143 672 läst · 1 141 svar
144k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Brytpunkten för statlig skatt ligger nu på 44.766 kr, så då får man höja timlönen några kronor.G guggen skrev:Har varit konsult, inom elektronik och mjukvara, i andras och egna bolag i olika former under snart 30 år. 80 % är den magiska siffran när det gäller beläggning. Har man en egen låda, med 80% beläggning, kan man med ett arvode på 750/Tim, som är nära vad en elektriker i sthlm tar, fakturera ca 80k/mån +moms. Om man har kostnader på 10k så kan man ta ut den magiska lönen på 43283:-, ha en liten tjänsterpension och en semesterlön. Lyckas man komma upp i över 80% beläggning tar man resten i utdelning.
Men det där med debiterbar tid är intressant. Jag har alltid blivit fakturerad för mer tid än jobbet tagit på plats, vilket nog inte är helt ovanligt. Sen när det gäller hantverkare så brukar jag få en tid när de har andra jobb i mitt område. Rätt säker på att vi alla får betala fullt påslag för servicebilen och restid fast det bara är några minuter mellan husen.
Så om debiterbar tid ligger på 80%. Vad är då faktisk arbetad tid?
Sannolikt närmare hundra eller däröver.K Krillehus skrev:Brytpunkten för statlig skatt ligger nu på 44.766 kr, så då får man höja timlönen några kronor.
Men det där med debiterbar tid är intressant. Jag har alltid blivit fakturerad för mer tid än jobbet tagit på plats, vilket nog inte är helt ovanligt. Sen när det gäller hantverkare så brukar jag få en tid när de har andra jobb i mitt område. Rätt säker på att vi alla får betala fullt påslag för servicebilen och restid fast det bara är några minuter mellan husen.
Så om debiterbar tid ligger på 80%. Vad är då faktisk arbetad tid?
Det är just intressant, idag när man nästintill tar "konsult arvoden" och samtidigt lägger på kostnader som bil, material påslag etc på kunden och fortfarande har rimliga löner, dvs under eller runt brytpunkten, skär stora bolag inom dessa sektorer guld. Läste ngnstans att snitt arvodet för elektriker i sthlm/uppsala regionen ligger på 725 :- eller ngt sådant (vilket betyder att spannet kanske ligger mellan 650 - 875), det blir bra vinster för bolagen om man lägger mycket av kostnaderna på kunden.
Vilken fråga! som hantverkare är väl ALL tid som du lägger på en kund "faktisk arbetad tid" Du jobbar väl inte heller på din fritid för en kund och utför en tjänst!K Krillehus skrev:Brytpunkten för statlig skatt ligger nu på 44.766 kr, så då får man höja timlönen några kronor.
Men det där med debiterbar tid är intressant. Jag har alltid blivit fakturerad för mer tid än jobbet tagit på plats, vilket nog inte är helt ovanligt. Sen när det gäller hantverkare så brukar jag få en tid när de har andra jobb i mitt område. Rätt säker på att vi alla får betala fullt påslag för servicebilen och restid fast det bara är några minuter mellan husen.
Så om debiterbar tid ligger på 80%. Vad är då faktisk arbetad tid?
