Men stopp och belägg nu! En domino är ju verkligen ett toppentrevligt verktyg - men har du ingen fräs bör den absolut ligga före en domino i inöpslistan. Eftersom är fräs är verktygens verktyg och kan allting. Typ. Eller ja, den kan inte riktigt allting, men det sista kan man istället göra om man sätter den i ett fräsbord. :)

Seriöst - börja med en fräs, bygget ett enkelt fräsbord, köp en mitre lock bit och kör igång.
 
Mats Bengtsson skrev:
Dominon fungerar på 19 mm MDF i 45 grader, men du måste vara försiktig. Kör du med 5 mm stiftet måste du sätta det högst 3 mm från inre skärningsytan, och köra med max 15 mm djup med max 5 mm Domino (Det ä nedre kanten av stiftet som riskerar komma nära botten). Köper du 4 mm stiftet har du goda marginaler.

Så idelaet är att få rabatt genom att Köpa CMSen, OF1400, Dominon och 4 mm stiftet. :D

--- Mats ---
Det kommer inte bli något som utsätts för laster utan kommer att hänga på taket så om det skulle bli Domino kommer jag köra med minsta brickan, som tydligen är 4x20 mm.

Jag förstod dock inte riktigt vad du menade med 3 mm från inre skärningsytan. Menar du att det ska finnas minst 3 mm material (MDF) runt hålet?

Om man kör med 5 mm brickan och max 15 mm djupt blir det lite tajt då en 5 mm bricka finns endast i längden om 30 mm.
Jag provade rita en sektion av två 19 mm MDF som möts och lade dit en 30 mm lång 5 mm bricka i mitten av gerade ytan och skulle brickan sticka ut på andra sidan av skivan.
Det var kanske det du menade med 3 mm? För om man lägger 5 mm brickan 3 mm från inre hörnet så har man 3 mm tillgodo från brickans nedre kant och MDFskivans yttre ytan.
I vilket fall så känns 4 mm bättre, man kan dessutom ha 4 mm bricka mitt i gerade ytan och ändå ha marginal.

Vad tror ni om att modifiera brickorna? Tex ta en 5 mm bricka och kapa bort 1 cm och därefter köra Dominon med drygt 10 mm djup?

Tack för upplysningen Mats, egentligen prioriterar jag Domino högre i inköpslistan rent allmänt, så jag vill helst köpa den först men man köper ju oftast saker efter behovet för tillfället och just nu verkar ju hörnförbindelsestålet med handöverfräs som ett bättre val. Ditt förslag om att köpa alla samtidigt är frestande men inte aktuellt, jag vill ju inte bli singel i...onödan :D
Men jag känner ett behov av RO90 också så jag kanske ska förhandla om Domino och RO90.
Ska knalla in på lokala handlaren som ligger på gångsavstånd och se vad jag får för pris...
 
pär h skrev:
Om du använder hörnföbindningfräsen så får du starkare fog och en fog som inte kan kalva när du limmar än om du skulle använda domino framför allt så är det en väldigt snabb metod och man slipper en massa mätande som man bör göra med en domino.
Jag misstänker att du redan har en bords såg såga ett spår i alla 45gr sågsnitt och sätt dit en fjäder
så gjorde man för och det funkar fortfarande helt suveränt. En väldigt stor fördel är att du slipper köpa en massa dyra maskiner.... nja det kanske inte var någon fördel föresten. Men det är alltid kul att lära sig nya sät att snickra på.

Pär H
Njae, har tillgång till en Felder men detta projekt kommer att göras på plats så jag kommer förmodligen att kapa skivorna med TS55:an...
 
pär h skrev:
Om du använder hörnföbindningfräsen så får du starkare fog och en fog som inte kan kalva när du limmar än om du skulle använda domino framför allt så är det en väldigt snabb metod och man slipper en massa mätande som man bör göra med en domino.
Jag misstänker att du redan har en bords såg såga ett spår i alla 45gr sågsnitt och sätt dit en fjäder
så gjorde man för och det funkar fortfarande helt suveränt. En väldigt stor fördel är att du slipper köpa en massa dyra maskiner.... nja det kanske inte var någon fördel föresten. Men det är alltid kul att lära sig nya sät att snickra på.

Pär H
Vad är det för mätande du tänker på med en Domino?

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Men stopp och belägg nu! En domino är ju verkligen ett toppentrevligt verktyg - men har du ingen fräs bör den absolut ligga före en domino i inöpslistan. Eftersom är fräs är verktygens verktyg och kan allting. Typ. Eller ja, den kan inte riktigt allting, men det sista kan man istället göra om man sätter den i ett fräsbord. :)

Seriöst - börja med en fräs, bygget ett enkelt fräsbord, köp en mitre lock bit och kör igång.
Jag funderade på det också. Men fördelen med Dominon är ju att det blir väldigt portabelt jämfört med fräs+bord.

Men om man nu skulle välja fräs så är jag riktigt kluven, är inte så jättesugen på att spendera 15000 på CMS+OF1400 för det finns andra saker som ligger högre upp på inköpslistan. Så då måste jag köpa maskinen utan bord. Då står valet mellan OF1400 och OF1010. Jo jag vet att OF1400 är att föredra då den klarar av både 8 och 12 mm men den är ganska tung, tycker den gör sig bäst fastmonterad på ett bord. Så därför känns 1010 närmare tillhands men samtidigt vet jag att om jag köper fräs kommer jag senare att köpa CMS-bord. Vilket i-landsproblem alltså....
 
End skrev:
Det kommer inte bli något som utsätts för laster utan kommer att hänga på taket så om det skulle bli Domino kommer jag köra med minsta brickan, som tydligen är 4x20 mm.

Jag förstod dock inte riktigt vad du menade med 3 mm från inre skärningsytan. Menar du att det ska finnas minst 3 mm material (MDF) runt hålet?

Om man kör med 5 mm brickan och max 15 mm djupt blir det lite tajt då en 5 mm bricka finns endast i längden om 30 mm.
Jag provade rita en sektion av två 19 mm MDF som möts och lade dit en 30 mm lång 5 mm bricka i mitten av gerade ytan och skulle brickan sticka ut på andra sidan av skivan.
Det var kanske det du menade med 3 mm? För om man lägger 5 mm brickan 3 mm från inre hörnet så har man 3 mm tillgodo från brickans nedre kant och MDFskivans yttre ytan.
I vilket fall så känns 4 mm bättre, man kan dessutom ha 4 mm bricka mitt i gerade ytan och ändå ha marginal.

Vad tror ni om att modifiera brickorna? Tex ta en 5 mm bricka och kapa bort 1 cm och därefter köra Dominon med drygt 10 mm djup?

Tack för upplysningen Mats, egentligen prioriterar jag Domino högre i inköpslistan rent allmänt, så jag vill helst köpa den först men man köper ju oftast saker efter behovet för tillfället och just nu verkar ju hörnförbindelsestålet med handöverfräs som ett bättre val. Ditt förslag om att köpa alla samtidigt är frestande men inte aktuellt, jag vill ju inte bli singel i...onödan :D
Men jag känner ett behov av RO90 också så jag kanske ska förhandla om Domino och RO90.
Ska knalla in på lokala handlaren som ligger på gångsavstånd och se vad jag får för pris...
Med tre milimeter från inre skärningsytan menade jag 3 mm från där 45-graders snittet börjar på din MDF, alltså 3 mm från inre MDF-sidan, detta för att se till att din Domino inte går igenom, vilket blir fallet med en 5 mm om du sätter den i mitten på snittet. Samtidigt är det minst 3 mm MDF jag brukar sikta på att ha kvar under hålet, över hålet och på sidorna från hålet, så de är därifrån siffran som sådan kommer. Så din kommentar från din ritning är rätt, det är därför.

Du fräser 15 mm in i båda sidorna, så totalt fräser du 30 mm, så en 30 mm Domino får plats (Dominon fräser lite djupare än visat mått, för att få plats med lim)..

Finns ingen anledning modifiera brickorna så länge du har 3 mm kvar, tvärtom, ta med så mycket bricka du kan. Där det behövs modifierar jag dem, genom att kapa dem, så det ä en bra idé, men behövs inte i detta fallet.

