143 695 läst · 1 141 svar
144k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Var ska du ta pengarna ifrån om du inte har full beläggning , det blir ju bara ebberöds bank då , måste ju hela tiden sträva efter ökad vinst för att kunna utveckla företagetFairlane skrev:Hur menar du?
Menar du att man måste ha högre beläggningsgrad eller större påslag på materialet?
Varför inte lite högre timpeng om pengarna inte räcker?
Sen är det tyvärr alltför många som tror att man måste fakturera kunden 40 timmar i veckan för att den anställde ska kunna få lön för 40 timmar i veckan, vilket såklart är helt galet.
Det är ju arbetstid du får betala rörmokaren för. De behöver säkert vara 2 personer för den inbärningen också.H håkke65 skrev:
Kostar säkert 2.000 kr i arbetstid för att få in din värmepump i huset.
Mot att jag får den levererad fraktfritt till uppfarten några dagar innan, sätter den på en pirra och flyttar den själv de 3 meterna från ytterdörren till där den ska stå, så väntar den sedan där på rörmokaren för inkoppling.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg
Full beläggning får du aldrig.L larsson r skrev:
Var tar du pengarna ifrån när folk har semester, är sjuka, går på utbildning etc? Sätter man det på en kund?
Ja, en värmepumps transport från uppfarten och placering i fastigheten kan vara mycket olika och en värmepump är ganska tung och otymplig så det behövs ofta minst 2 personer och jag har som rörmontör aldrig varit med om "3 meter" men det kanske finns slutkunder som är så starka att de klara detta självaK Krillehus skrev:Det är ju arbetstid du får betala rörmokaren för. De behöver säkert vara 2 personer för den inbärningen också.
Kostar säkert 2.000 kr i arbetstid för att få in din värmepump i huset.
Mot att jag får den levererad fraktfritt till uppfarten några dagar innan, sätter den på en pirra och flyttar den själv de 3 meterna från ytterdörren till där den ska stå, så väntar den sedan där på rörmokaren för inkoppling.
Kopplingen mellan köpt vara på nätet och ingående i arbetstid när montören levererar varan kan vara hårfin varan ska på plats vilket som oavsett vem som utför det och varans pris är många moment att ta hänsyn till och alla är inte gratis och ingår i varans pris.
Det var min poäng i detta att nätköp är inte med alla kostnader för en fungerande inkopplad vara. Ska det jämnföras ska alla poster med till färdig slutprodukt.
Svårt att tänka mig att en röris skulle bjuda på inbärning av värmepumpen om han får sälja den. Arbetet att få in den är lika oavsett vem som säljer den om man nu inte får ett pris där den står på plats och då jämförbart......H håkke65 skrev:
Men jag anser att du tänker fel. Det blir enligt mig som att jämföra äpplen och päron. Ska man göra på ditt sätt så ska även utländska närbutiker in i matchen. Då kommer du inte ha en svensk nätbutik som kan matcha priserna.K Krillehus skrev:
Ett dåligt exempel. Ikea. Ca 40-50% billigare i Polen. Ska man då börja ta dessa priser i beaktande när man lämnar offert på kök?
Jag kan inte annat än önska dig lycka till i din Prisjakt. Alla gör självklart som dom vill. Även hantverkarna du sen ska försöka få tag i...
Jag vet inte om du svarat på frågan tidigare men vad jobbar du själv med? Blir sjukt nyfiken eftersom du verkar tro dig veta hur man bör bedriva ett företag på bästa sätt. Och då dessutom ett företag i hantverksbranschen.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg
Jag jobbar som konsult inom IT-branschen.Krille-72 skrev:
Men menar du att jag har fel när jag påstår att man INTE måste fakturera kund 40 timmar i veckan för att den anställde ska kunna få lön för 40 timmar?
Eller har jag fel när jag påstår att man inte når 100% beläggning?
Eller har 51:an fel när han som gammal egenföretagare i elbranschen säger att 39 timmar är normalt i snitt på en vecka, fakturerbar tid, inte nödvändigtvis arbetstid?
Det vore intressant att få veta vad en kund måste betala för en IT konsult i timmen för att få dennes "oumbärliga" hjälp? IT konsulter måste väl också ha betalt för kringkostnader som kan likställas servicebil, specialverktyg och vidarutbildning. Vidare försäkringar advokater etc. då det skiter sig med privatmarknaden osv. Eller är det så att IT konsulter är ofelbara.Fairlane skrev:Jag jobbar som konsult inom IT-branschen.