Sverige är verkligen ett dyrland. Om man tar 725:- minus moms återstår 580:-. Minus sociala avgifter så återstår c:a 390:-. Skatt på detta och kvar blir c:a 260:-
Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag som egenföretagare snittade 30 debiteringsbara timmar/vecka vilket då skulle bli 7 800:- eller
31 200:- i månaden. Det skulle jag sitta väldigt nöjd med. Men saken blir lite annorlunda med ett företag med många medarbetare, varav en del administrativ personal, som också skall ha sin huvudsakliga lön från dom som arbetar in dessa 725:-/tim. Då är det angeläget att debiterbar tid på varje, i detta fall elektriker, uppgår till 40 timmar/vecka
Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag som egenföretagare snittade 30 debiteringsbara timmar/vecka vilket då skulle bli 7 800:- eller
31 200:- i månaden. Det skulle jag sitta väldigt nöjd med. Men saken blir lite annorlunda med ett företag med många medarbetare, varav en del administrativ personal, som också skall ha sin huvudsakliga lön från dom som arbetar in dessa 725:-/tim. Då är det angeläget att debiterbar tid på varje, i detta fall elektriker, uppgår till 40 timmar/vecka
Det är alltid intressant att jämföra Tim debiteringar mellan olika branscher men även inom samma bransch. Men för att få lite mer substans i siffrorna så behöver man också blanda in löner och OH kostnader. Först då börjar jämförelser bli lite mer intressanta när man ser marginalerna. Man kan givetvis gå in på alla bolag och försöka jämföra olika typer av företag men detbör också svårt. Givetvis kan man hitta branscher som sticker ut åt båda hållen.M MrDizzy skrev:Har jobbat som IT-konsult tidigare och varit i IT-branchen 26år nu ... den enda gången som jag kan komma ihåg att det tagits betalt för "resa till kund" är då en kund insisterade på att ha en tekniker för att felsöka en installation OMGÅENDE! Och när vi kom dit visade det sig att kunden gjort fel för att de "inte litade på våra instruktioner" och installerade alla kablar lite som de själva ville . Den gången tog vi 1h betalt .....
Men som nån tidigare påpekat så verkar hantverkare få problem med ROT avdragen hos skatteverket om det inte finns en "servicebil" post. Och att då lägga till en sådan post är ju rätt. Bara att upplysa kunden om det skatteverkets stelhet ang detta så försvinner irritationen om de avgifterna iaf.
Och generellt sett då det gäller timpriserna så beror det helt på vilka år det är och vilken kompetens man sitter på samt hur långa uppdragen är. Snittet verkar ligga på king 900kr / h (mindre för juniorer och mer för seniorer) enl vad jag kan få fram.
Och om man kollar på lönemodellerna så är en vanlig variant att man som IT-konsult har en fast månads lön och 10-15% på allt som faktureras över 80% debiteringsgrad samt ytterligare 10-35% över 100-110% debitering.
Så mao om man ska ta ett snitt att räkna på så är det 900/h med en beläggningsgrad på 80% för att företagen ska inte bara gå "break-even" med alla konstnader utan även en vinnst (rörelsemarinal på 5 - 10%)
Sen hur man jämför det mot hantverkare låter jag vara osagt
PS resor till och från kund debiteras inte kund, inte heller om det skulle bli 2-4 timmer över på en dag som man inte kan göra något (om det inte är motsvarande fastpris avtalat från början)
Sen när vi pratar restid och servicebil så kan man inte jämföra äpplen och päron. Det är stor skillnad ifall man åker ut till en kund lite då och då eller flaxar mellan kunder hela dagarna. Det slår ju otroligt hårt på debiteringsgraden om man tex. Bara skulle ta betalt för arbetstiden innanför tröskeln hos folk. Givetvis kan man lösa det med andra debiteringsformer som är vanliga inom andra serviceföretag. Allt går att förändra men på sista raden vill man inte förändra mycket.
När det sen gäller Avgifter för Servicebil så måste man komma ihåg att det faktiskt är en Servicebil man betalar för. Om vi nu håller oss till rörmokare så är det en tung dyrbar last dom åker runt med. Det är P-avgifter, vägtullar, bränsle, skatt, försäkring och själva bilen man tar betalt för. Ändå ska man ha i bakhuvudet att för många företag räcker inte avgiften för Servicebil till för att täcka kostnaden för bilen.
Att skicka en faktura på 2 Tim arbete och full Servicebils avgift tycker jag är oseriöst. Själva tar vi betalt per Timma på småjobb.
Men uppläggen för hur man debiterar är många. Att säga vad som är rätt och fel är inte det lättaste.
Själv har jag bestämt mig för att tydlighet är det bästa. Men det är inte lätt det heller alla gånger ska gudarna veta.
Rätt ska vara rätt:5 51:an skrev:
725:- minus moms = 580:-, minus sociala avgifter = 441:-
Skatt på detta (beror på kommun/församling, och om man är med i kyrkan, har olika skatteavdrag etc), men säg att man har 164 arbetstimmar i månaden (kan vara 167 också) ger månadslön på 72.324, så i skattetabell 29 (t.ex. Österåkers kommun som har lägst kommunalskatt) så blir det en skatt på 24.490:-
I Dorotea med landets högsta kommunalskatt, tabell 35 så blir det en skatt på
28.281:-
Så i Österåker har rörmokaren 47834 kr i handen, skattat och klart, att köpa blodpudding för på fredagarna.
I Dorotea har rörisen 44043 i månaden, skattat och klart i handen.
Båda har en månadslön på 72324 kr. Vilket inte är kattpiss.
Felet med denna beräkning (jag utgick helt ifrån det som står i inlägget) är att företagets omkostnader samt debiteringsgrad inte alls är med. Så detta är naturligtvis en fantasilön från den timkostnaden.
Men de två största kostnaderna i hantverkarföretaget är lönen och bilen, allt annat är peanuts.
Så tar man dessutom betalt för bilen separat på fakturan, så blir nästan allt lön i alla fall.
Återstår då beläggningsgraden, och visst blir det en monumental skillnad mellan ifall man kan fakturera ut 90% eller 50% av sina arbetstimmar.
Men inte ska man behöva känna sig fattig ifall man kan fakturera ut 580:-/timme + moms.
Om man känner sig fattig så gör man något fel i sitt företagande, man kanske borde vara anställd då, om någon vill ha en.
”Men de två största kostnaderna i hantverkarföretaget är lönen och bilen, allt annat är peanuts”.Mikael_L skrev:Rätt ska vara rätt:
725:- minus moms = 580:-, minus sociala avgifter = 441:-
Skatt på detta (beror på kommun/församling, och om man är med i kyrkan, har olika skatteavdrag etc), men säg att man har 164 arbetstimmar i månaden (kan vara 167 också) ger månadslön på 72.324, så i skattetabell 29 (t.ex. Österåkers kommun som har lägst kommunalskatt) så blir det en skatt på 24.490:-
I Dorotea med landets högsta kommunalskatt, tabell 35 så blir det en skatt på
28.281:-
Så i Österåker har rörmokaren 47834 kr i handen, skattat och klart, att köpa blodpudding för på fredagarna.
I Dorotea har rörisen 44043 i månaden, skattat och klart i handen.
Båda har en månadslön på 72324 kr. Vilket inte är kattpiss.
Felet med denna beräkning (jag utgick helt ifrån det som står i inlägget) är att företagets omkostnader samt debiteringsgrad inte alls är med. Så detta är naturligtvis en fantasilön från den timkostnaden.
Men de två största kostnaderna i hantverkarföretaget är lönen och bilen, allt annat är peanuts.
Så tar man dessutom betalt för bilen separat på fakturan, så blir nästan allt lön i alla fall.
Återstår då beläggningsgraden, och visst blir det en monumental skillnad mellan ifall man kan fakturera ut 90% eller 50% av sina arbetstimmar.
Men inte ska man behöva känna sig fattig ifall man kan fakturera ut 580:-/timme + moms.
Om man känner sig fattig så gör man något fel i sitt företagande, man kanske borde vara anställd då, om någon vill ha en.
Hur tänkte du här? Kontor på OKQ8 och ingen entreprenadsförsäkring? Utbildning, ATF timmar, sjukersättning, verktyg, avgifter till branschorganisationer, avgifter till arbetsgivarorganisationer.
Inte peanuts direkt för ett hantverksföretag.
Man kan verkligen dribbla en hel del med sin affärsmodell.Krille-72 skrev:
Men det blir alltid lite svårare att frångå "standarden" i branschen allt för mycket.
Hur många har inte fått den enda frågan "Vad är din timpenning?"
Om man då har högre timpenning men allt annat, typ, i gengäld ingår, så är man ju rökt ändå.
Men trots detta så har jag själv funderat i att ha en dyrare 1'a timme, sen den vanliga timpenningen. Då kommer man med automatik kunna få förklara upplägget och berätta att i den första timmen är bilavgifter, parkering och lite småmaterial (typ upp till 100 kr) inräknat, och kanske lite annat.
