Mikael_L
De sämsta ramavtalen finner man hos offentlighetens aktörer, kommuner, stat, landsting och andra som är bundna av LOU samt använder andras pengar på ett ännu mer verklighetsfrånvänt sätt än privata stora aktörer.

Japp, det blir ramavtal med löjligt låga timpenningar där, men ändå tjänar någon på det, och då kan man undra varför.
Jo, dels överfakturerar de hela tiden timmarna, eller så har de illegal nästan gratis arbetskraft, eller både och.
Jag har inget recept för att komma åt det. Det måste stävjas från rätt håll, dvs lagstiftning samt av beställaren.

Nu glider vi dock alltmer offtopic, så vi borde kanske tänka på att avrunda denna sidodiskussion nu snart.

Mikael_L Mikael_L skrev:
De sämsta ramavtalen finner man hos offentlighetens aktörer, kommuner, stat, landsting och andra som är bundna av LOU samt använder andras pengar på ett ännu mer verklighetsfrånvänt sätt än privata stora aktörer.

Japp, det blir ramavtal med löjligt låga timpenningar där, men ändå tjänar någon på det, och då kan man undra varför.
Jo, dels överfakturerar de hela tiden timmarna, eller så har de illegal nästan gratis arbetskraft, eller både och.
Jag har inget recept för att komma åt det. Det måste stävjas från rätt håll, dvs lagstiftning samt av beställaren.

Nu glider vi dock alltmer offtopic, så vi borde kanske tänka på att avrunda denna sidodiskussion nu snart.
Jag håller med dig. Vi avslutar. En sista grej bara.:rofl: Det är större firmor som ofta sitter med dessa avtal. Mindre Ue arbetar åt dom och LÄR sig nya knep. Dessa knep tar dom med sig och det sprider sig neråt i näringskedjan. Företagen på sista pinnen i kedjan jobbar ofta med privatpersoner. Uppdrag via offerta etc. Dom upptäcker snabbt att privatare i mycket stor andel fokuserar på pris. Då plockar dom också fram knep. Precis som dom större bolagen. Men dom har ett annat problem. Konsumenttjänstlagen. Men spelar man sina kort rätt så finns det knep här också.
Allt handlar i grund och botten om att överleva. För att överleva måste man anpassa sig.

Därför tjatar jag på alla privatare i denna tråd som har tårar i ögonen. Se till att få ett skriftligt avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Läs på lite. Gärna på konsumentverkets hemsida. Prata med vänner och bekanta. Redan med dessa små åtgärder som tar Max 1 Timma av ens liv minskar risken att bli eller känna sig lurad avsevärt.

Det lustiga i mitt tycke är att när jag skriver detta så får jag kritik. ”Du vill lämpa över ansvaret på konsumenten. Varför försvarar du företagen? Varför kan inte dom ändra på sig. Skulle bli mycket bättre för alla.”

Ibland får man inse att det kan vara bra att känna på frukten innan man stoppar den i påsen. Den kan vara rutten. Förstår man inte detta så kommer man komma hem med rutten frukt. Förr eller senare.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
D deas34 skrev:
Finns inga toaletter som kostar 400kr som heter ifö eller Gustavsberg det garanterar jag dig.
Det var bara ett räkneexempel, som du med all säkerhet fattar... lustigkurre.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har aldrig försvarat grossisternas prislistor när det gäller el, rör och vent. I mitt inlägg som du besvarar pratar jag om byggvaruhus. Där finns inte dessa grossistprislistor. Även artikeln du relaterar till tar upp byggvaruhus som har betydligt lägre prislistor än dessa grossister som artikeln tar upp.

Så blanda inte in ”hantverkarnas rabatter” i fel sammanhang. Man kan inte dra alla över en kam om man inte vet vad man pratar om.
”För oss handlar det inte om rabatter utan om service” säger du. Du menar att du inte bryr dig om det sk rabattsystemet grossisterna använder?

Självklart fattar jag att det kan vara stor skillnad på snarlika produkter och att de inte kan jämföras. Det jag pratar om är exakt samma produkt, med samma kvalitet och garantier, som finns på byggvaruhuset och hos grossisten. Med stora prisskillnader. Som hantverkare i samarbete med grossist utnyttjar konsumenten. Ockerpriser!