Ett fräsbord är en fantastisk sak. En fräs med. CMS med för den delen. Ett fräsbord är mer generellt användbart än en Domino. Dock, om ditt behov är att förbinda MDF, så är Dominon snabbare i alla situationer där den kan lösa problemt.

--- Mats ---
 
End skrev:
Jag funderade på det också. Men fördelen med Dominon är ju att det blir väldigt portabelt jämfört med fräs+bord.

Men om man nu skulle välja fräs så är jag riktigt kluven, är inte så jättesugen på att spendera 15000 på CMS+OF1400 för det finns andra saker som ligger högre upp på inköpslistan. Så då måste jag köpa maskinen utan bord. Då står valet mellan OF1400 och OF1010. Jo jag vet att OF1400 är att föredra då den klarar av både 8 och 12 mm men den är ganska tung, tycker den gör sig bäst fastmonterad på ett bord. Så därför känns 1010 närmare tillhands men samtidigt vet jag att om jag köper fräs kommer jag senare att köpa CMS-bord. Vilket i-landsproblem alltså....
Humm, låter som i alla inlägg har du redan svaret men vill inte erkänna det. Jo, även här är det bara att hålla med dig, du köper en OF1010 nu, och så köper du sedan en CMS med en OF1400 i. :D

Allvarligt talat, fastnar du i fräsandet kommer du inte vilja ha en enda fräs som du plockar i och ur bordet. Jag har fortfarande bara en enda så som jag plockar i och ur CMSen, men fräsen fick jag ge upp att göra så med, man varierar för ofta mellan handhållen och bordsmonterad.

--- Mats ---
 
Jag letar uppenbarligen efter genvägar men vill samtidigt inte göra några kompromisser.
Vill därför inte köpa Festool handöverfräs och sedan montera det på ett hemmabyggd fräsbord i MDF.
Så nu fick jag iden att köpa denna istället:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...px?pid=570251&name=Modulplatta-fraesar-CMS-OF

D.v.s. modulhållare för fräs och kombinera med OF1400. Därefter montera det på något gammalt bord, pall, whatever istället för CMS-bord. Är det gångbart?

CMS-bordet kommer jag i vilket fall skaffa någongång för att ha TS55, PS300 i den men just nu vill jag stanna runt 10000, därav min fundering om jag klarar mig med enbart modulhållare och OF1400.
 
Det kommer säkert att funka bra. Dock är det inte tvunget att ett egenhändigt byggt bord är sämre än ett köpt. Det finns riktigt mycket smarta grejor att hitta på nätet. Vet att bland annat Bygga_bo har visat bilder på ett riktigt fint hemmabyggt fräsbord.
 
Daniel_N
Ja jag har kollat runt efter hemmabyggda bord och fick uppfattningen om att det tar lite tid om man vill bygga ett bord med godtagbar precision.
Och helt gratis blir det inte om man inte sitter på en massa spillmaterial. Räknar kallt på att det kommer kosta cirka 500-1000 kr att skaffa material till bygget plus den tid det tar att bygga något bra.
Eftersom jag kommer med största sannolikhet att köpa CMS bordet känns det ganska bortkastat att bygga eget komplett bord när man kan köpa CMS fräsmodulen för 5700 kr och såga ur något gammalt bord och stoppa in modulen. Men eftersom jag inte kikat närmare på moduler och bord från Festool in-real-life har jag ingen aning om det finns eventuella hinder.
 
