Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Helt rätt. Ska man få en vvs firma att gå runt utan att behöva vända på varje öre så behövs det säljas material. Annars får man ta rätt så mycket mer i timpeng, utkörning mm. Driva ett företag med några anställda är inte billigt, arbetsgivaravgifter, försäkringar, utbildningar, firmabilar, lokaler mm mm.
Och ju som är anställda ju dyrare är det, tänk de som har 2000 anställda va dyrt det måste vara

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, där kom den, jag är ledsen men jag föraktar inte hantverkare, varken som personer eller som yrke.
Vad jag stör mig på är mentaliteten i branschen, att man inte får ifrågasätta hantverkares debiteringsmodell, för att då är man en hantverksföraktare direkt.

Jag tycker den mentaliteten behöver förändras, men inser att det kommer vara en rejäl uppförsbacke dit.
Resten av inlägget då? Har du inget att kommentera?
För min skull behöver du inte vara ledsen för att du inte föraktar hantverkare. Det gör inte jag heller. Att dra en kam över en hel kår är farligt. Sen om det gäller politiker, dörrvakter eller lapplisor kvittar.

”Vad jag stör mig på är mentaliteten i branschen”.
:thinking:

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Håller med. Hade det varit bara dubbelt så dyrt hade jag kanske köpt från Mekonomen. Men nu var det 3x så dyrt.
Mekonomen är ju nästan i klass med vad prylarna kostar original. När jag hade egen bil så handlade jag det mesta genom återförsäljaren. Man fick exakt rätt del och Mekonomens pris på någon hundring billigare motiverade inte att åka till dom. Om man nu skall sälja icke originalprodukter får man ju se till att priset motiverar. Om Mekonomen klappar ihop så blir inte jag ledsen i alla fall. Deras affärsmodell är förlegad och deras strategi att köpa upp alla aktörer som konkurrerar är inte en hållbar lösning. Det finns ingen anledning att välja Mekonomen när man ändå får leta efter vad som passar och som finns till halva priset när man köper oem.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Helt rätt. Ska man få en vvs firma att gå runt utan att behöva vända på varje öre så behövs det säljas material. Annars får man ta rätt så mycket mer i timpeng, utkörning mm. Driva ett företag med några anställda är inte billigt, arbetsgivaravgifter, försäkringar, utbildningar, firmabilar, lokaler mm mm.
Hur gör man då med arbeten där det knappt krävs något material?

Jag ställde samma fråga i detta inlägg, som jag inte sett något svar på: https://www.byggahus.se/forum/threads/finns-det-roermokare-som-roermokar.405403/page-52#post-4078213

• Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:

Jag ställde samma fråga i detta inlägg, som jag inte sett något svar på: [länk]
Sätter sin långsammaste anställde på det och ber honom ta det lugnt.

• Haha
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Jag ställde samma fråga i detta inlägg, som jag inte sett något svar på: [länk]
Det är alltid gungor och karuseller. Om man har ett projektredovisnings system så upptäcker man snabbt att marginalerna är väldigt olika på olika projekt. Vissa projekt har så dålig marginal att det skulle sluta i kk om man tar hänsyn till alla oh kostnader. Andra projekt har så bra marginal så man skulle kunna bli rik om alla projekt såg likadana ut.
Någonstans i denna djungel hittar man en medelmarginal. Så länge den ligger inom företagets prognos intervall så bör du vara nöjd. Börjar den sjunka är det dags att agera. Vad gör vi nu?

Just nu finns det många företag som lämnar anbud med minus marginal för att försöka övervintra och slippa säja upp personal. Men det håller såklart inte i längden. Men all heder till dessa företag som använder sin kassa istället för att sparka folk.

”Hur gör man då med arbeten där det knappt krävs något material?”
Ganska enkelt. Man analyserar ifall arbetet trots detta kan generera en önskad marginal. Är det en återkommande eller potentiell kund lägger man även in den värderingen. Sen tar man ett beslut ifall man ska tacka ja eller nej till arbetet.

Bästa hantverkarna jag någonsin anlitat är en snickerifirma som skulle sätta upp ett par 3/4 stockar i taket för få stocktaks känsla i det rummet.
Vi hade stockarna och snickerifirman skulle fästa upp allt och göra det snyggt.

Tog in en fast pris offert och de på friman tog i på priset för det jobbet.
Vi sa ok eftersom det var mysfaktor och vi hade pengar över.

De kommer och gör jobbet, blev riktigt bra.

Sen ringer gubben som äger snickarna
"Jo du ... det här med fakturan ....."
Paniken man fick då känslan var att nu skulle man behöva bråka om fakturan fastän det var fast pris!
".... o det är så att ..... "
Faaaan! Skit !
".... eeeh...jobbet inte alls krävde den mängd arbete som vi trodde så ...
jaha?? Var vill han komma med dettta???
".... jag har inte moral att ta fullt betalt. Fungerar det med 3/4:ar av fastpriset?"
öööh! Javisst!
Gubbe att luras då! :rofl::rofl::crysmile::crysmile:

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nu är ju alla stora projekt ofta på uppdrag där byggherren är ett företag. Det finns därmed ett upplägg som borde generera två olika faktureringsmetoder. Privatpersoner bryr sig inte om timpriset är 900 kr eller 650 kr. Det som är intressant är priset efter rot. Skatteverket ser dock inte på denna modell med blida ögon. Men eftersom privatkunderna är många och mindre jobb så borde ju en modell där man kan effektivisera administrationen vara en intressant metod istället för att sitta och räkna ut detaljerat för bilresor, arbetade timmar materialkostnad etc.
Känner en målare personligen som försökte sig på denna modell men fick problem med Skatteverket som gjorde att han fick gå tillbaka till samma faktueringsmetod för alla. De ifrågasatte de olika priserna mot företag och mot privatkund. Systemet är bra fyrkantigt.

Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sätter sin långsammaste anställde på det och ber honom ta det lugnt.
Fast det hjälper ju inte?
Företaget måste ju dra in pengar på material eftersom timpengen inte räcker. Förvisso blir slutnotan för den enskilda kunden högre, men timpengen är ju densamma och kommer inte räcka till, så att företaget kommer ändå gå back på jobbet som jag förstår det?

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det hjälper ju inte?
Företaget måste ju dra in pengar på material eftersom timpengen inte räcker. Förvisso blir slutnotan för den enskilda kunden högre, men timpengen är ju densamma och kommer inte räcka till, så att företaget kommer ändå gå back på jobbet som jag förstår det?
Är det fallet så får de sätta sin snabbaste gubbe på jobbet och be honom slarva på. Det gäller ju att minimera tiden man lägger på ett sådant jobb så att man kan flytta över medarbetaren till jobb där det finns försäljningspotential för material.

Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Hur gör man då med arbeten där det knappt krävs något material?”
Ganska enkelt. Man analyserar ifall arbetet trots detta kan generera en önskad marginal. Är det en återkommande eller potentiell kund lägger man även in den värderingen. Sen tar man ett beslut ifall man ska tacka ja eller nej till arbetet.
Precis så, och eftersom de flesta rörmokarjobben hos privatkunder inte ger återkommande arbeten direkt, utan det kan dröja flera år till nästa, och man tydligen inte kan förstå att privatpersoner pratar med varandra så kommer man tacka nej. Jag ser hur det ser ut på den lokala Facebook-gruppen, folk frågar om någon har något tips på en bra rörmokare, elektriker, snickare etc. Så även kunden som bara behövde hjälp med ett arbete som inte genererar någon materialintäkt, kan ju ändå vara en bra kund på sikt.

