Fairlane Fairlane skrev:
Låter som en vettig rörmokare. Enligt andra rörmokare här så går det inte att driva firma på det sättet... ;)
Det fattas några poäng i inlägget du besvarar! En viktig faktor är tex, att du inte hittar någon info om pris. Varken med material eller utan material.
Så ditt inlägg blir bara ett raljerande över dina personliga åsikter om just rörmokare.
Som jag tolkar inlägget du besvarar så gör han dock en egen bedömning att han kommer att få betala arbetstid för inköp av material och framtagande av lista. En ganska sund bedömning om du frågar mig. Även om jag för hans skull önskar att dom skriver ett avtal innan han beställer arbetet.
Jag har ju förstått att du i tidigare inlägg efterfrågar tydlighet. Ändå svarar du här att det ”låter som en vettig rörmokare”. Känns som dina tidsresa krav på tydlighet sätts lite ur spel i ditt inlägg.:thinking:

Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Låter som en vettig rörmokare. Enligt andra rörmokare här så går det inte att driva firma på det sättet... ;)
Och ännu vettigare hade han varit ifall han sagt: -"För du vet väl att vi lägger på 50% eller mer, på priset du fått betala om du köpt det själv. Dessutom tar vi betalt för att åka och hämta materialet även om vi köper åt andra samtidigt och om inte det vore nog tillkommer fast kostnad för servicebil samt milersättning. Först därefter börjar vi jobba hos dig.

Staffan

• Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Jag ser framför mig hur man skissar upp vad man ska göra, får ut en materiallista med pris, materialet levereras hem och står klart när rörmokaren kommer.

Vad borde generera mest lön? Att åka som en springpojke och handla prylar, eller att jobba med det som en rörmokare kan? Budbilschaffisen och lagerarbetaren har knappast 45 lök i månaden? Kunde då inte en förändring göra att rörmokaren genom att jobba enbart med det hen är expert på kunde få ut ännu bättre lönsamhet och därmed lön?

Att säga att man måste själv plocka från hyllorna på grossisten, det kan inte vara nödvädigt för de med erfarenhet. För mig som amatör är det det, då jag inte vet hur prylarna ser ut och funkar, så varje koppling måste jag fundera över. Men jag kan aldrig tänka mig rörmokaren gör det. Hen vet nog exakt vad som behövs.

Som med allt annat som gått från handel över disk till näthandel. Om det är odelat positivt? Nej. Men jag tror ändå man måste dit.

J JohanLun skrev:
Jag ser framför mig hur man skissar upp vad man ska göra, får ut en materiallista med pris, materialet levereras hem och står klart när rörmokaren kommer.

Vad borde generera mest lön? Att åka som en springpojke och handla prylar, eller att jobba med det som en rörmokare kan? Budbilschaffisen och lagerarbetaren har knappast 45 lök i månaden? Kunde då inte en förändring göra att rörmokaren genom att jobba enbart med det hen är expert på kunde få ut ännu bättre lönsamhet och därmed lön?

Att säga att man måste själv plocka från hyllorna på grossisten, det kan inte vara nödvädigt för de med erfarenhet. För mig som amatör är det det, då jag inte vet hur prylarna ser ut och funkar, så varje koppling måste jag fundera över. Men jag kan aldrig tänka mig rörmokaren gör det. Hen vet nog exakt vad som behövs.

Som med allt annat som gått från handel över disk till näthandel. Om det är odelat positivt? Nej. Men jag tror ändå man måste dit.
Vi är redan där. För länge sedan. Självklart beroende av hur stor en entreprenad är.
Det är också här proffs säljarna på grossisten kommer in i bilden.
Nu tar jag ett ex från Bygg eftersom det där vi är verksamma så jag inte råkar trampa en röris på tårna.:rofl:
- Hej, Vi ska bygga 10 m gipsvägg. Brandklass Ei 30
- Ok, takhöjd? Plåtreglar? Dörr? Socklar, foder?
- Takhöjd 2,50 ingen dörr inga socklar. Utkörning Tis. Klockslagsleverans 07,00.

Ringer jag min säljare på Bauhaus blir svaret: Du får maila in en lista på exakt det du behöver.

Så här jobbar branschen sen länge. Sen finns det självklart andra i branschen som kanske hyr en släpkärra och åker och hämtar 10 muggstolar till ett jobb. Vad vet ja.

Men det som de flesta trådarna jag läst på detta forum handlar om är missnöjda konsumenter när det gäller småjobb (service). Där åker man vanligtvis ut och tittar vad som behövs. Sen åker man och handlar och utför arbetet.

• Gilla
KristoferA och 2 till
  • Laddar…
Hur gör ni som köper eget Material om nåt fattas när rörmokaren står där halvvägs in i arbetet med vattnet avstängt tar ju lite tid att beställa från nätet så då ska ni stå där utan vatten för ni har ju bojkat dom fasta butikerna som rörmokaren har konto oss

Sen skriver ju ts och flera andra att dom Skiter i garantierna men om så är fallet varför ens anlita en rörmokare ta in nån polack svart på helgen istället då slipper ni allt

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det här tycker jag är intressant.
Jag har lite problem med värmen hemma. Några radiatorer ger knappt någon värme alls, medan andra ger bra effekt. Drar jag ner termostaten på ett element så riskerar jag att det blir kallt för att allt bakom stannar. Golvvärmen i badrummet är vattenbaserad och ojämn/dålig efter att det varit dåligt tryck i systemet.

Så vad händer nu om jag ringer er firma för att få hjälp med detta, som ändå känns som att det ligger i rörmokarens profession?
Vilket av följande bemötande kan jag förvänta mig?
1. Ni inser att ni inte kommer kunna sälja på mig något material att tala om så ni ber mig dra åt helv..e
2. Ni inser att ni inte kommer kunna sälja på mig något material att tala om så jag får absolut lägst prioritet. Får jag en tid för att inget annat är inbokat då så riskerar jag att förlora den om någon annan ringer och vill köpa material
3. Ni förklarar för mig att enda sättet ni kan hjälpa mig är att byta ut allt material, inklusive golvvärmen i badrummet, för att annars "gäller inte försäkringen"
4. Ni kommer och "hittar" fel på material som inte finns, för att kunna sälja på mig något
5. Ni kommer och gör ett jobb på rena timmar, vilket är en förlustaffär
6. Ni kommer och gör ett jobb på rena timmar, men tar ett högre timpris
7. Ni ber om att få återkomma och kastar direkt kontaktinformationen i papperskorgen

Så, vad händer?
Ett annat alternativ är att du får jobbet gjort till rimlig timpeng, men sedan tillkommer det en framkörningsavgift på 1500 kr :p

Edit: Just detta hände oss när vi som nyinflyttade undrade varför ena radiatorsektionen var iskall. Värmepumpsfirman skickade en gubbe som kom hem och - vred på handdukstorken som blockerade hela slingan.. Den fakturan sved!

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är väl rätt enkelt, det finns för få rörmockare givet efterfrågan, så dom som finns behöver inte anstränga sig eller vara bra för att leva gott.

Enda lösningen jag ser på det är ökad konkurrens och det kan man nog bara nå genom att göra det enklare för personer/firmor från länder där man fortfarande är stolt över att jobba som rörmockare och har en rimligare förväntning på levnadsstandard.
Jag ser ingen som helst anledning till att en rörmockare ska tjäna mer än en lärare eller en snickare. Det är ju ett enklare jobb som knappt kräver utbildning.

ps.
Det finns förstås undantag för det ovan och jag hoppas kunna hitta en av dom.
ds

frma71 frma71 skrev:
Det är väl rätt enkelt, det finns för få rörmockare givet efterfrågan, så dom som finns behöver inte anstränga sig eller vara bra.

Enda lösningen jag ser på det är ökad konkurrens och det kan man nog bara nå genom att göra det enklare för personer/firmor från länder där man fortfarande är stolt över att jobba som rörmockare och har en rimligare förväntning på levnadsstandard.
Jag ser ingen som helst anledning till att en rörmockare ska tjäna mer än en lärare eller en snickare. Det är ju ett enklare jobb som knappt kräver utbildning.
Jag håller med dig. Tycker dom som bloggar på nätet också tjänar alldeles för mycket pengar. Ta Bianca tex. Kan man inte bara byta ut henne mot en utlänning som inte behöver bo på Östermalmm? Vad har hon för utbildning?
Sen har du alla daytrades utan utbildning. Och Pokerspelare förstås.

Sist jag var inne på alla bolag så toppas alla listor över företag som tjänar mest av just rörfirmor.
Nä, nu får det räcka. Öppna gränserna för utländska stolta rörmokare så vi blir av med problemet.(y)(y)(y)

• Gilla
frma71
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hur gör ni som köper eget Material om nåt fattas när rörmokaren står där halvvägs in i arbetet med vattnet avstängt tar ju lite tid att beställa från nätet så då ska ni stå där utan vatten för ni har ju bojkat dom fasta butikerna som rörmokaren har konto oss

Sen skriver ju ts och flera andra att dom Skiter i garantierna men om så är fallet varför ens anlita en rörmokare ta in nån polack svart på helgen istället då slipper ni allt
Man kan ju alltid be rörläggaren att åka och handla det som ev. skulle fattas. Hur många gånger missar inte hantverkaren själv någon del och får köra och köpa den på kundens bekostnad?

Knappast någon som säger:

”Du, jag stoppar klockan här och kör och handlar det jag borde insett behövdes då jag faktiskt var här och tittade förra veckan. Eftersom jag är proffs borde jag insett vad som skulle behövas.”

• Haha
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så gör faktiskt taxischaufförer som jag åkt med, när de kört fel. Men de lever i en värld av... Vad heter det nu? ... konkurrens, var det, ja.

Staffan

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vem som helst, var som helst, kan blogga, spela poker och day-trada. Skillnaden är att dom inte skyddas inte av lands gränser, regleringar och fackföreningar. Dessutom har inte samhället/folk direkt ett beroende av dom.

Nu antar jag att du var ironisk angående att öppna gränserna, men ja, det bästa vore nog att öppna för mer arbetskraftinvandring inom yrken där marknaden uppenbarligen inte fungerar.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag håller med dig. Tycker dom som bloggar på nätet också tjänar alldeles för mycket pengar. Ta Bianca tex. Kan man inte bara byta ut henne mot en utlänning som inte behöver bo på Östermalmm? Vad har hon för utbildning?
Sen har du alla daytrades utan utbildning. Och Pokerspelare förstås.

Sist jag var inne på alla bolag så toppas alla listor över företag som tjänar mest av just rörfirmor.
Nä, nu får det räcka. Öppna gränserna för utländska stolta rörmokare så vi blir av med problemet.(y)(y)(y)

F falkn skrev:
Man kan ju alltid be rörläggaren att åka och handla det som ev. skulle fattas. Hur många gånger missar inte hantverkaren själv någon del och får köra och köpa den på kundens bekostnad?

Knappast någon som säger:

”Du, jag stoppar klockan här och kör och handlar det jag borde insett behövdes då jag faktiskt var här och tittade förra veckan. Eftersom jag är proffs borde jag insett vad som skulle behövas.”
Jag tror nog många skulle stoppa klockan ifall dom varit och tittat först och sedan glömt köpa någon del. Men självklart finns det undantag.
Det som kanske är mer intressant är att flera här på forumet i andra trådar tycker att det inte ens är arbetstid att handla material. Det övergår mitt förstånd. Sen om 2 st åker och handlar och kommer tillbaks med en påse rördelar. Då skulle jag också bli förbannad.

Får också förtydliga att jag inte tycker det är orimligt att betala 500-600+moms för en duktig hantverkare. Tyvärr är det så j-a svårt att få någon rörmockare att komma nu så man får vara nöjd med att någon kommer och då tenderar det att vara stolpskott som kostar 5-600+moms och dessutom tar Ahlsells listpriser för materialet.

Då funkar inte marknaden/konkurrensen.

Elektriker verkar vara lite samma sak, men inte alls på samma nivå.

