Vår Electrolux Cardinal 6221 stannade med felkod i60 eller vad det nu stod för någon vecka sedan. Kollat runt här på forumet och har nu bytt det där effektreläet som omnämns. Köpte dock från Conrad.se då de har lite rimligare fraktkostnader än Elfa. Här kommer en länk:
https://www.conrad.se/p/omron-g5le-...utm_source=order_confirmation&utm_term=503811

Bytte reläet igår och nu tuffar maskinen igen! Har ett nytt relä till övers så jag beställde 2 st, säljes billigt till intresserade :D
 
  • Elektronikkort med Omron G5LE-1-VD 12 VDC kretskortrelä och andra komponenter, möjlig reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Då var det våran tur att få det beryktade felet ´60 i displayen på diskmaskinen.
Det är en Electrolux / Husqvarna 6221 Cardinal - inbyggnadsmaskin. Kanske från IKEA, osäker?
Årsmodellen är 2010, och den har gått ca 3 gånger / vecka sista 4 åren utan problem.

Jag prövade först med en riktig rensning av citronsyra, efter detta trickset med bikarbonat och ättika.

När detta väl var genomfört gick maskinen ett par gånger till i låg temperaturprogrammet utan problem, sedan några gånger till i högtemperaturprogrammet. Jag trodde därför det var en magnetventil eller något som felat. Och att problemet var löst efter en liten rens. (tydligen kan man få fel ´60 för att det är för lite cirkulation på vatten över värmeelementet)

Men efter några dagar upptäckte vi att disken inte blev ren, vi fick ingen felkod.. Men det var uppenbart ingen värme alls på vattnet, och tabletterna löstes inte upp som de skulle. Om man öppnade maskinen direkt när den var färdig så ångade det inte ut något.

Jag demonterade fronten på den integrerade diskmaskinen och plockade ut kretskortet, mycket riktigt var det spår av värmegång i det vita reläet. Kretskort såg ut exakt som på övriga bilder i denna tråd.

Då rotade jag fram en gammal garagekontroller eller vad det nu kan ha varit som hade liknande specifikationer på reläet, och samma pin layout. Jag googlade schema på de två relätyperna och såg att de sluter/bryter på samma poler. Jag demonterade reläet från denna kontroller.

Efter detta lödde jag lös det existerande reläet i diskmaskinen med hjälp av en tennsug och lödpenna. Det bästa trickset här upplever jag är att först värma den gamla lödningen och lägga på 60/40 tenn (gammalt lödtenn med bly) i riklig mängd, och sedan suga upp hela lödningen med tennsugen. Efter två försök pr. lödning fungerade detta bäst. Jag prövade med lödfläta innan men då lödtennet på kretskortet verkar vara ROHS godkänt så är det högre smältpunkt och bara allmänt tråkigt att jobba med. Lödflätan fastnar och den suger inte upp tennet särskilt bra. Därför blandar jag ut det med en riklig mängd 60/40 och den nya legeringen / blandningen får en mer lättarbetat smälttemperatur.

Det vita original reläet demonterades och mättes upp med en ledningsprovare. När reläet var draget så fanns ingen kontakt mellan några av benen, och därför konkluderades att vita / gamla reläet av trasigt. När reläet var i vilande läge så var det kontakt mellan två av benen.

Efter att ha monterat dit det blå reläet från den gamla garageportcontrollern (tror jag det var) så fungerar nu värmen klanderfritt i diskmaskinen. Har bara kört den en gång men det nya reläet men det verkar fungera fint. Var märkt med 10A 250V men man vet ju aldrig hur mycket det tål i verkligheten.

Har även beställt 5 nya relän på aliexpress för 30:- om det skulle behövas några framtida reläbyten i min eller i andras diskmaskiner.

Har förstått att de svarta reläerna kanske är bättre, så jag får se om jag beställer hem några även av den typen.

Tack allesammen som bidragit till denna tråd.

