Ponera att en egenföretagare tar ut 700kr/timme. Debiterar ca 140 timmar i månaden.
98.000kr debiterat per månad, skatt å sociala avgifter går bort direkt med 66% (64.680kr).
33.320kr kvar.
Leasing kostnad fordon: 5.500kr/månad,
Försäkring på samma bil: 1200-1700kr/mån,
Företagsförsäkring: 1.300kr/mån
Hyra för lager/ butik: ??? (Min var 12.500kr/mån),
Drivmedelkostnad: 4.800kr/mån,
Lagervård/ avskrivningar: 2-5.000kr/mån
Kostnader totalt per månad: ca 28.900kr
Kvar att leva på: 4.420kr per månad!!!
Som rökrökare tjänar man skit bra pengar bara på debiterade timmar.
Fanns en anledning tills att man lämnade den branschen när alla kunder ville köpa sitt eget material hela tiden.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
larsson r och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
2012 diesel köpt kontant om du ville veta.

Aldrig gått på bidrag någonsin. Började sommarjobba när jag var 12 och jag har efter studenten tagit 3 ofrivilliga semestermånader pga finanskrisen.
6 år jobbade jag utan en enda semesterdag, 6-700 timmar övertid per år utan raster. I för sig nästan gratis de åren.

Om jag lämnar in en bil till en stor firma som säger sig kunna skruva så ska de fan göra de utan att ta betalt för ingenting ;)

Eller det var inte mig du citerade ?
@Staffan2000

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Nu förstår jag varför en bekant VVS firma bara har företags kunder och bostadsrättsföreningar
För att hen inte kan kommunicera med sina kunder?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har inte lämnat in en bil på en märkesverkstad på länge hör jag. Den klassiska frågan idag när man lämnar in bilen är: Vill du att vi ska fylla på spolarvätska och byta lampor om det behövs? Ska vi byta torkarblad. Testa att svara ja på den frågan och titta sen på fakturan. (y)
Jag lämnade in min bil hos märkesverkstan en gång för länge sen i ett garantiärende där bilen kom tillbaks i sämre skick än när jag lämnade in den. Det slutade med att jag fick lämna in bilen på en annan verkstad och skicka räkningen till den första...
Så i mitt fall stämmer det bra.

Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag lämnade in min bil hos märkesverkstan en gång för länge sen i ett garantiärende där bilen kom tillbaks i sämre skick än när jag lämnade in den. Det slutade med att jag fick lämna in bilen på en annan verkstad och skicka räkningen till den första...
Så i mitt fall stämmer det bra.

Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?
Du kan nog få 20% om du frågar. Jag tror dom har råd med det.:rofl::crysmile:

Fairlane Fairlane skrev:
För att hen inte kan kommunicera med sina kunder?
Säkert för det betalas direkt har man kunder som bråkar om matrial priset så kommer dom säkert klaga på jobbet med och skita i att betala

Staffans2000
M maria01 skrev:
Nu förstår jag varför en bekant VVS firma bara har företags kunder och bostadsrättsföreningar
Pga. Rörläggarbristen, kan de välja och vraka. Det är alltså inte pga. attt de är bättre än andra. Utan att de inte är sämre.
Något att vara stolt över?

Staffan

• Gilla
frma71 och 1 till
  • Laddar…
F Fd-röris skrev:
Ponera att en egenföretagare tar ut 700kr/timme. Debiterar ca 140 timmar i månaden.
98.000kr debiterat per månad, skatt å sociala avgifter går bort direkt med 66% (64.680kr).
33.320kr kvar.
Fanns en anledning tills att man lämnade den branschen när alla kunder ville köpa sitt eget material hela tiden.
det är visserligen kreativt att vilja betala skatt och sociala avgifter för samtlig intäkt företaget har men det är inte på något sätt behövligt att betala företagets utgifter med löntagarens nettolön.
Har man som enskild företagare intäkter på 98000 och kostnader på 28900 per månad så kan man ta ut ett eget uttag på ca 38000 (beroende på exakt skattesats) inte på något sätt en jättehög lön men avsevärt högre än 4420.

