E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Känner mig lite konspiratorisk, men: Byggnaden verkar ju närmast kirurgiskt exakt hamnat på rätt sida gränsen samtidigt som grannen ”vägrar förstå” att den icke-gällande gränspinnen inte är gränsen. Jag skulle inte utesluta att han sen länge vet att han tänkt och gjort fel.
I så fall kanske ett brev till kommunen är på sin plats ;)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
E Eva Vestling skrev:
Ahh, fast vi är ändå överens om gränsrören nr 27 och 146. Grannen tycker bara att det finns ytterligare en pinne, nr X, som ger honom ungefär 4 m extra, vilket är det han behöver för sin byggnad...
Låt grannen dra in lantmäteriet
E Eva Vestling skrev:
Ahh, fast vi är ändå överens om gränsrören nr 27 och 146. Grannen tycker bara att det finns ytterligare en pinne, nr X, som ger honom ungefär 4 m extra, vilket är det han behöver för sin byggnad...
för då måste fastighetskartan ritas om i en förrättning och det är inte billigt. Det handlar om minst 10.000:- för en förrättning.
Fram tills han gjort det (och fått rätt) kan han inte bygga om eller göra nåt utan ditt tillstånd. Något bygglov lär han ladrig få.

Nu överdriver ni TS makt.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Sedan fråga grannen om han verkligen vill vara med att dela på en särskild gränsutmärkning om en kostnad på 30-40 000:-
Smakar det så kostar det!
En av mina grannar "skulle ta mig ta mig f.n ha rätt" och valde att ta en "särskild gränsutmärkning"
via Lantmäteriet. Det var bara det att det var f.d gränsen mot Danmark (Bohuslän). Lantmätaren måste då gå igenom att historisk dokumentation ang den aktuella gränsen. Vill minnas att det gick på 87 000:- att dela på!

Har man pengar som man inte riktigt vet var man skall stoppa kan man då ta en kostnad på en 15-20 tusen var.

Bara för ATT!

Vill minnas att fastigheterna var på tre hektar och då ev är näringsfastigheter och man kan lyfta momsen.

Man dock har lärt grannen att man går över lik om det skulle vara så.

• Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Låter inte onormalt dyrt. De tar runt 30 kkr för att byta ägare på ett skifte med kända gränser. De måst gå alltid gå igenom gammal dokumentation, och en bit utanför villakvarteren så gränserna inte alltid så säkra.

Hade inte tvekat en sekund att få mina gränser bestämda om det bara kostat 20 kkr.

jaktstugan jaktstugan skrev:

för då måste fastighetskartan ritas om i en förrättning och det är inte billigt. Det handlar om minst 10.000:- för en förrättning.
Fram tills han gjort det (och fått rätt) kan han inte bygga om eller göra nåt utan ditt tillstånd. Något bygglov lär han ladrig få.
Bygglov kan du iofs. få på annans mark, inga problem.

jaktstugan jaktstugan skrev:

Enligt LM skall ALLA grannar som ingår (har nytta av förrättningen) vara med och betala, oavsett om de har godkänt förrättningen eller inte.

Redigerat:
E
Vi gör så här, vi gör en anmälan till kommunen, som då måste upprätta ett ärende. Där kommer de att konstatera att byggnaden är närmare än 4,5m och att inget bygglov finns för detta. Grannen kommer att få veta av kommunen var gränsen faktiskt går. Vi bifogar givetvis både skrivelse och svar från Lantmäteriet.
Byggnaden kommer mest troligt att stå kvar, och det är ok. Eftersom vår kommunikation grannar emellan totalt har skurit, så är det bättre att en neutral person (kommunen) får visa grannen var gränsen går. Grannen kan komma lindrigt undan genom att spela dum och peka på gränsröret som inte är giltigt, och det är vi också ok med. Det viktiga är att han fattar var gränsen går och att han håller sina grejer på sin egna mark i framtiden.
Vi slipper också kostnad för att någon kommer ut på platsen, bara för att peka ut gränsen, det kommer stället kommunen att utreda alldeles på egen hand. Vi slipper också otrevligheten att behöva kommunicera med någon som ändå inte vill ha med oss att göra. Win - Win helt enkelt :)

• Gilla
Pernilla C och 17 till
  • Laddar…
E Eva Vestling skrev:
Vi gör så här, vi gör en anmälan till kommunen, som då måste upprätta ett ärende. Där kommer de att konstatera att byggnaden är närmare än 4,5m och att inget bygglov finns för detta. Grannen kommer att få veta av kommunen var gränsen faktiskt går. Vi bifogar givetvis både skrivelse och svar från Lantmäteriet.
Byggnaden kommer mest troligt att stå kvar, och det är ok. Eftersom vår kommunikation grannar emellan totalt har skurit, så är det bättre att en neutral person (kommunen) får visa grannen var gränsen går. Grannen kan komma lindrigt undan genom att spela dum och peka på gränsröret som inte är giltigt, och det är vi också ok med. Det viktiga är att han fattar var gränsen går och att han håller sina grejer på sin egna mark i framtiden.
Vi slipper också kostnad för att någon kommer ut på platsen, bara för att peka ut gränsen, det kommer stället kommunen att utreda alldeles på egen hand. Vi slipper också otrevligheten att behöva kommunicera med någon som ändå inte vill ha med oss att göra. Win - Win helt enkelt :)
Låter klokt. Återrapportera gärna hur det gick :)

• Gilla
kest
  • Laddar…
Kommunen kanske vill ha en gränsutvisning för beslut och det är en kostnad på ca 1500 kr (beroende på tidsåtgång). Det är det värt flera gånger om i sådana här situationer! Har gjort en sådan visning nu på förmiddagen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om det inte finns något spår i handlingarna efter det extra gränsröret så är det en klart plausibel tanke att grannen varit så korkad att han tryckt ned det själv. Det går att hitta gränsrör som ingen kommer att sakna, t ex utmed en kommunägd väg som kröker och där det ligger en inmätt fastighetsgräns någon meter innanför. Då kan det finnas en rad gränsrör med bara några meters mellanrum.

• Haha
Eva Vestling
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Om det inte finns något spår i handlingarna efter det extra gränsröret så är det en klart plausibel tanke att grannen varit så korkad att han tryckt ned det själv. Det går att hitta gränsrör som ingen kommer att sakna, t ex utmed en kommunägd väg som kröker och där det ligger en inmätt fastighetsgräns någon meter innanför. Då kan det finnas en rad gränsrör med bara några meters mellanrum.
Jag har lite svårt att tro att någon skulle stjäla mark på det sättet och sattsa en nybyggd ekonomibyggnad som då kan bli svartbygge och att marken utanför "väggen" inte kommer att kunna användas om det upptäcks. Det verkar helt enkelt för dumt för att vara sant, men vad vet jag.

Jag tror någon tänkte till men tänkte om eller att det helt enkelt blev fel vid avstyckningen. Den var ju EN långdragen fastighetsombildningshistoria som tog flera år och gällde flera fastigheter.

Jag har inte förstått om grannen köpt till mark eller köpt fastigheten efter avstyckningen och byggt ekonomibyggnaden.

Har grannen blivit lurad när han köpte sin fastighet? Har han fått någon preliminär handlig som innehåller det nu formellt icke existerande gränsröret?

Ett borttaget eller flyttat gränsrör är brottsligt.
Grannen kanske skulle polisanmäla säljaren?
Grannfastighetens säljare borde sitta inne med förklaringen till, eller historien bakom det ogiltiga gränsröret.
Har det felaktiga gränsröret pekats ut av säljaren, eller varför tror köparen att denna felaktiga gränsmarkering gäller?

blackarrow blackarrow skrev:
Jag har lite svårt att tro att någon skulle stjäla mark på det sättet och sattsa en nybyggd ekonomibyggnad som då kan bli svartbygge och att marken utanför "väggen" inte kommer att kunna användas om det upptäcks. Det verkar helt enkelt för dumt för att vara sant, men vad vet jag.
Från en med ett flersiffrigt antal år i branchen - Du skulle bara veta... Det finns massor av liknande exempel, och tyvärr ror man ofta iland det då de personliga egenskaperna hos utföraren ofta inkluderar en konfliktvilja. Något som ofta saknas hos den utsatte. Kul därför att TS står på sig i detta fall. Det behövs fler som orkar stå emot egenmäktiga marktjuvar.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Vilken bransch är det du har erfarenhet från?

Det går att läsa hans övriga inlägg. De visar yrkesmässig insikt i branschen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.