26 966 läst · 233 svar
27k läst
233 svar
Flera har fått sin bostad kapad av bröderna Fakhro
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Anna_H skrev:BRÅ rapporterar en ökning av anmälningar över tid, ja.
Men enligt NTU minskar ändå kriminaliteten. Det är också från BRÅ.
Självklart måste man vända och vrida på siffrorna för att se orsaker och möjliga lösningar!
Att du klagar på att jag redovisar barnadödligheten på 50-talet istället för på 70-talet är ju tex bara löjligt. Eller tror du på riktigt att den var lägre på 70-talet än nu?
Du verkar blanda in en väldigt massa annat nu än vad tråden handlar om.
Var kommer barndödlighet ifrån , jag har då aldrig nämnt det.
Hoppa tillbaka på din enhörning och rid vidare på regnbågen och låtsas som allt är toppen!
Jag låtsas inte att allt är toppen. Men jag inser att man kommer att göra fel åtgärder om man blundar och tror att allt håller på att gå åt helvete.Silly Bear skrev:
Tvärtom, det är när vi öppnar ögonen, tyvärr väldigt för sent i detta land, och anstränger oss som det skapar framgång. Det skadar heller inte att ta lärdom från andra länder i t.ex. europa istället för att få snabbare effekt av åtgärderna. Men tyvärr verkar Svärje tro att vi är bäst, snyggast och smartast.Anna_H skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Klart att vi ska ta lärdomar av andra länder, allt annat vore idioti. Man bör då också vara så listig så man inte föreslår åtgärder som bevisligen inte hjälpt i andra länder, men som är väldigt lätt att sälja in till populister.Jonatan79 skrev:Tvärtom, det är när vi öppnar ögonen, tyvärr väldigt för sent i detta land, och anstränger oss som det skapar framgång. Det skadar heller inte att ta lärdom från andra länder i t.ex. europa istället för att få snabbare effekt av åtgärderna. Men tyvärr verkar Svärje tro att vi är bäst, snyggast och smartast.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Japp, vi kan ju lägga till en annan sak på läslistan... Visitationszoner har också redan testats. Googla "stop and frisk" så finns det gott om forskning där med...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Jag är inte så säker på att det är en dum idé. Om det är en person som verkligen gjort upp med sitt förflutna så kan det nog vara en väldigt bra kontakt för många ungdomar, att få träffa någon som kan berätta från insidan allt det negativa, någon som har personliga erfarenheter.G Greger_08 skrev:
Oavsett om man tror på att anställa dessa personer eller inte på fritidsgårdarna, så bör man nog vara på det klara att det lär vara något som inte påverkar verkligheten dag 1. Nu ska vi bara ha quick fixes, inget tålamod finns.
Om du nu litar på BRÅ (varför ids jag ens , du litar på BRÅ när det är något som du gillar, annars har de fel!)Silly Bear skrev:Jag tror det är DU som inte verkar förstå
Du påstår att brottsligheten minskar.
Du får se en graf som visar motsatsen och endå så försöker du vrida och vända på det så att brottsligheten minskar
Hur tänker du igentligen eller gör du ens det?
Du har sagt du litar på fakta.
Men sen när du blir presenterad med fakta från BRÅ som du väl måste medge är ganska pålitliga ? så ska du endå vända och vrida och hitta alla möjliga förklaringar
Brottsligheten GÅR UPP PUNKT SLUT!!
Annars kan du ju prova ringa BRÅ och förklara för dom att deras statistik är helt fel.....återkom gärna hur det samtalet gick
https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra...pporterad-utsatthet-for-brott-sedan-2016.html
Här kommer en till artikel om gängkriminalitet, ekonomiska brott ökar... (låst artikel)
https://www.svd.se/a/bgkMm5/kriminella-gangen-drar-in-enorma-belopp-pa-bedragerier
https://www.svd.se/a/bgkMm5/kriminella-gangen-drar-in-enorma-belopp-pa-bedragerier
Det är väldigt symptomatiskt att xenofoberna hoppar in i vilket sammanhang som helst, för att vrida sammanhanget till att ramla in i deras trångsynta, faktaförnekande bubbla ...
BH har lyckligtvis varit ganska förskonat, här har kunskap och fakta alltid legat i framkant, men denna tråd är inget att vara stolt över.
BH har lyckligtvis varit ganska förskonat, här har kunskap och fakta alltid legat i framkant, men denna tråd är inget att vara stolt över.
S DanielF skrev:Jag pratar om yrkeskriminella, sådana med långt brottsregister, många domar alternativt grova brott om de lyckats hålla sig undan. Polisen har koll på dessa personer.
Varför skulle Sveriges samtliga lagar skrivas om? Är du berusad? Vad har arbetsmiljölagar och bygglagar med gängkriminella att göra?
Rättsväsenet var skapat för ett helt annat Sverige än det vi ser idag. Absolut ska det förändras.
Grundlagar kan förändras, det är bara lagar och inte guds budord skrivna i sten.
Stora fängelser med lägre standard är mer effektivt. Trots att fängelseplatser idag är extremt dyra så är det billigare för samhället redan idag när en tungt kriminell person sitter inne än när de går fria.
I en förvarsdom så ska ett tidsbestämt straff delas ut av domstolen med ett tillägg på en förvarsdom. Kriminalvården ska sedan ha ett regelverk och kriterier som ska uppfyllas för att personen ska kunna släppas ut vid avtjänat straff. Om personen misskött sig och inte visat att den vill gå vidare i livet och lämna kriminaliteten så ska Kriminalvården kunna förlänga vistelsen med ett år (exempel) och sedan göra en ny bedömning efter det året har gått.