Så en trygghet för kunden, att det inte kommer tillkomma något annat outtalat än mer material ifall det inte täcks av "småmaterial".
Ty jag märker ju själv hur allt runt ett uppdrag äter upp det jag tjänar om det är ett kort uppdrag, och jag är ju vän av tanken att inte ha speciellt många tillägg, som det sen kan bråkas om.
Så får jag 1,5, 1,75 eller kanske 2.0 ggr timpenningen för min första timme, så råder det bot på det mesta.
Vidare har jag också funderat lite på upplägget, "Boka mig en hel dag, betala för 6 timmar!" ..
Men den känns inte riktigt lika bra. Det skulle nog kräva att jag dels höjer timpenningen något som kompensation.
Sen kan det bli krystade situationer vid heldagens slut, då det finns lite tid kvar, men kunden har inget lämpligt att göra, t.ex. en sak som tar för lång tid, eller helt enkelt saknar uppslag för mer småjobb. Jag ser några faror i upplägget, men det går ju fortsätta fundera på det ...
Ja de stora bolagen har en speciell sits, och det syns ju på deras timpenning och att årsboksluten ändå inte visar på jättestora vinster.Krille-72 skrev:”Men de två största kostnaderna i hantverkarföretaget är lönen och bilen, allt annat är peanuts”.
Hur tänkte du här? Kontor på OKQ8 och ingen entreprenadsförsäkring? Utbildning, ATF timmar, sjukersättning, verktyg, avgifter till branschorganisationer, avgifter till arbetsgivarorganisationer.
Inte peanuts direkt för ett hantverksföretag.
Jag tänkte nog mest på små enmansföretagare.
I trådar här i forumet när någon har dålig erfarenhet av någon hantverkare så är det som regel dessa små skuttar, enmans, eller en med 1-2 anställda, typ.
Så jag är lite forumblind här, tänker mest på den typ av hantverkare som brukar diskuteras här ...
edit:
Men jämfört med lönekostnaden blir det nästan peanuts ändå, allt det andra ...
Bilkostnaden kan dock börja överskuggas av det övriga, ifall man har dragit på sig väldigt mycket andra utgifter och kostnader.
Alltså, man måste ju inte dra på sig alla slags utgifter, man kan ju försöka undvika det som inte ger kundnytta.
Krille-72 skrev:Det är alltid intressant att jämföra Tim debiteringar mellan olika branscher men även inom samma bransch. Men för att få lite mer substans i siffrorna så behöver man också blanda in löner och OH kostnader. Först då börjar jämförelser bli lite mer intressanta när man ser marginalerna. Man kan givetvis gå in på alla bolag och försöka jämföra olika typer av företag men detbör också svårt. Givetvis kan man hitta branscher som sticker ut åt båda hållen.
Sen när vi pratar restid och servicebil så kan man inte jämföra äpplen och päron. Det är stor skillnad ifall man åker ut till en kund lite då och då eller flaxar mellan kunder hela dagarna. Det slår ju otroligt hårt på debiteringsgraden om man tex. Bara skulle ta betalt för arbetstiden innanför tröskeln hos folk. Givetvis kan man lösa det med andra debiteringsformer som är vanliga inom andra serviceföretag. Allt går att förändra men på sista raden vill man inte förändra mycket.
När det sen gäller Avgifter för Servicebil så måste man komma ihåg att det faktiskt är en Servicebil man betalar för. Om vi nu håller oss till rörmokare så är det en tung dyrbar last dom åker runt med. Det är P-avgifter, vägtullar, bränsle, skatt, försäkring och själva bilen man tar betalt för. Ändå ska man ha i bakhuvudet att för många företag räcker inte avgiften för Servicebil till för att täcka kostnaden för bilen.
Att skicka en faktura på 2 Tim arbete och full Servicebils avgift tycker jag är oseriöst. Själva tar vi betalt per Timma på småjobb.
Men uppläggen för hur man debiterar är många. Att säga vad som är rätt och fel är inte det lättaste.
Själv har jag bestämt mig för att tydlighet är det bästa. Men det är inte lätt det heller alla gånger ska gudarna veta.
Så länge man är tydlig med vilka kostnader som uppkommer iförväg om man inte har en bra relation redan har jag inga problem med varken restid eller servicebil.
Ungefär såhär:
"Vi ligger ca 3mil från er fastighet så det tillkommer timkostnad för resa (XX kr )och avgift för servicebil (YY kr )" (sen exakt hur man formulerar det beror väl på storleken på projektet skulle jag tro)
Då blir man påmind om det iförväg, och kollar man med flera hantverkare för samma jobb och bara en av dem upplyser om just detta ... tja , då vill man ju veta hur det är hos de andra med. (och därmed ökas tydligheten i branchen)
Tar man "min" elektriker som jag har en mycket bra relation med, så ringer jag och ber han fixa/hjälpa till med nått, han kommer hit och gör jobbet och sen skickar en faktura som jag betalar utan att bry mig så mycket om vad som är specat och inte. Han levererar "upplevt värde"
Lika dant med rörisen (om den stackaren har tid).
Mikael L, tycker du tänker helt rätt!
Det är ju just detta som diskuteras nu som är lite av pudelns kärna. Om hantverkaren tar en "etableringskostnad" för ett arbete som tex är 1500kr för första tillfället, och sedan tex 300 kr per varje nytt påbörjat 8h pass för bil och materialhantering etc. Sen säljer de ingående delarna med tex 20% över sitt inköpspris (som kan antas vara samma som priset jag själv kan köpa för på nätet, dvs jag som kund betalar 20% mer för att hantverkaren köper materialet) - då betalar jag även för en första inköpsrunda och hantverkaren får lite pengar för att han "kollat på jobbet" och så vidare. Men om då hantverkaren måste åka 3 gånger för att handla och far runt till 4 olika kunder samma dag, ja, då kommer jag ändå inte att betala mer än den tid han är hos mig. Är han smart så handlar han till både mig och sina andra kunder på samma gång, bokar in jobb som ligger nära varandra samtidigt.
Om hantverkaren sen hattar fram och tillbaka och på en dag bara hinner göra ett par tre timmars effektivt arbete, resten är att åka mellan olika kunder och att komplettera prylar så kommer han få en väldigt dålig lönsamhet. Men eftersom detta inte är något jag som kund kan påverka så bör jag heller inte betala för det.
Jag finner det orimligt att betala bilkostnad för 5 dagar x 500kr om jobbet tar totalt 10h. Likaså borde ett enklare jobb sällan leda till flera inköpsrundor - bilen med ett tillhörande sortiment och en avans på priset finns ju där för att hantverkaren inte ska behöva åka och köpa standardprylar. Om sen det är pga oväntade saker som uppstår, tex att man upptäcker att jobbet växer och nåt mer måste göras så blir det ju självklart att man kan motivera ytterligare tid och inhandling. Eller om man tex behöver ha dit en rörmokare i 1h för att stänga av/koppla ur, sen ska annat jobb göras, och en timme nästa dag för att slå på/koppla in - då är det självklart att bilkostnad får tas en gång per tillfälle. Men är det pga att hantverkaren själv delar upp ett uppdrag som kan göras i ett svep i flera besök så tycker jag inte det är rimligt att stå för detta.
Nu tror jag tack och lov att många faktiskt tänker hur det själv skulle vara att vara kund och resonerar som Mikael L, medan andra tänker att kunden ska stå för allt, även dålig planering...
Det är ju just detta som diskuteras nu som är lite av pudelns kärna. Om hantverkaren tar en "etableringskostnad" för ett arbete som tex är 1500kr för första tillfället, och sedan tex 300 kr per varje nytt påbörjat 8h pass för bil och materialhantering etc. Sen säljer de ingående delarna med tex 20% över sitt inköpspris (som kan antas vara samma som priset jag själv kan köpa för på nätet, dvs jag som kund betalar 20% mer för att hantverkaren köper materialet) - då betalar jag även för en första inköpsrunda och hantverkaren får lite pengar för att han "kollat på jobbet" och så vidare. Men om då hantverkaren måste åka 3 gånger för att handla och far runt till 4 olika kunder samma dag, ja, då kommer jag ändå inte att betala mer än den tid han är hos mig. Är han smart så handlar han till både mig och sina andra kunder på samma gång, bokar in jobb som ligger nära varandra samtidigt.