Men menar du att jag har fel när jag påstår att man INTE måste fakturera kund 40 timmar i veckan för att den anställde ska kunna få lön för 40 timmar?
Eller har 51:an fel när han som gammal egenföretagare i elbranschen säger att 39 timmar är normalt i snitt på en vecka, fakturerbar tid, inte nödvändigtvis arbetstid?
Jag betalar gärna för att få hjälp av en IT kunnig person lika som andra bör betala för en rörtjänst! Sen kan man disskutera vad som är "skälig" ersättning för utfört arbete av ett proffs som har den utbildningen och kunskapen (med eller utan materialpåslag)
Det handlar inte om att "bjuda" på inbärningen" det handlar om att nätbolagen inte utför denna tjänst och därför kan vara billigare på varan/produkten.T Taxture skrev:
Nej, nej. Du har inte fel. Blev som sagt bara lite nyfiken när du i så många inlägg har förslag på hur en hantverkare bör bedriva sin verksamhet. Men nu när jag vet att du är it konsult så förstår jag. Ni tar ju ut en oskälig timdebitering från början så ni behöver inte fundera på beläggningsgrad, servicebil och påslag material.Fairlane skrev:Jag jobbar som konsult inom IT-branschen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg
Det är ett brett spektra, beroende på jobb som ska utföras. Från 500 kr plus moms och uppåt. Vanligtvis 800-1200 kr skulle jag tro.H håkke65 skrev:Det vore intressant att få veta vad en kund måste betala för en IT konsult i timmen för att få dennes "oumbärliga" hjälp? IT konsulter måste väl också ha betalt för kringkostnader som kan likställas servicebil, specialverktyg och vidarutbildning. Vidare försäkringar advokater etc. då det skiter sig med privatmarknaden osv. Eller är det så att IT konsulter är ofelbara.
Jag betalar gärna för att få hjälp av en IT kunnig person lika som andra bör betala för en rörtjänst! Sen kan man disskutera vad som är "skälig" ersättning för utfört arbete av ett proffs som har den utbildningen och kunskapen (med eller utan materialpåslag)
500 kr /Tim. Det blir 375 kr/ tim vid 30 Tim beläggningsgrad om dom betalar dig för 40 Tim. (Jämför beläggningsgraden med elektrikern du hänvisade till i tidigare inlägg).Fairlane skrev:
Dessa 500 kr saltar ni ingenting. Minglar bara betalt för effektiv tid hos/med kund. Resa tillskyndare gör ni på fritiden.
Den måste gå bra den där firman. Är alla anställda via Samhall som du?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg
Du får gärna läs vad som faktiskt står, det tror jag faktiskt du är kapabel till.Krille-72 skrev:500 kr /Tim. Det blir 375 kr/ tim vid 30 Tim beläggningsgrad om dom betalar dig för 40 Tim. (Jämför beläggningsgraden med elektrikern du hänvisade till i tidigare inlägg).
Dessa 500 kr saltar ni ingenting. Minglar bara betalt för effektiv tid hos/med kund. Resa tillskyndare gör ni på fritiden.
Den måste gå bra den där firman. Är alla anställda via Samhall som du?
Från 500 kr/h står det, normalt 800-1200 kr, även om det också kan vara högre.
Marknadspriserna pressades ner rätt hårt först 1999-2000 och sen vid finaskrisen. Den dagen kanske kommer i hantverkarbranschen också, vem vet
Vårt företag är mer nischade och tar ut högre, men det varierar också beroende på uppdrag och vilken konsult som skickas. Vårt företag växer stadigt och nyanställer både nyutbildade och erfarna och vi gör en sund vinst varje år, så det är nog inget fel på det.
Beläggningsgrad på 75% är nog rätt rimligt i snitt. Vad ligger den på i hantverkarbranschen tror du? Min gissning är att den ligger högre när man har långa uppdrag och lägre om man åker på korta uppdrag, varför man kan ta en lägre timpeng på långa uppdrag och måste ta en högre på korta.
För övrigt håller jag Samhall högt, men jag anar ett visst förakt...