Mikael_L
Moderator, dags att flytta tråden
tråd->flashback.org

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Klart du hoppade över att skriva misshandel, du vill väl redan tvätta bort det och enbart få fram att det var verbalt hot eller liknande :sick:

Vill få fram? Det är väl fantastiskt att inte ens posten kan levereras i ett så tryggt land som Sverige, eller håller fasaden och all vinklad statistik på att bli för genomskinlig? Vänsterfolk klarar nog att blunda några decennier till.

Inte första gången postgången stoppats i Sverige heller, men det hände ju i sånadäringa nogozoner som inte finns...
Jag varit utsatt för hot, mordförsök och skadegörelse i egenskap av min verksamhet och mina offentliga uppdrag.

Misshandel är en brottsrubricering, som likt en annan brottsrubricering som diskuterades tidigare i tråden kan betyda väldigt många olika saker. En mindre knuff, kan ibland rubriceras som misshandel, därför att vissa omständigheter föreligger.

Så du menar alltså att hela Sverige är åt helvete, för att det inte delas ut post under någon enstaka dag på en delmängd av en gata?

Har du faktisk (fakta alltså) information om vad som hänt på Schlytersvägen i Aspudden?

Så vitt jag vet så är Aspudden en rätt burgen närförort till Stockholm, alltså motsatsen till ett särskilt utsatt område, och Schlytersvägen är "mitt i smeten".

Priserna på bostäder i Aspudden är höga, närapå innerstadsmässiga.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Man måste skilja på fakta och åsikter.

Fakta är att gravitationen existerar.

Du kan tycka att det är besvärligt att glasföremål ofta går sönder när de ramlar ner, men det gör inte att gravitationen slutar att fungera.

Så vad du säger är att det du och Anna tycker är absolut fakta?
Svårt att tolka ditt svar annorlunda.
Kanske bara jag men jag sätter inte likhetstecken mellan det ni säger och gravidationens vara eller icke vara

Speciellt när ni verkar vara helt immuna mot fakta som presenteras.
Då ska det minsann tas hänsyn till än det ena än det andra för forma fakta efter eran världsbild

Ett till sånt där jobbigt diagram som med fakta som är så jobbigt.

Källa: BRÅ Linjediagram visar anmälda brott per 100 000 invånare i Sverige från 1975 till 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter ju enkelt. Då griper vi alla och sätter dem i fängelse imorgon. Där kan de sitta tills de vill leva ett hederligt liv.

Enda hakarna jag ser är väl småsaker som rättssäkerhet och hur vi vet när de kan släppas ut, men sådana smådetaljer ska väl inte hindra oss. Det märkliga är att till och med SDs rättstalespersoner nu verkar fått för sig att det inte finns någon snabb lösning. Så många korkade människor det finns som inte inser hur lätt det är.
Jag förstår inte vad du vill komma till? Vi har redan en typ av förvarsdom och det är "livstid".

En person begår ett brott och får ett fängelse enligt lag på låt säga 2 år. Problemet är att personen redan suttit i fängelse 2-3 gånger tidigare de senaste 6 åren. När två år har gått så ska personen släppas fri, men Kriminalvården har studerat personen och vet att han inte släppt sin kriminella karriär. Är det då rimligt att släppa ut personen då?

S
S skogaliten skrev:
Hur ska du skilja på kriminella och andra, bara sådär, för att kunna låsa in rätt personer?

Vilken definition har du på kriminalitet?

Ska samtliga svenska lagar skrivas om?

Avser du att frångå flera hundra års svensk rättstradition?

Hur hänger dina idéer ihop med svenska grundlagar?

Vem ska betala för nya fängelser och för att hålla stora grupper inlåsta under odefinierad tid?

Hur, när och vem ska avgöra när en person är redo att släppas ut?

Beskriv konkret, inte genom någon floskel.
Jag pratar om yrkeskriminella, sådana med långt brottsregister, många domar alternativt grova brott om de lyckats hålla sig undan. Polisen har koll på dessa personer.

Varför skulle Sveriges samtliga lagar skrivas om? Är du berusad? Vad har arbetsmiljölagar och bygglagar med gängkriminella att göra?

Rättsväsenet var skapat för ett helt annat Sverige än det vi ser idag. Absolut ska det förändras.

Grundlagar kan förändras, det är bara lagar och inte guds budord skrivna i sten.

Stora fängelser med lägre standard är mer effektivt. Trots att fängelseplatser idag är extremt dyra så är det billigare för samhället redan idag när en tungt kriminell person sitter inne än när de går fria.

I en förvarsdom så ska ett tidsbestämt straff delas ut av domstolen med ett tillägg på en förvarsdom. Kriminalvården ska sedan ha ett regelverk och kriterier som ska uppfyllas för att personen ska kunna släppas ut vid avtjänat straff. Om personen misskött sig och inte visat att den vill gå vidare i livet och lämna kriminaliteten så ska Kriminalvården kunna förlänga vistelsen med ett år (exempel) och sedan göra en ny bedömning efter det året har gått.

Är du nöjd med svaret?

A
Anna_H Anna_H skrev:
Den nivån klarar de, ja. Risken att åka fast är definitivt en faktor. Det är därför fartkameror funkar så bra som de gör.
Vilka kriminella tror att de kommer åka fast? De har ju alltid kommit på det perfekta brottet då de är mycket smartare än precis alla andra. Det som utmärker kriminella är låg tidspreferens, gör jag det här just nu får jag en fördel, att det får konsekvenser längre fram bryr de sig inte om eller så är de oförmögna att förstå det. Det är precis samma beteende som att låna pengar med skyhög ränta för att köpa något man vill ha nu men inte har råd med.

