Naturligtvis korsdrar man tre gånger med olika moment. Men jag använder aldrig momentnyckel.U Utsliten och utdömd skrev:
Att ni vill ha nya däck tror jag på. Men finns det en märkbar skillnad på däck som är 1/2år och däck som är 5år?K Kardan79 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Fast datummärkningen misstänker jag inte används för spårning.D Daniel 109 skrev:
finns batchnummer/serie på däcket för det. Om man får kvalitetssvvikelse säger år och vecka väldigt lite för att kunna spåra ett däck i de enorma volymerna de producerar. Det är väll om försäkringsbolag eller polis vill spåra en olycka till gamla däck då….
Vet inte om du försöker förneka att gummi åldras i miljö med syre och UV, det är kemiska och fysikaliska egenskaper som gummi har, det åldras, oxiderar, stelnar etc.
Det handlar väll mest om tumregler eftersom alla däck får olika behandling kommer de ju åldras olika fort, då det är ju en generalisering som görs. Det är ju inte bara tillverkare och branschorgan som säger 6/10år utan det är ju typ hela västvärldens olika trafikmyndigheter som säger detsamma, dock förekommer det ju en del lobbying men det finns nog empiriska tester på detta som lobbyisterna stött sig på. VTI borde ju ha data på detta då de gör väldigt mycket prover på däck.
Ja, den datan borde finnas om man påstår det. Det jag undrar är om den finns.
Det är klart att datan finns, hur skulle annars däcktillverkarnan kunns utveckla nya däck (mönster/gummiblandningar)?
Däremot är garanterat de olika blandningarnas uppmätta prestanda en affärshemlighet som inte kommuniceras utåt.
Däremot är garanterat de olika blandningarnas uppmätta prestanda en affärshemlighet som inte kommuniceras utåt.
Troligen ingen större skillnad. Men det är väl inte det som är frågan? Om branschen själv säger att 6 år är max så kan man inte förväntas betala fullt pris för 5 år gamla däck.D Daniel 109 skrev:
Det är lite dumt med en generell rekommendation för ålder på däck, men jag antar att det blir enklare för konsumenten så.
Vinterdäck har en rätt stor andel naturgummi i blandningen för att ha rätt egenskaper vid låga temperaturer. Naturgummi påverkas av åldrande, så rekommendationen är vettig.
Sommardäck innehåller mest syntetiskt gummi av typen SBR (Styrene-Butadiene Rubber). SBR är inte alls lika känsligt för åldrande som naturgummi. Här är en rekommendation på ålder inte alls lika viktig. Självklart sker det ett åldrande även på sommardäck, men inte lika påtagligt som för vinterdäck.
Jag skulle inte ha några problem med att köpa 5 år gamla sommardäck som har förvarats korrekt, dvs mörkt och svalt, men jag skulle kräva en prisreduktion, mest för att marknaden gör det till ett rimligt krav. Inte för att däcken skulle vara speciellt mycket sämre.
Kör man på bana och jagar varvtider är det ju en annan sak, men jag kör mest rakt fram och enligt hastighetsbegränsningen. (Eller lite mer ibland)
Vinterdäck har en rätt stor andel naturgummi i blandningen för att ha rätt egenskaper vid låga temperaturer. Naturgummi påverkas av åldrande, så rekommendationen är vettig.
Sommardäck innehåller mest syntetiskt gummi av typen SBR (Styrene-Butadiene Rubber). SBR är inte alls lika känsligt för åldrande som naturgummi. Här är en rekommendation på ålder inte alls lika viktig. Självklart sker det ett åldrande även på sommardäck, men inte lika påtagligt som för vinterdäck.
Jag skulle inte ha några problem med att köpa 5 år gamla sommardäck som har förvarats korrekt, dvs mörkt och svalt, men jag skulle kräva en prisreduktion, mest för att marknaden gör det till ett rimligt krav. Inte för att däcken skulle vara speciellt mycket sämre.
Kör man på bana och jagar varvtider är det ju en annan sak, men jag kör mest rakt fram och enligt hastighetsbegränsningen. (Eller lite mer ibland)
Det är i så fall bara en hemlighet inom branchen då alla andra tillverkaren också analyserar däcken och än mer analys från de som levererar råvaran.Unikt namn skrev:
Finns det en myndighetsrekommendation är materialet som ligger till grund för det troligen offentligt så vill man göra en djupdykning är det bara att fråga. Det finna mycket intressant "begravt" inom det offentliga i Sverige bara man vet var man ska fråga.
Tyvärr kommer även myndigheter med rekommendationer utan grund lite väl ofta.
Däckbranschen själv brukar säga att däck som är 3 år gamla är att betrakta som nya. Skulle inte acceptera 5årsdäck som nya. Men, även däckföretagen säger lite olika om detta. Tex hos Nokian kan man läsa att 5årsdäck är att betrakta som nya. Samtidigt sägs det att 10års däck ska bytas oavsett hur slitna de är, så livslängden på ett 5årsdäck blir ju rätt begränsad om man inte kör väldigt långt varje år.
Har stött på problem på Passat utan navringar, såpass att jag inte skulle åkt omkring utan ringar.useless skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 386 inlägg
Kan någon länka till en trovärdig källa angående det här med om navringar behövs eller inte?
Om centrumhålet på fälgen är större än nav tjockleken på bilen så måste man ha en navring för att fälgen ska kunna centreras korrekt. Om du vill få en körning som är både säker och fri från vibrationer så är en navring tillsammans med en balansering av däcket en förutsättning.
https://blog.abswheels.se/navringar/
https://blog.abswheels.se/navringar/
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Sågklinga för laminat
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon