36 791 läst · 140 svar
37k läst
140 svar
Felaktig gränspinne, vems ansvar?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Jag tänker så här: TS gör helt rätt i att hävda sin mark enligt gällande gränser.Nötegårdsgubben skrev:Tillsyn av vad då? Gissar att det är en ekonomibyggnad på en lantbruksfastighet utanför detaljplanelagt område. Klart TS ska se till att hävda gränsen och sin mark, men grannen har ju ändå byggt på sin sida, om än inte så långt från gränsen som borde skett.
Tycker mycket väl att det här är något som TS och grannen borde kunna reda ut själva. Lite beroende på hur tjurskallig grannen är förstås...
Men om nu grannen saknar bygglov (eller vad diskussionen nu handlar om) så är det en fråga mellan grannen och tillsynsmyndigheten kommunen. Där behöver TS inte gå in i en diskussion om var byggnaden står i relation till gränsen i och med att den inte står på TS mark.
Redigerat:
Tjurskallig räcker inte, förbannad är rätt ord. Därför vill vi inte bara ge med oss och "skänka" marken. Det känns ändå som läge att reda ut vilka gränspinne som är rätt, även för framtiden när kanske vi själva vill bygga på vår sida gränsen.Nötegårdsgubben skrev:Tillsyn av vad då? Gissar att det är en ekonomibyggnad på en lantbruksfastighet utanför detaljplanelagt område. Klart TS ska se till att hävda gränsen och sin mark, men grannen har ju ändå byggt på sin sida, om än inte så långt från gränsen som borde skett.
Tycker mycket väl att det här är något som TS och grannen borde kunna reda ut själva. Lite beroende på hur tjurskallig grannen är förstås...
Kan du hitta någon äldre karta där röret är med. Det skulle ju underlätta om man har papper på vad det är för rör och att det inte är det som gäller i senaste förrättning.
Det är en helt ny avstyckning som gjordes i två steg. Lantmäteriet hann aldrig påbörja den första utstakningen innan kompletterande köp gjordes. Det finns preliminära kartor som följde med köpebrev, men dom slutgiltiga gjordes utifrån hela markköpet 4 år senare... Ja, lantmäteriet är inte snabba...D Daniel 109 skrev:
Jag har börjat göra ett brev till lantmäteriet för att beskriva problemet. Men utifrån att vi anser gränsröret är felaktigt/ogiltigt. Det ligger ju i grannens intresse att få den dokumenterad och giltig.A ArneTW skrev:
Hur sitter röret i marken? Bara nerstucket, eller fastdubbat i berg? Gjutet i betong? Någon märkning i berg / betong?
Jag har för mig att det finns ett rör i berg på en grannfastighet här och den har jag fått berättat för mig att det är någon form av referenspunkt som är exakt utmätt på någon karta som man sen kan utgå ifrån om man vill mäta något. röret är i alla fall en bra bit från gränser och bör inte vara någon form av gränsmarkering, nu var jag liten när jag fick detta berättat för mig, så jag kan ha helt fel, men det finns kanske någon expert här som kan bekräfta att det finns liknande referenspunkter??
En annan tanke som inte verkar vara aktuell här är att pinnen visar en annan gräns.
Så har jag det på två ställen tror jag fick med en bild, den lite tunnare gränsen är en ny gräns som delar den gamla fastigheten i två delar, jag ritade in ett kryss och det sitter ungefär där gränspinnen sitter, den pinnen visar bra gränsen mellan de två undre fastigheterna och sitter ett par meter ifrån gränsen till den övre fastigheten.
Vet man inte om detta så kan man lätt tro att den sitter precis där alla tre fastigheterna möts...
Jag har för mig att det finns ett rör i berg på en grannfastighet här och den har jag fått berättat för mig att det är någon form av referenspunkt som är exakt utmätt på någon karta som man sen kan utgå ifrån om man vill mäta något. röret är i alla fall en bra bit från gränser och bör inte vara någon form av gränsmarkering, nu var jag liten när jag fick detta berättat för mig, så jag kan ha helt fel, men det finns kanske någon expert här som kan bekräfta att det finns liknande referenspunkter??
En annan tanke som inte verkar vara aktuell här är att pinnen visar en annan gräns.
Så har jag det på två ställen tror jag fick med en bild, den lite tunnare gränsen är en ny gräns som delar den gamla fastigheten i två delar, jag ritade in ett kryss och det sitter ungefär där gränspinnen sitter, den pinnen visar bra gränsen mellan de två undre fastigheterna och sitter ett par meter ifrån gränsen till den övre fastigheten.
Vet man inte om detta så kan man lätt tro att den sitter precis där alla tre fastigheterna möts...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en helt vanligt gränsrörZixten skrev:Hur sitter röret i marken? Bara nerstucket, eller fastdubbat i berg? Gjutet i betong? Någon märkning i berg / betong?
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ju inte jättegammal ut, men har det gått en gräns där innan? Annars kan grannen ha varit så ful i fan att han slagit ner den själv?
Ta ut en gränsutvisning, och om grannen inte köper det, be lantmäteriet om ny gränsbestämning (om det går).
Ta ut en gränsutvisning, och om grannen inte köper det, be lantmäteriet om ny gränsbestämning (om det går).
Vad jag vet har det inte funnits gräns här sen tidigare. Den bör vara nedslagen 2008, om inte i nutid då...M -MH- skrev: