13th Marine 13th Marine skrev:
Se numrering i citatet.
1. Du får vara lite mer konkret än så.
2. Jag menade "givetvis hade det varit enklare om kunderna alltid frågat innan, men det händer inte alltid".
3. Nej, det är inte så enkelt, för när denne kommer in på ett konsumentforum så kommer en massa hantverkare och gormar om att de har fel osv osv.
Jag tror du ställer alldeles för stor tilltro till paragraf 36, men har du några domar inom området så tar jag gärna del av dem, för jag tror inte meningen är den ska tolkas som att ifall hantverkaren anger 500kr i timmen så har man inte förhandlat om servicebil osv osv, utan då har man bara rätt att debitera för just detta. Men motbevisa mig gärna.
Jag tror det är sällan kunden frågar efter timpenning, utan man frågar vad det kostar, där blir oftast svaret en timpenning däremot. Och sen skulle man nog som hantverkare kunna ana att kunden egentligen vill ha reda på vad saker kostar när de efterfrågar en timpenning, och därmed ta det lilla steget och berätta om övriga tillkommande kostnader".

4. Det tror inte jag, jag tror väldigt många småföretag kör utan skriftliga avtal.

5. Hur missar man många på vägen? :thinking:

6. Jag tycker du väldigt sällan tar ställning mot att det är hantverkarna som beter sig felaktigt, istället tycker du kunden ska axla ansvaret. Rådet du kommer med är ju för sent!

7. Kanske det är på grund av kulturen? Kunder som ställer frågor är jobbiga, för de kommer kanske ställa krav på en sen. (därmed inte sagt att det inte finns omöjliga kunder)
”2. Jag menade "givetvis hade det varit enklare om kunderna alltid frågat innan, men det händer inte alltid".
Om man beställer en tjänst utan att fråga/ göra upp innan så är risken väldigt stor att det kommer överraskningar. Gör man det en gång så lär man sig en läxa. Gör man det igen får man skylla sig själv.

”3. Nej, det är inte så enkelt, för när denne kommer in på ett konsumentforum så kommer en massa hantverkare och gormar om att de har fel osv osv.
Jag tror du ställer alldeles för stor tilltro till paragraf 36, men har du några domar inom området så tar jag gärna del av dem, för jag tror inte meningen är den ska tolkas som att ifall hantverkaren anger 500kr i timmen så har man inte förhandlat om servicebil osv osv, utan då har man bara rätt att debitera för just detta. Men motbevisa mig gärna.”

Det finns ett generellt svar. Ju otydligare beställning desto närmare hamnar vi §36. Det första tinget tittar på är hur beställningen ser ut i förhållande till det som har bestridit. Än en gång är det därför viktigt med en skriftlig beställning för annars stor lätt ord mot ord och då blir det definitivt §36.
Om du på mail/sms frågar: Vad tar du i Timman och hantverkaren svarar 500 kr exkl moms. Så betyder det inte att du kan ringa honom och beställa ett arbete och ta för givet att material och servicebil ingår. Hantverkaren besvarar en specifik fråga. Du kommer också få betala momsen trots att hantverkaren ska ange sitt pris inkl moms. Hade han bara skrivit 500 kr hade du haft rätt att hävda 500 kr inkl moms.
Blir det tinget med detta upplägg så blir det §36 som säger ”I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”

”6. Jag tycker du väldigt sällan tar ställning mot att det är hantverkarna som beter sig felaktigt, istället tycker du kunden ska axla ansvaret. Rådet du kommer med är ju för sent!”
Jag tar ställning ifall en hantverkare har betett sig felaktigt. Men felaktigt enligt dig kanske inte är samma sak alla gånger som felaktigt enligt mig. Jag tänker mycket på den juridiska aspekten. Inte den moraliska. Och det är skillnad.
Sen väljer du igen att inte ta in det jag skriver. Läs på lite. Prata med vänner. Se till att ha en skriftlig beställning. Använd gärna Hantverksformuläret. Då minskar risken att bli lurad eller att känna sig lurad. Hur dessa råd kan komma försent som du skriver begriper jag inte.

Dina övriga punkter lämnar jag obesvarade eftersom dom genomsyrar din personliga hantverksförakt som du tillsammans med några andra verkar besitta. De flesta andra verkar iaf ha träffat någon hantverkare i sina dagar som dom har förtroende för. Läser man dina svar så förutsätter du att alla är lika som dina förutfattade meningar. Patetiskt minst sagt.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du behöver inte vara orolig. Dina efterfrågade firmor som fuskar med rotavdrag finns i massor. Nu har en del prejudikat börjat ställa till det lite för dessa firmor.
Vi andra som inte väljer att fuska med rotavdraget för att få mer kunder. Vi kämpar på och försöker göra rätt för oss.
Bara för att vara tydlig: Jag har aldrig anlitat någon sådan firma, och har inga planer på att göra det heller, så jag efterfrågar det inte. Det jag ville säga med mitt inlägg var att det är obegripligt att ta betalt för tjänsten genom påslag på material, när det finns ROT-avdrag. Höj timpenningen så du får lika mycket i fickan efteråt, så kommer privatkunder som jag att bli gladare. Höga påslag på material är att snuva privatkunder på ROT.

Claes Sörmland
Det finns ett generellt svar. Ju otydligare beställning desto närmare hamnar vi §36. Det första tinget tittar på är hur beställningen ser ut i förhållande till det som har bestridit. Än en gång är det därför viktigt med en skriftlig beställning för annars stor lätt ord mot ord och då blir det definitivt §36.
Om du på mail/sms frågar: Vad tar du i Timman och hantverkaren svarar 500 kr exkl moms. Så betyder det inte att du kan ringa honom och beställa ett arbete och ta för givet att material och servicebil ingår. Hantverkaren besvarar en specifik fråga. Du kommer också få betala momsen trots att hantverkaren ska ange sitt pris inkl moms. Hade han bara skrivit 500 kr hade du haft rätt att hävda 500 kr inkl moms.
Blir det tinget med detta upplägg så blir det §36 som säger ”I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Håller med om detta.

Dessutom har domstolsväsendet bestämt att avtalad prisberäkningsgrund ska följas även om priset inte är avtalat. Så t ex denna konversation sätter företagaren på pottan:

Konsument: "Vad kostar det?"
Företag: "Vi tar 500 kr i timmen."
Konsument: OK, då kör vi på 500 kr i timmen för hela tjänsten. Kan ni börja imorgon bitti?"
Företag: "Inga problem, vi kör igång då!"

Detta enkla samtal har just satt företaget på pottan i den mening att man har slutit ett avtal om hela prisberäkningsgrunden för tjänsten. Nu kan man inte komma dragandes med andra prisberäkningsgrunder i efterhand.

Men så här puckad är inte en bedräglig företagare utan samtalet blir snarare:

Företag: "Vi tar 500 kr i timmen"
Konsument: OK, då kör vi på 500 kr i timmen för tjänsten. Kan ni börja imorgon bitti?"
Företag: "Precis, det blir 500 kr i timmen samt lite pålägg för material, transport o s v. Inga stora summor. Då kommer vi imorgon!"

[Sen kommer fakturan där dessa övriga pålägg är lika stora som timdebiteringen...]

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om detta.

Dessutom har domstolsväsendet bestämt att avtalad prisberäkningsgrund ska följas även om priset inte är avtalat. Så t ex denna konversation sätter företagaren på pottan:

Företag: "Vi tar 500 kr i timmen."
Konsument: OK, då kör vi på 500 kr i timmen för hela tjänsten. Kan ni börja imorgon bitti?"
Företag: "Inga problem, vi kör igång då!"

Detta enkla samtal har just satt företaget på pottan i den mening att man har slutit ett avtal om hela prisberäkningsgrunden för tjänsten. Nu kan man inte komma dragandes med andra prisberäkningsgrunder i efterhand.

Men så här puckad är inte en bedräglig företagare utan samtalet blir snarare:

Företag: "Vi tar 500 kr i timmen"
Konsument: OK, då kör vi på 500 kr i timmen för tjänsten. Kan ni börja imorgon bitti?"
Företag: "Precis, det blir 500 kr i timmen samt lite pålägg för material, transport o s v. Inga stora summor. Då kommer vi imorgon!"

[Sen kommer fakturan där dessa övriga pålägg är lika stora som timdebiteringen...]
(y) Precis så här är det. För säkerhets skull helst bara på tel så att ord står mot ord. Eller muntligt på plats.
Sen tror jag faktiskt att det även finns seriösa firmor som på riktigt tror att konsumenten automatiskt är medveten om att påslag material och servicebil tillkommer.
Men hur seriös är man som firma ifall man inte ser till att ha en riktigt beställning på varje jobb?
Om jag ringer Beijer bygg och ber dom köra ut en tumstock så får jag samtidigt en orderbekräftelse med all information om köpet. Ett dåligt exempel kanske men ändå ett exempel.:rofl:

B bakterie skrev:
Bara för att vara tydlig: Jag har aldrig anlitat någon sådan firma, och har inga planer på att göra det heller, så jag efterfrågar det inte. Det jag ville säga med mitt inlägg var att det är obegripligt att ta betalt för tjänsten genom påslag på material, när det finns ROT-avdrag. Höj timpenningen så du får lika mycket i fickan efteråt, så kommer privatkunder som jag att bli gladare. Höga påslag på material är att snuva privatkunder på ROT.
Jag hör vad du säger och önskar att fler tänkte som dig. Tyvärr verkar verkligheten se lite annorlunda ut. Jag jobbar själv väldigt lite med privatpersoner men har flera bekanta som tvärtom jobbar mycket med privatare. Det dom vittnar om är att konsumenter fokuserar stenhårt på Timpriset. Vet inte hur representativa mina bekanta är. Min erfarenhet är dock densamma.

Pratar vi offerter är det nästan ännu värre fokus på sista raden. Med eller utan Rot. Innehållet i offerten verkar inte lika viktigt.
Så även här hittar oseriösa firmor kryphål.

Sen det här med att ta betalt för tjänsten genom materialpåslag är faktiskt en sanning med modifikation. Det är inte bara lön till hantverkaren en firma har i utgifter. Så sammantaget Timdebitering, materialpåslag och servicebil ska täcka allt och generera vinst. Börjar du peta i ena ändan så får du höja i andra. Ingen vill ju frivilligt minska sin marginal. Men tittar du på olika hantverksyrken och jämför dom så kommer du upptäcka att det går att driva en målarfirma som har mindre marginaler på material än en Rörfirma. Men i gengäld har dom lättare att få ihop 8+ Timmar varje dag eftersom domnar sina torktider och åker och spacklar lite här och där. (Dom målar ibland också har jag hört:rofl:)

• Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag jobbar själv väldigt lite med privatpersoner men har flera bekanta som tvärtom jobbar mycket med privatare. Det dom vittnar om är att konsumenter fokuserar stenhårt på Timpriset. Vet inte hur representativa mina bekanta är. Min erfarenhet är dock densamma.
Det beror troligen på att den typiske konsumenten har föreställningen att materialpriset bestäms på en öppen och transparent marknad och därmed kan priset inte variera så mycket. Så fungerar det ju i alla andra sammanhang där konsumenten köper en pryl. Den typiske konsumenten lever alltså i föreställningen att det finns en objektivt pris för de flesta prylar. Dessutom är materialet generellt sett billigt, det kan ju konsumenten se på nätet. (Lagstiftaren hade samma idé om man läser propositionen till KTjL, men man tänkte sig att priset skulle styras av kvaliteten på materialet. Lagstiftaren missade dock världsindustrialismens förmåga att trycka ned priset på kvalitetsprodukter.)

Helt rationellt fokuserar således konsumenten på det som kan variera och dra iväg i pris, tjänstekostnaden.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror troligen på att den typiske konsumenten har föreställningen att materialpriset bestäms på en öppen och transparent marknad och därmed kan priset inte variera så mycket. Så fungerar det ju i alla andra sammanhang där konsumenten köper en pryl. Den typiske konsumenten lever alltså i föreställningen att det finns en objektivt pris för de flesta prylar. Dessutom är materialet generellt sett billigt, de kan ju konsumenten se på nätet. (Lagstiftaren hade samma idé om man läser propositionen till KTjL, men man tänkte sig att priset skulle styras av kvaliteten på materialet. Lagstiftaren missade dock världsindustrialismens förmåga att trycka ned priset på kvalitetsprodukter.)

Helt rationellt fokuserar således konsumenten på det som kan variera och dra iväg i pris, tjänstekostnaden.
Du har säkert en poäng i detta. Man kanske tänker: Materialet blir som det blir. Så mycket kan inte materialet diffa mellan olika hantverkare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har säkert en poäng i detta. Man kanske tänker: Materialet blir som det blir. Så mycket kan inte materialet diffa mellan olika hantverkare.
Lagstiftaren har ju också tänkt så för 36 § KTjL, d v s den paragraf som bestämmer vad man ska betala om man inte har avtalat om priset. Läser man propositionen så tänker sig lagstiftaren att det måste finns en lokalmarknad, säg en liten stad med några enstaka olika rörmokarfirmor. Där tror lagstiftaren att de har ungefär samma pris på sina jämförbara varor och tjänster och det är motsvarande detta lokalmarknadspris som konsumenten ska betala enligt 36 § när man inte har kommit överens om priset. Det är det skäliga priset menar lagstiftaren.

Lagstiftaren kunde inte riktigt förutse handelsplatser, Bauhaus och näthandeln...

R Rkarlsson skrev:
Du kan ju i princip köpa in exakt samma saker som hantverkaren men de vill kanske inte jobba med det ändå.

Bilmekaniker är nog ännu värre, då får man gå ner på de mindre verkstäderna.
Fick hjälp av den eminenta Mekonomen-verkstaden byta framfjädrar. Jag beställde delarna, inga problem.
AUTODOC 1370 kr, Skruvat 1680, Mekonomen 4300....valde Skruvat. Monterades enligt tariff och passade bra.
Mekken bara himlade med ögonen när jag nämnde prisskillnaden, för likvärdiga delar.
Därför tvingas lokala Mekonombutiken lägga ner, tråkigt nog. De kan inte konkurrera längre.
Rör och el däremot är en kartell. Man får skruva själv, eller betala.

• Gilla
Uffe-Nacka
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Fick hjälp av den eminenta Mekonomen-verkstaden byta framfjädrar. Jag beställde delarna, inga problem.
AUTODOC 1370 kr, Skruvat 1680, Mekonomen 4300....valde Skruvat. Monterades enligt tariff och passade bra.
Mekken bara himlade med ögonen när jag nämnde prisskillnaden, för likvärdiga delar.
Därför tvingas lokala Mekonombutiken lägga ner, tråkigt nog. De kan inte konkurrera längre.
Well. Mekonomen har blivit fruktansvärt dyra, de är dyrare än märkesverkstan till och med. De tog 1500 spänn extra för ett kamremsbyte än vad renault tog.
Jag försöker alltid annars handla i butik. Men jag tappade hoppet om mekonomen när de anställde en helt ickekunnande skolpåg som försökte verka duktig men hade inte en aning om vad det handlade om, en så pass enkel sak som en jävla led eller vad det var :D
Nu har jag ju tur att en släkting jobbar nästan dygnet runt på en sådan däringa mackverkstad så antingen ber jag han skruva eller så gör jag det själv.

Som sagt, jag har hittat duktiga gubbar el och kanske en röris. Ska ringa rörmokaren nästa vecka och utöka hans jobb lite. Han får sälja rör, krökar och lite smått och gott. Toastol, blandare och övrigt stort köper jag själv.
Säger han nej så får det väl bli vid sidan om med någon som vill men jag hoppas han vill =) Ursprungliga jobbet skulle bestå av att bara byta gamla rör i källaren och sätta en ny konsoll.

J Jehu skrev:
Grattis till dig. Nästa gång fjädrarna behöver bytas kanske fler Mekonomen butiker har lagt ner. Ungefär som det gått för lanthandlarna i många små städer. Får du bara massan med dig så får ni åka ner till Tyskland nästa gång fjädrarna ska bytas.
Det braiaga med alla nätbutiker är att det är billigt. Nackdelen är att alla andra butiker försvinner.
Men Rörmokarna och Elektrikerna dom kommer finnas kvar. Vare sig du vill eller inte.

Grattis till dig. Nästa gång fjädrarna behöver bytas kanske fler Mekonomen butiker har lagt ner. Ungefär som det gått för lanthandlarna i många små städer. Får du bara massan med dig så får ni åka ner till Tyskland nästa gång fjädrarna ska bytas.
Det braiaga med alla nätbutiker är att det är billigt. Nackdelen är att alla andra butiker försvinner.
Men Rörmokarna och Elektrikerna dom kommer finnas kvar. Vare sig du vill eller inte.
För att dra en sann sorglig sketen historia.
Kläder handlar jag endast i butik (det jag kan)
Springer en del och köper på mig en hel del kläder som tröjor, shorts och skor. Köper 2-3 par skor om året, kör på hoka.
Intersport i vår stad har nästintill inga tröjor förutom i storlek M, 2 modeller hoka och inga shorts.
Är i storlek xxl så jag har väl lyckats köpa 2 tröjor där men inget annat.
Det är ändå en sportbutik, men jag kan inte stötta de då de inte tar in just sportsaker :p

Vanliga kläder hittar jag oftast i stan och stöttar gärna de.

Men mekonomen har så många konkurrenter att de måste sänka de där priserna, det är för många mellanhänder tyvärr.

Håller med. Hade det varit bara dubbelt så dyrt hade jag kanske köpt från Mekonomen. Men nu var det 3x så dyrt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
”2. Jag menade "givetvis hade det varit enklare om kunderna alltid frågat innan, men det händer inte alltid".
Om man beställer en tjänst utan att fråga/ göra upp innan så är risken väldigt stor att det kommer överraskningar. Gör man det en gång så lär man sig en läxa. Gör man det igen får man skylla sig själv.

”3. Nej, det är inte så enkelt, för när denne kommer in på ett konsumentforum så kommer en massa hantverkare och gormar om att de har fel osv osv.
Jag tror du ställer alldeles för stor tilltro till paragraf 36, men har du några domar inom området så tar jag gärna del av dem, för jag tror inte meningen är den ska tolkas som att ifall hantverkaren anger 500kr i timmen så har man inte förhandlat om servicebil osv osv, utan då har man bara rätt att debitera för just detta. Men motbevisa mig gärna.”

”6. Jag tycker du väldigt sällan tar ställning mot att det är hantverkarna som beter sig felaktigt, istället tycker du kunden ska axla ansvaret. Rådet du kommer med är ju för sent!”
Jag tar ställning ifall en hantverkare har betett sig felaktigt. Men felaktigt enligt dig kanske inte är samma sak alla gånger som felaktigt enligt mig. Jag tänker mycket på den juridiska aspekten. Inte den moraliska. Och det är skillnad.
Sen väljer du igen att inte ta in det jag skriver. Läs på lite. Prata med vänner. Se till att ha en skriftlig beställning. Använd gärna Hantverksformuläret. Då minskar risken att bli lurad eller att känna sig lurad. Hur dessa råd kan komma försent som du skriver begriper jag inte.

Dina övriga punkter lämnar jag obesvarade eftersom dom genomsyrar din personliga hantverksförakt som du tillsammans med några andra verkar besitta. De flesta andra verkar iaf ha träffat någon hantverkare i sina dagar som dom har förtroende för. Läser man dina svar så förutsätter du att alla är lika som dina förutfattade meningar. Patetiskt minst sagt.
Ah, där kom den, jag är ledsen men jag föraktar inte hantverkare, varken som personer eller som yrke.
Vad jag stör mig på är mentaliteten i branschen, att man inte får ifrågasätta hantverkares debiteringsmodell, för att då är man en hantverksföraktare direkt.

Jag tycker den mentaliteten behöver förändras, men inser att det kommer vara en rejäl uppförsbacke dit.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kempa_swe
Henrik Nordlander skrev:
Finns inte ett vvs företag i vårt avlånga land som skulle överleva om man bara fakturera tid. Dem som överlever på bara tiden, tar antingen inte ut någon lön, saltar timmarna eller har betydligt högre tim peng
Helt rätt. Ska man få en vvs firma att gå runt utan att behöva vända på varje öre så behövs det säljas material. Annars får man ta rätt så mycket mer i timpeng, utkörning mm. Driva ett företag med några anställda är inte billigt, arbetsgivaravgifter, försäkringar, utbildningar, firmabilar, lokaler mm mm.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.