36 792 läst · 140 svar
37k läst
140 svar
Felaktig gränspinne, vems ansvar?
Vad är det för byggnad han har byggt?
Nu är det på landet om jag förstått det rätt men även om han bygger 4,5m från din gräns så kan du hävda att byggnaden förstör för er.
Innan hade ni natur, nu en byggnad mm mm.
Finns mycket att klaga på som man kan behöva grannens godkännande till.
Nu är det på landet om jag förstått det rätt men även om han bygger 4,5m från din gräns så kan du hävda att byggnaden förstör för er.
Innan hade ni natur, nu en byggnad mm mm.
Finns mycket att klaga på som man kan behöva grannens godkännande till.
Egentligen har vi inget att klaga på själva byggnaden, en stolplada. Men det är mer att det börjar ställas grejer utanför, på vad vi tycker är vår mark, och grannen tycker är hans. Men egentligen är det mer princip, var är gränsen, egentligen? Har han byggt 4,5m ifrån, eller har han byggd dikt an utan vårt medgivande?P Pappa1986 skrev:
Förstår. Om det visar sig att han byggt dikt an er gräns, skulle ni tvinga honom att flytta?E Eva Vestling skrev:Egentligen har vi inget att klaga på själva byggnaden, en stolplada. Men det är mer att det börjar ställas grejer utanför, på vad vi tycker är vår mark, och grannen tycker är hans. Men egentligen är det mer princip, var är gränsen, egentligen? Har han byggt 4,5m ifrån, eller har han byggd dikt an utan vårt medgivande?
Ett alternativ kan ju vara att säga till honom att ställ inga grejer på sidan som vetter mot er annars går ni vidare till kommun,länsstyrelsen och om det visar sig att ni har rätt kommer kräva att han flyttar på byggnaden
Det är också så att i ett bygglovsärende där placeringen är nära gräns och grannen motsäger sig kan kommunen ändå besluta till byggherrens fördel och köra över grannnen.
Men som både jag och andra föreslagit så börja med att få gränsen utsatt och diskussionen med grannen därifrån.
Men som både jag och andra föreslagit så börja med att få gränsen utsatt och diskussionen med grannen därifrån.
Vi har knåpat ihop en skrivelse till Lantmäteriet och skickat iväg. Vi frågar där juridisk status på ett gränsrör som inte har någon dokumentation i förrättningsunderlaget, samt hur man gör i så fall rent praktiskt med ett rör som inte har någon status.
Inväntar svar från LM som ju kan ta några dagar. Uppdaterar när jag fått det.
Tills dess, tack för allas engagemang! Ni har varit fantastiska!
Inväntar svar från LM som ju kan ta några dagar. Uppdaterar när jag fått det.
Tills dess, tack för allas engagemang! Ni har varit fantastiska!
Jag kollade igenom mina gränser för jag hade för mig att vi har en felutsatt pinne med, och det hade vi, så kolla på akten från din avstyckning, om den är lika som min så har du en sida med alla gränspunkter upplistade, där var det en punkt som benämndes som nr 1 med koordinater och en notering typ "ej gränspunkt" den fanns även utmärkt på kartan i akten.
Med lite tur så är det samma hos dig TS.
Tyvärr inte. Vi har lusläst dokument och kartor och det finns ingenting sådant. Tack för tipset ändå!Zixten skrev:Jag kollade igenom mina gränser för jag hade för mig att vi har en felutsatt pinne med, och det hade vi, så kolla på akten från din avstyckning, om den är lika som min så har du en sida med alla gränspunkter upplistade, där var det en punkt som benämndes som nr 1 med koordinater och en notering typ "ej gränspunkt" den fanns även utmärkt på kartan i akten.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 329 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 329 inlägg
Det är stomlinjer. Mina gränser är utmärkta mha två sådana linjer. Skillnaden är att dessa linjer är markerade med cirklar på karta och i terräng, till skillnad från gränsmarkeringar som är utmärkta med en kvadrat. I hörnet nedan så finns det en råsten (rn) med inhuggen kvadrat i gränsen och ett borrhål i sten (hs) omgiven av en cirkel längs med stomlinjen. Troligen gjordes detta då det inte var fri sikt längs med gränsen.Zixten skrev:Jag har för mig att det finns ett rör i berg på en grannfastighet här och den har jag fått berättat för mig att det är någon form av referenspunkt som är exakt utmätt på någon karta som man sen kan utgå ifrån om man vill mäta något. röret är i alla fall en bra bit från gränser och bör inte vara någon form av gränsmarkering, nu var jag liten när jag fick detta berättat för mig, så jag kan ha helt fel, men det finns kanske någon expert här som kan bekräfta att det finns liknande referenspunkter??