För 20:- och ungefär 1 timmes arbete kan man reparera detta fel.
Man behöver lödpenna, tennsug, lödtenn och ett passande relä. Samt en kryssmejsel för att demontera diskmaskinen. Det är klart tacksamt om man har tidigare erfarenhet av att löda, för det är viktigt att det blir nog varmt, utan att man bränner sönder något.

Om man vill verifiera funktionen / ofunktionen hos gamla och nya reläet behöver man även en ledningsprovare och en strömkälla som kan dra reläet. Jag tippar det håller med ett 9v batteri eller ett bilbatteri, men jag använde ett externt nätaggregat som ger 12v.

Även om reläet klickar så betyder det inte att det fungerar. Det skall vara kontakt också.

Bifogar bilder.

Lycka till!

//GF
 
  • Demonterad inbyggnadsdiskmaskin med avtagen front och synligt interiör inklusive kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demontage av en integrerad diskmaskin med synligt öppet kretskort och inre komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkretskort med lödkolv, lödpenna och tennsug på ett rörigt arbetsbord, nära en multimeter och en strömställare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kretskort med ett vitt reläe märkt med "10A 250V" i förgrunden, tydliga spår av värmegång synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Kan vi lägga dessa som pdfer i en kategori "reparationsguider" eller liknande.
Mycket användbart.
 
A
G Goodfidelity skrev:
Då var det våran tur att få det beryktade felet ´60 i displayen på diskmaskinen.
Det är en Electrolux / Husqvarna 6221 Cardinal - inbyggnadsmaskin. Kanske från IKEA, osäker?
Årsmodellen är 2010, och den har gått ca 3 gånger / vecka sista 4 åren utan problem.

Jag prövade först med en riktig rensning av citronsyra, efter detta trickset med bikarbonat och ättika.

När detta väl var genomfört gick maskinen ett par gånger till i låg temperaturprogrammet utan problem, sedan några gånger till i högtemperaturprogrammet. Jag trodde därför det var en magnetventil eller något som felat. Och att problemet var löst efter en liten rens. (tydligen kan man få fel ´60 för att det är för lite cirkulation på vatten över värmeelementet)

Men efter några dagar upptäckte vi att disken inte blev ren, vi fick ingen felkod.. Men det var uppenbart ingen värme alls på vattnet, och tabletterna löstes inte upp som de skulle. Om man öppnade maskinen direkt när den var färdig så ångade det inte ut något.

Jag demonterade fronten på den integrerade diskmaskinen och plockade ut kretskortet, mycket riktigt var det spår av värmegång i det vita reläet. Kretskort såg ut exakt som på övriga bilder i denna tråd.

Då rotade jag fram en gammal garagekontroller eller vad det nu kan ha varit som hade liknande specifikationer på reläet, och samma pin layout. Jag googlade schema på de två relätyperna och såg att de sluter/bryter på samma poler. Jag demonterade reläet från denna kontroller.

Efter detta lödde jag lös det existerande reläet i diskmaskinen med hjälp av en tennsug och lödpenna. Det bästa trickset här upplever jag är att först värma den gamla lödningen och lägga på 60/40 tenn (gammalt lödtenn med bly) i riklig mängd, och sedan suga upp hela lödningen med tennsugen. Efter två försök pr. lödning fungerade detta bäst. Jag prövade med lödfläta innan men då lödtennet på kretskortet verkar vara ROHS godkänt så är det högre smältpunkt och bara allmänt tråkigt att jobba med. Lödflätan fastnar och den suger inte upp tennet särskilt bra. Därför blandar jag ut det med en riklig mängd 60/40 och den nya legeringen / blandningen får en mer lättarbetat smälttemperatur.

Det vita original reläet demonterades och mättes upp med en ledningsprovare. När reläet var draget så fanns ingen kontakt mellan några av benen, och därför konkluderades att vita / gamla reläet av trasigt. När reläet var i vilande läge så var det kontakt mellan två av benen.

Efter att ha monterat dit det blå reläet från den gamla garageportcontrollern (tror jag det var) så fungerar nu värmen klanderfritt i diskmaskinen. Har bara kört den en gång men det nya reläet men det verkar fungera fint. Var märkt med 10A 250V men man vet ju aldrig hur mycket det tål i verkligheten.

Har även beställt 5 nya relän på aliexpress för 30:- om det skulle behövas några framtida reläbyten i min eller i andras diskmaskiner.

Har förstått att de svarta reläerna kanske är bättre, så jag får se om jag beställer hem några även av den typen.

Tack allesammen som bidragit till denna tråd.

För 20:- och ungefär 1 timmes arbete kan man reparera detta fel.
Man behöver lödpenna, tennsug, lödtenn och ett passande relä. Samt en kryssmejsel för att demontera diskmaskinen. Det är klart tacksamt om man har tidigare erfarenhet av att löda, för det är viktigt att det blir nog varmt, utan att man bränner sönder något.

Om man vill verifiera funktionen / ofunktionen hos gamla och nya reläet behöver man även en ledningsprovare och en strömkälla som kan dra reläet. Jag tippar det håller med ett 9v batteri eller ett bilbatteri, men jag använde ett externt nätaggregat som ger 12v.

Även om reläet klickar så betyder det inte att det fungerar. Det skall vara kontakt också.

Bifogar bilder.

Lycka till!

//GF
De svarta reläerna är omron och de vita från kina.
svarta har jag aldrig varit med om att de är dåliga men där kan lödningen fallera istället
 
Tittar på en maskin med felkod 60. Hittade den här tråden och tänkte kolla reläerna, men på vägen dit så hittade jag att en kontakt smält ihop. Tror ni snarare det är något där som orsakat felkoden, eller är det en följd av överhettningen i sig? Ser inga vita reläer på kortet jag fått ut, kan de isf sitta på annat ställe?
En person håller en bränd, skadad elektrisk kontakt med synliga kablar och smältskador. Bakgrunden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort med komponenter, skada vid anslutningspunkter, ledningar och lödning, möjligt överhettningstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt kretskort med elektroniska komponenter, kondensatorer, chip, och anslutningar, sannolikt från en elektronisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tommy M skrev:
Tittar på en maskin med felkod 60. Hittade den här tråden och tänkte kolla reläerna, men på vägen dit så hittade jag att en kontakt smält ihop. Tror ni snarare det är något där som orsakat felkoden, eller är det en följd av överhettningen i sig? Ser inga vita reläer på kortet jag fått ut, kan de isf sitta på annat ställe?
[bild]
[bild][bild]
Den stora svarta klumpen mitt på ditt kort är ett relä. Du kan säkert följa ett par bredare banor från den till den kontakten som brunnit.. Jag tror den kontakten går till en komponent som har hög ström, och då säkert är det värmeelementet.
 
  • Gilla
Tommy M
  • Laddar…
A
T Tommy M skrev:
Tittar på en maskin med felkod 60. Hittade den här tråden och tänkte kolla reläerna, men på vägen dit så hittade jag att en kontakt smält ihop. Tror ni snarare det är något där som orsakat felkoden, eller är det en följd av överhettningen i sig? Ser inga vita reläer på kortet jag fått ut, kan de isf sitta på annat ställe?
[bild]
[bild][bild]
i60 är ju värmefel, så du har råkat ut det som var väldigt vanligt för 15-år sedan , dålig kontakt på kretskortet!
troligtvis ser du på motsatt sida att det är dåliga lödningar
går att fixa, löda om och montera flatstifthylsor på kabeln
kretskorten modifierades efter étt antal bränder de blev längre so på tidigare bilder i tråden
 
  • Gilla
Tommy M
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
i60 är ju värmefel, så du har råkat ut det som var väldigt vanligt för 15-år sedan , dålig kontakt på kretskortet!
troligtvis ser du på motsatt sida att det är dåliga lödningar
går att fixa, löda om och montera flatstifthylsor på kabeln
kretskorten modifierades efter étt antal bränder de blev längre so på tidigare bilder i tråden
electroluxaren skrev:
i60 är ju värmefel, så du har råkat ut det som var väldigt vanligt för 15-år sedan , dålig kontakt på kretskortet!
troligtvis ser du på motsatt sida att det är dåliga lödningar
går att fixa, löda om och montera flatstifthylsor på kabeln
kretskorten modifierades efter étt antal bränder de blev längre so på tidigare bilder i tråden
Jag ser ingen uppenbar kallödning eller dålig kontakt med blotta ögat. Kan det vara reläet som lagt av trots att det är av den svarta modellen? Grönt kretskort med lötanslutningar och spår för elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett närbildsfoto av en grön kretskort med lödpunkter och kretsbanor i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön kretskort närbild med lödpunkter och ledningsbanor i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med lödanslutningar i närbild, mot träbakgrund, delvis i skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T Tommy M skrev:
Jag ser ingen uppenbar kallödning eller dålig kontakt med blotta ögat. Kan det vara reläet som lagt av trots att det är av den svarta modellen?[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag är inte benägen att hålla med dig då de flesta lödningarna ser sunkiga ut men å andra sida är det en viss oskärpa i bilderna.
Jag skulle definitivt löda om stiftanslutningens 4a punkter och reläets 5.

Men det akuta felet i ditt fall är att kablens flatstift glappat på stiften på kortet, vilket var ett känt fel och det fans ett kitt för detta, men bara pressa på nya kabelskor, håll koll på vilken som går vart, använd kabelskor i stål och inte skiten från feltema, använd en riktig för ändamålet avpassat presstång med moment
 
Sååå, nu har även min diskmaskin slutat värma och jag funderar på om det är reläer som behöver bytas. De ser inte direkt brända ut, men de kanske har klappat ihop ändå?

Elektronikkort från diskmaskin med reläer, kondensatorer och integrerade kretsar, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på elektronikkort i diskmaskin med synliga reläer och lödningar, viss missfärgning vid spänningsmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser inga trasiga lödningar även om de vid spänningsmatningen är lite missfärgade (uppe till vänster):

Kretskortets baksida med lödpunkter och spår, eventuellt från en diskmaskin, inga synliga brännskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värt att prova ett byte? Man borde kunna höra om reläna klickar om man lägger 12V över rätt ben?

Just nu har jag kontakt mellan blå och grön. Om jag lägger spänning över de gula så borde jag istället ha kontakt mellan blå och röd? Funkar detta på alla reläna så att det ingen mening att byta?
Kretskort baksida med komponentlödningar, vissa områden markerade för felsökning av relän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jahallåja skrev:
Sååå, nu har även min diskmaskin slutat värma och jag funderar på om det är reläer som behöver bytas. De ser inte direkt brända ut, men de kanske har klappat ihop ändå?

[bild][bild]

Ser inga trasiga lödningar även om de vid spänningsmatningen är lite missfärgade (uppe till vänster):

[bild]

Värt att prova ett byte? Man borde kunna höra om reläna klickar om man lägger 12V över rätt ben?

Just nu har jag kontakt mellan blå och grön. Om jag lägger spänning över de gula så borde jag istället ha kontakt mellan blå och röd? Funkar detta på alla reläna så att det ingen mening att byta?
[bild]
När jag bytte på min diskmaskin så kunde man se att ett relä var missfärgat. Så jag bytte det reläet och nu har maskinen gått ganska länge sedan dess.

Ibland kan ett relä ge kontakt men ändå vara trasigt, alltså, det ger för lite kontakt eller ett för högt motstånd. Det kan också vara så att det fungerar intermittent, ibland, ibland inte.

Reläerna kostar någon femkrona, så om du har tillgång till dem så kan du bara byta ett när du ändå tagit lös kretskortet. Det tar någon minut att löda av/på ett relä, och om du vet vilket av dem du skall byta så är det smidigaste att bara byta det reläet och köra en test.

Om det fortfarande inte fungerar så kan du ju mäta upp motståndet över värmekolven/värmeelementet och se om det stämmer. Vet inte vad det skall vara, men om det är oändligt motstånd över det så är det trasigt.

//GF
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.