Jag tror nog många skulle stoppa klockan ifall dom varit och tittat först och sedan glömt köpa någon del. Men självklart finns det undantag.
Det som kanske är mer intressant är att flera här på forumet i andra trådar tycker att det inte ens är arbetstid att handla material. Det övergår mitt förstånd. Sen om 2 st åker och handlar och kommer tillbaks med en påse rördelar. Då skulle jag också bli förbannad.
frma71 frma71 skrev:
Vem som helst, var som helst, kan blogga, spela poker och day-trada. Skillnaden är att dom inte skyddas inte av lands gränser, regleringar och fackföreningar. Dessutom har inte samhället/folk direkt ett beroende av dom.

Nu antar jag att du var ironisk angående att öppna gränserna, men ja, det bästa vore nog att öppna för mer arbetskraftinvandring inom yrken där marknaden uppenbarligen inte fungerar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
frma71 frma71 skrev:

Jag tycker att marknaden fungerar inom rörbranschen. Jag lyckas iaf. Få in olika priser från olika rörfirmor i samband med förfrågningar. Inom låsbranschen däremot är offerterna ofta skrämmande lika. Men visst har du rätt i att lönerna och därmed priserna trissats upp mer för rörmokare än för tex. Målare och snickare. Den enkla sanningen är att våra ungdomar inte väljer att utbilda sig till rörmokare i tillräcklig omfattning. Tror utan att veta säkert att plåtslagarna har det ännu värre.

Men det är något speciellt när hantverkare verkar tjäna pengar. Det sticker i ögonen helt enkelt. Speciellt när konsumenter uppfattar något som dyrt. Vissa saker som är dyrt verkar vi dock acceptera. Som tex. Märkesverkstan.

Skulle blir riktigt intressanta diskussioner här på forumet om arbetskraftsinvandringen blev verklighet i rörbranschen. Bara att titta på hur det ser ut inom bygg där jag verkar. Visst finns det duktiga människor som kommer hit och jobbar. Men också lycksökare. Glöm inte det.

Visst finns det lycksökare, men för mig är det inte uppenbart att det finns fler usla ukrainare och polacker än svenskar i branchen.

Jag är själv två tredjedelar in i ett husbygge och har haft ett gäng entreprenörer här. Av dom 10-tal som har varit här är det nog bara dom ukrainska målarna och den polska snickaren som visat någon sorts engagemang och gjort ett bra jobb. Värst var anläggningsfirman från Vallentuna med bara svenskar och "patriotisk" chef (som inte ens dök upp på återbesiktningen) och rörmockarna (från Täby) som till slut förbarmade sig och kopplade in kallsidan på min värmepump. Men sket i att isolera rören genom bjälklaget och gjorde feta skrapmärken på golvet (och inte informerade om det). Så mycket för ett Nibe-certifierat och Auktoriserat VVS-företag

Mitt urval är kanske inte representativt, men jag har ingen anledning att tro annat.

/Fredrik

Jag tycker att marknaden fungerar inom rörbranschen. Jag lyckas iaf. Få in olika priser från olika rörfirmor i samband med förfrågningar. Inom låsbranschen däremot är offerterna ofta skrämmande lika. Men visst har du rätt i att lönerna och därmed priserna trissats upp mer för rörmokare än för tex. Målare och snickare. Den enkla sanningen är att våra ungdomar inte väljer att utbilda sig till rörmokare i tillräcklig omfattning. Tror utan att veta säkert att plåtslagarna har det ännu värre.

Men det är något speciellt när hantverkare verkar tjäna pengar. Det sticker i ögonen helt enkelt. Speciellt när konsumenter uppfattar något som dyrt. Vissa saker som är dyrt verkar vi dock acceptera. Som tex. Märkesverkstan.

Skulle blir riktigt intressanta diskussioner här på forumet om arbetskraftsinvandringen blev verklighet i rörbranschen. Bara att titta på hur det ser ut inom bygg där jag verkar. Visst finns det duktiga människor som kommer hit och jobbar. Men också lycksökare. Glöm inte det.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.