1 212 349 läst · 11 590 svar
1212k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Inget ont om Sandi Toksvig men nog var det bättre när Stephen Fry ledde QI.
Så slå er ner så här på natten till juldagen, slå upp en stadig av favoritdrickat och låt er underhållas av lite politiskt inkorrekt nonsens från julen 2011.
Så slå er ner så här på natten till juldagen, slå upp en stadig av favoritdrickat och låt er underhållas av lite politiskt inkorrekt nonsens från julen 2011.
Redigerat av moderator:
Djävla kapitalist!K Kapsyl skrev:
1967 fick jag min första veckopeng. 50 öre. Min tre år äldre bror, fick hela 1 kr.
Ettöres kolor, minns jag inte men däremot ettöres Piastrar. Det var piratmynt i olika färger. Fanns även I en femöresvariant. På ena sidan stod det "Piaster", på den andra var det två korslagda sablar.
Smakade sött som vilket lösgodis som helst.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 549 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 549 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Innan lösgodisets tid det😉. Fick en 2 krona i veckopeng runt 1970. Då gick man alltid till tobaksaffären och köpte "öres godis"Intet skrev:Djävla kapitalist!
1967 fick jag min första veckopeng. 50 öre. Min tre år äldre bror, fick hela 1 kr.
Ettöres kolor, minns jag inte men däremot ettöres Piastrar. Det var piratmynt i olika färger. Fanns även I en femöresvariant. På ena sidan stod det "Piaster", på den andra var det två korslagda sablar.
Smakade sött som vilket lösgodis som helst.
Den stående frågan till kioskbiträdet var "Hur många ören har jag kvar ?" Fanns allt från 1 till 25 öres godis vill jag minnas.
Fanns mycket bättre godis då, speciellt lakrits
Lösgodis fanns, som sagt, men man pekade på det genom glaset till Pressbyrån/gottaffären där en tant stod, beväpnad med en rostfri pincett plockades det jag pekade på.F fusion skrev:Innan lösgodisets tid det😉. Fick en 2 krona i veckopeng runt 1970. Då gick man alltid till tobaksaffären och köpte "öres godis"
Den stående frågan till kioskbiträdet var "Hur många ören har jag kvar ?" Fanns allt från 1 till 25 öres godis vill jag minnas.
Fanns mycket bättre godis då, speciellt lakrits
I början på sjuttiotalet fanns det en godisbit som var rombformad med ett hål i mitten samt bokstäverna R och B på var sin sida av hålet. ROB, kallade vi den röda och svarta. 50 öre kostade den.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 549 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 549 inlägg
Vi kallade den just lakritsromber, men de kostade 25 öre styck ca 1973. Små hårda "lakritsskor" kostade 10 öre och de kunde man suga på i minst 20 minuter, snacka om drygt godis till skillnad från choklad.Intet skrev:
Tydligen får man inte klistra in videos som innehåller musik så jag prövar att bryta upp länken. Kopiera in i adressfältet på browsern och lägg till https :// wwwK Kapsyl skrev:
.dailymotion.com/video/x6h6qol