End skrev:
Daniel_N
Ja jag har kollat runt efter hemmabyggda bord och fick uppfattningen om att det tar lite tid om man vill bygga ett bord med godtagbar precision.
Och helt gratis blir det inte om man inte sitter på en massa spillmaterial. Räknar kallt på att det kommer kosta cirka 500-1000 kr att skaffa material till bygget plus den tid det tar att bygga något bra.
Eftersom jag kommer med största sannolikhet att köpa CMS bordet känns det ganska bortkastat att bygga eget komplett bord när man kan köpa CMS fräsmodulen för 5700 kr och såga ur något gammalt bord och stoppa in modulen. Men eftersom jag inte kikat närmare på moduler och bord från Festool in-real-life har jag ingen aning om det finns eventuella hinder.
Modulen behöver gott om utrymme under sig. Den fästs genom att fösa in den över en springa (tänk öppet gångjärn) och sedan släppa ner den och spänna två hållare på motsatt sida. Finns inget hinder i att du skulle kunna göra det i ett bord. Bara fräs ner ett spår att lägga ner den i. Sedan skall den sitt bra också, vilket är viktigt, men 4 tvingar skulle nog räcka.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Modulen behöver gott om utrymme under sig. Den fästs genom att fösa in den över en springa (tänk öppet gångjärn) och sedan släppa ner den och spänna två hållare på motsatt sida. Finns inget hinder i att du skulle kunna göra det i ett bord. Bara fräs ner ett spår att lägga ner den i. Sedan skall den sitt bra också, vilket är viktigt, men 4 tvingar skulle nog räcka.

--- Mats ---
Jag har ett gammalt träbord som är ca 80 cm hög, bordet var annars på god väg att åka till soptippen men om 80 cm räcker kommer jag att såga ur bordet.
Tittade lite närmare på en stor bild på fräsmodul, den verkar två hål för skruvar, vilket skulle kunna användas för att skruva fast modulen i det ursågade bordet. "Gångjärnsidan" blir dock lite knepigt, kanske ska man såga bordet så att modulens "gångjärn" hamnar utanför bordet.

Den största anledningen till att jag helst vill ha deras modul är att den har vev för höjdinställning, det är omständligt att behöva bygga ett sådant. Nu vet jag inte hur bra/exakt deras vev är men det ser i alla fall bra ut, känns som ett måste om man ska kunna fräsa smidigt.
Men har en del funderingar kring veven. Var i maskinen fästes veven mot? Finns det manual någonstans där man kan titta närmare på hur fräsen monteras? Nu har det inte någon betydelse för min tanke att montera modulen på ett vanligt bord utan är bara nyfiken på exakt hur det fungerar.
 
Jag hade min Basisinsats monterad i ett bord med 16 mm MDF-skiva. Det är mycket enkelt att få till. Man får leka lite med fräsning med skena, men det finns omvägar även till detta.
 
Kom nu på att veven skulle stå i vägen om man ska fräsa större material. Väldigt dumt placering av veven, den hade kunnat vara på baksidan för att lämna arbetsytan fritt. Går det att montera bort veven vid behov?
 
End skrev:
Jag har ett gammalt träbord som är ca 80 cm hög, bordet var annars på god väg att åka till soptippen men om 80 cm räcker kommer jag att såga ur bordet.
Tittade lite närmare på en stor bild på fräsmodul, den verkar två hål för skruvar, vilket skulle kunna användas för att skruva fast modulen i det ursågade bordet. "Gångjärnsidan" blir dock lite knepigt, kanske ska man såga bordet så att modulens "gångjärn" hamnar utanför bordet.

Den största anledningen till att jag helst vill ha deras modul är att den har vev för höjdinställning, det är omständligt att behöva bygga ett sådant. Nu vet jag inte hur bra/exakt deras vev är men det ser i alla fall bra ut, känns som ett måste om man ska kunna fräsa smidigt.
Men har en del funderingar kring veven. Var i maskinen fästes veven mot? Finns det manual någonstans där man kan titta närmare på hur fräsen monteras? Nu har det inte någon betydelse för min tanke att montera modulen på ett vanligt bord utan är bara nyfiken på exakt hur det fungerar.
Höjden är inget problem för dig. Det skall vara tillräckligt för fräsen och lite till, så det klarar du på 80 med jättemarginal. Fräsen skruvas fast i plattan underifrån. Sedan sitter det ett "grepp" som pressar på fräsens ena sida. Veven vevar upp en skruv som gör att det greppet rör sig uppåt. Det finns ett litet glapp i höjdinställningen (100-dels millimetrar, orsakade av trycket frn sidan istället för rakt ner), men inget som kommer att ge problem, för när du väl ställt höjden spänner du fräsen så den blir låst i det läget (behövs inte egentligen men det blir stabilare).

Rådet generellt, och jag vet inte om det stämmer nu, är att slå upp de amerikanska manualerna, de brukar innehåla de uppgifter man vill ha.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.