59 379 läst · 56 svar
59k läst
56 svar
Felkod på E-lux diskmaskin
Ganska gammal tråd, men ack så användbar! Tack för all detaljerad information!
Vår diskmaskin som bråkat med oss i ett par år och inte längre klarade att genomföra en diskning är nu som ny igen. För 20 spänn på Kjell & Co! Bara för att bekräfta tidigare inlägg, relät från Kjell passar perfekt!
http://www.kjell.com/se/sortiment/el...12-v-dc-p36102
Vår diskmaskin som bråkat med oss i ett par år och inte längre klarade att genomföra en diskning är nu som ny igen. För 20 spänn på Kjell & Co! Bara för att bekräfta tidigare inlägg, relät från Kjell passar perfekt!
http://www.kjell.com/se/sortiment/el...12-v-dc-p36102
Du öppnar från insidan. Om du har en maskin med frontlucka så får du ta loss den först. Det görs med skruvarna i kanten på insidan luckan. Sen är där ett par skruvar till för att lossa elektronikenheten.
Mycket lättare än jag trodde från början.
Mycket lättare än jag trodde från början.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 305 inlägg
Tack vare denna tråd fungerar vår diskmaskin igen (Husqvarna från 2009). Jag fegade ur och bytte hela kretskortet, men jag och frun gjorde det i allafall själva, utan att tillkalla serviceman. Det blev i allafall lite billigare än att köpa ny maskin, och det verkar dessutom svårt att hitta svarta "vit"varor nuförtiden.
Tack alla för input.
Tack alla för input.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 305 inlägg
Jag köpte kretskortet på Electrolux webshop. https://shop.electrolux.se/
Det finns en himla massa olika kretskort, och de kostade olika. Det som passade min maskin kostade 1986.
Det finns en himla massa olika kretskort, och de kostade olika. Det som passade min maskin kostade 1986.
Fick felkod i60 på vår AEG Favorit/Electrolux F77011MOP och lyckades laga den efter beskrivningarna i denna tråd. Tack alla.
När i60 blinkade var det väldigt varmt i maskinen. Lite läskigt att maskinen sedan verkade koka vattnet trots att den var avstängd över natten. Borde kanske dragit ur kontakten istället för att bara tryckt på Off efter larmet... Funderar då också på om maskinen varit halvtrasig under flera år redan innan den började larma i60 eftersom jag på morgonen, typ 6 timmar efter disk, tyckt att disken varit lite varmare än omgivningstemperaturen.
Maskinens kretskort hade två brända reläer av samma modell som nämns i denna tråd. Köpte nya reläer samt en avlödningsflöta på Elfa (Omron G5LE-1 12VDC, artnr 137-07-619, dvs samma som länkas till ovan)
Började med att skruva loss manöverpanelen men tror att det hade varit bättre att först skruva bort frontsidan pga panelens alla kablar.
När det kom till avlödningen av de trasiga reläerna märkte jag att min lödkolv orkade smälta tennet (via flätan) först efter att jag rullat av lite mer fläta från rullen eftersom att rullen annars fungerade avkylande.
Vid lödning tycker jag att det funkar bra att först placera lödkolven mot komponentbenet och kopparbanan, därefter applicera en minimal mängd tenn direkt på lödkolven för att få bättre värmeledning till både komponenten och kopparbanan. Och ögonblicket senare applicera tennet på skarven komponent och kopparbana (på motsatta sidan av komponentbenet).
När i60 blinkade var det väldigt varmt i maskinen. Lite läskigt att maskinen sedan verkade koka vattnet trots att den var avstängd över natten. Borde kanske dragit ur kontakten istället för att bara tryckt på Off efter larmet... Funderar då också på om maskinen varit halvtrasig under flera år redan innan den började larma i60 eftersom jag på morgonen, typ 6 timmar efter disk, tyckt att disken varit lite varmare än omgivningstemperaturen.
Maskinens kretskort hade två brända reläer av samma modell som nämns i denna tråd. Köpte nya reläer samt en avlödningsflöta på Elfa (Omron G5LE-1 12VDC, artnr 137-07-619, dvs samma som länkas till ovan)
Började med att skruva loss manöverpanelen men tror att det hade varit bättre att först skruva bort frontsidan pga panelens alla kablar.
När det kom till avlödningen av de trasiga reläerna märkte jag att min lödkolv orkade smälta tennet (via flätan) först efter att jag rullat av lite mer fläta från rullen eftersom att rullen annars fungerade avkylande.
Vid lödning tycker jag att det funkar bra att först placera lödkolven mot komponentbenet och kopparbanan, därefter applicera en minimal mängd tenn direkt på lödkolven för att få bättre värmeledning till både komponenten och kopparbanan. Och ögonblicket senare applicera tennet på skarven komponent och kopparbana (på motsatta sidan av komponentbenet).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Är det en möjlig felkälla att reläerna är helt trasiga och därmed ALLTID slutna vilket leder till att de skickar ut ström till värmeelementet ALLTID. Det skulle vara förklaringen till att diskmaskinen inte kan stänga av värmen och därmed funkar bara de korta programmen där det helt enkelt inte hinner bli över 78 grader?
//gissaren..... men förstår inte annars hur det skulle kunna bli som i detta fallet ...
//gissaren..... men förstår inte annars hur det skulle kunna bli som i detta fallet ...
Logga in
Skapa konto
Hej. Har samma kretskort på min Electrolux esf66860XR när jag skulle koppla tillbaka kontakterna på de olika sidorna var det en sida med 5 vinklade hon kontakter med små olikartade spår som ”omöjliggjorde” felkoppling. Trots det lyckades jag inte finna ”hanen”på den kontakten med 2 blåa trådar (exakt samma som en med 2 röda). Den med röda gick till multitab kassetten så jag kopplade in den. Men saknar en kontakt plats till de 2 blå.D diy-i-bromma skrev:Fick felkod i60 på vår AEG Favorit/Electrolux F77011MOP och lyckades laga den efter beskrivningarna i denna tråd. Tack alla.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Har du en bild på var den skall sitta, gärna på sms? Jag missade ta bild på detta (förargligt)
Mvh Kristofer mobil 0768-663311
Först tvättmaskinen från Electrolux...nu diskmaskinen med felkod 60....
Och inga som helst kunskaper om lödning...men kanske finns det någon här som mot en peng är sugen löda lite, kanske någon av er som framgångsrikt redan fixat er maskin?
Är bosatt i Västmanland men kanske går att montera ner kortet och skicka?
Så trött på Electrolux just nu...och som vanligt.. rekomenderar Electrolux att testa med att dra ut sladden en minut...om inte rings tillbaka och boka en tekniker...
Kan ingen här hjälpa till med lösningen slänger jag nog f*siken båda maskinerna och köper något som är så långt ifrån Electrolux som möjligt...
Och inga som helst kunskaper om lödning...men kanske finns det någon här som mot en peng är sugen löda lite, kanske någon av er som framgångsrikt redan fixat er maskin?
Är bosatt i Västmanland men kanske går att montera ner kortet och skicka?
Så trött på Electrolux just nu...och som vanligt.. rekomenderar Electrolux att testa med att dra ut sladden en minut...om inte rings tillbaka och boka en tekniker...
Kan ingen här hjälpa till med lösningen slänger jag nog f*siken båda maskinerna och köper något som är så långt ifrån Electrolux som möjligt...