Jag ställer mig av tre skäl tveksam till uppgiften om att de har tagit bort pinnen på grund av ett Mafellpatent.

Först och främst hittar jag inget Mafellpatent för uppfinningen här:

http://se.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=se/se/advanced.hts

För det andra har Festool och Mafell haft ett nära samarbete tidigare. Bland annat är OF 2000 en Mafellkonstruktion helt igenom och det finns en röd OF 1010 på Mafells program.

För det tredje kan man ju alltid be att få köpa licens på en uppfinning. Om man har ett bra samarbete så brukar det inte innebära några problem.

För Dominon är ju pinnarna av central betydelse. Jag tycker att det är en konstig historia att de har tagit bort pinnarna.

Kan någon bringa klarhet i den här frågan? Är det en patentfråga? Är det verkligen Mafell som äger patentet? Eller har Festool fallit för frestelsen att spara pengar på material eller licenser för att kortsiktigt förbättra lönsamheten? Hemska tanke...

Det fanns inte så mycket tumregler att jobba efter, alla testar sig fram ?
Eller Dominon kanske inte används för att sätta ihop MDF och träskivor som jag trodde.

Daniel_N skrev:
Så spännande! jag har precis köpt en (begagnad) fast inte hunnit prova den på riktigt än. Vad tycker du om den? Några specifika tips?

Edit: Har du köpte skenan till den? Måste säga att jag inte riktigt fattar du skenan är tänkt att funka...vill ju gärna lägga den längs en ritad linje där man vill ha hålen...
Vilken skena?

screamin-daemon skrev:
Man kan väl köpa reservdelar från Festool och göra om den nya fräs?

[länk]

Det krävs väl "bara" att man köper art. nr 34-39 och sedan plockar delar från sin egen (nya) fräs? Det kostar dock lite: 926: - plus moms
En länk in i "EKAT" kommer aldrig att funka eftersom den är specifik för din session....

(ofta kan man misstänka att det är så om länken ser ut att vara skapt av en en treåring som suttit vid tangenbordet en stund;))

Micke184 skrev:
Vilken skena?
Jag gör en ny tråd för mafellen, känner vi är inne o klampar i festool-nördarnas tråd:D

Jag var på en liten "festoolträff" på Theofils i förra veckan där frågan om varför pinnarna blivit ersatta av plastbitar kom upp... Tyvärr fick vi inget bra svar, det bara skämtades bort av Tooltechnicmänniskorna, kanske är det en känslig fråga...

screamin-daemon skrev:
Man kan väl köpa reservdelar från Festool och göra om den nya fräs?

[länk]

Det krävs väl "bara" att man köper art. nr 34-39 och sedan plockar delar från sin egen (nya) fräs? Det kostar dock lite: 926: - plus moms
Ett rykte jag har hört är att fler delar (även inne i maskinen) skiljer sig på den nya o gamla modellen. Den skulle ha varit bättre i den gamla versionen även internt. Men detta är som sagt ett rykte och jag har absolut inga belägg eller egentlig koll på detta.

Vad fan, Festoolträff på Theofils och inte ett kryst från dem om det!

Daniel_N skrev:
Ett rykte jag har hört är att fler delar (även inne i maskinen) skiljer sig på den nya o gamla modellen. Den skulle ha varit bättre i den gamla versionen även internt. Men detta är som sagt ett rykte och jag har absolut inga belägg eller egentlig koll på detta.
Om du går igenom styckelistan från ovan nämnda ekat får du nog svar...

Micke184 skrev:
Om du går igenom styckelistan från ovan nämnda ekat får du nog svar...
såklart! att jag inte tänkte på det...nu skäms jag lite...

Daniel_N skrev:
såklart! att jag inte tänkte på det...nu skäms jag lite...
såja, såja man kan inte veta allt...;)

Kollade 'diffen' på in siffrorna från stycklistan och kom fram till följande:

Gamla fina (dvs min!) (492507) har delarna:

34 493900
35 400879
37 464829
38 470301
39 471641

samt

102 494481 vilket är hela rasket.

Nya fula, billiga plastploppsvarianten (495287)

har

34 495829
38 495008
39 495007
102 495348

med hela delen

106 229949

Så nu vet du, dvs ev. rykten kan därmed avfärdas! (kanske...)

Daniel_N skrev:
Hitta fö detta på http://www.woodworkforums.com.au

"There are several reasons why Festool made the change, but a potential patent issue is only a minor part. Now that I have both the new fence with stop dogs and the old fence with pins, I am beginning to like the dogs more than the pins.

My biggest complaint with the pins is that they would push the Domino fence away from the workpiece, and this is one of the official reasons for the change. The dogs were specifically designed to retract permanently, and this is something that you cannot do with the pins.

When I first heard of this design change (here on this forum) my first reaction was that you couldn't use them to register from an adjacent mortise slot. Well, not only have I learned that this was one of the official reasons for the change, but after further thought, I realized that I would never register to another mortise slot this close in the first place.

The new dogs could have been designed to catch on an adjacent mortise, but that is actually what Festool was changing the design to avoid. Woodworkers were complaining that as they moved down a series of mortises, the Domino was inadvertently catching on previous slots. Think about it. How often have you wanted to put mortises just a few mm apart?

Unlike most people, I have the luxury of being able to choose which fence I use with my Domino, but after giving this some more thought, my preference is starting to side with the newer dogs."

samt

"The information I received from Festool put the new 'flipper' stops in terms of an upgrade, to overcome the inadvertent dropping into mortices as well as avoiding issues where users have glued their pins in and cannot free them again.

I don't know if anyone has noticed, the new sight glass on the fence is now deeper and comes much closer to the edge of the workpiece, eliminating the previous need for long scribe lines. This was also part of the fence upgrade.

Also, the 'spare' stops are not really spares in case the fitted ones wear out, but 0.15mm narrower and you substitute them (L or R) for the fitted ones to centre the bit to the stops. What the eccentric pin adjustment did on the earlier version."

Så du Daniel kanske inte för behöver skämmas...

Sitter alla domino ägare och håller på sin erfarenhet ?

Bara få förunnat att ha kostat på sig en ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.