mexitegel mexitegel skrev:
En annan feature jag funderat på är att om man kommer till en tråd från förstasidan så ska man behöva intyga på heder och samvete att man läst hela tråden innan man får posta.

Det slår aldrig fel att trådar blir helt nerlusade med förvirrade inlägg när tråden lyfts upp på förstasidan.
Frågan var man ska hamna när man klickar på en länk under rubriken ”Senaste inläggen” på startsidan har varit uppe vid flera tillfället under många år.

Just nu kommer man till ”första olästa” inlägget i tråden om man är inloggad (sista inlägget om man inte är inloggad). Om man ej läst tråden tidigare så kommer man till första inlägget. Allt väl så långt.

Men om man läst första inlägget tidigare så kommer man till inlägg nr 16 (högst upp på sidan två) oavsett om man läst inlägg 2-15 eller inte. Man kommer alltså inte till första olästa inlägget utan till första olästa sidan vilket inte längre är logiskt eftersom de flesta numera använder infinite scroll.

Ytterligare en grej som ökar förvirringen är att om tråden skapades ”för länge sedan” (för mer än 30 dagar sedan tror jag, vilket inte är ovanligt) så kommer man till det första inlägget som skapades de senaste 30 dagarna.

Med tanke på hur systemet hanterar vad man har läst och inte läst på individnivå så tror att det är bättre att alltid länka till första inlägget i tråden (för inloggade), inte till ”första olästa” eftersom den hanteringen uppenbart förvirrar och uppmuntrar till att folk svarar utan att läsa tråden från början.

Ett alternativ skulle kunna vara att försöka skriva ut ”Du har kommit till ”första olästa” inlägget som skapats senaste 30 dagarna. Det finns fler olästa inlägg som postats tidigare.” och ”Du har kommit till ”första olästa” inlägget på sidan 2. Det kan finnas fler olästa inlägg på föregående sida.”.

Redigerat:
useless useless skrev:
Fast det motverkar ju hela syftet med att lägga inlägget på förstasidan - Att få fler att skriva, skapa mer trafik, göra annonsörerna nöjda och tjäna mer pengar.
Ja! Jag trodde det var ett annat problem vi letade lösningen på

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Frågan var man ska hamna när man klickar på en länk under rubriken ”Senaste inläggen” på startsidan har varit uppe vid flera tillfället under många år.

Just nu kommer man till ”första olästa” inlägget i tråden. Om man ej läst tråden tidigare så kommer man till första inlägget. Allt väl så långt.

Men om man läst första inlägget tidigare så kommer man till inlägg nr 16 (högst upp på sidan två) oavsett om man läst inlägg 2-15 eller inte. Man kommer alltså inte till första olästa inlägget utan till första olästa sidan vilket inte längre är logiskt eftersom de flesta numera använder infinite scroll.

Ytterligare en grej som ökar förvirringen är att om tråden skapades ”för länge sedan” (för mer än 30 dagar sedan tror jag, vilket inte är ovanligt) så kommer man till det första inlägget som skapades de senaste 30 dagarna.

Med tanke på hur systemet hanterar vad man har läst och inte läst på individnivå så tror att det är bättre att alltid länka till första inlägget i tråden, inte till ”första olästa” eftersom den hanteringen uppenbart förvirrar och uppmuntrar till att folk svarar utan att läsa tråden från början.
låter som det är krångligare att lösa än problemet i sig

JanneJanne123
returen returen skrev:
Ha ha ha en lättkrängt skit måste vara en hjärntvättad batteribilsmupp
Multiman förklarade bra vad mitt inlägg avsåg.

Själv tycker jag att charmen med byggahus är att trådarna spinner vidare åt olika håll, men ibland skulle det underlätta om man bröt ut trådar oftare.

• Gilla
  • Haha
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.