skrev tidigt, tråden kommer snabbt bli som en flashbacktråd, med hela svansen av lågpannade SD-anhängare och konspirationsteoretiker lite kryddat med kränkta vita lönnfeta medelålders män.

• Gilla
  • Älska
Rappala och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.