Man skulle också kunna tänka sig att man säger "Ja, vi brukar ju tjäna pengar på både material och arbete, så eftersom ditt jobb inte innefattar något material i någon större omfattning så måste vi lägga på 100 kr på vårrt normala timarvode (eller 300 eller 500, beroende på vad man normalt tjänar på marginal/timme). Några få firmor har tänkt på detta och har det alternativet, andra ignorerar den typen av kunder, eller ännu värre säger att de är dumma i huvudet för att sen anklaga kundera för hantverkarförakt...

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det fallet så får de sätta sin snabbaste gubbe på jobbet och be honom slarva på. Det gäller ju att minimera tiden man lägger på ett sådant jobb så att man kan flytta över medarbetaren till jobb där det finns försäljningspotential för material.
Ja, eller så tackar man helt enkelt nej till den kunden för att det är en förlustaffär, om man inte tänker till lite. :cool:

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, eller så tackar man helt enkelt nej till den kunden för att det är en förlustaffär, om man inte tänker till lite. :cool:
Jo tack, den har vi upplevt. Det är inte lätt att hitta rörisar och elektriker till småjobb och finns det inte ens materialförsäljning med så är utbudet extremt lågt. Det är därför jag rörmokar lite själv och hjälper mina vänner med små skitsaker som kranbyten och sånt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fattar inte varför ingen i tråden rekommenderar tex. Bauhaus montageservice? Vad jag har sett ju verkar priserna vara väldigt humana. Fungerar det inte eller är det för långa väntetider? (Nu förstår jag att alla kanske inte har tillgång till Bauhaus montageservice).

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis så, och eftersom de flesta rörmokarjobben hos privatkunder inte ger återkommande arbeten direkt, utan det kan dröja flera år till nästa, och man tydligen inte kan förstå att privatpersoner pratar med varandra så kommer man tacka nej. Jag ser hur det ser ut på den lokala Facebook-gruppen, folk frågar om någon har något tips på en bra rörmokare, elektriker, snickare etc. Så även kunden som bara behövde hjälp med ett arbete som inte genererar någon materialintäkt, kan ju ändå vara en bra kund på sikt.

Man skulle också kunna tänka sig att man säger "Ja, vi brukar ju tjäna pengar på både material och arbete, så eftersom ditt jobb inte innefattar något material i någon större omfattning så måste vi lägga på 100 kr på vårrt normala timarvode (eller 300 eller 500, beroende på vad man normalt tjänar på marginal/timme). Några få firmor har tänkt på detta och har det alternativet, andra ignorerar den typen av kunder, eller ännu värre säger att de är dumma i huvudet för att sen anklaga kundera för hantverkarförakt...
Jag tror det finns flera sanningar i det du skriver. Ofta tror jag faktiskt privataren ringer vidare när dom får höra timpenningen utan material. Sen är det skillnad på att köpa material och köpa material. Om någon ringer och frågar om hjälp att dra om lite rör i ett badrum och koppla in ett tvättställ och en wc kan jag se 2 vanliga scenario framför mig.

Kund 1 har köpt allt material och vill bara köpa timmar. Redan där ringer varningsklockan. Varför? Har man varit med en stund så vet man att sannolikheten är stor att det är en riktig prisjägare som dessutom vet exakt hur allt ska göras i teorin. Rörmokaren vet å sin sida att delarna antagligen kommer från Biltema eller motsvaranden och att det kommer saknas delar när han väl kommer dit. Han ser strulet framför sig och kommer antagligen inte vara speciellt sugen på att snacka vidare.

Kund 2 har köpt wc och tvättställ själv. Här tror jag de flesta rörmokare kan tänka sig att snacka vidare och till sist utföra arbetet.

Självklart påverkar orderstocken vad man tackar ja till och inte. Har man fullt upp så är det ganska naturligt att prioritera. Har man tomt i orderboken så hugger man nog på det mesta.
Men det ska vara bra tomt i orderboken om man ska ta vissa kunder. Tro mig. Om det finns hopplösa hantverkare så finns det också hopplösa konsumenter.

• Gilla
leifa.k och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.