Folk har ju lite olika uppfattning om vad som är ett absolut måste. Måste man balansera hjulen? Måste man ha däckmönster kvar? Måste man följa tillverkarens ET? Det finns otaliga saker som inte på något vis hindrar dig från att köra bilen men som i vissa lägen kan ändra bilens egenskaper till det sämre. I fallet fel navhålsdiameter blir det inte värre än att hjulet blir sämre centrerat vilket ökar risken för vibrationer. Det går att leva med. Men jag vet inte vad man vinner på att skippa ringarna.Stefan Bengtsson skrev:
Förr körde man inte riktigt i samma hastigheter som man gör nu och man hade andra profiler på däcken där man kan tänka sig att däcket i sig fångade upp vissa vibrationer från fälgen.
Självklart skall en fälg centreras och hållas mot navet. Om man tänker efter lite så behövs det inga bevis utan bara förnuft. Den att vissa KAN köra utan säger inte att det inte behövs.
Alla gör som dom vill.
Självklart skall en fälg centreras och hållas mot navet. Om man tänker efter lite så behövs det inga bevis utan bara förnuft. Den att vissa KAN köra utan säger inte att det inte behövs.
Alla gör som dom vill.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Jo jag vet, men det är inte alltid det går ändå. Men det är så man gör på modeller som saknar navcentrering, byggda för bultcentrering. Men inte många gör så, därför frågade jag hur han menar när han säger ”vissa inte lyckas”, för det är inte alltid ens möjligt utan att mäta och knacka däcket till rätt position, om man har otur.D Daniel 109 skrev:
Har en Audi A4 med eftermaknadsfälgar på gården, som alla som är sugna kan få komma att testa på. Utan navringar så hamnar det ocentrerat även om man drar åt först för hand, sen med halva momentetet och sen till slut moment. Ni kan även få köra ut på landsväg och känna vibrationerna som kommer vid 80
Redigerat:
Och även om man inte märker vibrationerna så leder det ju till vibrationer som hjulupphängningen måste ta och och som därmed slits mer.A Avemo skrev:Folk har ju lite olika uppfattning om vad som är ett absolut måste. Måste man balansera hjulen? Måste man ha däckmönster kvar? Måste man följa tillverkarens ET? Det finns otaliga saker som inte på något vis hindrar dig från att köra bilen men som i vissa lägen kan ändra bilens egenskaper till det sämre. I fallet fel navhålsdiameter blir det inte värre än att hjulet blir sämre centrerat vilket ökar risken för vibrationer. Det går att leva med. Men jag vet inte vad man vinner på att skippa ringarna.
Det är alltid någon som påpekar att "förr gjorde mandet ju inte och det funkade bra". Jo, men förr så körde man bilar med en i dagens bilvärld väldigt grov hjulupphängning med motorer där 150hk var en värsting, 185mm breda däck var ganska premium och monterat på plåtfälgar. Det går inte att jämföra med en modern bil med avancerad hjulupphängning, tunga alufälgar, 255mm breda lågprofildäck. Dessa är enormt mycket känsligare än de gamla traktorerna vi körde runt med.
OM inte fälgen har rätt centrumhål så är troligen fler parametrar inte helt korrekta jämfört med bilens hjulupphängning. Då har man all anledning att minimera avvikelserna man kan och just centreringsringar är väääldigt billigt. Deras funktion är enbart att centrera vid monteringen så får man problem så funkar det temporärt även att dra en remsa tejp eller liknande. Gjorde det på en gammal bil som behövde centreringsringar, utan vibrerade det som fanken med 20" fälgarna på hjulet där centreringsringen hade tappats bort. Av med hjulet, dorg några remsor tejp så att hjulet centrerade fint, spännde dit det och vips vibrationerna borta.
Sen tillverkas det förstås bilar även idag med väldigt simpla och förlåtande hjulupphängningar och då kan man nog klara sig undan utan att märka några problem, men det är en väldigt billig sak att utföra. De tar som sagt inte upp några krafter så billigaste plastmodellen gör exakt samma jobb som dyra special-metall-legerings-super-duper-modeller någon säkert säljer.
Hur ofta är detta ett problem egentligen? Alla originalfälgar sedan +35 år är anpassade för navet. Med eftermarknadsfälgar kommer navringar om det behövs.
Enda gången jag sett att inget av detta finns (navring eller anpassning) är på mitt släp. Där verkar det fungera utmärkt ändå. Det går ju inte så fort.
Enda gången jag sett att inget av detta finns (navring eller anpassning) är på mitt släp. Där verkar det fungera utmärkt ändå. Det går ju inte så fort.
Nej, mat tappar inte hjul (och definitivt inte däck) för att centreringsringen saknas.
Eftermarknadsfälgar har navringar eftersom det skall passa flera fordons modeller. Det går beställa exakt mått på dem medMathiasS skrev:
Hur ofta är detta ett problem egentligen? Alla originalfälgar sedan +35 år är anpassade för navet. Med eftermarknadsfälgar kommer navringar om det behövs.
Nej, men du drar fel slutsatser av händelsen.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Sågklinga för laminat
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon