Mikael_L
F Fd-röris skrev:
Ponera att en egenföretagare tar ut 700kr/timme. Debiterar ca 140 timmar i månaden.
98.000kr debiterat per månad, skatt å sociala avgifter går bort direkt med 66% (64.680kr).
33.320kr kvar.
Leasing kostnad fordon: 5.500kr/månad,
Försäkring på samma bil: 1200-1700kr/mån,
Företagsförsäkring: 1.300kr/mån
Hyra för lager/ butik: ??? (Min var 12.500kr/mån),
Drivmedelkostnad: 4.800kr/mån,
Lagervård/ avskrivningar: 2-5.000kr/mån
Kostnader totalt per månad: ca 28.900kr
Kvar att leva på: 4.420kr per månad!!!
Som rökrökare tjänar man skit bra pengar bara på debiterade timmar.
Fanns en anledning tills att man lämnade den branschen när alla kunder ville köpa sitt eget material hela tiden.
Innan du själv börjar fundera på att starta eget så rekommenderar jag dig att räkna och hur skatter, avgifter och bokföring går till.
Inte många rätt här, troligen inte ett enda.

• Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det klarnar alltmer för mig varför det finns så många kassa småskuttar i hantverkarsvängen. Det är inte samma att vara duktig företagare som duktig yrkesman.
Kan man inte alls räkna, inte orkar förstå sig på ekonomi osv, så är man helt enkelt inget företagarämne.

• Gilla
kortis och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det klarnar alltmer för mig varför det finns så många kassa småskuttar i hantverkarsvängen. Det är inte samma att vara duktig företagare som duktig yrkesman.
Kan man inte alls räkna, inte orkar förstå sig på ekonomi osv, så är man helt enkelt inget företagarämne.
Jag håller med, att driva eget är mer än att bara "bygga", det är kundvård, sälj, ekonomi mm.
Tänker ibland tanken att man skulle konsulta själv men avstår eftersom jag är ointresserad av de delarna.

En tanke jag haft för är att det kanske inte vore dumt att hantverkslinjerna hade företagande som ämne, åtminstone som individuellt val.

• Gilla
16386
  • Laddar…
F Fd-röris skrev:
Ponera att en egenföretagare tar ut 700kr/timme. Debiterar ca 140 timmar i månaden.
98.000kr debiterat per månad, skatt å sociala avgifter går bort direkt med 66% (64.680kr).
33.320kr kvar.
Leasing kostnad fordon: 5.500kr/månad,
Försäkring på samma bil: 1200-1700kr/mån,
Företagsförsäkring: 1.300kr/mån
Hyra för lager/ butik: ??? (Min var 12.500kr/mån),
Drivmedelkostnad: 4.800kr/mån,
Lagervård/ avskrivningar: 2-5.000kr/mån
Kostnader totalt per månad: ca 28.900kr
Kvar att leva på: 4.420kr per månad!!!
Som rökrökare tjänar man skit bra pengar bara på debiterade timmar.
Fanns en anledning tills att man lämnade den branschen när alla kunder ville köpa sitt eget material hela tiden.
Ja, ibland undrar man. 4800:- i månaden på drivmedel! Alltså, med 0,8 l/mil på en diesel runt 20 mil om dagen! Eller mellan 2-4 timmar körning, varje dag. Inte undra på att du inte hann arbeta ihop något...

Fast de 5500:- i leasing och uppåt 20 000 om året i försäkring kanske gick till en fet jänkar-pickup som drog ett par liter milen så du bara lade 1-2 timmar i bilen om dagen?

• Gilla
  • Haha
kortis och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga att vi vill veta vad det kostar innan och inte få reda på det efteråt.
Får vi reda på hela priset kan vi jämföra olika hantverkare samt dessutom avstå ifall vi tycker det är för dyrt (jämför med den ensamstående undersköterskan i en tråd häromåret där 5000kr extra på målarfakturan var väldigt mycket pengar).

Gällande vem som ska betala arbetet vid reklamation när kunden själv köpt in materialet så faller ju KKL in, och som jag tolkar det har man rätt att stå skadeslös om en produkt går sönder, det innebär att man har rätt till ersättning för att ta in hantverkare för bytet samt ersättning för följdskador. Jag blir gärna motbevisad om jag skulle ha fel.
men det är då en fråga mellan dig och företaget du köpt prylen hos hantverkare fakturerar dig för att demontera den felaktiga och montera den hela det är sedan upp till dig att ta den dialogen med leverantören.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, ibland undrar man. 4800:- i månaden på drivmedel! Alltså, med 0,8 l/mil på en diesel runt 20 mil om dagen! Eller mellan 2-4 timmar körning, varje dag. Inte undra på att du inte hann arbeta ihop något...

