Ut på gräsmattan för att renskära o övningssvetsa. Har man erfarenhet av att svetsa i metall med olika svetsmetoder så var det inget problem att svetsa plastmatta i våtrum för min del. Såå, för min del kan alla hantverkare som absolut skall sälja material som krav för att göra jobbet också, de göre sig inget bekymmer hos mig, inte heller de vp-installatörer som rider på gasförordningen, har själv 2-stegs vacuumpump och de 6 ll-vp som jag installerat har funkat sedan 2006-08..

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Och nej, jag hade inte den speciella hålskäraren som tydligen krävs, eller är det ännu ett skrämskott? Det var bara att vara noggrann och lugn vid skärningen av hålet för golvbrunnen.

F falkn skrev:
Ja, det har jag. Jag jobbar som produktionschef för projekt i storlek 100 miljoner och uppåt. Därmed träffar jag mängder med hantverkare, entreprenörer och leverantörer likaså. Det finns såklart massa bra mindre entreprenörer (och många dåliga stora).

De flesta leverantörer får man tjata på för att de ska göra rätt för sig. Det är dock lite enklare för mig att meddela att jag åtgärdar på deras bekostnad när de skiter i det och be min ekonomiavd. att fakturera dem alt. dra av på en faktura. För en privatperson är detta inte ett alternativ.

Gällande entreprenörer så använder jag inte så många småfirmor, men de flesta försöker oftast skylla ifrån sig vid första anmodan för att sedan inse att det är lönlöst (jag är rätt jobbig att vara ovän med..).

Gällande fel i nyproduktion kan jag inte uttala mig om mina branschkollegor, men jag släpper mina projekt med 0 fel och vi har en bemannad eftermarknad som hanterar kundernas garantiåberopanden. Det är vår kärnverksamhet att leverera bra bostäder och ha höga NKI. Det gör försäljningarna betydligt enklare.
Du får ursäkta men jag pratade om konsumentmarknaden och inte b2b. Konsumenter har faktiskt mer rätt att hålla inne en betalning en vad du har rent juridiskt. Sen när det gäller att åtgärda ett fel som behöver åtgärdas så har verkligen en konsument rätten på sin sida. Dessutom inom skälig tid.
Men jag förstår absolut att det kan bli tungrott om hantverkaren bara skiter i det.

När det gäller påståendet att du behöver tjata förvånar det mig. Vi arbetar själva mycket med b2b. Är det något vi verkligen vill så är det att dessa kunder är nöjda. Är något fel åtgärdar vi alltid det direkt. Vare sig det gäller en konsument eller b2b.

Varför jag ens tar upp nyproduktion är för att vi dessutom jobbar med vattenskador. Och det jag kan konstatera är att det i många fall inte är byggt enligt för tiden gällande branschregler. Och det övergår mitt förstånd hur man lyckats klara en slutbesiktning. Det jag kan säga är att en stor drake sticker ut. Men det har faktiskt lugnat sig de senaste åren så kanske har en förändring skett. Vad vet jag.
Vi hade faktiskt avtal med en firma ca 2 år där vi sprang och hjälpte till på deras eftermarknad. Mycket va skitsaker men en del grejer fick än verkligen att haja till. Hur fan tänkte man här? En inte allt för ovanlig uppgift var att fästa upp hatthyllor i hallen som satt med Molly i enkelgips.:rofl:

F Fd-röris skrev:
Jo det är väl lite så med enskild firma, mina pengar är firmans pengar. Men det hade du väl koll på hoppas jag. Innan du sätter dig och debatterar något som detta. Har min enskilda firma utgifter varje månad ska väl dessa betalas innan jag sätter mig på nån ”all inclusive” resa till sol och värme. Att driva eget är inte gratis, även om de flesta verkar tro att alla egna bara jobbar svart och inte har en krona i utgifter...
Well, jag har en egen firma och klarar av att skilja på firmans pengar och mina egna. Framför allt klarar jag av att kolla vilka som kommer på vilken rad i resultaträkningen.

Om du inte klarar bokföringen så klarar du nog inte att lära dig installationsanvisningarna heller.

• Gilla
  • Haha
Fd-röris och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om detta är en fråga får du nognförtydliga då jag inte missförstår igen
Nej det är ett svar på ditt inlägg till mig

Eller så behöver han hyra en frysmaskin som han inte har i bilen
Tänkte inte på bärsen, sorry.

J JohanLun skrev:
Jodå. Mina sista 5 bilar är personalbilar via jobbet, det ingår byte av torkarblad vid service, men de skriver upp dem på fakturan. Original, jag har för mig de tar runt 50kr styck. Men fakturan går väl till leasing bolaget. I butiken kostar de väl 250kr/st. Fast på nätet kostar väl Bosch eller liknande också 50kr. Men generellt så tycker jag verkstan inte har något problem att berätta sina priser och sällan är man tvingad att byta torkarblad vid service. Förut körde jag Saab, privat. Oljan där var billigare är motsvarande klassning på Biltema. Även annat standard tog de mycket humana priser för, jag tror de insåg att de annars förlorade alla privatkunder så fort garantin gått ut. Brukar finnas classic priser och liknande för äldre bilar. Och företag och leasingbolag har väl ramavtal och rabatter, så de är väl de få privatkunder som köper nya bilar och som inte tecknar serviceavtal man blåser...
Jisses när köpte du torkarblad senast, till min 650 kr original på Volvo och billigast Bosch på nätet 345 kr

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag förstår ditt inlägg och köper det du skriver fullt ut. MEN när jag läser vissa inlägg i dessa trådar går jag verkligen i gång. Hur jäv... naiv och korkad kan man vara som konsument?
Ni har helt rätt alla ni som förstår att Prisinformationslagen och konsumenttjänst lagen står på er sida och det ÄR hantverkaren som ska informerar er. Inte tvärtom.
Men nu ser verkligheten lite annorlunda ut tyvärr. Om man läser foldern ”att anlita en hantverkare” eller vad den heter från Konsumentverket så ger faktiskt den också rådet att vara överens innan beställning. Egentligen borde det bara stå. ”Ring en hantverkare så informerar han om allt. Gör han inte det är allt gratis”.

Ändå läser jag i tråd efter tråd om konsumenter som ifrågasätter sina fakturor, hantverkarnas sätt att ta betalt. Orimliga påslag. Felaktiga rotavdrag osv.
Vad har de flesta av dessa konsumenter gemensamt? Dom har inget avtal eller ett väldigt väldigt bristfälligt avtal.
Och råden i trådar konsumenter emellan. Skit i att betala. Det är hantverkaren som gjort fel.

Tror ni på riktigt att det är en tillfällighet att många verkar råka ut för samma sak? Det finns ett gäng företag där ute som faktiskt vill arbeta åt er konsumenter. Jag vill påstå att konkurrensen mellan dessa förtag är stor. Många av dom har egentligen Offerta och allt vad dom heter som enda ”kund”.
Dom har lärt sig vad konsumenten tittar efter. PRISET. Hur gör man då för att verka billigast?
Jo, man lär sig hur marknaden fungerar och agerar därefter. Lär sig alla tjuvknep som finns.

Till sist om vi tar rörmokare som denna tråd handlar om från början. De flesta rörmokare som jag känner iaf. Har full styrning. Dom tar bra betalt från oss andra entreprenörer. Vi betalar och accepterar att en rörmokare tar mer betalt Per Timma än en målare.
Om en konsumet sedan ringer en rörfirma. Varför skulle dom ta mindre betalt av er? MEN skulle ni orka bemöda er med att åtminstone se till att skriva på en skriftlig beställning så skulle ni förhoppningsvis innan kunna förstå vad ni kommer att få betala för.

Och till sist. Fast pris är aldrig fel.
Precis, det är hantverkaren som ska informera! Nu börjar vi ju komma fram till nått!

Givetvis hade det varit enklare om kunden hade frågat innan, men nu gjordes inte detta, och att då i efterhand komma och säga att man skulle frågat först eller begärt fastpris hjälper inte, och det är ju trots allt hantverkaren som missat. Men likväl står en del hantverkare där och gormar att man borde fattat, att man är en snål dryg jävel, att man hatar hantverkare osv osv.

Nej, rådet som oftast ges är betala vad ni kommit överrens om, eller betala vad som är skäligt.

Men nu lämpar du över allt ansvar på konsumenten igen, istället för att tycka att dina hantverkarkollegor ska agera professionellt, varför står inte branschorganisationen och basunerar ut "skriv fastpris på alla jobb" eller delar ut prissättningsmallar som alla följer?

Anledningen till att hantverkare får fortsätta med sina debiteringsmodeller är att såfort kunden ifrågasätter så kommer "hantverkarkören" och basunerar "det är klart du ska betala" "snåljåp" "ni hatar oss" "ni vill aldrig betala".
Om konsumenterna istället hävdar sin rätt, skulle hantverkaren inte få betalt för sina missar och därmed faktiskt få ett incitament till att vara ärlig och tydlig med sin prismodell och på så sätt får vi till en förändring som egentligen är positiv för alla.

Och gällande fastpris, ja de är jättebra om man kan, men det är sällan man kan få ett fastpris på mindre jobb.
En del hantverkare upplever en som besvärlig redan där, man ska helst inte fråga något alls, utan bara se glad ut och betala vad nu än fakturan landar på.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
Uffe-Nacka och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jisses när köpte du torkarblad senast, till min 650 kr original på Volvo och billigast Bosch på nätet 345 kr
Originalblad de byter på service håller för mig till nästa service, det är väl en gång om året kan jag tro... förutom när jag hade en gasbil, den skulle servas rätt ofta, då hade jag fräscha torkarblad jämnt. Nu är min bil 11 månader gammal, så har inte bytt än, men förra bilen servade jag nog i december året innan, då kostade torkarbladen nåt sånt (50kr/st), sparar inte fakturakopian. Jag har reagerat att de var så billiga.

Nätet = Tyskland. Annars biltema. Marginalen på bildelar (och bygggrejor) måste vara enorm i Sverige. På kul kollade jag och bosch/valeo/hella till en modern bil verkar kosta 80-90kr/st från tyskland, jag har köpt till vår andrabil som har den gamla sortens blad. Med olja, nån lampa och nåt mera så blir frakten gratis eller en mkt liten del av totalen, det tar kanske en dag extra mot köpa från svensk sida. Så, bra tips att spara en knapp femhundring!

Hade dåliga torkarblad på en resa, frugan ville vi skulle köpa på macken, "det går inte" sa jag, mycket riktigt, hade gått på typ 800 spänn för två torkarblad. Den går jag inte på om det inte är totalkris.

Edit: Torkarblad,

Bosch, på Bauhaus, 100 kr / st. https://www.bauhaus.se/torkarblad-b...xklPIR7VtUmYNmtIakwD9ofom7x-opRRoCH98QAvD_BwE

Autodoc, Hella, 37kr/st https://www.autodoc.se/hella/953311

Nu är det "gamla" sorten, till tex min förra golf hade det kostat 80-100kr för ett blad OEM kvalitet Hella/Conti/Bosch; https://www.autodoc.se/hella/10566022

Redigerat:
J JohanLun skrev:
Originalblad de byter på service håller för mig till nästa service, det är väl en gång om året kan jag tro... förutom när jag hade en gasbil, den skulle servas rätt ofta, då hade jag fräscha torkarblad jämnt. Nu är min bil 11 månader gammal, så har inte bytt än, men förra bilen servade jag nog i december året innan, då kostade torkarbladen nåt sånt (50kr/st), sparar inte fakturakopian. Jag har reagerat att de var så billiga.

Nätet = Tyskland. Annars biltema. Marginalen på bildelar (och bygggrejor) måste vara enorm i Sverige. På kul kollade jag och bosch/valeo/hella till en modern bil verkar kosta 80-90kr/st från tyskland, jag har köpt till vår andrabil som har den gamla sortens blad. Med olja, nån lampa och nåt mera så blir frakten gratis eller en mkt liten del av totalen, det tar kanske en dag extra mot köpa från svensk sida. Så, bra tips att spara en knapp femhundring!