Att jämföra med fartkameror är löjligt, de funkar bara på ärligt folk, den här typen av kriminella kör inte runt i egna bilar, har inga vita inkomster att betala med och bryr sig inte om de har körkort eller inte.

Åter igen visar du att du inte har någon som helst koll och lever i någon form av fluffig drömvärld du byggt upp.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Jag förstår inte vad du vill komma till? Vi har redan en typ av förvarsdom och det är "livstid".

En person begår ett brott och får ett fängelse enligt lag på låt säga 2 år. Problemet är att personen redan suttit i fängelse 2-3 gånger tidigare de senaste 6 åren. När två år har gått så ska personen släppas fri, men Kriminalvården har studerat personen och vet att han inte släppt sin kriminella karriär. Är det då rimligt att släppa ut personen då?
Vill man lära sig mer kan man googla på "three strikes and you're out". USA (23 stater) har haft livstidsstraff för återfallsförbrytare sen början på 90-talet, men de studier jag läst verkar inte komma fram till att det sänkt brottsligheten överhuvudtaget..

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
S DanielF skrev:

OK, så du menar att det gäller de som redan suttit 2-3 gånger. Som Dan_Johansson redan skrivit så verkar det inte fungera något vidare i USA. Det kan faktiskt ha en effekt att den som riskerar att gripas efter att blivit dömd två gånger blir så desperat så den är beredd att offra andras människoliv för att undkomma.

Bortsett från det så lär det inte hindra nyrekryteringen. Vi har många gånger sett att när man dömer ledande gestalter till långa fängelsestraff så står folk redo att ta över: Ofta ökar våldsbrotten i samband med detta då det är många som vill bli den nya bossen.

Som bekant är det ju svårt att få fram en bra bevisning, så dessa individer kan leva så här i många år och rekrytera nya underhuggare tills man till slut fått fast dem och spiralen börjar om igen. Givetvis ska man göra vad man kan för att gripa de kriminella, men man måste också få stopp på nyrekryteringen, och att sitta i fängelse är inte avskräckande för dessa. Det här är individer som lever som de gör, trots att de riskerar att bli skjutna varenda dag. Nej, någon snabb lösning är det ingen kunnig som tror på. Som sagt, till och med det parti som hårdast pratat om snabba lösningar börjar nu tala om att det tar tid, men på samma sätt som när en kriminell boss sys in och andra tar över så tar nu andra över pratat om de snabba lösningarna.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ett till sånt där jobbigt diagram som med fakta som är så jobbigt.
Inte ett dugg. Antalet anmälningar har inte så mycket att göra med hur utsatta folk är för brott. Du verkar inte förstå att det är fler och fler grejer som räknas som brott som tidigare inte varit olagliga. Inte heller att anmälningsbenägenheten har ökat. Förr förekom det tex inte att mobbing i skolor och skadegörelse io skolor polisanmäldes, det tog man hand om internt.

Och du ser ju själv att kurvan har planat ut rejält, trots detta, eller hur?
Om vi nu bara kn få igång det förebyggande arbete som ju varje gång man testat det har visat sig fungera helt suveränt så kommer vi att börja se resultat på riktigt inom 10-15 år.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Att sluta anställa ex kriminella busar som kommit på "rätt bana" till fritidsgårdarna kan ju vara en bra start..

Just där ska man vara försiktig. Men generellt behöver det bli lättare för dem att få jobb. Dagens system där nästan alla kräver registerutdrag är inte bra.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att avsaknad av fritidsgård är ett större problem än att fel personer är anställda på de som finns.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Inte ett dugg. Antalet anmälningar har inte så mycket att göra med hur utsatta folk är för brott. Du verkar inte förstå att det är fler och fler grejer som räknas som brott som tidigare inte varit olagliga. Inte heller att anmälningsbenägenheten har ökat. Förr förekom det tex inte att mobbing i skolor och skadegörelse io skolor polisanmäldes, det tog man hand om internt.

Och du ser ju själv att kurvan har planat ut rejält, trots detta, eller hur?
Om vi nu bara kn få igång det förebyggande arbete som ju varje gång man testat det har visat sig fungera helt suveränt så kommer vi att börja se resultat på riktigt inom 10-15 år.

Jag tror det är DU som inte verkar förstå

Du påstår att brottsligheten minskar.
Du får se en graf som visar motsatsen och endå så försöker du vrida och vända på det så att brottsligheten minskar

Hur tänker du igentligen eller gör du ens det?

Du har sagt du litar på fakta.
Men sen när du blir presenterad med fakta från BRÅ som du väl måste medge är ganska pålitliga ? så ska du endå vända och vrida och hitta alla möjliga förklaringar

Brottsligheten GÅR UPP PUNKT SLUT!!

Annars kan du ju prova ringa BRÅ och förklara för dom att deras statistik är helt fel.....återkom gärna hur det samtalet gick

Silly Bear Silly Bear skrev:
Men sen när du blir presenterad med fakta från BRÅ som du väl måste medge är ganska pålitliga ? så ska du endå vända och vrida och hitta alla möjliga förklaringar

Brottsligheten GÅR UPP PUNKT SLUT!!
BRÅ rapporterar en ökning av anmälningar över tid, ja.
Men enligt NTU minskar ändå kriminaliteten. Det är också från BRÅ.
Självklart måste man vända och vrida på siffrorna för att se orsaker och möjliga lösningar!

Att du klagar på att jag redovisar barnadödligheten på 50-talet istället för på 70-talet är ju tex bara löjligt. Eller tror du på riktigt att den var lägre på 70-talet än nu?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.