Fast de 5500:- i leasing och uppåt 20 000 om året i försäkring kanske gick till en fet jänkar-pickup som drog ett par liter milen så du bara lade 1-2 timmar i bilen om dagen?

många som har åsikter på hur hantverkare tar betalt. klart att de vill leverera prylar och tjäna på dessa och även ha en hög timdebitering samt fakturera för bilen. som kund kan man begära ett fast pris hantverkaren kommer då att ge ett fast pris där han tagit till lite extra för eventualiteter som kan ske. eller så tar man det på löpande räkning och betalar fakturan. är inget av dessa alternativ passande då får man montera själv. det har senaste 20 åren varit brist på el och rör hantverkare så de behöver inte jaga små privatkunder. många företag har ledsnat på privatkunder som ifrågasätter fakturor i absurdum vilket tar tid att hantera vilket inneburit att de inte tar på sig jobb hos privatpersoner. detta ska man betänka innan man klagar alltför mycket nästa gång står värmen stilla när det är kallt ute efter ett fakturabråk för ett blandarbyte gör dom nog inte sugna på att dyka upp på kvällstid för att fixa värmen hos dig.

det är dyrt med hantverkare.

• Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
men det är då en fråga mellan dig och företaget du köpt prylen hos hantverkare fakturerar dig för att demontera den felaktiga och montera den hela det är sedan upp till dig att ta den dialogen med leverantören.
Det är korrekt.

Fairlane
B b50gud skrev:
många företag har ledsnat på privatkunder som ifrågasätter fakturor i absurdum vilket tar tid att hantera vilket inneburit att de inte tar på sig jobb hos privatpersoner.
Fast här kan man ju tänka att företagen faktiskt har ett ansvar för att det blir så, genom att vara otydliga med sin prissättning från början?!
Säger man vi vill ha X kr/h så riskerar man att få en kund som klagar när det utöver X kr/h tillkom 750 kr för bil, en massa timmar som kunden inte förstod eller räknade med (resor, inköp etc. Dvs rimligt att ta betalt för, men också rimligt att nämna).
Jag är fullständigt övertygad om att de företag som är tydliga med prissättningen från början slipper en majoritet av klagomålen på fakturorna efter.

Det som är riktigt märkligt är att man fortsätter på samma sätt istället för att förbättra sig, tills man ger upp och skyller på kunderna.

• Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Fast här kan man ju tänka att företagen faktiskt har ett ansvar för att det blir så, genom att vara otydliga med sin prissättning från början?!
Säger man vi vill ha X kr/h så riskerar man att få en kund som klagar när det utöver X kr/h tillkom 750 kr för bil, en massa timmar som kunden inte förstod eller räknade med (resor, inköp etc. Dvs rimligt att ta betalt för, men också rimligt att nämna).
Jag är fullständigt övertygad om att de företag som är tydliga med prissättningen från början slipper en majoritet av klagomålen på fakturorna efter.

Det som är riktigt märkligt är att man fortsätter på samma sätt istället för att förbättra sig, tills man ger upp och skyller på kunderna.
Alla har ansvar för allting, hela tiden. Såklart inget konstigt.
Kan vi stötta den kinesiska diktaturen och få hit arbetare som arbetar för en tia i timmen ska vi givetvis göra det. Men den som förväntar sig att dessa ska kunna utra ett badrum enligt konstens alla regler kan bli obehagligt överraskade.

Gäller det däremot att gräva en rejäl grop och sedan fylla igen den kan det säkert gå an.

Men fundera även över de långsiktiga kostnaderna och nackdelarna.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Du har aldrig jobbat med en viss typ av privatpersoner. Det hör jag det. Jag försvarar tydlighet. Men inte till absurdum. Tyvärr tenderar dessa privatare att suga musten ur en. Man börjar nästan hata dom på riktigt. Hur tydlig du än försöker vara så är det alltid något som det ska tjafsas om. Oftast utförandet eller något som har blivit skadat. Men det mynnar nästan alltid ut i samma sak. Det ska prutas. Man har inte förstått trots att man fått saker och ting förklarade och skrivit på ett avtal. Man blir så less.

Men sen får man nypa sig i armen och tänka efter. De allra flesta är faktiskt trevliga och återkommande. Men en sak är tyvärr säker. Det är mycket, mycket enklare att jobba med företagskunder. Därför har vi bara en liten andel privatkunder i det stora hela.
Tragiskt men sant!

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Ja privatkunder är alltid mer besvärliga, ifrågasätter mer.
Det beror på att de betalar med sina egna pengar.

Så länge man betalar med någon annans pengar är det inte lika viktigt att kolla så man inte blir lite lurad.

• Gilla
  • Älska
bosse53 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja privatkunder är alltid mer besvärliga, ifrågasätter mer.
Det beror på att de betalar med sina egna pengar.

Så länge man betalar med någon annans pengar är det inte lika viktigt att kolla så man inte blir lite lurad.
Det är helt sant och det respekterar jag verkligen. Är själv privatkund i alla möjliga sammanhang.
Nu är det långt ifrån bara pengar som kan bli problem med vissa privatare.
Att lura en professionell beställare vet jag inte hur man gör. Visst är det enklare att få igenom ÄTOR men det beror också på att beställaren vet att det är en ÄTA.
Sen handlar allt om att leverera så besiktningsmannen blir glad.

Tänk vad mycket energi som skulle sparas både för en privatare och företag ifall en besiktning utfördes efter varje projekt hos en privatare. Och tänk vilken utrensning det skulle bli i branschen.

Staffans2000
B b50gud skrev:
det är dyrt med hantverkare.
Japp.
Bortskämda hantverkare.

Staffan

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför vi som byggare hellre handlar på en sk. proffsbutik. För oss handlar det inte om rabatter utan om service. En service som även kommer vår kund till nytta. Den servicen finns inte på Hornbach eller Bauhaus. Vi har konto på Bauhaus. Vi har tillgång till en företagssäljare. Men det går inte att jämföra med tex. En företagsförsäljare på Beijer.
Förutom ovanstående är kvaliteten på tex. Virke helt annorlunda. Går inte riktigt att jämföra. Gäller självklart inte alla produkter.

Billigt kakel är ett lysande exempel. Där har våra plattsättare infört ett annat m2 pris när kaklet är inköpt på tex. Bauhaus. Dessutom räknar dom med betydligt mer spill. Varför kan jag förklara i ett annat inlägg eller så får någon plattsättare kliva in och svara.

sammanfattningsvis tror jag jakten på billigt pris på material, hantverkare etc. Riskerar att bita en i svansen när allt är summerat.
Givetvis handlar det om hantverkarnas rabatter och grossisternas fejkbruttopriser. Läs bifogad länk:
https://www.svd.se/sa-blir-du-lurad-pa-tusenlappar-nar-du-renoverar

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är helt sant och det respekterar jag verkligen. Är själv privatkund i alla möjliga sammanhang.
Nu är det långt ifrån bara pengar som kan bli problem med vissa privatare.
Att lura en professionell beställare vet jag inte hur man gör. Visst är det enklare att få igenom ÄTOR men det beror också på att beställaren vet att det är en ÄTA.
Sen handlar allt om att leverera så besiktningsmannen blir glad.

Tänk vad mycket energi som skulle sparas både för en privatare och företag ifall en besiktning utfördes efter varje projekt hos en privatare. Och tänk vilken utrensning det skulle bli i branschen.
Jo det här med att leverera "Uppfattat värde" är inte det enklaste, speciellt inte mot privatkunder kan jag tänka mig. (då alla privatkunder nästan har olika uppfattning om vad "uppfattat värde" borde vara)

Det finns dock jobbiga företagskunder med , speciellt i IT-branchen. Vanligaste problemet är beställare som inte har en susing om vad de egentligen beställer.
Just nu är det IT-säkerhet (iofs bra, men .....)
De har hittat/fått tag på nån excel (excel / google sheets borde fan vara förbjudet mot arkebusering som något som helt underlag i beställingar) som säger tex "Databasen ska krypteras"
Vi: Jaha? Vad vill ni uppnå med krypteringen? Vad vill ni skydda?
Beställare: "Det står i excel-en som skickades över..."
Vi "Nej! Det står INTE vad ni vill uppnå med krypteringen i den excelen"
Beställare: "öh? Hur menar du?"
Vi "AAAAAAAAARRRGGHHH!!! "

Vi (nästa dag då vi lugnat ned oss) "Ska datat inne i basen bara krypterad? vilket data isådant fall? Allt (ni får då INGEN prestanda, bara känsligt data? persondata? kontokorts nummer? Är det bara data "in rest" dvs backuper som ska vara krypterat. Ska datafilerna på disk vara krypterade? etc etc etc"
Beställare: "Allt!"
Vi: "please shoot us now!!! "

Nu vet jag inte hur det är med beställarkompetensen i "hantverks-svängen" på företagssidan, men det borde förekomma liknande situationer där med, fast jag tror ITbranchen har flest "hur-svårt-kan-det-vara" beställare på företagssidan. Kan också tänka mig att "hantverks-svängen" drabbas hårt av motsvarande på privat-sidan.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.