31 201 läst · 137 svar
31k läst
137 svar
Fjärravläsning av vattenmätare M-Bus 868 MHz
Reflektion med ljus som studsar via insidan av röret? Man kan se lite tendens till det i min bild ovan, ovanför "Norrvatten".R RuneB2 skrev:
Du har provat att vrida runt locket för att flytta blänket?
Jag gjorde ett täcklock, för att skydda från damm osv i mitt garage, vinner inga skönhetstävlingar
men gör nog jobbet. Om någon (mot all förmodan, det tog inte mer än några minuter att rita upp) vill ha locket, så hojta, så kan jag slänga upp det någonstans.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja tack lägg upp allt på thingiversevespaman skrev:
https://www.thingiverse.com/thing:5198099
som en remix
vespaman skrev:
Är absolut intresserad av locket!vespaman skrev:
maskeringstejp fungerar i utvecklingssyftet just nu
får inte till det riktigt än, sjukt segt med.
62 i rssi, kanske behöver en nog en antenn, frågan är om man kan ha nått med ipex som ligger och skrotar nåntans.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"

Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Jag har -82 rssi, så tror inte det är det som är problemet. Men du får tänka på att det är en ytte-pytte-liten o klen processor som ska göra allt detta stora och komplicerade jobbet.R RuneB2 skrev:
Hur ser din bild ut?
Min bild ovan är inte perfekt, men jag tryckte bara fast allt, som jag tyckte var någorlunda rakt, och sedan gick jag till datorn och gjorde justeringarna, sedan var det inte mer med det. Kanske hade flyt.
Jag torkade av glaset på mätare med en fuktig trasa först, förresten.
Igår när jag tryckte på mitt fula lock, så rubbade jag kortet (klippte av strappen, och flyttade powerkabeln, så att den funkade med locket), och sedan dess fick jag inte några mätvärden. I morse så insåg jag detta, och inser att det verkar man måste starta om den för att den ska återsynka på referenspunkterna.
wrang skrev:
vespaman skrev:
Jag har -82 rssi, så tror inte det är det som är problemet. Men du får tänka på att det är en ytte-pytte-liten o klen processor som ska göra allt detta stora och komplicerade jobbet.
Hur ser din bild ut?
Min bild ovan är inte perfekt, men jag tryckte bara fast allt, som jag tyckte var någorlunda rakt, och sedan gick jag till datorn och gjorde justeringarna, sedan var det inte mer med det. Kanske hade flyt.
Jag torkade av glaset på mätare med en fuktig trasa först, förresten.
Igår när jag tryckte på mitt fula lock, så rubbade jag kortet (klippte av strappen, och flyttade powerkabeln, så att den funkade med locket), och sedan dess fick jag inte några mätvärden. I morse så insåg jag detta, och inser att det verkar man måste starta om den för att den ska återsynka på referenspunkterna.
Problemet nu är att det inte ens går att konfigurera, det tar 1-5 minuter om inte alls att ladda sidan.
Ska kontrollera att sd-kortet är rätt formaterat. osäker vilken klass det är men det var ett gammalt jag hade.
OK, nu slängde jag upp locket på Thinginverse. Lite pinsamt att slänga upp något så enkelt egentligen, men man får väl släppa den tanken, det är ju bara för de närmast sörjande. 
https://www.thingiverse.com/thing:5804438
https://www.thingiverse.com/thing:5804438
Förresten, om ni är slängda i cad, så kanske ni ska tunna ut väggarna, för de är nog onödigt tjocka nu, för att spara utskriftstid. Denna tog mig 30 minuter att köra fram, och då ska ni veta att den stora tratten tog 2h45m, och locket som esp32 sitter i tog 42m, som jämförelse.vespaman skrev:
Sitter du på en Voron 2.4 ?vespaman skrev:
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Göra dum Nibe VVB smart
Villalarm & Hemautomation -
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Shelly – allmänna diskussioner
Home assistant - visa era dashboards!
Bästa adaptern till elmätare med P1/HAN-port för interaktion med Home Assistant?
Villalarm & Hemautomation