143 716 läst · 1 141 svar
144k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
LK580, kallas även ”Champagnekorken” ...Krille-72 skrev:
https://roslagsvatten.se/vaxholm/opalitlig-avstangningsventil-lk580/897
Där har du helt fel.H håkke65 skrev:
AA VVS09 är inget tvåpartsavtal utan gäller mellan fabrikant, grossist, installatör.
Eventuella följdskador orsakade av en felaktig produkt, exempelvis omfattande vattenskador skall ersättas enligt AA VVS09. Se punkt 43 nedan.
43.
Om installatör utkräver ansvar för fel i vara och därmed sammanhängande kostnader av grossist är fabrikant skyldig att medverka vid reglering av detta ansvar.
I de fall jag varit med om så har konsumentens försäkringsbolag regressat mot installatörens försäkringsbolag som sedan gått varans väg och utkrävt ansvar av grossist och fabrikant.
Konsumenten/slutkunden har inte fått ta några kostnader.
Absolut SS, hur rättfärdigar man en bilmekanikers 1200kr (minimum) i timmen eller en tandläkares 2500kr i timmen??? Tycker som fd egenföretagare att de små firmorna är på tok för blyga att ta betalt för kvalitet och kunskap. Hade du själv vetat hur man skulle göra hade du aldrig behövt ringa en hantverkare!kitco skrev:
Hade kunden dessutom varit beredd att betala 1200kr/timme hade nog de flesta hantverkare inte haft något emot att jobba mer med kundens eget material...
Ja, jag får förtydliga, men det har iofs redan gjorts. Det finns ju de som verkligen köper totalentreprenad och de har ju då en tydlig part, det jag avsåg var alltså de som köper andra upplägg men tror det är TE.
Det finns en gammal men mycket intressant historia angående tim/hantverkare debitering. Lite lång men väldigt förklarande.
”Det var i Göteborgs varv där man hade problem med ett fartygs motor, ingen kunde få motorn att starta oavsett vad man prövade med. Efter flera veckors arbete utan resultat bestämde man sig för att ringa in en gammal varvs bas som tog på sig uppdraget. Den gammal basen gick ner i maskineriet och lyssnade på motorn under ett par startförsök. Han tog sedan upp en liten hammare ur sin verktygslåda och placerade ett litet men väl kalkylerat slag mot motorn och motorn startade. Efter ett par dagar får rederiet en faktura på 150.015kr och redaren ringer förtvivlat upp den gamla varvs basen och frågar om han kan specificera beloppet på fakturan då han tycker det är fruktansvärt dyrt för bara 20 minuters arbete. Jo säger varvs basen, 15kr är del av min timdebitering och 150.000kr är för kunskapen om vart på motorn man ska slå”
slå ett slag för alla hantverkare som verkligen vet vad som gör!
”Det var i Göteborgs varv där man hade problem med ett fartygs motor, ingen kunde få motorn att starta oavsett vad man prövade med. Efter flera veckors arbete utan resultat bestämde man sig för att ringa in en gammal varvs bas som tog på sig uppdraget. Den gammal basen gick ner i maskineriet och lyssnade på motorn under ett par startförsök. Han tog sedan upp en liten hammare ur sin verktygslåda och placerade ett litet men väl kalkylerat slag mot motorn och motorn startade. Efter ett par dagar får rederiet en faktura på 150.015kr och redaren ringer förtvivlat upp den gamla varvs basen och frågar om han kan specificera beloppet på fakturan då han tycker det är fruktansvärt dyrt för bara 20 minuters arbete. Jo säger varvs basen, 15kr är del av min timdebitering och 150.000kr är för kunskapen om vart på motorn man ska slå”
slå ett slag för alla hantverkare som verkligen vet vad som gör!
Det finns rörrmokare i vårat avlånga land som är ärliga, shyssta mot sina kunder osv i vårat avlånga land. Har stor erfarenhet av detta. Jag är nöjd, rörmokaren är nöjd. Jag menar, jag beställer en tjänst och denne utför detta enligt mina instruktioner. Så långt allt väl. Jag har en del kunskap i ämnet, inte allt.
I vårat fritidshus byggt -85 i småland, så hade vi borrat för dricksvatten, köpt och fått installerat vattenreningsutrustningen till det. Vi hade även köpt varmvattenberedare, duschkabin av erkänt fabrikat till bra pris. Ville slippa installation av dessa för bekvämlighetsskäl.
Ringde till Comfort Åseda eftersom de fick bra rekommendationer. Installatören ringde upp några timmar senare. Samtalet lät som så. "Hej. jag skulle vilja ha inkopplaat varmvattenberedare, duschkabin, tvättmaskin. Kanske lite mera som jag missat.
