Tänkte gera 19 mm MDF skivor i 45 grader i kanterna för att få solitt intryck. Funderar därför på att skaffa Domino för att sätta ihop dem. Frågan är om 19 mm MDF är tillräcklig för brickorna i gerade kanter? Vilken brickstorlek hade ni använt för det?

Bifogar med en bild för att förtydliga vad jag menar. Nu är det bara 3 skivor som sätts ihop i bilden men tanken var att alla sidor ska täckas. Är det möjligt att använda Domino?

• bg.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat på frässtål för "mitre lock"? De löser ditt problem på ett galant sätt om du inte på något ställe vill exponera 45-gradersskarven. Då ser det inte lika snyggt ut. Vill du köpa en Domino ska du inte söka efter "mitre lock bit"...

Aha, tack för tipset phl!
Då blir det att köpa handöverfräs istället :) Man kommer billigare undan. Vet du möjligtvis vad det heter på svenska? Tänkte inhandla snart och vill inte vänta på import utan bara knalla in på lokala handlaren.

Ingen aning faktiskt, går att slå upp i exempelvis Cobolts produktkatalog men jag har inte PDF:en i närheten. En snabb googling ger ett bra exempel på resultatet:

http://stusshed.wordpress.com/2008/09/06/carb-i-tool-mitre-lock-bit/

Just första injusteringen av stålet i den bordsmonterade fräsen kan vara lite drygt men det är det värt. Resultatet blir väldigt bra även på halvdassigt skivmaterial såsom 15mm byggplyfa.

Kollade lite snabbt runt Festools hemsida både .se och .co.uk, de tycks i alla fall inte ha något sådant.
Förmodar att du äger ett sådant frässtål?
Bordsmonterat? Funkar det inte med anslag och frihandskörning?

Edit:
Är det denna du menar?
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=74500300

Det står att den är avsedd för 11-17 mm.

Redigerat:
Coboltstålet hos Theofils är helt rätt. Dock lär det kosta en faktor tre mer än Axminsters variant som de säljer under egna märket Axcalibur. Det är väldigt prisvärda frässstål. Finns varianter för tjockare material oxo. Dock är de gjorda fö ratt köras i bordsmonterad handöverfräs. Skulle kanske kunna gå med anslag men jag är skeptisk.

Är det denna du menar?
[länk]
En helt suverän grej, men jag tycker inte den på något sätt ersätter Dominon.

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Nej inte generellt men just i detta specifika fallet skulle den kunna vara väl så lämpad. Egentligen ska ju Eld direkt köpa en Domino då han uppenbarligen kunde tänka sig det från första början. Den maskinen är ju ett komplett sammanbindningssystem med mängder av tillämpningar.

phl skrev:
Coboltstålet hos Theofils är helt rätt. Dock lär det kosta en faktor tre mer än Axminsters variant som de säljer under egna märket Axcalibur. Det är väldigt prisvärda frässstål. Finns varianter för tjockare material oxo. Dock är de gjorda fö ratt köras i bordsmonterad handöverfräs. Skulle kanske kunna gå med anslag men jag är skeptisk.
Jag ringde Theofil nyss, de ville ha 524 kr för den jag länkade tidigare.
De hade även en som var avsedd för 12-25 mm materialtjocklek och han skulle återkomma med pris.
Nu har jag tittat lite på hur det fungerar. Verkar som att det funkar med anslag om man bara ska göra parallellimfogar men blir nog inte bra om man ska göra hörnförbindelse för då måste ena skivan fräsas på smala kanten så det blir inte mycket stöd där.
Nu blev det ännu dyrare historia... Sitter och tittar på CMS-bord och moduler............. :S

Se där, då får det ju bli en Domino. Det blir säkert billigare :)

Så är det ju. Fräsbord kommer före Domino. Det är en "byggahus-sanning" Festools prylar för bord är väldigt bra, men mycket dyra. Man kommer ganska långt med mycket enkla medel. Jag har själv bytt bort min Festool fräsmodul mot det stora Kreg-bordet med en dedikerad Trent T11 fräs och axminsters fräsförlängare. En bra kombination, men ganska dyr den också.

Men nu är jag helt förstörd. Har alltid försökt låta bli att titta på handöverfräsar för att vara skonsam mot plånboken då det är en hel värld i sig om man vill ha en komplett uppsättning. Och nu är det det som är problemet efter att ha tvingats surfa efter hörnförbindningsstålet... Får en massa fantasier om vag jag skulle kunna göra med CMS-bordet. Finns ju inga gränser...
Bara det att man slipper kapa skivorna i 45 grader och sedan köra med Domino är tidsbesparande procedur.

MEN om nu Domino mot förmodan skulle funka på 19 mm gerade MDF skivor som det var tänkt från början så jag kanske väntar med handöverfräsen....?

End skrev:
Men nu är jag helt förstörd. Har alltid försökt låta bli att titta på handöverfräsar för att vara skonsam mot plånboken då det är en hel värld i sig om man vill ha en komplett uppsättning. Och nu är det det som är problemet efter att ha tvingats surfa efter hörnförbindningsstålet... Får en massa fantasier om vag jag skulle kunna göra med CMS-bordet. Finns ju inga gränser...
Bara det att man slipper kapa skivorna i 45 grader och sedan köra med Domino är tidsbesparande procedur.

MEN om nu Domino mot förmodan skulle funka på 19 mm gerade MDF skivor som det var tänkt från början så jag kanske väntar med handöverfräsen....?
Dominon fungerar på 19 mm MDF i 45 grader, men du måste vara försiktig. Kör du med 5 mm stiftet måste du sätta det högst 3 mm från inre skärningsytan, och köra med max 15 mm djup med max 5 mm Domino (Det ä nedre kanten av stiftet som riskerar komma nära botten). Köper du 4 mm stiftet har du goda marginaler.

Så idelaet är att få rabatt genom att Köpa CMSen, OF1400, Dominon och 4 mm stiftet. :D

--- Mats ---

End skrev:
Men nu är jag helt förstörd.
efter att ha tvingats surfa efter hörnförbindningsstålet...
Får en massa fantasier
Oups :)

Om du använder hörnföbindningfräsen så får du starkare fog och en fog som inte kan kalva när du limmar än om du skulle använda domino framför allt så är det en väldigt snabb metod och man slipper en massa mätande som man bör göra med en domino.
Jag misstänker att du redan har en bords såg såga ett spår i alla 45gr sågsnitt och sätt dit en fjäder
så gjorde man för och det funkar fortfarande helt suveränt. En väldigt stor fördel är att du slipper köpa en massa dyra maskiner.... nja det kanske inte var någon fördel föresten. Men det är alltid kul att lära sig nya sät att snickra på.

Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.