Är du nöjd med svaret?
Nej, jag är inte nöjd med svaret.
Du duckar i stort sett samtliga frågor.
Du har svarat på en av frågorna, nämligen vilka som du anser är kriminella. Och att du vill att straffsatser ska förändras, och så påstår du, helt utan källhänvisningar, att lägre standard på fängelser är effektivare.
Motivera varför, hänvisa till forskning eller något annat relevant bakgrundsmaterial.
Du vill uppenbarligen frångå att det ska vara domstolar som avgör hur länge en person ska vara fängslad, och vill ersätta detta med något slags godtyckligt tyckande från det du kallar kriminalvården, som ska kunna förlänga straff.
Det här strider mot en lång rad av lagar, inklusive grundlagar.
Min tolkning av det du säger där, är att dessa personer ska spärras in bara för att, alltså bara för att de har begått brott historiskt. De kan alltså enligt dig inte avtjäna ett straff och detta ska dessutom avgöras utan att domstol behöver delta.
Detta strider i allra högsta grad mot rättsstatens principer, och faktiskt mot lagstiftning och rättssystemet i Sverige sedan medeltiden. Dagens rättssystem bygger idémässigt på Magnus Eriksson landslag från ca 1350, med många tillägg och förtydliganden under historiens lopp.
Du vill ersätta svensk rättstradtion med vadå?
Annars så verkar det som att du anser att diverse lagar och delar av grundlagarna ska skrivas om på ett ospecifikt sätt. Varför inte berätta om vad du vill ändra, hur och vilka effekter dessa ändringar skulle få i sitt sammanhang?
Arbetsmiljölagar och bygglagar, för att inte nämna miljölagstiftningen har faktiskt väldigt mycket med organiserad brottslighet och gängkriminella att göra.
Det är inom dessa områden som den organiserade brottsligheten verkar, för skapa legitimitet och tvätta pengar.
Så knarkpengarna från de gängkriminella finansierar t.ex. byggbolag, som handlar med svart arbetskraft, och som ägnar sig t.ex. olaglig dumpning av sopor (Think Pink är ett bra exempel)
Så beskriv sammanhang istället för att anklaga folk för att vara berusade.
Vilken fakta är det du pratar om?Silly Bear skrev:Så vad du säger är att det du och Anna tycker är absolut fakta?
Svårt att tolka ditt svar annorlunda.
Kanske bara jag men jag sätter inte likhetstecken mellan det ni säger och gravidationens vara eller icke vara
Speciellt när ni verkar vara helt immuna mot fakta som presenteras.
Då ska det minsann tas hänsyn till än det ena än det andra för forma fakta efter eran världsbild
Det är väl stor skillnad på att sitta livstid på riktigt, än att sitta i förvar tills man förändrat sig?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Jo, det är det säkert, när man väl sitter inne.. Men frågan handlade ju om att minska brottslighet mha långa fängelsestraff för återfallsförbrytare... Om man har två domar på sig och överväger att göra ett tredje brott tror jag inte att eventuell upplevd skillnad mellan "life without parole" och "livstid tills du förändrat dig" gör så stor skillnad...S DanielF skrev:
1. Livstid USA är inte förvarsdom Sverige.Fairlane skrev:OK, så du menar att det gäller de som redan suttit 2-3 gånger. Som Dan_Johansson redan skrivit så verkar det inte fungera något vidare i USA. Det kan faktiskt ha en effekt att den som riskerar att gripas efter att blivit dömd två gånger blir så desperat så den är beredd att offra andras människoliv för att undkomma.
Bortsett från det så lär det inte hindra nyrekryteringen. Vi har många gånger sett att när man dömer ledande gestalter till långa fängelsestraff så står folk redo att ta över: Ofta ökar våldsbrotten i samband med detta då det är många som vill bli den nya bossen.
Som bekant är det ju svårt att få fram en bra bevisning, så dessa individer kan leva så här i många år och rekrytera nya underhuggare tills man till slut fått fast dem och spiralen börjar om igen. Givetvis ska man göra vad man kan för att gripa de kriminella, men man måste också få stopp på nyrekryteringen, och att sitta i fängelse är inte avskräckande för dessa. Det här är individer som lever som de gör, trots att de riskerar att bli skjutna varenda dag. Nej, någon snabb lösning är det ingen kunnig som tror på. Som sagt, till och med det parti som hårdast pratat om snabba lösningar börjar nu tala om att det tar tid, men på samma sätt som när en kriminell boss sys in och andra tar över så tar nu andra över pratat om de snabba lösningarna.
2. De flesta gängmedlemmar har eller sitter inne mer än en gång. De kommer och gå, så inför man förvarsdomar så dränerar man gängen ganska fort på medlemmar inom några år. Nyrekrytering sker pga unga ser möjligheter att tjäna pengar och göra en karriär. När en efter en av deras idoler åker in och inte återkommer på väldigt lång tid så minskar intresset. Om man dessutom kombinerar detta med beslag av egendom så kommer intresset för denna verksamhet minska. Lite som när värdetransportrånen försvann när man höjde säkerheten. Kriminella gör det som är lönsamt med låg risk eller milda konsekvenser.
3. Eftersom det är svårt att komma åt dem så måste polisen få fler verktyg. Avlyssning och liknande verktyg. Men när de väl åker fast så ska de förvaras och inte komma ut efter 1-3 år.
Inget av det som görs idag (läs: Socialdemokraternas politik) fungerar idag och kommer aldrig att fungera. Det jag förespråkar kommer att fungera. Det är ren logik.