Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej, nej. Du har inte fel
Det är ju intressant att du ger mig rätt i att man inte måste fakturera kund 40 timmar/vecka för att den anställde ska få lön för 40 timmar.

I en annan tråd så gav du tummen upp för följande text: "Hur ska arbetsgivaren (eller den egna firman) kunna betala den anställde för 8 timmar om man inte kan fakturera 8 timmar?"

Det avr ju en dryg vecka sen, så kanske har du lärt dig något under tiden?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H håkke65 skrev:
Det handlar inte om att "bjuda" på inbärningen" det handlar om att nätbolagen inte utför denna tjänst och därför kan vara billigare på varan/produkten.
Fast ”rörisen” tar ju föutom vinsten på fösäljningen betalt för inbärningen.......
Teoretiskt skulle han kunna vara billigare när han får sälja fler tjänster...... nätbuiken har j ”bara” försäljningen

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju intressant att du ger mig rätt i att man inte måste fakturera kund 40 timmar/vecka för att den anställde ska få lön för 40 timmar.

I en annan tråd så gav du tummen upp för följande text: "Hur ska arbetsgivaren (eller den egna firman) kunna betala den anställde för 8 timmar om man inte kan fakturera 8 timmar?"

Inte rätt, heller inte fel.

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Inte rätt, heller inte fel.
?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Nu har du missuppfattat. Målet är att fakturera för minst 40 Tim men betala för 30 Tim. Inte tvärtom.

Fairlane
Nu har du missuppfattat. Målet är att fakturera för minst 40 Tim men betala för 30 Tim. Inte tvärtom.
OK, du är inte intresserad av seriös diskussion förstår jag, ja då kan vi ju helt lägga ner.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
OK, du är inte intresserad av seriös diskussion förstår jag, ja då kan vi ju helt lägga ner.
Hur många timmar tror du egenföretagaren behöver lägga för att kunna fakturera 40h?

Om du gör ett antagande att hen leker mockare 40h i veckan och resterande tid företagsmagnat?

Tror det var @Mikael_L som gjorde ett snabbt inhopp här och också missberäknade detta men hen försvann illa kvickt då korten synade.

Och hur många procent debiterbara timmar kan dennes anställda producera på ett år och vad blir detta i timmar?

Fairlane Fairlane skrev:
Du får gärna läs vad som faktiskt står, det tror jag faktiskt du är kapabel till.
Från 500 kr/h står det, normalt 800-1200 kr, även om det också kan vara högre.
Marknadspriserna pressades ner rätt hårt först 1999-2000 och sen vid finaskrisen. Den dagen kanske kommer i hantverkarbranschen också, vem vet
Vårt företag är mer nischade och tar ut högre, men det varierar också beroende på uppdrag och vilken konsult som skickas. Vårt företag växer stadigt och nyanställer både nyutbildade och erfarna och vi gör en sund vinst varje år, så det är nog inget fel på det.

Beläggningsgrad på 75% är nog rätt rimligt i snitt. Vad ligger den på i hantverkarbranschen tror du? Min gissning är att den ligger högre när man har långa uppdrag och lägre om man åker på korta uppdrag, varför man kan ta en lägre timpeng på långa uppdrag och måste ta en högre på korta.

För övrigt håller jag Samhall högt, men jag anar ett visst förakt...
Nu finns det väl olika it tekniker med olika utbildningsgrad men vad tjänar ni i snitt? Tycker 800 kr i timmen med 75% beläggningsgrad låter sjukt dåligt. Blir 600 kr/ Tim. Ska täcka alla företagets kostnader och generera vinst. Känns inte riktigt som kalkylen går ihop må jag säga.
Vad är en sund vinst enligt dig?

Jag kan inte svara på vad beläggningsgraden ligger på i hantverksbranschen. För det första måste man bestämma sig om man enbart ska titta på hantverkarna eller hela firman. Om vi tänker att det är 20 anställda varav 18 hantverkare och 2 på kontoret och alla jobbar och får Lön för 40 Tim/ v. Så har firman -80 Tim/ V spilltid bara på dom 2 på kontoret.
Om alla 18 hantverkare genererar 6 tim debiterbar tid / 8 tim så ligger företaget 180+80= 240 Tim back / vecka.
Debiterbara timmar=540 Tim per V / Tillgängliga timmar=800/v =67,5% beläggningsgrad.

Ska du överleva på denna beläggningsgrad utan att dra in pengar på material, servicebil så får du höja Timdebiteringen kraftigt jämfört med dina konkurrenter.
Jag vill alltså påstå att en Hantverksfirma som enbart kör på löpande räkning behöver 7-8 Tim debiteringsgrad/beläggningsgrad för att överleva med dagens system. Självklart beroende på vilken Tim debitering dina kunder tål. Vill förtydliga att jag då pratar om hantverksfirmor som säljer material, debiterar servicebil och har ett påslag på runt 10% på sina inköpspriser.