Vill du veta mer rekommenderas den här länken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har svårt att tro att stomlinjer och mätpunkter märks ut med ett gränsrör på det viset?
Jag blev så glad en gång jag hittade ett tydligt hål i sten med fyrkant i min skog. Men tyckte inte det stämde med de andra markeringarna (>100 m bort). Några år senare fick jag tag i karta från grannens laga skifte, det visade sig att man hade flyttat vår gräns då, den gick 5 m vid sidan av. Det framgick inte av min fastighetskartakarta!
Jag blev så glad en gång jag hittade ett tydligt hål i sten med fyrkant i min skog. Men tyckte inte det stämde med de andra markeringarna (>100 m bort). Några år senare fick jag tag i karta från grannens laga skifte, det visade sig att man hade flyttat vår gräns då, den gick 5 m vid sidan av. Det framgick inte av min fastighetskartakarta!
Oj, de hade alltså missat skicka kopia till dig, blä!M -MH- skrev:Har svårt att tro att stomlinjer och mätpunkter märks ut med ett gränsrör på det viset?
I mitt fall är fastighetsregleringen helt ny för oss båda och registrerad samtidigt. Vi var 4 nya fastigheter som bildades via en Avstyckning från stomfastighet. Så det finns bara en förrättning, gjord 2010. Innan dess fanns bara yttergränser som numer således är 5 delar totalt. Allt gjordes samtidigt.
Nja, min karta var från 1929, och grannens laga skifte från 1940. Så dåvarande ägare fick skriva på att de godkände. Sen reglerades mitt skifte ihop med en annan fastighet, och då försvann kopplingen till alla relevanta dokument på 'Min fastighet'. Min karta hittade jag på 'Historiska kartor', men laga skiftet var för nytt.
Men för din situation, kanske man gjorde en uppmätning på stamfastigheten en gång i tiden, innan avstyckningen?
Om du PM: ar fastigheten, så kan jag snoka lite?
Men för din situation, kanske man gjorde en uppmätning på stamfastigheten en gång i tiden, innan avstyckningen?
Om du PM: ar fastigheten, så kan jag snoka lite?
Mät ifrån de övriga gränserna och verifiera att ni verkligen har rätt. Kolla med Lantmäteriet att er tomtkarta är rätt!
Sedan fråga grannen om han verkligen vill vara med att dela på en särskild gränsutmärkning om en kostnad på 30-40 000:-
Hur viktigt är det att få rätt?
Sedan finns antar jag möjligheter att driva frågan i Rätt för att få upp kostnaden ännu högre med advokater och förloraren betalar.
Kan ev bli en jobbig granne därefter!!!
Sedan fråga grannen om han verkligen vill vara med att dela på en särskild gränsutmärkning om en kostnad på 30-40 000:-
Sedan finns antar jag möjligheter att driva frågan i Rätt för att få upp kostnaden ännu högre med advokater och förloraren betalar.
Yepp, har mätt avstånd, har mätt arealer, lusläst förrättning dokument, kollat ursprung/utkast till vad som blev registrerat. Kollat preliminära avstyckningar och fastställda mm. I alla fastställda dokument har vi rätt på alla referenser.K kest skrev:Mät ifrån de övriga gränserna och verifiera att ni verkligen har rätt. Kolla med Lantmäteriet att er tomtkarta är rätt!
Och det är ingen fara med grannen, vi hatar varandra redan innan det här
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 190 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 190 inlägg
Tyvärr har Lantmäteriet sedan 1 Januari 2017 beslutat att inte längre utföra gränsutsättningar för privatpersoner, utan hänvisar istället till "marknadens aktörer".
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/uppdrag-som-lantmateriet-inte-langre-utfor/
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/uppdrag-som-lantmateriet-inte-langre-utfor/