Rörisen ringde upp mig och frågade lite om vad vi hade för saker. Han svarade sedan att, du vet väl att vi säljer även allt detta? Ingen aning svarade jag, Jag har alla hårdvaror, jag vill att du kopplar ihop allting. Svaret jag fick var: Tror inte att jag får tid med dig innan jul, jag får nog aldrig tid med dig...
Vad återstod då? Har ju en rörisgranne som har installerat både BVP och LLVP , bytt ut några radiatorer till större osv. Han hade inte tid inom denna månad, så då fick jag göra detta själv. Jag inväntar en kommentar från Comfort Åseda! Ni skall veta att det finns även bra rörmokare som verkligen rörmokaar.
I vårat fritidshus byggt -85 i småland, så hade vi borrat för dricksvatten, köpt och fått installerat vattenreningsutrustningen till det. Vi hade även köpt varmvattenberedare, duschkabin av erkänt fabrikat till bra pris. Ville slippa installation av dessa för bekvämlighetsskäl.
Ringde till Comfort Åseda eftersom de fick bra rekommendationer. Installatören ringde upp några timmar senare. Samtalet lät som så. "Hej. jag skulle vilja ha inkopplaat varmvattenberedare, duschkabin, tvättmaskin. Kanske lite mera som jag missat.
Rörisen ringde upp mig och frågade lite om vad vi hade för saker. Han svarade sedan att, du vet väl att vi säljer även allt detta? Ingen aning svarade jag, Jag har alla hårdvaror, jag vill att du kopplar ihop allting. Svaret jag fick var: Tror inte att jag får tid med dig innan jul, jag får nog aldrig tid med dig...
Vad återstod då? Har ju en rörisgranne som har installerat både BVP och LLVP , bytt ut några radiatorer till större osv. Han hade inte tid inom denna månad, så då fick jag göra detta själv. Jag inväntar en kommentar från Comfort Åseda! Ni skall veta att det finns även bra rörmokare som verkligen rörmokaar.
Jaa, vad skall man säga? Jag vet inte, folk verkar ha så mycket bekymmer.. det jag vet är att tex vis av erfarenhet av rörisar så beslutade jag att svetsa plastmatta i badrummet själv. Har man sett många glipande skarvar i plastmattor i skolor och andra allmänna utrymmen så gav det ju utrymme till tanken, varför inte svetsa själv? Då har man ju ingen mera än sig själv att skylla på om det blir fel...Så fick det bli, jag svetsade själv i både badrum, bastu 2st nya brunnar.. Innan ni gnäller på entrepenörerna, vad kan ni själva, mera än att gnälla?
fast i ditt fal har ju dom egen butik med eget lager om alla deras kunder skulle köpa på nätet så finns det ju ingen butik kvar tänk på dom som jobbar i butikenL leifa.k skrev:Det finns rörrmokare i vårat avlånga land som är ärliga, shyssta mot sina kunder osv i vårat avlånga land. Har stor erfarenhet av detta. Jag är nöjd, rörmokaren är nöjd. Jag menar, jag beställer en tjänst och denne utför detta enligt mina instruktioner. Så långt allt väl. Jag har en del kunskap i ämnet, inte allt.
Jag köpte inget på nätet. Hade dem varit liite mera medgörligare så hade de fått jobbet, därigenom även hade alla vunnit på detta, även dem i butiken. Vi ville ha 200m2 tak utbytt. Vem tror du fick jobbet? En firma i Virserum fast de inte var billigast. De gjorde ett jättebra jobb, det innebar att jag har fullt förtroende för dom och kan ringa till dom att fixa det och det vid stugan, skicka faktura, jag betalar. Det är ett förtroende som fungerar. De gör ett jobb och de får betalt direkt när fakturan kommer i mailen. Min erfarenhet när det gäller VVS är att Comfort i Åseda har brutit mot all bla, heder, med svaret han gav mig. Ni är borta från mig får ingen ny chans.Fan, får ju bättre service av grannen 20 mil bort..M maria01 skrev:
För att förtydliga. De jag refererar till är en eller tvåmans firmor.L leifa.k skrev:Jag köpte inget på nätet. Hade dem varit liite mera medgörligare så hade de fått jobbet, därigenom även hade alla vunnit på detta, även dem i butiken. Vi ville ha 200m2 tak utbytt. Vem tror du fick jobbet? En firma i Virserum fast de inte var billigast. De gjorde ett jättebra jobb, det innebar att jag har fullt förtroende för dom och kan ringa till dom att fixa det och det vid stugan, skicka faktura, jag betalar. Det är ett förtroende som fungerar. De gör ett jobb och de får betalt direkt när fakturan kommer i mailen. Min erfarenhet när det gäller VVS är att Comfort i Åseda har brutit mot all bla, heder, med svaret han gav mig. Ni är borta från mig får ingen ny chans.Fan, får ju bättre service av grannen 20 mil bort..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Det här tycker jag är intressant.Henrik Nordlander skrev:
Jag har lite problem med värmen hemma. Några radiatorer ger knappt någon värme alls, medan andra ger bra effekt. Drar jag ner termostaten på ett element så riskerar jag att det blir kallt för att allt bakom stannar. Golvvärmen i badrummet är vattenbaserad och ojämn/dålig efter att det varit dåligt tryck i systemet.