Den största stötestenen tycker jag verkar vara dessa jäkla prislistor (som jag lustigt nog haft som sommarjobb att sitta och korrigera eller korrekturläsa eller vad jag nu gjorde då min far jobbade med IT system kring denna hantering - jag hade föga aning om vad jag egentligen gjorde utan satt bara och kollade i nå datalistor på blåvitt pyjamaspapper).

Jag kan förstå att tex Bosch importör i Sverige sätter ett listpris på en diskmaskin på 12.000, elgiganten säljer den för 9.995 och den går att hitta på rea eller liknande för 8.000. Hur skulle det gå om riktpriset var så lågt att all lönsamhet försvann om man sålde för det? Men även riktpriset är ju rimligt, eller iallafall inte orimligt. Men i detta fall är ju riktpriset kanske 3-4-5 gånger högre än det pris varan i verkligheten handlas för. Det är som diskmaskinen skulle kosta 50.000 i riktpris. Detta system kan ju bara vara till för en enda sak, det är att kunna skörta upp kunder, bolla med rabatter etc. Det finns ingen rim och reson att prissätta på detta sätt. Finns det NÅGON (utom en lurad kund) som betalar de list/riktpriser tex Ahlsell har på sina produkter?

Jag tror att väldigt många genomskådat detta system, men även om så är så betalade jag ju själv rätt höga priser sist jag hade hemma en elektriker, då jag för ett relativt litet jobb inte tyckte det var nån mening om att ens fråga om materialet (ett par uttag, lite kabel, en JFB mm). Det var inte rånarpriser, men en bra bit högre än det jag skulle väntat mig. Men inte värt att bråka om då det på det stora hela var ett väl utfört arbete utan några andra krångel.

Men om firman både saltar antalet timmar, avrundar uppåt och tar med tid för att städa bilar, handla material, sitta i bilköer. Kommer och går så antalet "servicebilpåslag" blir flera tusen för ett litet skitjobb, handlar material flera gånger på samma lilla jobb där man förväntat sig att allt skulle finnas i bilen. Då blir det inte kul. Då har man satt i system dessa påslag för att lura upp kunden rejält. Jag säger inte att alla gör det, men de som gör det förstör ju för alla andra, då det tvingar en att vara på hanverkarna och verka som en jävligt jobbig kund - pga att deras osjyssta branschkollegor försökt blåsa en tidigare. Klart man då sitter och granskar alla räkningar om tidigare erfarenhet är att de försöker fuska järnet. Om de sen dessutom skickar okvalificerad arbetskraft som har svårt att kommunicera och inte kan svenska standarder så blir det extra jobbigt.

• Gilla
bosse53 och 3 till
  • Laddar…
bosse53 bosse53 skrev:
”För oss handlar det inte om rabatter utan om service” säger du. Du menar att du inte bryr dig om det sk rabattsystemet grossisterna använder?

Självklart fattar jag att det kan vara stor skillnad på snarlika produkter och att de inte kan jämföras. Det jag pratar om är exakt samma produkt, med samma kvalitet och garantier, som finns på byggvaruhuset och hos grossisten. Med stora prisskillnader. Som hantverkare i samarbete med grossist utnyttjar konsumenten. Ockerpriser!
Du är ju värre än media som klipper ut citat ur sitt sammanhang. Hur kan du påstå att jag menar ”Du menar att du inte bryr dig om det sk rabattsystemet grossisterna använder?”

Du kanske ska läsa inlägget igen innan du spyr galla. Jag pratar om byggvaruhussom alla konsumenter också kan handla i. Inte grossister där bara företagare är välkomna.
Andemeningen är också en fortsättning på tidigare inlägg där det diskuteras priser som jämförs med nätbutiker.

”För oss handlar det inte om rabatter utan om service. En service som även kommer vår kund till nytta. Den servicen finns inte på Hornbach eller Bauhaus. Vi har konto på Bauhaus. Vi har tillgång till en företagssäljare. Men det går inte att jämföra med tex. En företagsförsäljare på Beijer.
Förutom ovanstående är kvaliteten på tex. Virke helt annorlunda. Går inte riktigt att jämföra. Gäller självklart inte alla produkter.

Billigt kakel är ett lysande exempel. Där har våra plattsättare infört ett annat m2 pris när kaklet är inköpt på tex. Bauhaus. Dessutom räknar dom med betydligt mer spill. Varför kan jag förklara i ett annat inlägg eller så får någon plattsättare kliva in och svara.

sammanfattningsvis tror jag jakten på billigt pris på material, hantverkare etc. Riskerar att bita en i svansen när allt är summerat.”

