jac skrev:
Nu gick vi visst ifrån ämnet för tråden som var råd & tips för Domino fräsen.
För att återgå till ursprunget så har jag en fråga om att sätta Dominos jämt fördelat över en sträcka.

Jag vill ha ett antal Domino brickor sittande på rad med t.ex. cc 5 cm - hur gör jag?
Med den gamla modellen så gick det väl att lösa med något fast avstånd (37mm?) med hjälp av metallpiggarna. Dessa har på nyare modellen ersatts av "plastflärpar" som inte går ner i hålen. "Utriggarna" som finns till går att använda och är väl tänkta till detta men då blir minsta avstånd till centrum från föregående hål 100mm, det är för långt.

Jag kan naturligtvis mäta, märka och sikta men jag skulle vilja lösa det hela lite smidigare.

Jag har tittat på denna: [länk]
men dessa anhåll går bara mot en kant, inte mot ett tidigare hål.

Ideer och förslag efterlyses.

Är det någon som testat dominoguiden ovan så får ni gärna komma med synpunkter på den också.
Det var en till otroligt fin länk du hittat. Jag måste snart ha en speciel anteckning "titta inte på Jacs länkar, de ruinerar dig". Jag har ju den gamla Dominon (tack och lov), så jag kör antingen inbyggda pinnar, externa pinnar, eller mäta och märka. Det absolut lättaste är att göra en från vänster och en från höger med pinnarna, och sedan mäta upp resten och köra dem med "2ans bredd". Du kommer att märka att du inte missar. Det som händer är att man inser att enda sättet att få till en serie hål som fungerar är att antignen köra smala hål med de inbygda pinnarna (de är så exakta att jag kan köra 6 pinnar i rad med smala hål, sedan göra om det på motsatta pinnen på andra brädan och de passar i första försöket) eller att köra 2ans hål med utriggarna. Kör du ändå tvåans hål kan du lika gärna mäta och ungefär träffa (tjock byggpenna och tumstock duger, ritskniv och Starrett får vila).

Om vi bortser frän den mackapär du hittat, vilken i övrigt verkar otroligt bra, och att det är lättast med mäta och märka, så kan du utnyttja dina 100 mm pinnar (om jag förstått det rätt är de fortfarande samma och går in i hålen). Lösningen ligger i att inse att 50 mm avstånd i själva verket är två serier om 100 mm avstånd. Det blir aningen mer, det tillkommer halva bredden på hålet, men det tror jag gör mindre.

Så gör ett startmärke på vanligt sätt. Gör sedan vid sidan om ett nytt startmärke med hjälp av utriggaren och en brädbit som ligger mellan din riktiga bräda och utriggarens pigg. På det sättet får du två startserier. Kör nu utriggaren från det första hålet, sedan från det andra hålet. Nu har du fått två hål, ett från vardera serien. Upprepa. Fortsätt tills du är klar.

Utriggaren är inte lika exakt som den inbyggda piggen som går att justera. Nästan säkert kommer du att fräsa hålen till den andra biten från den andra piggen, så du måste göra hålen på ena sidan med 2ans avstånd, annars passar de inte ihop. Men tänk på att när du använder piggarna blir avståndet från första hålets kant till nästa håls centrum, så smalast är att först fräsa alla serierna med 1ans inställning, sedan göra om dem bakifrån med tvåan, så att du breddar hålen först efter att du placerat dem med din referens.

Inom parentes, det sista gör att den inbyggda pinnen placerar hålen på ungefär 47 eller 50 mm avstånd beroende på hur breda du gör dem

--- Mats ---

Jo det kan bli att sitta på hotell i utlandet och surfa....så jag får försöka kompensera med att låta andra drabbas också ;)

Jag tackar för tipsen, det kan ju faktiskt utvecklas. Om jag tar en lagom stor bit och sågar den 155 mm bred så kan jag borra ett 5mm hål så det är 50mm kvar på ena sidan och 100 mm kvar på den andra. Sätter jag sedan utriggaren på 150 mm och piggen i hålet så kan jag genom att vända på biten få centrum på dominohålet 50 respektive 100 mm från kanten. Tar jag sedan bort biten så har jag ytterligare ett hål 150 mm från kanten. Då blir det tre hål med ca 50 mm avstånd. Tänker jag rätt nu tro? Det verkar ju allt för enkelt.

Jag vill ju inte få dig att hamna i ekonomiska trångomål så jag har ett litet ekonomitips också:
Se till att du får resa mycket i jobbet. Gör inga reseräkningar direkt utan dra ut på det så länge som möjligt. Räkningarna till kreditkortsföretaget betalar du ur egen ficka. Dessa utgifter är snart avskrivna, ca en vecka med min "betala och glöm" metod. När du sedan så småningom lämnar in reseräkningarna så får du en massa nya friska pengar som du inte räknat med. Dessa kan spenderas. Om ingen policy förbjuder detta så kan du även betala flygbiljetter etc. med egna pengar så blir det ännu bättre. :)

jac skrev:
Jo det kan bli att sitta på hotell i utlandet och surfa....så jag får försöka kompensera med att låta andra drabbas också ;)

Jag tackar för tipsen, det kan ju faktiskt utvecklas. Om jag tar en lagom stor bit och sågar den 155 mm bred så kan jag borra ett 5mm hål så det är 50mm kvar på ena sidan och 100 mm kvar på den andra. Sätter jag sedan utriggaren på 150 mm och piggen i hålet så kan jag genom att vända på biten få centrum på dominohålet 50 respektive 100 mm från kanten. Tar jag sedan bort biten så har jag ytterligare ett hål 150 mm från kanten. Då blir det tre hål med ca 50 mm avstånd. Tänker jag rätt nu tro? Det verkar ju allt för enkelt.

Jag vill ju inte få dig att hamna i ekonomiska trångomål så jag har ett litet ekonomitips också:
Se till att du får resa mycket i jobbet. Gör inga reseräkningar direkt utan dra ut på det så länge som möjligt. Räkningarna till kreditkortsföretaget betalar du ur egen ficka. Dessa utgifter är snart avskrivna, ca en vecka med min "betala och glöm" metod. När du sedan så småningom lämnar in reseräkningarna så får du en massa nya friska pengar som du inte räknat med. Dessa kan spenderas. Om ingen policy förbjuder detta så kan du även betala flygbiljetter etc. med egna pengar så blir det ännu bättre. :)
Det är lite för sent på kvällen för mig att svara, men jo, precis så enkelt som du säger är det.

Apropå ditt tips, så har mina reseräkningar redan varit uppe till diskussion, så det är kört.

--- Mats ---

Hmm, det där tipset känner jag igen... Blir dock svårt att förklara för den mindre maskintokiga frun varför man dels har en massa utgifter på det gemensamma kortet, dels en stor räkning på det egna kortet som mest används vid resor.

phl skrev:
Hmm, det där tipset känner jag igen... Blir dock svårt att förklara för den mindre maskintokiga frun varför man dels har en massa utgifter på det gemensamma kortet, dels en stor räkning på det egna kortet som mest används vid resor.
Ett tredje kort är lösningen...eller inte.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.