Så vad händer nu om jag ringer er firma för att få hjälp med detta, som ändå känns som att det ligger i rörmokarens profession?
Vilket av följande bemötande kan jag förvänta mig?
1. Ni inser att ni inte kommer kunna sälja på mig något material att tala om så ni ber mig dra åt helv..e
2. Ni inser att ni inte kommer kunna sälja på mig något material att tala om så jag får absolut lägst prioritet. Får jag en tid för att inget annat är inbokat då så riskerar jag att förlora den om någon annan ringer och vill köpa material
3. Ni förklarar för mig att enda sättet ni kan hjälpa mig är att byta ut allt material, inklusive golvvärmen i badrummet, för att annars "gäller inte försäkringen"
4. Ni kommer och "hittar" fel på material som inte finns, för att kunna sälja på mig något
5. Ni kommer och gör ett jobb på rena timmar, vilket är en förlustaffär
6. Ni kommer och gör ett jobb på rena timmar, men tar ett högre timpris
7. Ni ber om att få återkomma och kastar direkt kontaktinformationen i papperskorgen
Så, vad händer?
För att förtydliga så att det inte förekommer missförstånd, meningsskiljaktigheter.
Jag bygger egna acktankar, köper miljögodkänd vedpanna. torpargrund värmeisoleras, diffusionstät plast på botten med ordentligt överlapp, även tejpade skarvar. Sen kan vi prata om vindsutrymmen osv , det finns bra avfuktare.. Ni som ger gliringar om saker o ting, ni har säkert ingen aning om vad som krävs för ett bra boende under varierande temp o fuktförhålloanden. Om det vore som så så skuloe tex alla npr, no fabricerade hus klara sig undan anmärkningar..
e
Jag bygger egna acktankar, köper miljögodkänd vedpanna. torpargrund värmeisoleras, diffusionstät plast på botten med ordentligt överlapp, även tejpade skarvar. Sen kan vi prata om vindsutrymmen osv , det finns bra avfuktare.. Ni som ger gliringar om saker o ting, ni har säkert ingen aning om vad som krävs för ett bra boende under varierande temp o fuktförhålloanden. Om det vore som så så skuloe tex alla npr, no fabricerade hus klara sig undan anmärkningar..
e
Lyssna på denna: Jag bad rörmokaren hjälpa mig sätta en fördelare och dra rör till alla element vi ska ha på övervåningen samt installera element. Då fick jag den genuina frågan: "Aboslut det fixar vi, vill du fixa materialet eller vill du att vi gör det?"
Kanske påverkades av att jag är flyktigt bekant med han som driver det dock
Jag orkar verkligen inte leta efter bra material eller ens göra beräkning på allt som behövs så det fick han göra. Då antar jag att dom tar betalt för att beräkna åtgång, åka och handla samt släpa runt grejerna. Något annat vore märkligt.
Om mjölken är dyr på ICA får man åka till Willys, är den dyr där också får man skita i att dricka mjölk antar jag.
Jag orkar verkligen inte leta efter bra material eller ens göra beräkning på allt som behövs så det fick han göra. Då antar jag att dom tar betalt för att beräkna åtgång, åka och handla samt släpa runt grejerna. Något annat vore märkligt.
Om mjölken är dyr på ICA får man åka till Willys, är den dyr där också får man skita i att dricka mjölk antar jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Låter som en vettig rörmokare. Enligt andra rörmokare här så går det inte att driva firma på det sättet...B besttools skrev:Lyssna på denna: Jag bad rörmokaren hjälpa mig sätta en fördelare och dra rör till alla element vi ska ha på övervåningen samt installera element. Då fick jag den genuina frågan: "Aboslut det fixar vi, vill du fixa materialet eller vill du att vi gör det?"