Jag fick kommunen att skicka sin mätingenjör för att kontrollera en fastighet. Han kom efter 3 dagar. Kom fram till att Lantmäteriets karta inte stämde och att gränspinnarna (rör i betong från 50tal) var de som gällde. Han skulle meddela Lantmäteriet. Kostade 0 kr (antar att kommunen glömde att fakturera) Skulle ha kostat typ 1500 kr. Så har Lantmäteriet slutat köra ut till folk är det bara bra, de var bara långsamma och kostsamma.

Hade jag bett lantmäteriet så hade det där tagit flera månader att göra.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
E
I InsidersUnited skrev:
Jag fick kommunen att skicka sin mätingenjör för att kontrollera en fastighet. Han kom efter 3 dagar. Kom fram till att Lantmäteriets karta inte stämde och att gränspinnarna (rör i betong från 50tal) var de som gällde. Han skulle meddela Lantmäteriet. Kostade 0 kr (antar att kommunen glömde att fakturera) Skulle ha kostat typ 1500 kr. Så har Lantmäteriet slutat köra ut till folk är det bara bra, de var bara långsamma och kostsamma.

Hade jag bett lantmäteriet så hade det där tagit flera månader att göra.
Intressant...
Mitt ärende /skrivelse är vidarebefordrad inom LM. Dom återkommer inom ett par dagar. Får se om dom hänvisar till kommunen eller om dom kan svara direkt.
I vårt fall stämmer alla övriga gränsrör med kartor och dokument. Den upptäckta röret stämmer inte alls med varken avstånd, nummer, arealer eller kartor. Ganska mkt som behöver justeras om den här gränsmarkeringen ska gälla. Återkommer när jag fått svar.

• Gilla
TechMark och 4 till
  • Laddar…
Generellt tycker väl myndigheter att det är väldigt jobbigt när de inser att de gjort ett fel : D

• Gilla
evalottis och 2 till
  • Laddar…
E
mexitegel mexitegel skrev:
Generellt tycker väl myndigheter att det är väldigt jobbigt när de inser att de gjort ett fel : D
Jag vill gärna tycka dom har gjort det mesta rätt, förutom att slå ned ett gränsrör för mycket

T TechMark skrev:
Tyvärr har Lantmäteriet sedan 1 Januari 2017 beslutat att inte längre utföra gränsutsättningar för privatpersoner, utan hänvisar istället till "marknadens aktörer".

[länk]
Gränsutvisning är att de skall komma och visa, detta gör numera kommunens lantmätare.

LM gör förrättning (t.ex särksild gränsutvisning),varvid LM gör en arkivundersökning och sedan skickas brev ut till alla berörda (med mottagningsbevis).
De berörda kallas till ett möte och förrättningen utförs, förrättningen kan då innebära att man bara fastställer de befintliga gränsmarkeringarna eller att man sätter upp nya. Kostnaden brukar ligga på 30-40 000 kronor och delas mellan de som beröres (oavsett vem som begärde förrättningen). LM släpar efter och man kan räkna med 1 års väntetid.

Vad man kan göra i detta aktuella fallet är att man gör en förrättning där man justerar gränserna, så att byggnaden går fri eller att man gör en gränsjustering där den ena grannen köper en del av den andra grannen mark.

Vad jag dock reckomenderar TS att göra : gå in på lantmäteriets hemsida "Min Fastighet": https://m05-mg-local.idp.funktionstjanster.se/samlv2/idp/sign_in/214

Logga in med BankID, välj din fastighet, leta reda på "Tomtkarta planer...","Åtgärd", "avstyckning" du kan då se senaste gällande förrättning/avstyckningskarta. Det är denna som gäller !!!!

• Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
E
C claesborjesson skrev:
Gränsutvisning är att de skall komma och visa, detta gör numera kommunens lantmätare.

Vad man kan göra i detta aktuella fallet är att man gör en förrättning där man justerar gränserna, så att byggnaden går fri eller att man gör en gränsjustering där den ena grannen köper en del av den andra grannen mark.

Vad jag dock reckomenderar TS att göra : gå in på lantmäteriets hemsida "Min Fastighet": [länk]

Logga in med BankID, välj din fastighet, leta reda på "Tomtkarta planer...","Åtgärd", "avstyckning" du kan då se senaste gällande förrättning/avstyckningskarta. Det är denna som gäller !!!!
1) Vi är inte intresserade av en justering av gränserna och inte heller sälja någon mark. Hade grannen varit lite smidigare och mer ödmjuk i frågan hade det hela varit betydligt enklare, men här har vi en lite mer komplex och infekterad konflikt som bottnar i helt andra saker än gränsen mellan oss. Så det är uppförsbacke och motvind...
2) När vi går in på LM hemsida och kollar kartorna för förrättningen, så hittar vi bara en fastställd och godkänd sådan, där vår syn på gräns bekräftas. Vad vi behöver reda ut är varför det finns ett okänt gränsrör, som vi inte anser ska gälla men grannen anser definitivt gäller. Just nu försöker vi reda ut saker, utan att behöva ta ut någon till platsen. Avvaktar svar från LM.

Om jag uppfattat dig rätt så har grannen byggt något för nära den gräns du anser gälla?

Anmäl det till kommunen, de måste då öppna ett tillsynsärende, kommunen får titta på var gränsen går. Så som du beskriver det så bör kommunen helt bortse från det okända gränsröret. De kommer att bedömma det möjliga svartbygget utifrån en korrekt bedömning av gränsen. Skulle kommunen mot förmodan acceptera grannens tolkning av gränsen, så överklagar du.

Sedan är det en annan femma att kommunen kan godkänna grannens bygge även om det står för nära gränsen.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
harry73
Det som är viktigt är att du ser att gränsrör 146 och 27 bestämmer din fastighetsgräns och att det finns en rak linje mellan dessa rör. Vad som ligger emellan spelar då ingen roll alls.
Och det extra röret är officiellt inget gränsrör, eftersom den inte är inmätt och inritad på din förrättningskarta, även om det är ett riktigt rör som lantmäteriet satt dit.

Hur du ska hantera saken med din granne är en annan femma och där kan jag inte ge råd.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Hur du ska hantera saken med din granne är en annan femma och där kan jag inte ge råd.
Jag får helt enkelt starta upp en ny tråd i ett annat lämpligt forum för att få råd i den frågan :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
E
Då har svaret kommit från LM. Tog faktiskt bara 5 dagar att få svar!

Svaret: "Det är det den sista, avslutande kartan som är den gällande, dvs xxx i det här fallet. På den kartan finns det bara två markeringar på gränsen mellan Z och Y, punkterna som anges som nr 27 och nr 146. Det är dessa två punkter som är rättsligt gällande och utgör markering för gränsen. Det är bara dessa två som enligt förrättningshandlingarna har markerats."

Så nu är det bara att skriva ihop nåt enkelt att visa för grannen, något som han kan begripa att han har fel och vi har rätt - - - vilket kommer att bli en utmaning...

• Gilla
  • Haha
Kickan42 och 6 till
  • Laddar…
Strålande! Ta en kopia på brevet från LM och en kopia på kartan och skicka, inget mer. Hänvisa till LM om han har några fler frågor.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73
Och skulle ni anmäla till kommunen, kan det vara bra att skriva till kommunen att grannen anser att det omarkerade gränsröret utgör gränsen, men att det enligt lantmäteriet och förrättningskartan bara är gränsrör 146 och 27 som är gränsen.
Annars finns risken att kommunen gör en platsbesök med bara grannen närvarande som pekar på gränsröret och säger att avståndet är 4,5 m.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Ni har ju nu fastställt att det är er uppfattning av gränsen som gäller. Sen är det ju frågan om ni ska anmäla det till kommunen. Vill ni att något ska hända, eller är det bara en markering mot grannen för att slippa fortsatta felplaceringar och utökning av deras revir?

E
K kindvall skrev:
Ni har ju nu fastställt att det är er uppfattning av gränsen som gäller. Sen är det ju frågan om ni ska anmäla det till kommunen. Vill ni att något ska hända, eller är det bara en markering mot grannen för att slippa fortsatta felplaceringar och utökning av deras revir?
Yepp, vi funderar precis i dom banorna. Mest är vi nog ute att markera att vi inte vill bli trampade på. Beroende på hans svar/agerande utifrån att han får veta var gränsen egentligen går, så kanske vi funderar en gång till....

Känner mig lite konspiratorisk, men: Byggnaden verkar ju närmast kirurgiskt exakt hamnat på rätt sida gränsen samtidigt som grannen ”vägrar förstå” att den icke-gällande gränspinnen inte är gränsen. Jag skulle inte utesluta att han sen länge vet att han tänkt och gjort fel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.