Hade dåliga torkarblad på en resa, frugan ville vi skulle köpa på macken, "det går inte" sa jag, mycket riktigt, hade gått på typ 800 spänn för två torkarblad. Den går jag inte på om det inte är totalkris.

Edit: Torkarblad,

Bosch, på Bauhaus, 100 kr / st. [länk]

Autodoc, Hella, 37kr/st [länk]

Nu är det "gamla" sorten, till tex min förra golf hade det kostat 80-100kr för ett blad OEM kvalitet Hella/Conti/Bosch; [länk]
Något måste ha hänt där för bytte för två år sedan och jag forskade verkligen efter bästa pris

K kortis skrev:
Något måste ha hänt där för bytte för två år sedan och jag forskade verkligen efter bästa pris
Så här har det nog sett ut i minst 6-8 år, innan jag hade bil via jobbet beställde jag från tyskland. Ge det lite tid kommer torkarbladen även på butiken och macken kosta en hundring, som är rätt euroepiskt pris. Med ytterligare tid kommer nog även bygg-el-rörmateriel få rimliga / rätta priser. Jag tror kruxet är att branchföreingar och fack är tuffa och marknaden för byggnationer är mer "lokal" (även om många från andra länder kommer hit) så det går trögare. Men tids nog ska nog den marknaden vara tvungen att anpassa sig såsom allt annat. Det går inte att ligga kvar med arbetssätt, priser och marginaler som på 80-talet, man måste göra förbättringar som gör det billigare.

Sen, på sådant man handlar i panik och väldigt sällan kommer alltid priserna kunna vara skyhöga. Att en jourröris tar ockerpriser får man nog räkna med.

De som anpassar sig, kör med sjyssta villkor och rimliga priser kommer klara av konkurrensen från låglöneländer och nätförsäljning. De som tycker kunden är en jobbig skit som man ska skörta upp bäst man kan kommer nog konka med tiden. Så ska det vara. Men än verkar bristen på VVS vara för hög, och just el och VVS verkar ju inte kommit igång från låglöneländer än...

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Det jag inte kan begripa i det här, är att det inte fuskas åt andra hållet. Både konsument och rörmokare har ju, p.g.a. ROT-avdraget, incitament att låta material förvandlas till arbetstid på fakturan. Rörmokaren kan genom att ta högre timpenning få mer pengar den vägen, delvis subventionerat av staten, och konsumenten får i praktiken ROT-avdrag på materialet.

Är det så att en stor andel av branschen är vana att delta i offentliga upphandlingar där det kanske enögt stirras blint på timpriset? Och att det därför finns en vana av detta, och att det "spiller över" till konsumentsidan?

Jag hade förväntat mig massor med fusk där material blir timmar, och därför blir det obegripligt med stora påslag på material. Den enda som vinner på det är ju staten, genom att de slipper stå för ROT-avdrag. Konsumenten blir blåst på avdraget, så det blir ytterligare dyrare för denne.

Nä, hantverkare, skippa ohemula påslag på material, och kompensera med högre timpris. I alla fall när ni jobbar med privatpersoner. Ni förlorar inget på det, och ni får gladare kunder.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, det är hantverkaren som ska informera! Nu börjar vi ju komma fram till nått!

Givetvis hade det varit enklare om kunden hade frågat innan, men nu gjordes inte detta, och att då i efterhand komma och säga att man skulle frågat först eller begärt fastpris hjälper inte, och det är ju trots allt hantverkaren som missat. Men likväl står en del hantverkare där och gormar att man borde fattat, att man är en snål dryg jävel, att man hatar hantverkare osv osv.

Nej, rådet som oftast ges är betala vad ni kommit överrens om, eller betala vad som är skäligt.

, varför står inte branschorganisationen och basunerar ut "skriv fastpris på alla jobb" eller delar ut prissättningsmallar som alla följer?

