Medlem
· Västra Götaland
· 2 386 inlägg
Jag skruvar i första skruven för hand. När det börjar gå trögt lyfter jag hjulet, och då går det lätt att skruva lite till. Sen nästa skruv, samma procedur. Typiskt hjälper det inte att lyfta hjulet på den fjärde och femte skruven.U Utsliten och utdömd skrev:
Sen drar jag skruvarna korsvis till lämpligt moment, numera oftast med maskin med momentstav.
Att hjulet skulle hamna så mycket som 1 mm off center känns helt orimligt.
Ett släp körs sällan med de vikter som den klarar av. En bil har hela vikten hela tiden.F fribygg skrev:
Och man får bara köra 80km/h. Lägre belastning.
Sen vet du knappt OM ett hjul vibrerar på ett släp och det spelar inte så stor roll med mindre vibrationer.
Det krävs inte mer än 0,3-0,5mm avvikelse för att det ska börja kännas i högre hastigheter.Stefan Bengtsson skrev:
Jag skruvar i första skruven för hand. När det börjar gå trögt lyfter jag hjulet, och då går det lätt att skruva lite till. Sen nästa skruv, samma procedur. Typiskt hjälper det inte att lyfta hjulet på den fjärde och femte skruven.
Sen drar jag skruvarna korsvis till lämpligt moment, numera oftast med maskin med momentstav.
Tänk på att du känner av en skillnad som åtgärdas med 10g vikt på däcket. Dvs, du behöver ha det så centrerat kring centrum att det inte ens är 10g skillnad åt något håll.
Jag skulle tro att husvagnar och hästsläp körs största delen med 'full' belastning, båtvagnar har sannolikt full lass halva årets körsträcka. Personbilar rullar normalt kanske tusen mil om året med bara förare, många av de resorna görs nog till jobb i farter som skulle vara tillåtna med släp.Dr Benz skrev:
Den tillåtna farten är definitivt lägre på släpvagnar, överlass, dåligt balanserade hjul och för hög hastighet anser jag vara betydligt vanligare förekommande vid släpvagns körning då många följer trafikrytmen även om de har fullt lastade obromsade släp.
Som ett svar på den tidigare frågan om vad ringen gör för nytta. Har du rätt navhåldiameter behöver du bara hänga på hjulet, skruva i skruvarna och dra åt. Inget lyftande och passande behövs. En enklare procedur för ett bättre resultat. Vinner du något på att skippa navringen?Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 386 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Sen är frågan hur mycket släpet vibrerar egentligen?F fribygg skrev:Jag skulle tro att husvagnar och hästsläp körs största delen med 'full' belastning, båtvagnar har sannolikt full lass halva årets körsträcka. Personbilar rullar normalt kanske tusen mil om året med bara förare, många av de resorna görs nog till jobb i farter som skulle vara tillåtna med släp.
Den tillåtna farten är definitivt lägre på släpvagnar, överlass, dåligt balanserade hjul och för hög hastighet anser jag vara betydligt vanligare förekommande vid släpvagns körning då många följer trafikrytmen även om de har fullt lastade obromsade släp.
I bilen känner du endast det som lyckas överföras via draget, och endast längsgående vibrationer som förekommer på släpet. Släpet kan ju lida av vibrationer som du inte vet om.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Det är en bra metod, men skulle säga att du representerar <5% av befolkningen som byter sina däck som faktiskt gör så. Dock ingen säkerhet för att det alltid funkar, som sagt har jag ett försöksobjekt hemma du kan få leka på.Stefan Bengtsson skrev:
Jag skruvar i första skruven för hand. När det börjar gå trögt lyfter jag hjulet, och då går det lätt att skruva lite till. Sen nästa skruv, samma procedur. Typiskt hjälper det inte att lyfta hjulet på den fjärde och femte skruven.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 386 inlägg
jag är van att representera <5% av befolkningen... 😀
Jag tror att det finns en aspekt som, på vissa sätt, visar att det (oftast) är nödvändigt med centrumringen, och det är att biltillverkarna kostar på sig att ha det på bilarna. Vi måste komma ihåg att om de kunde spara ett enda öre per bil genom att inte ha ”precisions”(~0,1mm) detaljer så skulle de snåla in på det.
Sen om behovet är enbart för att underlätta monteringen/centreringen av hjulen kan jag inte svara på dock.
Edit: Jag syftar på centrumringen, inte lösa navringar till fälgar.
Sen om behovet är enbart för att underlätta monteringen/centreringen av hjulen kan jag inte svara på dock.
Edit: Jag syftar på centrumringen, inte lösa navringar till fälgar.
Redigerat:
Biltillverkarna sätter inte dit några navringar. Det är bara om man köper nya icke-originalfälgar de kan behövas.L Lovan83 skrev:Jag tror att det finns en aspekt som, på vissa sätt, visar att det (oftast) är nödvändigt med centrumringen, och det är att biltillverkarna kostar på sig att ha det på bilarna. Vi måste komma ihåg att om de kunde spara ett enda öre per bil genom att inte ha ”precisions”(~0,1mm) detaljer så skulle de snåla in på det.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Sågklinga för laminat
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon