143 669 läst · 1 141 svar
144k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
bosse53 skrev:
Jag har aldrig försvarat grossisternas prislistor när det gäller el, rör och vent. I mitt inlägg som du besvarar pratar jag om byggvaruhus. Där finns inte dessa grossistprislistor. Även artikeln du relaterar till tar upp byggvaruhus som har betydligt lägre prislistor än dessa grossister som artikeln tar upp.bosse53 skrev:
Så blanda inte in ”hantverkarnas rabatter” i fel sammanhang. Man kan inte dra alla över en kam om man inte vet vad man pratar om.
Krille-72 skrev:Jag har aldrig försvarat grossisternas prislistor när det gäller el, rör och vent. I mitt inlägg som du besvarar pratar jag om byggvaruhus. Där finns inte dessa grossistprislistor. Även artikeln du relaterar till tar upp byggvaruhus som har betydligt lägre prislistor än dessa grossister som artikeln tar upp.
Så blanda inte in ”hantverkarnas rabatter” i fel sammanhang. Man kan inte dra alla över en kam om man inte vet vad man pratar om.
Men Hornhaus bjuder inte på kaffe.Mikael_L skrev:
Finns inga toaletter som kostar 400kr som heter ifö eller Gustavsberg det garanterar jag dig.bosse53 skrev:Det verkar som att ingen nämner att alla hantverkare har en rabattskala hos grossisterna. Ju mer de handlar under året desto större blir rabatten. Kan bli uppåt 70-80%. Så om hen köper en toastol för listpriset 2000:- med 80% rabatt, får hen den för 400:-. Ett påslag på 25% på konsumentpriset hamnar den på 2500:-. Kaching! En förtjänst på 2100:-
Har hänt mej att hantverkare har erbjudit inköpen till samma eller lite lägre pris (win win). Men även till mycket dyrare pris för exakt samma CE- märkta produkt. Då pratar vi om stora vinster.
Bygger just nu. VVS gav offert utan kranar, toa mm. Elektrikern ligger på samma pris som konsumentpriset. Virke har vi tagit in offert på brädgård. Hämtas av hantverkarn efter behov.
Så en del kör upp en ordentligt, en del är reko
Staffan2000 skrev:
Varje företag har en rabattsats som är i stort sett lika stor det skiljer sig några procent mellan stora och små företag. Bakbonusen är nånting man kan lägga in som då visar ett högre pris på fakturan tex vi betalar 1500kr för nånting på fakturan men sen får man tillbaka 300kr i slutet på månaden, så det kostar 1200kr egentligen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Att det finns riktigt knepigs privata kunder betvivlar jag inte alls, men jag är fortfarande övertygad om att väldigt många sura miner aldrig hade uppstått om man från företagets sida talat om att man ville ha betalt för det ena eller det andra innan. Typiskt är ju restid och bil. Att man missar att nämna det i början kan jag förstå, men när man år ut och år in gör samma miss, ja då börjar åtminstone jag undra varför.Krille-72 skrev:Du har aldrig jobbat med en viss typ av privatpersoner. Det hör jag det. Jag försvarar tydlighet. Men inte till absurdum. Tyvärr tenderar dessa privatare att suga musten ur en. Man börjar nästan hata dom på riktigt. Hur tydlig du än försöker vara så är det alltid något som det ska tjafsas om. Oftast utförandet eller något som har blivit skadat. Men det mynnar nästan alltid ut i samma sak. Det ska prutas. Man har inte förstått trots att man fått saker och ting förklarade och skrivit på ett avtal. Man blir så less.
Men sen får man nypa sig i armen och tänka efter. De allra flesta är faktiskt trevliga och återkommande. Men en sak är tyvärr säker. Det är mycket, mycket enklare att jobba med företagskunder. Därför har vi bara en liten andel privatkunder i det stora hela.
Tragiskt men sant!
Är det för att man skiter i om kunden blir sur eller är det för att man är korkad eller är det för att man vill att kunden ska bli irriterad så att man kan kan säga att kunden föraktar hantverkare eller finns det en annan förklaring.
Att det är lättare att göra affärer med företag tror jag dels beror på det som Micke skrev, att det är någon annans pengar och dels att den kunden ofta är kunnig. Däremot har jag svårt att tro att man kan komma med icke avtalade grejer.
Trist att du har haft så mycket strul med Hantverkare.Fairlane skrev:Att det finns riktigt knepigs privata kunder betvivlar jag inte alls, men jag är fortfarande övertygad om att väldigt många sura miner aldrig hade uppstått om man från företagets sida talat om att man ville ha betalt för det ena eller det andra innan. Typiskt är ju restid och bil. Att man missar att nämna det i början kan jag förstå, men när man år ut och år in gör samma miss, ja då börjar åtminstone jag undra varför.
Är det för att man skiter i om kunden blir sur eller är det för att man är korkad eller är det för att man vill att kunden ska bli irriterad så att man kan kan säga att kunden föraktar hantverkare eller finns det en annan förklaring.
Att det är lättare att göra affärer med företag tror jag dels beror på det som Micke skrev, att det är någon annans pengar och dels att den kunden ofta är kunnig. Däremot har jag svårt att tro att man kan komma med icke avtalade grejer.
Ska väl säga att de gånger jag haft med dylika att göra har det ofta varit allt annat än ett rent nöje.
Men då har det ofta handlat om bristande kompetens, personen påstår sig ha jobbat med ditt och datt i 10 år men kan fortfarande inte de grundläggande sakerna?!
Priser har aldrig varit någon issue men nu är detta Malmö och här blåser inte folk varandra. Ett handslag eller tumme upp säger allt sen betalar kunden vad denne känner för. Och Hantverkaren kommer lämna nöjd.
Men utförandet däremot..
Jag har förklarat för dig många gånger varför det ser ut som det gör för VISSA företag som jobbar med privatpersoner. Men du verkar bara vilja fortsätta ditt mantra och spy ut den hantverksförakt du känner i inlägg efter inlägg. Sen komma med ditt försvarstal att du blev nöjd en gång när du anlitade en hantverkare.Fairlane skrev:Att det finns riktigt knepigs privata kunder betvivlar jag inte alls, men jag är fortfarande övertygad om att väldigt många sura miner aldrig hade uppstått om man från företagets sida talat om att man ville ha betalt för det ena eller det andra innan. Typiskt är ju restid och bil. Att man missar att nämna det i början kan jag förstå, men när man år ut och år in gör samma miss, ja då börjar åtminstone jag undra varför.
Är det för att man skiter i om kunden blir sur eller är det för att man är korkad eller är det för att man vill att kunden ska bli irriterad så att man kan kan säga att kunden föraktar hantverkare eller finns det en annan förklaring.
Att det är lättare att göra affärer med företag tror jag dels beror på det som Micke skrev, att det är någon annans pengar och dels att den kunden ofta är kunnig. Däremot har jag svårt att tro att man kan komma med icke avtalade grejer.
Hur svårt ska det vara att fatta? Sluta beställ ut hantverkare på telefon. Se till att få ett skriftligt avtal. Gör skiten själv. Eller räkna med att bli eller känna sig blåst.
Någon gång borde poletten trilla ner även för dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Jag har aldrig har strul med hantverkare, tvärtom har det för mig fungerat väldigt bra. Undantaget är väl de som man pratat med på telefon som ska komma och titta på jobbet och sen aldrig dyker upp eller som sen inte skickar en offert trots påstötningar. Jag har alltid hittat en annan i de lägena.E El-Löken66 skrev:
Det hindrar mig dock inte från att ha åsikter om tydlighet i prissättningen och att kalla de som köp med grossistprislistan för rötägg?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Någon gång borde poletten trilla ner även hos dig...Krille-72 skrev:Jag har förklarat för dig många gånger varför det ser ut som det gör för VISSA företag som jobbar med privatpersoner. Men du verkar bara vilja fortsätta ditt mantra och spy ut den hantverksförakt du känner i inlägg efter inlägg. Sen komma med ditt försvarstal att du blev nöjd en gång när du anlitade en hantverkare.
Hur svårt ska det vara att fatta? Sluta beställ ut hantverkare på telefon. Se till att få ett skriftligt avtal. Gör skiten själv. Eller räkna med att bli eller känna sig blåst.
Någon gång borde poletten trilla ner även för dig.
Jag är inte nöjd med en hantverkare, jag är nöjd med samtliga som jag har anlitat genom åren
Återigen, jag har inget som helst förakt mot hantverkare som grupp. Däremot föraktar jag de rötägg som medvetet lurar sina kunder exempelvis genom att använda sig av grossistprislistan.
Vill jag ha skriftliga avtal? Ja gärna det, men jag vill också kunna be en elektriker komma hem och göra lite jobb utan att varenda pryl ska detaljregleras i ett kontrakt. Det fungerar ju utmärkt för de flesta, så jag förstår inte varför du försvarar de som inte klarar av det? Varför lägger du allt ansvar på kunden istället för att fördöma de företag som använder sig av grossistprislistan?
Vissa företagare lär sig inte av sina misstag. Att undra varför är väl inte samma sak som hantverkarförakt?
Jag undrar också varför inte vissa restauranger lär sig av sina misstag, hyser jag då förakt mot alla i restaurangbranschen?
Jag undrar också varför vissa inom IT-branschen inte lär sig av sina misstag, hyser jag förakt mot alla i den branschen?
Kan du inte istället förklara
Det är t.o.m så att det ofta inte ens är något större problem med att komma dragandes ej avtalat, eller ätor som inte är godkända i förväg. Bara det är (någorlunda) korrekta saker.Fairlane skrev:
För dels är beställarsidan som sagt rätt kunnig, och är det korrekt men formalia inte korrekt så tar dom det utan protester för att vara smidiga. Även om de kunnat "blåsa" hantverkarfirman då, bara skrivit "ej beställt" och vägrat betala.
Det finns nämligen ett ömsesidigt beroende här. Beställarsidan, fastighetsbolag, industrier osv, är beroende av att ha bra hantverkarkontakter, och hantverkarna är inte dummare än att dom skulle bita handen som föder dem.
Luras man eller bär sig illa åt, så blir man av med sina bra kunder eller sina bra hantverkare.
Så ofta går hela processen runt ganska smidigt, i alla fall när det är småsaker som ändå är ganska uppenbara. Sen kan det ju förstås bli rätt formellt också ibland, att anmäla hinder vid förseningar eller få in godkännande av ÄTA i förväg om det är lite större saker.
Mot privatperson finns dock inte detta ömsesidiga beroendet på samma sätt, åtminstone anser nog många hantverkare att de inte är beroende av kunden, eller åtminstone just den här kunden ...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Ja så fungerar det nog normalt, men jag misstänker att om du kommer och vill ha betalt enligt grossistprislistan så kan det bli problem?Mikael_L skrev:Det är t.o.m så att det ofta inte ens är något större problem med att komma dragandes ej avtalat, eller ätor som inte är godkända i förväg. Bara det är (någorlunda) korrekta saker.
För dels är beställarsidan som sagt rätt kunnig, och är det korrekt men formalia inte korrekt så tar dom det utan protester för att vara smidiga. Även om de kunnat "blåsa" hantverkarfirman då, bara skrivit "ej beställt" och vägrat betala.
Det finns nämligen ett ömsesidigt beroende här. Beställarsidan, fastighetsbolag, industrier osv, är beroende av att ha bra hantverkarkontakter, och hantverkarna är inte dummare än att dom skulle bita handen som föder dem.
Luras man eller bär sig illa åt, så blir man av med sina bra kunder eller sina bra hantverkare.
Så ofta går hela processen runt ganska smidigt, i alla fall när det är småsaker som ändå är ganska uppenbara. Sen kan det ju förstås bli rätt formellt också ibland, att anmäla hinder vid förseningar eller få in godkännande av ÄTA i förväg om det är lite större saker.
Mot privatperson finns dock inte detta ömsesidiga beroendet på samma sätt, åtminstone anser nog många hantverkare att de inte är beroende av kunden, eller åtminstone just den här kunden ...
Precis så är.
Relationen mellan dessa parter är ganska städad. Det finns kunskap och insikt och kompetens på båda sidorna, och båda undviker att luras (uppenbart i alla fall).
Idag när det skrivs ramavtal är det inte ovanligt med skrivningar om vad material får kosta. Vanligt är något om företagets nettopris + några procent, uppåt tio procent är inget konstigt, tar man in underentreprenör brukar man även då lägga på ca 10%.
Brukar också finnas någon skrivning om att beställarsidan ska få bifogat hantverkarens materialfaktura, eller att man har rätt att begära in dem i efterhand.
Detta är antagligen det som skapat kickback-systemet.
Nu känner ju beställarsidan till även det idag, så jag vet inte hur det ska sluta. Men kickbacken idag är en ganska liten procentuell andel av varans nettopris, den kan ju försvaras med att det beror på de stora inköpsvolymerna, dvs har inte med endast en beställare att göra.
Jag har inte hört än om att det skulle ha gnisslats om kickbacken från beställarsidan, men glöm inte att jag har bara insyn i promille av branschen, jag pratar ibland med de som driver företag av olika storlekar och är relativt frispråkiga med vad de sysslar med.
Själv har jag ingen kickback, vet inte riktigt hur det fungerar, men antar att jag inte ens kan få det med tanke på mina små inköpsvolymer. Men att kickback finns, så långt är klart.
Jag har inte heller några ramavtal, så allt jag vet om sådana är vad andra berättar.
Relationen mellan dessa parter är ganska städad. Det finns kunskap och insikt och kompetens på båda sidorna, och båda undviker att luras (uppenbart i alla fall).
Idag när det skrivs ramavtal är det inte ovanligt med skrivningar om vad material får kosta. Vanligt är något om företagets nettopris + några procent, uppåt tio procent är inget konstigt, tar man in underentreprenör brukar man även då lägga på ca 10%.
Brukar också finnas någon skrivning om att beställarsidan ska få bifogat hantverkarens materialfaktura, eller att man har rätt att begära in dem i efterhand.
Detta är antagligen det som skapat kickback-systemet.
Nu känner ju beställarsidan till även det idag, så jag vet inte hur det ska sluta. Men kickbacken idag är en ganska liten procentuell andel av varans nettopris, den kan ju försvaras med att det beror på de stora inköpsvolymerna, dvs har inte med endast en beställare att göra.
Jag har inte hört än om att det skulle ha gnisslats om kickbacken från beställarsidan, men glöm inte att jag har bara insyn i promille av branschen, jag pratar ibland med de som driver företag av olika storlekar och är relativt frispråkiga med vad de sysslar med.
Själv har jag ingen kickback, vet inte riktigt hur det fungerar, men antar att jag inte ens kan få det med tanke på mina små inköpsvolymer. Men att kickback finns, så långt är klart.
Jag har inte heller några ramavtal, så allt jag vet om sådana är vad andra berättar.
Ramavtal mellan privata aktören är ofta städad. Ramavtal baserat på Lou är idag ett stort skämt som göder brottsligheten inom branschen. Självklart finns undantag.Mikael_L skrev:Precis så är.
Relationen mellan dessa parter är ganska städad. Det finns kunskap och insikt och kompetens på båda sidorna, och båda undviker att luras (uppenbart i alla fall).
Idag när det skrivs ramavtal är det inte ovanligt med skrivningar om vad material får kosta. Vanligt är något om företagets nettopris + några procent, uppåt tio procent är inget konstigt, tar man in underentreprenör brukar man även då lägga på ca 10%.
Brukar också finnas någon skrivning om att beställarsidan ska få bifogat hantverkarens materialfaktura, eller att man har rätt att begära in dem i efterhand.
Detta är antagligen det som skapat kickback-systemet.
Nu känner ju beställarsidan till även det idag, så jag vet inte hur det ska sluta. Men kickbacken idag är en ganska liten procentuell andel av varans nettopris, den kan ju försvaras med att det beror på de stora inköpsvolymerna, dvs har inte med endast en beställare att göra.
Jag har inte hört än om att det skulle ha gnisslats om kickbacken från beställarsidan, men glöm inte att jag har bara insyn i promille av branschen, jag pratar ibland med de som driver företag av olika storlekar och är relativt frispråkiga med vad de sysslar med.
Själv har jag ingen kickback, vet inte riktigt hur det fungerar, men antar att jag inte ens kan få det med tanke på mina små inköpsvolymer. Men att kickback finns, så långt är klart.
Jag har inte heller några ramavtal, så allt jag vet om sådana är vad andra berättar.
Så sent som Dec 2020 skrev en kommun ramavtal med en elfirma. 280kr/ Tim. O % påslag. Arbetsledning, servicebil ingår i Timpriset. Sen lite a’priser på detta.
Nej. Detta är inget skämt. Så här ser det tyvärr ut på många ställen. Varför uppmärksammar inte media dessa avtal mer?
Hur kommer det sig då att entreprenörer skriver på dessa avtal? Jo. Många tjänar massor av pengar på dessa avtal. Det gäller att vara en kameleont i denna bransch.