Anledningen till att hantverkare får fortsätta med sina debiteringsmodeller är att såfort kunden ifrågasätter så kommer "hantverkarkören" och basunerar "det är klart du ska betala" "snåljåp" "ni hatar oss" "ni vill aldrig betala".
Om konsumenterna istället hävdar sin rätt, skulle hantverkaren inte få betalt för sina missar och därmed faktiskt få ett incitament till att vara ärlig och tydlig med sin prismodell och på så sätt får vi till en förändring som egentligen är positiv för alla.

Och gällande fastpris, ja de är jättebra om man kan, men det är sällan man kan få ett fastpris på mindre jobb.
En del hantverkare upplever en som besvärlig redan där, man ska helst inte fråga något alls, utan bara se glad ut och betala vad nu än fakturan landar på.
Vet knappt var jag ska börja men jag säger så här. Läs mitt inlägg igen.

”Givetvis hade det varit enklare om kunden hade frågat innan, men nu gjordes inte detta...”.
Befinner du dig i en annan tråd?

”Om konsumenterna istället hävdar sin rätt, skulle hantverkaren inte få betalt för sina missar och därmed faktiskt få ett incitament till att vara ärlig och tydlig med sin prismodell och på så sätt får vi till en förändring som egentligen är positiv för alla.”

Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt för en konsument som du verkar tro. Det är för konsumentens skull jag tjatar om avtal mm. Att bara ringa och beställa ett arbete och fråga om en Tim penning räcker inte. Jag håller med dig om att inte hantverkaren heller ska ta något för givet och förutse att alla förstår hur just hen kommer fakturera.
Men är avtalet otydligt så är det INTE till fördel för konsumenten. Det som egentligen händer om det blir konflikt i dessa lägen är att §36 Ktjl kliver in. Givetvis lite beroende på hur allt ser ut.

Nu kan jag säga att jag tror att de flesta hantverkare informerar väldigt grundligt och kräver skriftliga avtal för att själva slippa tjafs och för att förhoppningsvis få en nöjd kund.

Det var en gammal räv som så en sak till mig en gång. ”Ju tydligare jag är mot mina kunder desto nöjdare kunder får jag. Problemet är bara att jag missar många kunder på vägen. Så om det lönar sig att va tydlig vet jag faktiskt inte. Men jag sover iaf gott”.

”Men nu lämpar du över allt ansvar på konsumenten igen, istället för att tycka att dina hantverkarkollegor ska agera professionellt”
Nej. Du får läsa inlägget igen. Jag ger ett råd till konsumenten. Sen hur man väljer att tolka och göra är upp till var och en.
Den här frågan är inte ny. Den har funnits i åratal. Så ända tills det blivit en förändring så står mitt råd fast.

Om jag skulle ringa en hantverkare och ställa frågor men det visar sig att hantverkaren bara verkar bli irriterad. Då skulle jag ringa en annan hantverkare. Efter 5:e hantverkaren skulle jag börja fundera på varför dom verkar bli irriterade på mina frågor. Men det är ja det.

B bakterie skrev:
Det jag inte kan begripa i det här, är att det inte fuskas åt andra hållet. Både konsument och rörmokare har ju, p.g.a. ROT-avdraget, incitament att låta material förvandlas till arbetstid på fakturan. Rörmokaren kan genom att ta högre timpenning få mer pengar den vägen, delvis subventionerat av staten, och konsumenten får i praktiken ROT-avdrag på materialet.

Är det så att en stor andel av branschen är vana att delta i offentliga upphandlingar där det kanske enögt stirras blint på timpriset? Och att det därför finns en vana av detta, och att det "spiller över" till konsumentsidan?

Jag hade förväntat mig massor med fusk där material blir timmar, och därför blir det obegripligt med stora påslag på material. Den enda som vinner på det är ju staten, genom att de slipper stå för ROT-avdrag. Konsumenten blir blåst på avdraget, så det blir ytterligare dyrare för denne.

Nä, hantverkare, skippa ohemula påslag på material, och kompensera med högre timpris. I alla fall när ni jobbar med privatpersoner. Ni förlorar inget på det, och ni får gladare kunder.
Du behöver inte vara orolig. Dina efterfrågade firmor som fuskar med rotavdrag finns i massor. Nu har en del prejudikat börjat ställa till det lite för dessa firmor.
Vi andra som inte väljer att fuska med rotavdraget för att få mer kunder. Vi kämpar på och försöker göra rätt för oss.

1. Vet knappt var jag ska börja men jag säger så här. Läs mitt inlägg igen.

2. ”Givetvis hade det varit enklare om kunden hade frågat innan, men nu gjordes inte detta...”.
Befinner du dig i en annan tråd?

3.”Om konsumenterna istället hävdar sin rätt, skulle hantverkaren inte få betalt för sina missar och därmed faktiskt få ett incitament till att vara ärlig och tydlig med sin prismodell och på så sätt får vi till en förändring som egentligen är positiv för alla.”

Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt för en konsument som du verkar tro. Det är för konsumentens skull jag tjatar om avtal mm. Att bara ringa och beställa ett arbete och fråga om en Tim penning räcker inte. Jag håller med dig om att inte hantverkaren heller ska ta något för givet och förutse att alla förstår hur just hen kommer fakturera.
Men är avtalet otydligt så är det INTE till fördel för konsumenten. Det som egentligen händer om det blir konflikt i dessa lägen är att §36 Ktjl kliver in. Givetvis lite beroende på hur allt ser ut.

4. Nu kan jag säga att jag tror att de flesta hantverkare informerar väldigt grundligt och kräver skriftliga avtal för att själva slippa tjafs och för att förhoppningsvis få en nöjd kund.

5. Det var en gammal räv som så en sak till mig en gång. ”Ju tydligare jag är mot mina kunder desto nöjdare kunder får jag. Problemet är bara att jag missar många kunder på vägen. Så om det lönar sig att va tydlig vet jag faktiskt inte. Men jag sover iaf gott”.

6. ”Men nu lämpar du över allt ansvar på konsumenten igen, istället för att tycka att dina hantverkarkollegor ska agera professionellt”
Nej. Du får läsa inlägget igen. Jag ger ett råd till konsumenten. Sen hur man väljer att tolka och göra är upp till var och en.
Den här frågan är inte ny. Den har funnits i åratal. Så ända tills det blivit en förändring så står mitt råd fast.

7. Om jag skulle ringa en hantverkare och ställa frågor men det visar sig att hantverkaren bara verkar bli irriterad. Då skulle jag ringa en annan hantverkare. Efter 5:e hantverkaren skulle jag börja fundera på varför dom verkar bli irriterade på mina frågor. Men det är ja det.
Se numrering i citatet.
1. Du får vara lite mer konkret än så.
2. Jag menade "givetvis hade det varit enklare om kunderna alltid frågat innan, men det händer inte alltid".
3. Nej, det är inte så enkelt, för när denne kommer in på ett konsumentforum så kommer en massa hantverkare och gormar om att de har fel osv osv.
Jag tror du ställer alldeles för stor tilltro till paragraf 36, men har du några domar inom området så tar jag gärna del av dem, för jag tror inte meningen är den ska tolkas som att ifall hantverkaren anger 500kr i timmen så har man inte förhandlat om servicebil osv osv, utan då har man bara rätt att debitera för just detta. Men motbevisa mig gärna.
Jag tror det är sällan kunden frågar efter timpenning, utan man frågar vad det kostar, där blir oftast svaret en timpenning däremot. Och sen skulle man nog som hantverkare kunna ana att kunden egentligen vill ha reda på vad saker kostar när de efterfrågar en timpenning, och därmed ta det lilla steget och berätta om övriga tillkommande kostnader".

4. Det tror inte jag, jag tror väldigt många småföretag kör utan skriftliga avtal.

5. Hur missar man många på vägen? :thinking:

6. Jag tycker du väldigt sällan tar ställning mot att det är hantverkarna som beter sig felaktigt, istället tycker du kunden ska axla ansvaret. Rådet du kommer med är ju för sent!

7. Kanske det är på grund av kulturen? Kunder som ställer frågor är jobbiga, för de kommer kanske ställa krav på en sen. (därmed inte sagt att det inte finns omöjliga kunder)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.