• Gilla
attefall och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Säkert för det betalas direkt har man kunder som bråkar om matrial priset så kommer dom säkert klaga på jobbet med och skita i att betala
Ja, kunder kan vara jobbiga. Hur tänker du själv om du behöver byta en toalett. Du hittar en på Bauhaus för 2000 kr som du gillar. Du pratar med din bekant, rörmokaren, som säger "absolut, det fixar jag, men för att garantin ska gälla måste du köpa den av mig för 5000 kr.

Är du en jobbig typ då eller slår du till direkt?

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
F Fd-röris skrev:
33.320kr kvar.
Var anledningen att du hade en revisor som tyckte att du skulle betala allt för firman med privata medel?

• Gilla
Krillehus och 2 till
  • Laddar…
F Fd-röris skrev:
33.320kr kvar.
Betalar du företagsbilar med skattade pengar? Du räknar fruktansvärt dåligt så jag förstår att du bytte bransch. Kostnaderna kan ses som rätt höga, men även om de stämmer förstår jag inte hur du räknar.

Intäkt 98’
Kostnader 29’
Kvar: 69’
Skatt & sociala avgifter 40% = 41,4’ i potentiell bruttolön

• Gilla
frma71 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, kunder kan vara jobbiga. Hur tänker du själv om du behöver byta en toalett. Du hittar en på Bauhaus för 2000 kr som du gillar. Du pratar med din bekant, rörmokaren, som säger "absolut, det fixar jag, men för att garantin ska gälla måste du köpa den av mig för 5000 kr.

Ett jäkligt dåligt exempel måste jag säga. Men eftersom du nu ändå handlar på Bauhaus så kan du väl köpa muggen med deras installation service så slipper du fundera.

[QUOTE="Fairlane, post: 4079655, member: 149294"Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?[/QUOTE]
Apropå det. För ett par veckor sedan skulle jag byta torkarblad på bilen, så jag svängde förbi Biltema efter jobbet. Två torkarblad fram för c:a 130 kr totalt kändes rimligt. Väl hemma insåg jag att det var lite av plockepin att få ihop fästena eftersom de skulle passa en massa olika bilmodeller. Dock visade det sig tillslut att de inte passade min bil, som naturligtvis hade det enda av sjuttielva varianter av fästen som inte följde med torkarna.

Efter att ha lagt ett par onödiga timmar på något så trist som torkarblad bestämde jag mig för att beställa originaldelar istället. Sagt och gjort, dagen efter ringde jag Hedin Bil och beställde två blad. Dagen efter fick jag ett mail om att jag kunde hämta dem.

Vad kan då ett par vanliga, sladdriga, om än original torkarblad kosta då? Jag hade väl räknat med ett par hundralappar. Döm om min förvåning när de skulle ha 824 kr för kalaset. Jag ringde och dubbelkollade så att det inte blivit något missförstånd, men nej, priset var rätt uppfattat.

Misstänker dock att det var rejält saltat då de inte fick debitera tid för själva bytet. De kan knappast haft mage att ta mycket mer än så om de hade fått göra jobbet själva. Torkarblad bak har de till och med bytt "gratis" i samband med en annan service.

Säga vad man vill om vissa bilskojare, men duktiga att få in pengar är de :rolleyes:

• Haha
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

då matchar han priset men dina polare är säker samma typer som du som vill ha allt grattis och ser ner på folk i blåkläder och tycker dom är överbetalda för dom inte har några högskolepoäng

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
då matchar han priset men dina polare är säker samma typer som du som vill ha allt grattis och ser ner på folk i blåkläder och tycker dom är överbetalda för dom inte har några högskolepoäng
Jaså, han matchar priset för dig? Gör han det för alla kunder?
Om så vore fallet tror jag inte TS har något problem med att beställa delarna från rörmokaren. Problemet är väl just att priset inte matchas, ja såvida man inte är kompis såklart.

Dina övriga förutfattade meningar är så fel så det är löjligt.
En av mina bästa vänner tjänar mer än jag och har inte ens slutbetyg från 9:an. Han är dock en hederlig typ, inte någon typ som säger "Du får bra pris av mig, 20% rabatt" och menar på grossistens listpris.

För övrigt har jag hyllat massor med hantverkare. Jag har även både hyllat en rörmokare som tog betalt för 3 timmar plus servicebil för 750 kr för ett jobb som han redan på förhand sa att det troligen skulle ta 10-15 minuter, vilket det också gjorde. Han var dock tydlig med allt på förhand.

Dömandet och föraktandet får du allt stå för själv.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.