Nu finns det väl olika it tekniker med olika utbildningsgrad men vad tjänar ni i snitt? Tycker 800 kr i timmen med 75% beläggningsgrad låter sjukt dåligt. Blir 600 kr/ Tim. Ska täcka alla företagets kostnader och generera vinst. Känns inte riktigt som kalkylen går ihop må jag säga.

Jag kan inte svara på vad beläggningsgraden ligger på i hantverksbranschen. För det första måste man bestämma sig om man enbart ska titta på hantverkarna eller hela firman. Om vi tänker att det är 20 anställda varav 18 hantverkare och 2 på kontoret och alla jobbar och får Lön för 40 Tim/ v. Så har firman -80 Tim/ V spilltid bara på dom 2 på kontoret.
Om alla 18 hantverkare genererar 6 tim debiterbar tid / 8 tim så ligger företaget 180+80= 240 Tim back / vecka.
Debiterbara timmar=540 Tim per V / Tillgängliga timmar=800/v =67,5% beläggningsgrad.

Ska du överleva på denna beläggningsgrad utan att dra in pengar på material, servicebil så får du höja Timdebiteringen kraftigt jämfört med dina konkurrenter.
Jag vill alltså påstå att en Hantverksfirma som enbart kör på löpande räkning behöver 7-8 Tim debiteringsgrad/beläggningsgrad för att överleva med dagens system. Självklart beroende på vilken Tim debitering dina kunder tål. Vill förtydliga att jag då pratar om hantverksfirmor som säljer material, debiterar servicebil och har ett påslag på runt 10% på sina inköpspriser.
Förtydligande. Med alla företagets kostnader menar jag dom på it kontoret som utför arbeten som inte är debiteringsbara så det inte förväxlas med hyror och övriga kostnader.

E
Förtydligande. Med alla företagets kostnader menar jag dom på it kontoret som utför arbeten som inte är debiteringsbara så det inte förväxlas med hyror och övriga kostnader.
IT-ingenjörer växer på träd, det ringer konstant kapabla sådana från Indien och Pakistan och tigger jobb och dessa lär inte ligga på 800/h, snarare nästan gratis.

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Hur många timmar tror du egenföretagaren behöver lägga för att kunna fakturera 40h?
Ja, ska man tro alla dessa "Man måste fakturera 40 timmar i veckan för att kunna få full lön, så är det väl 40 timmar som hen behgöver lägga.
Personligen tror jag inte det stämmer för fem öre utan är övertygad om att man inte har 100% debiteringsgrad. Hur mycket varierar såklart enormt på vilka andra uppgifter han gör och säkert över tid också.
E El-Löken66 skrev:
Och hur många procent debiterbara timmar kan dennes anställda producera på ett år och vad blir detta i timmar?
100% såklart om de anställda vill ha full lön?
Nej det tror jag faktiskt inte, även om jag har sett det påståendet mer än en gång här på forumet.
Jag har sett dumheter av typen "Ok, han var hos dig i 4 timmar och inklusive resa och inköp så blev det 6 timmar. Inget konstigt att du får betala för 8 timmar den dagen, för den anställde måste rapportera in 8 timmar varje dag för att få full lön och det går inte alltid att hitta ett 2-timmarsjobb. Då får du stå för de timmarna också!"
Det är precis det jag vill komma fram till, man kan inte begära 100% debitering.
Korta perioder kan man ligga på 100% debitering, men inte i längden.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Lönespridningen är rätt stor. En senior konsult tjänar nog dubbelt mot en rookie, så det är svårt att säga.
En senior konsult säljer man inte för de 800 kr i timmen idag (800-1200 kr var det ju som var det normala), såvida man inte kan garantera nära 100% beläggning en lång period och även då försöker man byta ut konsulten mot en lite mindre senior.
Dels har man offentliga upphandlingar, som presser priset, men nu har det gått så långt inom många privata kunder att de pressar priset ännu lägre och många gånger tackar vi helt enkelt nej.

Vi höll på att svara på en förfrågan för några år sen där man önskade en konsult inom med område (relativt nischat), med erfarenhet från flera branscher på minst 15 år och inom den specifika branschen (rätt smal) på minst 5 år. Dessutom skulle man ha erfarenhet från utlandsarbete etc, etc. Vi tänkte svara tills de kompletterade med "max 600 kr/h". Så mångas bild av att IT-konsulter fakturerar 2000 kr/h stämmer inte. Det händer, men inte genomsnittskonsulten och endast under korta uppdrag som ger lägre beläggningsgrad.

Jag tror vår vinst ligger mellan 5 och 10% utslaget över tid. Vi satsar mycket på utveckling av våra anställda där man får tid för vidareutveckling och vi tar in många nyutexaminerade. Vi försöker arbeta en senior och 1-3 juniorer om möjligt etc.

