26 964 läst · 233 svar
27k läst
233 svar
Flera har fått sin bostad kapad av bröderna Fakhro
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 938 inlägg
Yvig och lite ofokuserad, men eftersom det nämnts så tänkte jag det kunde passa med lite historia. Vad gäller "förvaring" som straff, så hade vi faktiskt de i straffskalan fram till 1981. Då avskaffades interneringsstraffen. Om internering kan man säga:
"Om den dömde hade begått ett brott på vilket kunde följa fängelse i minst två år, och om det med hänsyn till brottsligheten samt den dömdes sinnesbeskaffenhet, vandel och levnadsomständigheter i övrigt ansågs påkallat med ett långvarigt frihetsberövande utan på förhand bestämd tid, kvarstod den år 1927 införda möjligheten att döma till internering. Interneringsstraffet innebar att den dömde frihetsberövades under obestämd tid. Domstolen bestämde en minimitid mellan ett och tolv år som den dömde skulle tillbringa i anstalt. Sedan minimitiden löpt ut prövade övervakningsnämnden minst var sjätte månad om behandlingen kunde fortsätta utanför anstalt. Internering avskaffades som påföljd 1981."
Så vi har haft liknande straff i Sverige för inte alls så länge sedan som man kanske skulle tro.
Jag låter var och en bedöma om det vore en bra idé att återinföra något liknande straff.
"Om den dömde hade begått ett brott på vilket kunde följa fängelse i minst två år, och om det med hänsyn till brottsligheten samt den dömdes sinnesbeskaffenhet, vandel och levnadsomständigheter i övrigt ansågs påkallat med ett långvarigt frihetsberövande utan på förhand bestämd tid, kvarstod den år 1927 införda möjligheten att döma till internering. Interneringsstraffet innebar att den dömde frihetsberövades under obestämd tid. Domstolen bestämde en minimitid mellan ett och tolv år som den dömde skulle tillbringa i anstalt. Sedan minimitiden löpt ut prövade övervakningsnämnden minst var sjätte månad om behandlingen kunde fortsätta utanför anstalt. Internering avskaffades som påföljd 1981."
Så vi har haft liknande straff i Sverige för inte alls så länge sedan som man kanske skulle tro.
Jag låter var och en bedöma om det vore en bra idé att återinföra något liknande straff.
Du har lyssnat och svalt sossepropagandan hör jag. Om det är som du säger borde vi enkelt komma ifrån problemen genom att legalisera delar av narkotikan.Anna_H skrev:Tror tvärtom, att det börjar med droger och sedan används ekonomisk brottslighet för att tvätta pengarna och få dem att föröka sig. Men det är definitivt så att det är de som partydrogar som är den stora basinkomsten de lever på och som göder nyrekryteringen. Hela härvan runt Einar är ju tydlig, massor med "unga artister" insyltade.
Men så är det ju så att sossar lyssnar på forskningen när det gynnar deras egna intressen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 938 inlägg
Njae, det sägs ofta, men är inte egentligen sant. En stor del av användningen sker i de lägsta socialgrupperna. Mao så står många brukare att finna i de utanförskapsområden som gängen själva verkar i. (Och det är ju ganska logiskt; finns tillgången så är ju tröskeln lägre. Och motsatt, Östermalmsungarna springer inte gärna omkring i delar av Norrort i jakt på narkotikum).Anna_H skrev:
Och i ett internationellt perspektiv så är det också det mönstret som slår igenom. Om vi i Sverige skulle sett ett mönster där medel- och över-klassen stått för den stora användningen så hade vi avvikit ganska mycket från normen.
Det här såg man bla i USA under 80-talet. Det var först när man "uppfann" crack som innerstadsgängen verkligen började växa i storlek och inkomst. Så länge som kokain, en mera utpräglad "överklass"-drog vad den förhärskande så kunde gängen inte slå några mynt av det eftersom man helt enkelt inte hade kontakter i de kretsar där kokain konsumerades. Men iom crack så fick man en drog som blev populär i de lägre socialgrupperna och då såg och tog man möjligheten att växa.
Man kan skriva mycket mer om det här, men jag stoppar där. Istället så lämnar jag ett boktips: Gangleader for a day, Sudhir Venkatesh, som är en populär sammanfattning av det arbete som ledde till hans avhandling. Fö en av mina husgudar, och en av relativt få sociologer som är värda att lyssna på. (Och vi har långt kvar tills botten är nådd vad gäller gäng och utanförskapsområden. Tro inget annat...)
Jag är fullt medveten om att det är så enkelt att komma åt drogkriminaliteten. Men då uppstår andra problem. Du känner säkert till drogerna Nikotin och Alkohol, som ju är legala? De är ju inte problemfria direkt.S SonnyListon skrev:
Här i Malmö/Skåne har de just nu rätt hård mediabevakning så de kommer avsett få det betydligt tuffare att fortsätta sin business as usual ett rejält tag framåt ..S SwiftD skrev:
Liknande trådar
-
Har Värmepump som heter NIBE f 750 Och har fått flera gånger larm som säger att hög kondens ut
Hustillverkare -
Beställt (samma) singel i två omgångar - fått helt (!) olika färger
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hantera avslag på bygglov när flera grannar fått igenom samma bygglov ?
Bygglov -
Valentin har fått sin lägenhet kapad
Artikelkommentarer -
HD prövar fall om man som fått sin villa utmätt
Artikelkommentarer