27 571 läst · 137 svar
28k läst
137 svar
Fjärravläsning av vattenmätare M-Bus 868 MHz
@zarkov 150 kr/månaden är ju såklart för mycket, fattar inte hur dem tänker.
Om du har den första rpi kamerasensorn (normalt den billigaste), så kan du med lite försiktigt våld och pillande skruva linsen så att du får fokus närmare (den är limmad, så det är inte buslätt). Men inte för nära, för då får du inte med hela displayen. Tror det blir bäst runt 9-10cm från läsaren. (Jag har runt 8, vill jag minnas, men då är det intrimning som gäller för att få med hela displayen. Får du till det bra, så återkoppla gärna. Jag tröttnade, därmed inte sagt att jag gett upp. Tänk på att LED:en lätt reflekteras rakt in i kamerabilden, om den/de sitter för nära kamerasensorn.
Har för mig att jag sett 3d printade "strutar" för just detta, men vet inte om det finns någon för multical21, dock.
@nino jag såg att en Multical21 verkar kunna fås för 1800 spänn ungefär, och att det verkar gå att köra dem okrypterade. Inte utan att jag är sugen på att gå den vägen &så....
Om du har den första rpi kamerasensorn (normalt den billigaste), så kan du med lite försiktigt våld och pillande skruva linsen så att du får fokus närmare (den är limmad, så det är inte buslätt). Men inte för nära, för då får du inte med hela displayen. Tror det blir bäst runt 9-10cm från läsaren. (Jag har runt 8, vill jag minnas, men då är det intrimning som gäller för att få med hela displayen. Får du till det bra, så återkoppla gärna. Jag tröttnade, därmed inte sagt att jag gett upp. Tänk på att LED:en lätt reflekteras rakt in i kamerabilden, om den/de sitter för nära kamerasensorn.
Har för mig att jag sett 3d printade "strutar" för just detta, men vet inte om det finns någon för multical21, dock.
@nino jag såg att en Multical21 verkar kunna fås för 1800 spänn ungefär, och att det verkar gå att köra dem okrypterade. Inte utan att jag är sugen på att gå den vägen &så....
Ja, jag tittade på några olika varianter men eftersom jag hade ett par RPi Zero liggande så tänkte jag att jag kunde använda en sån och köra Seven Segment OCR direkt på den. Har beställt en kameramodul och lite annat plock från Kina så det dröjer ett par veckor innan det kommer hit.vespaman skrev:
Det finns också riktiga wmbus-mottagare med USB-anslutning att köpa, ffa i Tyskland. Jag skall se om jag hittar en länk.nino skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Intressant!H hanpa skrev:Har precis fått ny vattenmätare med fjärravläsning. Inte helt lätt att hitta info om hur man kopplar upp sig mot den. Inte jätteviktigt men lite kul eftersom förutom mätarställning så har den inbyggt att den upptäcker möjligt läckage (inte varit still under en timme under dygnet eller liknande, småläckage) eller större läckage (mycket vatten under längre tid).
Har som jag ser 3 möjliga sätt att interfaca med den och undrar om någon har erfarenheter.
Mätaren är en Kamstrup Multical 21
[länk]
1. M-Bus 868 Mhz
Det är så de som tar betalt gör, via drive-by eftersom signalen når max 100m. Hittar inte jättemycket utrustning men som exempel finns en dongel som även Elfa har.
[länk]
[länk]
Rätt dyr och fråga är hur lätt det är att få ut info. Om det krävs diverse inställningar för att koppla upp sig mot just min mätare och inte grannens etc. Hur gör man?
2. Webb-kamera
Går ju sätta en sådan på mätaren. Går att OCR:a mätarställning och övrig info via bildbehandling. Vet dock inte om jag vill ha sådan utrustning i tvättstugan där mätaren sitter.
3. IR-öga
Vet inte alls hur lätt det är att få ut info denna vägen.
Vi ska också få en vattenmätare med fjärravläsning installerad. Har du hört med kommunen eller de som installerade vilka möjligheter som passar bäst att koppla upp sig?
Kamstrup använder normalt LoRaWAN för fjärravläsning men frågan om man kan läsa av datat den vägen vilket i så fall vore kanon.
Att notera så om man skall använda för debitering så bör man försöka hålla en seriös nivå och då behöver man byta mätare var 10:e år. Men för att få koll på konsumtionen och har möjlighet att montera en egen mätare så är en mbus-mätare en bra lösning.nino skrev:
https://github.com/weetmuts/wmbusmeters och en mottagare i en rpi och man har allt man behöver.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jag har en vattenmätare från Kamstrup som heter flowIQ 2200, läser av den med en wireless mbus sticka. Funkar utmärkt! Lite fördröjning i kommunikationen bara då den skickar signal typ var 30’e sek el liknande. Man måste också få tag på krypteringsnyckeln via kommunen vilket alla inte verkar lämna ut.Boilerplate4U skrev:Intressant!
Vi ska också få en vattenmätare med fjärravläsning installerad. Har du hört med kommunen eller de som installerade vilka möjligheter som passar bäst att koppla upp sig?
Kamstrup använder normalt LoRaWAN för fjärravläsning men frågan om man kan läsa av datat den vägen vilket i så fall vore kanon.
När nu tråden ändå är väckt, så passar jag på..zarkov skrev:
Hur gick det, fick du till kameraavläsningen bra? Jag har fortfarande inte fixat min, som sagt strulade det med reflexen från lysdioden..
Jag tror det var den här jag tittade på då. Tyvärr fick jag aldrig ut krypteringsnyckeln från VA-bolaget så jag la ner det.hinken73 skrev:
https://shop.imst.de/wireless-modul...im871a-usb-wireless-m-bus-usb-adapter-868-mhz
Nej, jag har tyvärr inte grejat vidare. Jag gjorde ett försök i höstas och tänkte beställa en ESP32-CAM istället men det blev inget av det heller.vespaman skrev:
Känner igen mig själv! ;-)zarkov skrev:
Men, när jag nu sökte, så hittade jag en intressant lösning med ESP32-CAM och AI on the Edge, så att allt hanteras i ESP32, och emitterar till MQTT. Värmer precis upp 3d printern för att köra ut en tiltad tratt till Multical 21, så kanske det går bättre med reflexerna jag hade strul med.
( https://jomjol.github.io/AI-on-the-edge-device-docs/ samt https://www.thingiverse.com/thing:5198099 )
Sålde av min al in the edge och en esp32vespaman skrev:Känner igen mig själv! ;-)
Men, när jag nu sökte, så hittade jag en intressant lösning med ESP32-CAM och AI on the Edge, så att allt hanteras i ESP32, och emitterar till MQTT. Värmer precis upp 3d printern för att köra ut en tiltad tratt till Multical 21, så kanske det går bättre med reflexerna jag hade strul med.
( [länk] samt [länk] )
Fick in allt via MQTT men fick ingen bra bild mot en multical21