Jag förstår mycket väl att har man räknat på att dra in 700 kr i timmen på arbetet och ytterligare 500 kr i timmen på materialet så kan man inte bara stryka den senare siffran utan att öka den första, men det finns ju faktiskt lösningen som vissa firmor använder sig av, ett högre timarvode om kunden köper materialet själv.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nu var det länge sen jag själv jobbade med "it", timkostnaden verkar ha stagnerat kan man säga. Min brorsa jobbar med outsourcing av "it" till andra länder (inte just de som nämns men liknande) och vad jag förstått så är det framförallt inte timkostnaden som är den stora fördelen, utan att det går att få tag på erfaret, duktigt folk som är väldigt svåra att få tag på här. Att de sen är billigare är en fördel men äts som jag förstår till viss del upp av ökade kostnader pga lokaliseringen.

Jag minns att vi hade vanliga juniora programmerare, såna som jobbat några år, de var lätta att få tag på och relativt billiga. Vi hade även en gubbe som kom nån gång i veckan och hjälpte till med mer kluriga problem inom ett visst område, han var väsentligt dyrare minns jag. Men då hade han säkert en lägre beläggningsgrad, juniorerna upphandlades ju för att jobba 8h om dagen ofta på ett eller flera kvartal.

Klart är att det finns konsulter som är välbetalda, men de som hyr ut konsulter på längre tid har nog inte så höga priser. Managementkonsulter och namnkända advokater har sannolikt mycket bra betalt, samtidigt finns det nog gott om folk med jurist, ekonom och ingenjörsutbildning som jobbar på timme som inte alls har några fantasiersättningar, utan helt i nivå med tex en rörmokare, trots att de spenderat fler år och har större studieskulder att betala igen mot rörisen.

Vad kostar en rörmokare som går på ett bygge 7-5? Jag tycker det är konstigt att man inte gör en deal så att man får ett pris om man allokerar en rörmokare "hela dagar". (sannolikt är det så, det kan bara inte vara så att byggena betalar 800kr/h för rörmokare som har jobb i en månad på samma ställe?) Likaså förstår jag inte, de få gånger jag har haft hantverkare här så har de i princip alla dagar haft ett till uppdrag att jobba på. Om jag själv skulle jobba på 2-3 olika platser varje dag så skulle min effektiva arbetstid sjunka drastiskt. Om jag har ett jobb som tar 5 dagar, kan jag inte då få en kille som är här i fem dagar, istället för att åka hit och dit i 10 dagar och debitera en massa extrakostnader?

• Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
Har jobbat som IT-konsult tidigare och varit i IT-branchen 26år nu ... den enda gången som jag kan komma ihåg att det tagits betalt för "resa till kund" är då en kund insisterade på att ha en tekniker för att felsöka en installation OMGÅENDE! Och när vi kom dit visade det sig att kunden gjort fel för att de "inte litade på våra instruktioner" och installerade alla kablar lite som de själva ville . Den gången tog vi 1h betalt .....

Men som nån tidigare påpekat så verkar hantverkare få problem med ROT avdragen hos skatteverket om det inte finns en "servicebil" post. Och att då lägga till en sådan post är ju rätt. Bara att upplysa kunden om det skatteverkets stelhet ang detta så försvinner irritationen om de avgifterna iaf.

Och generellt sett då det gäller timpriserna så beror det helt på vilka år det är och vilken kompetens man sitter på samt hur långa uppdragen är. Snittet verkar ligga på king 900kr / h (mindre för juniorer och mer för seniorer) enl vad jag kan få fram.

Och om man kollar på lönemodellerna så är en vanlig variant att man som IT-konsult har en fast månads lön och 10-15% på allt som faktureras över 80% debiteringsgrad samt ytterligare 10-35% över 100-110% debitering.

Så mao om man ska ta ett snitt att räkna på så är det 900/h med en beläggningsgrad på 80% för att företagen ska inte bara gå "break-even" med alla konstnader utan även en vinnst (rörelsemarinal på 5 - 10%)
Sen hur man jämför det mot hantverkare låter jag vara osagt

PS resor till och från kund debiteras inte kund, inte heller om det skulle bli 2-4 timmer över på en dag som man inte kan göra något (om det inte är motsvarande fastpris avtalat från början)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har varit konsult, inom elektronik och mjukvara, i andras och egna bolag i olika former under snart 30 år. 80 % är den magiska siffran när det gäller beläggning. Har man en egen låda, med 80% beläggning, kan man med ett arvode på 750/Tim, som är nära vad en elektriker i sthlm tar, fakturera ca 80k/mån +moms. Om man har kostnader på 10k så kan man ta ut den magiska lönen på 43283:-, ha en liten tjänsterpension och en semesterlön. Lyckas man komma upp i över 80% beläggning tar man resten i utdelning.

• Gilla
Uffe-Nacka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.