Om hantverkaren sen hattar fram och tillbaka och på en dag bara hinner göra ett par tre timmars effektivt arbete, resten är att åka mellan olika kunder och att komplettera prylar så kommer han få en väldigt dålig lönsamhet. Men eftersom detta inte är något jag som kund kan påverka så bör jag heller inte betala för det.
Jag finner det orimligt att betala bilkostnad för 5 dagar x 500kr om jobbet tar totalt 10h. Likaså borde ett enklare jobb sällan leda till flera inköpsrundor - bilen med ett tillhörande sortiment och en avans på priset finns ju där för att hantverkaren inte ska behöva åka och köpa standardprylar. Om sen det är pga oväntade saker som uppstår, tex att man upptäcker att jobbet växer och nåt mer måste göras så blir det ju självklart att man kan motivera ytterligare tid och inhandling. Eller om man tex behöver ha dit en rörmokare i 1h för att stänga av/koppla ur, sen ska annat jobb göras, och en timme nästa dag för att slå på/koppla in - då är det självklart att bilkostnad får tas en gång per tillfälle. Men är det pga att hantverkaren själv delar upp ett uppdrag som kan göras i ett svep i flera besök så tycker jag inte det är rimligt att stå för detta.
Nu tror jag tack och lov att många faktiskt tänker hur det själv skulle vara att vara kund och resonerar som Mikael L, medan andra tänker att kunden ska stå för allt, även dålig planering...
Jag är djupt medveten att otroligt mycket ansvar ligger hos företagaren när det gäller information. Vi har både prisinformationslagen och Ktjl att följa. Men fungerar detta i praktiken? Känner folk här på forumet sig trygga med att anlita en hantverkare? Det är blandat såklart. Nästan alla har någon positiv erfarenhet men av naturliga orsaker så tar det negativa överhanden i den här typen av forum. Blir inte lika intressant att berätta och debattera possessiva erfarenheter.M MrDizzy skrev:Så länge man är tydlig med vilka kostnader som uppkommer iförväg om man inte har en bra relation redan har jag inga problem med varken restid eller servicebil.
Ungefär såhär:
"Vi ligger ca 3mil från er fastighet så det tillkommer timkostnad för resa (XX kr )och avgift för servicebil (YY kr )" (sen exakt hur man formulerar det beror väl på storleken på projektet skulle jag tro)
Då blir man påmind om det iförväg, och kollar man med flera hantverkare för samma jobb och bara en av dem upplyser om just detta ... tja , då vill man ju veta hur det är hos de andra med. (och därmed ökas tydligheten i branchen)
Tar man "min" elektriker som jag har en mycket bra relation med, så ringer jag och ber han fixa/hjälpa till med nått, han kommer hit och gör jobbet och sen skickar en faktura som jag betalar utan att bry mig så mycket om vad som är specat och inte. Han levererar "upplevt värde"
Lika dant med rörisen (om den stackaren har tid).
Det är ingen snack om saken att många känner sig lurade och bedragna efter att fakturan dumpit ner. När jag skriverit att konsumenten också måste börja ta ett eget ansvar så haglar motkommentarerna.
Men eftersom lagstiftaren inte lyckas få till det så skriver jag än en gång mitt mantra.
Ska du anlita en hantverkare. Läs på lite. Gärna på konsumentverkets hemsida. Prata med vänner och bekanta. Se till att det blir ett skriftligt avtal. Gärna med hantverksformuräret som grund. Ställ frågor, gärna via mail om du är osäker. Ta inget för givet som riskerar att göra dig besviken. Om hantverkaren tycker att ovanstående är för jobbigt eller krångligt för ett litet jobb. Ring vidare.
Som företagare skriver jag alltid ett avtal på minsta lilla jobb. Inte för kundens skull utan för vår skull. Jag kan bara se 2 anledningar till att man inte gör det.
1) Man jobbar kvar i gamla mönster där man är van att handskakningar och ord räcker.
2) Man ser möjligheten att få mer jobb utan skriftliga avtal då man kan låtsas vara billig på telefon. Ex. ”Vad tar ni i timmen”. Man svarar på frågan och glömmer att upplysa om övriga kostnader.
Det är en hård värld där ute....
Om det är ett större jobb som kan göras lite när som helst under längre tid och det är en vettig hantverkare så har åtminstone jag fått riktigt bra fasta priser.J JohanLun skrev:Mikael L, tycker du tänker helt rätt!
Det är ju just detta som diskuteras nu som är lite av pudelns kärna. Om hantverkaren tar en "etableringskostnad" för ett arbete som tex är 1500kr för första tillfället, och sedan tex 300 kr per varje nytt påbörjat 8h pass för bil och materialhantering etc. Sen säljer de ingående delarna med tex 20% över sitt inköpspris (som kan antas vara samma som priset jag själv kan köpa för på nätet, dvs jag som kund betalar 20% mer för att hantverkaren köper materialet) - då betalar jag även för en första inköpsrunda och hantverkaren får lite pengar för att han "kollat på jobbet" och så vidare. Men om då hantverkaren måste åka 3 gånger för att handla och far runt till 4 olika kunder samma dag, ja, då kommer jag ändå inte att betala mer än den tid han är hos mig. Är han smart så handlar han till både mig och sina andra kunder på samma gång, bokar in jobb som ligger nära varandra samtidigt.
Om hantverkaren sen hattar fram och tillbaka och på en dag bara hinner göra ett par tre timmars effektivt arbete, resten är att åka mellan olika kunder och att komplettera prylar så kommer han få en väldigt dålig lönsamhet. Men eftersom detta inte är något jag som kund kan påverka så bör jag heller inte betala för det.
Jag finner det orimligt att betala bilkostnad för 5 dagar x 500kr om jobbet tar totalt 10h. Likaså borde ett enklare jobb sällan leda till flera inköpsrundor - bilen med ett tillhörande sortiment och en avans på priset finns ju där för att hantverkaren inte ska behöva åka och köpa standardprylar. Om sen det är pga oväntade saker som uppstår, tex att man upptäcker att jobbet växer och nåt mer måste göras så blir det ju självklart att man kan motivera ytterligare tid och inhandling. Eller om man tex behöver ha dit en rörmokare i 1h för att stänga av/koppla ur, sen ska annat jobb göras, och en timme nästa dag för att slå på/koppla in - då är det självklart att bilkostnad får tas en gång per tillfälle. Men är det pga att hantverkaren själv delar upp ett uppdrag som kan göras i ett svep i flera besök så tycker jag inte det är rimligt att stå för detta.
Nu tror jag tack och lov att många faktiskt tänker hur det själv skulle vara att vara kund och resonerar som Mikael L, medan andra tänker att kunden ska stå för allt, även dålig planering...
Varför? Jo för att de använder mitt jobb för att fylla ut debiteringsgraden.
Då de får över 3-4h eller 1-2-3 dar från ett annat jobb, kan de åka till mitt och köra.
Men det är ju tyvärr inte så ofta man har sådana jobb där hantverkarna kan komma o gå som de själva vill under dygn alla dar i veckan i en period på 3-4veckor eller mer.
Kan fungera bra om man har köpt ett hus som de ska renovera innan man flyttar in.
Tänkte att det kan vara värt att tippsa om iaf.
”1-2 anställda typ”.Mikael_L skrev:Ja de stora bolagen har en speciell sits, och det syns ju på deras timpenning och att årsboksluten ändå inte visar på jättestora vinster.
Jag tänkte nog mest på små enmansföretagare.
I trådar här i forumet när någon har dålig erfarenhet av någon hantverkare så är det som regel dessa små skuttar, enmans, eller en med 1-2 anställda, typ.
Så jag är lite forumblind här, tänker mest på den typ av hantverkare som brukar diskuteras här ...
edit:
Men jämfört med lönekostnaden blir det nästan peanuts ändå, allt det andra ...
