36 792 läst · 140 svar
37k läst
140 svar
Felaktig gränspinne, vems ansvar?
Nötegårdsgubben skrev:Skulle nog säga att givet vad vi fått för information i tråden har grannen ett rätt starkt case. I första hand gäller ju fysiska gränsmärken, därefter allt annat.
Men det är klart, om kartan säger att gränsen går mellan de två punkterna 146 och 147 och grannen vill hänvisa till en punkt 146A däremellan, ja då blir det nog hans sak att bevisa att 146A är en gränsmarkering.
Du har inte en karta med faktiska gränspunkter utmärkta som vi kan titta på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min poäng var att just att kommunen sätter ut gränsen med träkäppar utifrån den juridiskt bindande förrättningen. Om grannnen kan medverka vid den utsättningen så ser denne vad som gäller.E Eva Vestling skrev:Det är ett gränsmarkeringsrör, jag kanske var lite otydlig.
Jag tror kommunen ser det som mig, det som är fastställt är inte inkluderat denna pinne. Och juridiskt gäller bara det lantmäteriet säger.
Frågan är ju om pinnen ät rätt (utsatt 2008 i så fall) eller om kartan är rätt? Blir en del fel även i markareal om ny pinne ska gälla. Enklast för dom är att skriva en skrivelse om att pinnen är ogiltig enligt beslut xxx.
Det kan man tycka, men det är svårt att prata med människor som inte vill förstå, utan anser sig ha rätt tills de är motbevisade. Men då inte av oss, utan av någon myndighet --- som de sen kan överklaga och bråka lite meduseless skrev:
Jepp, men det kommunen gör är väl inte juridiskt bindande, eller? Det är väl bara Lantmäteriets ord som gäller?mexitegel skrev:
Det är ju lite lurigt, för man önskar ju att Lantmäteriet satte nummer på sina rör, eller hur? Så blir det lättare att säga att "rör B är giltig enligt karta daterad YY", medan "rör A är ogiltig för kartan där den är med är daterad tidigare". Hur bevisar du för andra (grannar) vilka rör som gäller - om frågan uppstår?HasseTeknik skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 908 inlägg
Det är ju en rätt rimlig gränspinne i sig, om man ändå skulle dela fastigheten där. Och om jag räknar rätt så rör det sig om ca 600 kvm som ryms i den triangeln pinnarna då skulle bilda. Inte kattskit, men inte heller så mycket att det väl borde vara det ni köpte till extra när ni gjorde det, eller?
Vidare antar jag att grannen har ca 3 ha i det skiftet vi ser del av på kartan, och jag gissar att er mark också räknas i hektar, vilket gör att det är någon, några procent det rör sig om.
Väl värt att reda ut, men samtidigt gissar jag att det inte borde vara livsavgörande för någon av er.
Vidare antar jag att grannen har ca 3 ha i det skiftet vi ser del av på kartan, och jag gissar att er mark också räknas i hektar, vilket gör att det är någon, några procent det rör sig om.
Väl värt att reda ut, men samtidigt gissar jag att det inte borde vara livsavgörande för någon av er.
Återstår väl då "bara" att mäta avstånden från 27 till respektive gräns för och bilda sig en uppfattning om vad, som är rätt.
Ahh, fast vi är ändå överens om gränsrören nr 27 och 146. Grannen tycker bara att det finns ytterligare en pinne, nr X, som ger honom ungefär 4 m extra, vilket är det han behöver för sin byggnad...HasseTeknik skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Grannen är uppenbart ute och cyklar. Varför är det så viktigt för grannen att hävda att han har 4 m extra mark? Ska han bygga till?E Eva Vestling skrev:
Det är inte supermycket mark, men det påverkar ju fastighetsregleringen och all dokumentation mm. Vi är ju inte direkt intresserade av att skänka bort mark med ett pennstreck... Och nej, livsavgörande är det inte Men det är av ganska stor betydelse för grannen pga en byggnad som ligger gränsnära.Nötegårdsgubben skrev:Det är ju en rätt rimlig gränspinne i sig, om man ändå skulle dela fastigheten där. Och om jag räknar rätt så rör det sig om ca 600 kvm som ryms i den triangeln pinnarna då skulle bilda. Inte kattskit, men inte heller så mycket att det väl borde vara det ni köpte till extra när ni gjorde det, eller?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 908 inlägg
Tillsyn av vad då? Gissar att det är en ekonomibyggnad på en lantbruksfastighet utanför detaljplanelagt område. Klart TS ska se till att hävda gränsen och sin mark, men grannen har ju ändå byggt på sin sida, om än inte så långt från gränsen som borde skett.
Tycker mycket väl att det här är något som TS och grannen borde kunna reda ut själva. Lite beroende på hur tjurskallig grannen är förstås...
Tycker mycket väl att det här är något som TS och grannen borde kunna reda ut själva. Lite beroende på hur tjurskallig grannen är förstås...