Mikael_L
J JohanLun skrev:
Men om firman både saltar antalet timmar, avrundar uppåt och tar med tid för att städa bilar, handla material, sitta i bilköer. Kommer och går så antalet "servicebilpåslag" blir flera tusen för ett litet skitjobb, handlar material flera gånger på samma lilla jobb där man förväntat sig att allt skulle finnas i bilen. Då blir det inte kul. Då har man satt i system dessa påslag för att lura upp kunden rejält. Jag säger inte att alla gör det, men de som gör det förstör ju för alla andra, då det tvingar en att vara på hanverkarna och verka som en jävligt jobbig kund - pga att deras osjyssta branschkollegor försökt blåsa en tidigare. Klart man då sitter och granskar alla räkningar om tidigare erfarenhet är att de försöker fuska järnet. Om de sen dessutom skickar okvalificerad arbetskraft som har svårt att kommunicera och inte kan svenska standarder så blir det extra jobbigt.
Så är det. Och även om dessa riktiga praktsvin är i minoritet, så är det främst dom som sabbar allt, både för vettiga hantverkare likväl för kunderna.

Precis det du skriver här.
J JohanLun skrev:
... att lura upp kunden rejält. Jag säger inte att alla gör det, men de som gör det förstör ju för alla andra, då det tvingar en att vara på hanverkarna och verka som en jävligt jobbig kund - pga att deras osjyssta branschkollegor försökt blåsa en tidigare.
Livet som hantverkare skulle också bli bättre ifall de värsta rötäggen försvann all världens väg.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En spontan tanke är att man kanske inte ens har för avsikt att lura kunden, utan det handlar helt enkelt om total likgiltighet för kundens pengar som sagts innan.

J JohanLun skrev:
Den största stötestenen tycker jag verkar vara dessa jäkla prislistor (som jag lustigt nog haft som sommarjobb att sitta och korrigera eller korrekturläsa eller vad jag nu gjorde då min far jobbade med IT system kring denna hantering - jag hade föga aning om vad jag egentligen gjorde utan satt bara och kollade i nå datalistor på blåvitt pyjamaspapper).

Jag kan förstå att tex Bosch importör i Sverige sätter ett listpris på en diskmaskin på 12.000, elgiganten säljer den för 9.995 och den går att hitta på rea eller liknande för 8.000. Hur skulle det gå om riktpriset var så lågt att all lönsamhet försvann om man sålde för det? Men även riktpriset är ju rimligt, eller iallafall inte orimligt. Men i detta fall är ju riktpriset kanske 3-4-5 gånger högre än det pris varan i verkligheten handlas för. Det är som diskmaskinen skulle kosta 50.000 i riktpris. Detta system kan ju bara vara till för en enda sak, det är att kunna skörta upp kunder, bolla med rabatter etc. Det finns ingen rim och reson att prissätta på detta sätt. Finns det NÅGON (utom en lurad kund) som betalar de list/riktpriser tex Ahlsell har på sina produkter?

Jag tror att väldigt många genomskådat detta system, men även om så är så betalade jag ju själv rätt höga priser sist jag hade hemma en elektriker, då jag för ett relativt litet jobb inte tyckte det var nån mening om att ens fråga om materialet (ett par uttag, lite kabel, en JFB mm). Det var inte rånarpriser, men en bra bit högre än det jag skulle väntat mig. Men inte värt att bråka om då det på det stora hela var ett väl utfört arbete utan några andra krångel.

Vi håller oss till grossistprislistor. Om någon skulle frågat mig för 10 år sedan ifall dom kommer finnas kvar idag hade jag svarat nej. Om någon frågar mig idag om dom finns kvar om 10 år blir jag mer osäker. Jag tror faktiskt att dom kommer finnas kvar. Senast igår hörde jag att Dahl förändrat årets prislista en del. Ryktet jag hörde var att dom sänkt priserna och därmed minskat rabatterna på ett antal produkter. Jag antar utan att veta att tex. Muggstolar är en av varorna.
Observera att jag INTE försvarar dessa prislistor. Men det gör tex. Dahl och Ahlsell. Dom skyller i praktiken på hantverkarna. Dom bestämmer vilket påslag dom vill ha.

Men visst är det intressant att dessa listor överlever. Trycket är hårt från beställarsidan, konsumenter och media. Men ändå är dom kvar.

Jag har läst ganska många inlägg här att runt 20% på inköpspris skulle vara en acceptabel nivå på rör och el. Jag skulle med spänning vilja veta om det även skulle vara acceptabel att lägga byggs påslag på samma nivå? Vad säger ni i tråden?

Mycket snack om rör och el listor hör i tråden. Men låsbranschen är värre. Mycket värre. Där styr assa med järnhand.

Sen betalar man ju överpriser i alla möjliga sammanhang till vardags. Man vet att mjölken är billigare på Ica än på OKQ8. Man vet att märkesverkstan är dyrare än någon lokal skutt. Både på delar och arbetskostnad. Man tvingas göra ett val. Men när det kommer till hantverkare så vill man inte välja. Då ska det klagas efteråt istället för att man känner sig lurad och bedragen.
Även här måste man nog lära sig att göra val och skriva avtal. Annars är det här en evighetsdebatt som det inte finns något slut på. INGEN kommer sänka sina marginaler frivilligt. Var så säkra.

Jag tror som sagt (som jag tror jag skrivit tidigare) att märkesverkstäderna kommit på detta och sänkt marginalerna rejält på de artiklar som kunderna "kan" priserna på; som olja, torkarblad, ljuddämpare, däck, oljeservice, bromsbelägg mm. I vissa fall är mekonomen och liknande dyrare än märkesverkstan.

Vad som är en acceptabel nivå på påslaget är väl kopplat till det värde som den som tillhandahåller materialet tillför och de extra garantier som lämnas. Taktegel eller tryckat virke känns som en mindre komplex produkt än tex rörkopplingar när det kommer till att hantera eventuella problem.

Jag är medveten om att mjölken på macken är dyrare än mjölken på lokala ICA, som i sin tur är dyrare än ICA maxi, som i sin tur är dyrare än Lidl. Därav storhandlar jag inte på macken. Tänk om man skulle bli tvingad. Ja, ska du få serva bilen och tanka på macken måste du också handla korv, mjölk och bröd samtidigt. Det är det macken numera tjänar pengar på. Annars är du inte välkommen. Näe, det är en framtid jag tror vi slipper se. Om nu macken finns kvar om 10 år... Jag ser nog framför mig hur jag får åka långväga för att tanka min hobbybil den dag jag blir pensionär... Däremot tror jag fortfarande nån kommer sälja korv, toast och svindyr mjölk i ett litet hål i väggen som är dygnetrunt-öppet. Och kafet på flygplatsen kommer fortfarande kosta en hundring. Om vi fortfarande flyger då vill säga...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Elektroskandia vet jag har sänkt GNP på en massa produktkategorier (kanske alla).
Solar vet jag inte hur de var förr, men de ligger idag ganska likt Elektroskandia.
Men Ahlsell sticker ut med extrema GNP-priser och jätterabatter.
Fakturadetaljer från Ahlsell med rabatt på installationskabel och slutsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
För några år sedan var listpriset på elektroskandia någonstans där också, runt 60-70kr metern.
Men nu ser det annorlunda ut:
Elkabel EXQ EASY 3G1,5 visad på webbsida med prisinformation, 132,10 kr/rulle och 32,10 kr/m.

Och Solar är inte så långt ifrån:
Halogenfri installationskabel EXQ Xtra med prisinformation och artikelnummer på webbsida.

Så jag tror det håller på och hända något ...

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För några år sedan var listpriset på elektroskandia någonstans där också, runt 60-70kr metern.
[bild]

[bild]

Kul, och det verkar som elbutik.se ligger på ett högre pris än elektroskandia... (jag har nära till Elektroskandias butik i Rotebro och som jag förstått är det OK för privatpersoner att handla där, så kanske det blir nya stället att handla på istf byggvaruhusen)

:D

Och Hornbach och Bauhaus har inte Nexans, men andra leverantörer som ändå ligger ungefär samma lika. Vore ju himla trevligt om detta missbruk slutade, gärna får firmorna tjäna pengar på att sälja material, men som sagt i rimlig omfattning. :D

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Kul, och det verkar som elbutik.se ligger på ett högre pris än elektroskandia...
Nu är det där mitt rabattbrev, så detta pris gäller inte alla. En del har bättre, andra sämre.
Och jag blev tvungen att gnälla lite, för att de skulle rätta till det såpass att jag kunde handla av dom.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

[bild]

Blir ett mail snart till våra Ue elektriker. ”Ni som inte handlar på elektroskandia. Ett, två, tre. Ni är inte me.
#elektroskadiaforever (y)(y)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.