Bilkostnaden kan dock börja överskuggas av det övriga, ifall man har dragit på sig väldigt mycket andra utgifter och kostnader.
Alltså, man måste ju inte dra på sig alla slags utgifter, man kan ju försöka undvika det som inte ger kundnytta.
Det är nog den största risken du kan ha som företagare. Om någon börjar sjukskriva sig lite titt som tätt så är kk inte långt borta.
Livsfarligt med dagens system om du frågar mig. ( Inte nu under Corona förstås).
”Sen säljer de ingående delarna med tex 20% över sitt inköpspris (som kan antas vara samma som priset jag själv kan köpa för på nätet, dvs jag som kund betalar 20% mer för att hantverkaren köper materialet)”J JohanLun skrev:Mikael L, tycker du tänker helt rätt!
Det är ju just detta som diskuteras nu som är lite av pudelns kärna. Om hantverkaren tar en "etableringskostnad" för ett arbete som tex är 1500kr för första tillfället, och sedan tex 300 kr per varje nytt påbörjat 8h pass för bil och materialhantering etc. Sen säljer de ingående delarna med tex 20% över sitt inköpspris (som kan antas vara samma som priset jag själv kan köpa för på nätet, dvs jag som kund betalar 20% mer för att hantverkaren köper materialet) - då betalar jag även för en första inköpsrunda och hantverkaren får lite pengar för att han "kollat på jobbet" och så vidare. Men om då hantverkaren måste åka 3 gånger för att handla och far runt till 4 olika kunder samma dag, ja, då kommer jag ändå inte att betala mer än den tid han är hos mig. Är han smart så handlar han till både mig och sina andra kunder på samma gång, bokar in jobb som ligger nära varandra samtidigt.
Om hantverkaren sen hattar fram och tillbaka och på en dag bara hinner göra ett par tre timmars effektivt arbete, resten är att åka mellan olika kunder och att komplettera prylar så kommer han få en väldigt dålig lönsamhet. Men eftersom detta inte är något jag som kund kan påverka så bör jag heller inte betala för det.
Jag finner det orimligt att betala bilkostnad för 5 dagar x 500kr om jobbet tar totalt 10h. Likaså borde ett enklare jobb sällan leda till flera inköpsrundor - bilen med ett tillhörande sortiment och en avans på priset finns ju där för att hantverkaren inte ska behöva åka och köpa standardprylar. Om sen det är pga oväntade saker som uppstår, tex att man upptäcker att jobbet växer och nåt mer måste göras så blir det ju självklart att man kan motivera ytterligare tid och inhandling. Eller om man tex behöver ha dit en rörmokare i 1h för att stänga av/koppla ur, sen ska annat jobb göras, och en timme nästa dag för att slå på/koppla in - då är det självklart att bilkostnad får tas en gång per tillfälle. Men är det pga att hantverkaren själv delar upp ett uppdrag som kan göras i ett svep i flera besök så tycker jag inte det är rimligt att stå för detta.
Nu tror jag tack och lov att många faktiskt tänker hur det själv skulle vara att vara kund och resonerar som Mikael L, medan andra tänker att kunden ska stå för allt, även dålig planering...
I grunden är din önskan bra. Men ta bort det där med ”som jag själv kan köpa på nätet”.
Det går inte att jämföra priser från fysiska butiker med nätbutiker. Det blir helt fel.
Inom livsmedelsbranschen brukar man prata om 80 20 regeln. 20% av en butiks varor står för 80% av försäljningen.
Går jag till en livsmedelsbutik med stort utbud och manuell köttdisk och handlar så kommer priserna vara högre än i en butik med begränsat sortiment. (Nu menar små lågprisbutiker)
Båda är dock butiker med laget.
Samma är det inom tex. Bygg. En välsorterad brädgård har högre priser än Byggmax. Handlar du på Bygghemma så sjunker priserna ytterligare.
Intressant att många verkar tycka att ca 20 % påslag på material känns ok. Motsvarande siffra inom bygg ligger på 8-12%.
Så det är nog dags att höja påslagen ordentligt mörker jag.